PMC Twenty5.24i luidspreker

Eind 2019 maakten we bij Lexicom voor het eerst kennis met het luidsprekermerk PMC. Voor de product-pitch door importeur Terrason werden onder anderen een stel PMC Twenty5.24 ingezet.

Wij kozen toen zelf voor de Naim Supernait 3 als Benchmark versterker om te kunnen beoordelen of PMC wellicht een mooie aanvulling zou zijn op ons reeds uitgewogen luidspreker aanbod. Wij waren destijds behoorlijk onder de indruk van alleen al de Twenty5.24 en besloten mede door die goede indruk het merk op te nemen. Ondertussen zijn we beland in 2021 en is er al een tijdje een opvolger van de bovengenoemde luidspreker op de markt onder de Naam Twenty5.24i De “i” staat voor improved en wij voelden al eerder de kleine zus Twenty5.23i aan de tand. Nu is de cirkel dus weer rond en is het hoog tijd om die product-pitch van eind 2019 eens dunnetjes over te doen met de 24i.

Lexicom heeft overigens vrij regelmatig recensies naar buiten gebracht rond luidsprekers van het merk PMC en we zouden ons er gemakkelijk van af kunnen maken door u te verwijzen naar eerdere recensies als het gaat om de geschiedenis van dit mooie Britse luidsprekermerk. Zie hier in een notendop de geschiedenis van PMC.

PMC staat voor (The) Professional Monitor Company. Het bedrijf ging van start in 1991 en werkte aanvankelijk exclusief voor BBC, waar de oprichters ooit zelf werkzaam waren. PMC leverde in den beginne actieve en passieve luidsprekers voor de studio en pas veel later ook luidsprekers voor thuisgebruik. De uitvalsbasis van PMC is Groot-Brittannië waar zo ongeveer alles in eigen beheer ontwikkeld wordt en in eigen fabrieken vervaardigd.  Het paradepaardje van PMC is de zogenaamde Advanced Transmission Line (ATL) Deze techniek heeft als voordelen een meer gedetailleerde, rijke en vooral diepe bas bij elk volumeniveau mogelijk te maken uit een relatief kleine behuizing.

Vele bekende artiesten zoals Prince, Stevie Wonder, Sting, Brian May en zelfs Robbie Williams maakten gebruik van PMC-luidsprekers in hun studio.

De Techniek

De Twenty5 “i” serie is het resultaat van 25 jaar ervaring en onderzoek, obsessief ontwerp en vakmanschap om te komen tot één van de beste luidsprekerlijnen voor de huiskamer. Inmiddels kunnen we daar 30 jaar van maken daar het bedrijf dit jaar haar 30-jarige jubileum viert. Wellicht hadden de luidsprekers “Thirty24” geheten als ze dit jaar ten tonele waren verschenen. We zullen het nooit te weten komen.

Enfin, de “i” in deze versie van de Twenty5 serie staat dus voor Improved. PMC heeft alle modellen naar  hogere prestaties weten te brengen. Nieuw is de toegepaste tweeter met een dome van 19mm en een surround van 34 mm, afkomstig uit de befaamde FACT serie van PMC. De kleine dome zorgt voor een optimale spreiding terwijl de surround een wisselfrequentie toestaat van 1,7 of 1,8 kHz. Ook het scheidingsfilter zelf is aangepakt en de onderdelen zijn gesoldeerd op military-grade gasfiber printplaten. De plint van de vloerstaande modellen in de Twenty5i-series is niet langer direct gefixeerd aan de luidspreker, maar wordt door middel van rubbers ontkoppeld om resonanties blijvend te onderdrukken. De Twenty5.24i voelt zich het meest thuis in een middelgrote tot grote ruimte. De luidspreker is leverbaar in de kleuren eiken, walnoot, wit of hoogglans zwart.

De PMC Twenty5.24i heeft een prijs van € 3.749 per stuk.

Technische gegevens van de PMC Twenty5.24i:

  • Tweeter: PMC/SEAS 19/34mm met Sonolex soft dome
  • Woofer: PMC 170mm lange slag met gegoten chassis
  • Cross-over frequentie: 1800Hz
  • ATL lengte: 300cm
  • Frequentiebereik: 27Hz – 25kHz
  • Impedantie: 8 Ohms
  • Rendement: 89 dB 1W 1m
  • Afmetingen: 1015x192x419mm
  • Gewicht: 23kg

Het Systeem

Zoals hierboven aangekondigd wordt de Naim Supernait 3 gebruikt om de versterking te verzorgen. Bij een Supernait 3 kiezen we bijna vanzelfsprekend een Naim NDX2 streamer als bron.


Onderling worden de apparaten met de standaard Naim Din kabel verbonden en de stroomvoorziening loopt via de Powerigel. We kiezen verder voor een set Epic XL luidsprekerkabels.
De communicatie met het netwerk gaat als vanouds via een Silent Angel Bonn N8 in combinatie met de welbekende Chord C-stream ethernetkabels.
Roon is de geprefereerde  muzieksoftware die draait op een Silent Angel Rhein Z1 server.

Kleurrijke maan

We beginnen met in de kalmte met de titel song van de prachtige Stockfisch productie Colour to the Moon van  Allan Taylor. Het nummer zet in met een subtiele Tibetaanse Tinghsa (een soort mini bekkentje dat een mooi, maar zeer hoogfrequente helder geluid kan produceren) die even door blijft klinken onder de inzet van de akoestische gitaren. Waar bij sommige luidspreker systemen de Tinghsa vervaagt tot een piepje op de achtergrond, weten deze PMC’s de klankechtheid te bewaren. Dit is op zichzelf al indrukwekkend en dan moet Allan Taylor nog beginnen met zingen!

De PMC weten de gelaagdheid in deze song mooi neer te zetten en het vraag en antwoord spel tussen de zang en de sopraansax komen mooi en natuurlijk tot uiting.  Als je de ogen sluit zie je Allan Taylor zittend op een barkruk, op een iets verhoogd podium als zingend de gitaar bespelen en iets links daarvan staat de sax. Je neigt van de bank af te komen om naar de musici toe te lopen en ze te bedanken voor hun optreden. De fretloze basgitaar is mooi doortekend, staat mooi in het midden, verdwijnt niet vaag op de achtergrond en wordt niet gedecimeerd tot een lage brom. Zie hier de verdiensten van een goed ontworpen transmissielijn.

Diepe zeebodem

Van compleet akoestisch maken we een draai van 180 graden naar een complete elektronische productie van de Noorse zangeres Ary. The Sea is een nummer dat begint met een diepe, elektronische basedrum die bijna het gehele nummer in dezelfde sequentie doodloopt. PMC’s houden deze basedrum goed in toom en zorgen voor een ronduit strakke performance. De stem van Ary staat mooi gecentreerd in het midden en blijft daar staan ook al verschuif je qua zitpositie iets uit het midden. Het klankbeeld is mooi ruimtelijk en majestueus, doch immer gecontroleerd.

Zomerse perikelen

Bij het uitblijven van de lente in 2021 is er een diepe behoefte aan het aanroepen voor blijvend beter weer. We zouden daarvoor geen beter methode kunnen bedenken dan het afspelen onze persoonlijke bedrijfsfavoriet als het gaat om een klassieke muziek productie. We hebben de Quattro Stagioni CD van Combattimento al vaker gebruikt in de recensies bij Lexicom. De vorige keer was dat voor de recensie van de kleine zusjes van de Twenty5.24i. Een leuke trivia is dat bij de productie van deze CD gebruik is gemaakt van PMC AB1 monitoren voor het afluisteren tijdens de opnamesessie.

De keuze valt op “de zomer” het tweede concert uit de vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. We horen een prachtige dynamiek in de klankechte strijkers. Bij tijd en wijle gaat het er ruig aan toe in de bassen en de chitarrone (een hele grote luid) is subtiel en realistisch aanwezig iets rechts van het midden tijdens de rustige passages.

Dit alles in de fraaie, goed waarneembare ruimte in de vorm van de Waalse kerk alwaar de opname gemaakt is. Net als bij de puur elektronische muziekproductie van Ary valt de aanstekelijke ruimtelijkheid die de PMC weet te creëren ook hier weer op.

Klaas Vaak met een metal gitaar

Heavy metal bij Lexicom?? Jazeker en hoe! Onlangs was er en documentaire op TV over de Amerikaanse metal band Metallica. Daarin werd besproken hoe de band hun Thrash Metal verleden omboog in een meer commercieel geluid voor een breder publiek. Het uiteindelijke product was The Black Album. The Black Album schijnt met chirurgische precisie in elkaar gezet te zijn. Er werden bijvoorbeeld micrometers ingezet om de uitslag van de Basedrum van medeoprichter en Drummer Lars Ulrich te meten en te controleren. Met deze informatie in het achterhoofd stellen we de PMC’s bloot aan een gezonde dosis Metal gitaren en diepe basedrums in de vorm van het eerste nummer op het album Enter Sandman. Op Tidal was een MQA versie van dit album voor handen, dus kiezen we uiteraard deze versie.

De wel bekendste gitaar rif van de jaren negentig komt goed gecontroleerd maar toch krachtig en dynamisch onze demonstratieruimte ingerold. De diepe basedrum is indrukwekkend. Waar de vorige generatie PMC Twenty5 zeker bij dit genre muziek te fel kon klinken, blijft het nu behapbaar. Dat vraagt om een tandje meer volume. Zelfs dan wordt het klankbeeld niet over agressief en het laag blijft strak.

Licht ontvlambaar

Zangeres Jacintha voert op haar album “Jacintha is her name” bekende nummers van andere artiesten uit. Zo ook Light my fire van de Doors. Dit nummer steekt meteen van wal met een dwarsfluitsolo begeleid door een licht versterkte gitaar en basgitaar. Even later zet de fantastische zangeres uit Singapore in en horen we een volle vrouwenstem iets rechts van het midden. Het slagwerk dat samen met de dwarsfluit meer op links in het stereobeeld staat klinkt realistisch en dynamisch. Door het slagwerk krijgt de luisteraar een goed idee van de ruimte waarin het combo speelt. Ook hier zetten de PMC’s weer een realistisch plaatje neer vol dynamiek met wederom een fantastische beleving van de ruimtelijkheid.

Voorspel aan het einde

Nu we toch kriskras door de genres aan het vliegen zijn kan een nummer van de formatie Fourplay eigenlijk niet ontbreken. Chant bevindt zich al decennia als demonummer in diverse hifi-playlistst meestal als eerste nummer. Wellicht ook omdat het album Between the sheets waar dit nummer op staat hiermee begint. Een diepe dreun op verschillend slagwerk leidt het nummer in. Deze wordt strak en gecontroleerd weergegeven door de PMC’s en kent een mooie uitklank. Als even later de basgitaar inzet, ontstaat er een mooi ritmisch samenspel dat niet dichtloopt binnen het totale klankbeeld. De samenzang kent geen tekst, maar louter stemklanken die helder overkomen en mooi iets achter in het stereobeeld staan. De piano en gitaarsolo’s zijn dynamisch en treden fraai naar voren als ze aan de beurt zijn. Bekkens klinken helder en krijgen hun eigen plaats in het stereobeeld. Iets dat we eerder op deze manier gehoord hebben bij de PMC Fact 8 Signature.

Het laatste woord

Tot nu toe komen de PMC Twenty5.24i over als een flexibele allrounder, zeker in combinatie met de Naim Supernait 3/NDX2. Waar de vorige serie van de TwentyFive best aan de frisse kant kon zijn, merken we nu iets meer vergevingsgezindheid. Uiteraard gaat het bij Lexicom altijd om het vinden van de ultieme, uitgewogen combinatie. Het dynamisch-enthousiaste van Naim doet het in ieder geval goed met deze PMC’s  De mooiste eigenschap is dan wellicht de ruimtelijke weergave die de PMC Twenty5.24i in combinatie met deze Naim set kunnen realiseren. Plaatsing in de ruimte zal wel altijd zorgvuldigheid eisen bij PMC luidsprekers, zeker als de luidsprekers dichter tegen de wand komen te staan of in een hoek. De “i” van improved mag wat ons betreft door het leven gaan als de “i” van impressive, oftewel indrukwekkend in het Nederlands.

Meer informatie en prijs van de Twenty5.24i vindt u hier.