Naim Uniti Nova Power Edition en Audiovector R 3 Arreté

Entrée van een Droomkoppel: Naim Uniti Nova Power Edition en Audiovector R 3 Arreté

Deze review is min of meer een vervolg op de vergelijking van de Naim Uniti Nova met de Nova Power Edition. Daarbij werden Audiovector R 6 Signature luidsprekers gebruikt. Gezien de opmerkelijk goede resultaten die geboekt zijn, is besloten de Uniti Nova Power Edition nogmaals op te stellen, in dit geval te combineren met de Audiovector R 3 Arreté luidsprekers.

Een slag kleiner dan de R 6, met zijn slanke vormgeving vriendelijker voor de huiskamer, tegelijk verfijnder dan de grote broer. De Arreté uitvoering van de R 3 heeft de beste tweeter, het beste filter en er is veel gedaan aan de behuizing voor een optimaal resultaat. Noodzakelijk om te beluisteren tot welk niveau de Uniti Nova Power Edition te tillen is. Bovendien is het een aantrekkelijk compacte Naim/Audiovector combinatie bestaande uit slechts één apparaat en twee luidsprekers. Iets dat veel luisteraars zal aanspreken mits de kwaliteit van de weergave hoog gehouden is.

Naim Uniti Nova Power Edition

Even in het kort herhalen wat Naim heeft gedaan om tot de Power Edition te komen. De Naim Uniti Nova Power Edition maakt gebruik van een zelfde streamer/dac/regelversterker met analoge ingangen, digitale ingangen en analoge uitgangen als de gewone Nova, heeft alleen veel meer vermogen aan boord. De Nova PE werkt intern met een schakelende versterker, volledig analoog, want de D in klasse D staat niet voor digitaal. Schakelend wil zeggen dat de transistoren die het vermogen leveren niet altijd aan staan, maar heel snel aan en uit schakelen. Sterk energiebesparend, veel geringere warmteafgifte. Fijn met hoge energieprijzen en in een beperkte ruimte kun je een versterker bouwen die een fors vermogen afgeeft. In de Uniti Nova PE is dat 2 x 150 Watt aan 8 Ohm en 2 x 250 Watt aan 4 Ohm. Dat Naim een conventionele voeding gebruikt is te merken aan het gewicht van de Nova PE, 15 kilo in een behuizing van 11,6×43,2×26,5cm. De Nova PE wordt ook licht warm, net als de gewone Nova. Welke techniek Naim toepast voor de klasse D schakeling wordt nergens vermeld. Waarschijnlijk met veel eigen ontwikkeling, want de weergave is puur en vertoont alle trekjes van Naim die door Naim liefhebbers hogelijk gewaardeerd worden. We sluiten de Nova PE aan op een Chord Company PowerHAUS P6 stekkerblok met een SignatureX netsnoer. In het stekkerblok zit als extra een PowerARAY geprikt, een parallel netfilter. Voor de ethernetaansluiting gebruiken we een Signature Super ARAY RJ/45. Alles van Chord Company, want dat combineert fantastisch met Naim.

Audiovector R 3 Arreté

Het Audiovector R 3 Arreté model is de topper in de R 3 lijn. Het twee-en-een- half weg systeem maakt gebruik van in eigen huis ontworpen drivers met carbon conus voor de lage- en middentonen. Combineert deze met een met de hand gemaakte bandtweeter, die de oorspronkelijke naam Air Motion Transformer draagt. De tweeter zit ook in de R 3 Avantgarde in een iets eenvoudiger uitvoering. In principe kun je stellen dat Audiovector per lijn, zoals de R 3 lijn, een op het oog gelijke configuratie gebruikt. Intern zitten de verschillen voornamelijk in de betere filters en in de behuizing. De baffle die de drivers vasthoudt, is net als de kast gemaakt uit gelamineerd materiaal. De kast kent intern geen parallelle wanden ter voorkoming van staande golven, daarnaast wordt een nanopreen demping gebruikt en de kast veert op schokdempers. De plaat aan de achterzijde met de bi-wire aansluitingen is van carbon. De afwerking is of in fineer of in lak, waarbij tegen meerprijs elke RAL kleur leverbaar is. Zelfs metallic lakken zijn geen probleem getuige de uitvoering waar ik tegenaan kijk. Italiaans grijs, de kleur afkomstig uit de catalogus van een bekend sportwagenmerk. Een front wordt standaard meegeleverd.

De Arreté uitvoeringen kennen het Audiovector Freedom Grounding filter. Als de conus van een luidspreker onder invloed van elektrische spanning en stroom gaat bewegen, dan zal het veranderende magnetische veld zelf ook stroom op gaan wekken welke door het chassis van de luidsprekers gaat lopen. Die stroom geeft een lichte mate van vervorming en is niet lineair. Audiovector houdt hier rekening mee in het wisselfilter en voert de ongewenste stroom af naar een centraal aardepunt aan de achterzijde van de luidspreker. Door dit punt te verbinden met de aarde van een wandcontactdoos wordt de stroom afgevoerd en heeft geen invloed meer op de weergave. Daarom is in onze opstelling niet alleen een Chord Company SignatureXL luidsprekerkabel aangesloten, maar ook een Audiovector Freedom Grounding Cable. Een optie welke later weggehaald zal worden om te beoordelen of het Freedom Grounding principe daadwerkelijk effect heeft. Tot slot een paar technische feitjes die er mogelijk toe doen voor u: het rendement is lekker hoog met 90.5 decibel, de nominale impedantie een versterkervriendelijke 8 Ohm, cross-over frequenties liggen op 320 en 2900 Hertz. De basreflexpoort zit aan de onderzijde en de luidspreker meet 103,4 x 23 x 36 centimeter.

Niks niet saai

Er zijn combinaties te bedenken die op papier helemaal moeten kloppen, maar de praktijk wijst dan toch anders uit. De samenvoeging van Nova PE en R 3 Arreté was na de ervaring met Audiovector R 6 Signature op zowel de gewone Nova als de Nova Power Edition een logische stap. Een kleiner model luidspreker dat minder opvallend een luisterruimte of woonkamer fysiek vult, tegelijk een paar stappen hoger in resolutie en verfijning. Met een minder geprononceerd laag vanuit kleinere drivers. Na het draaien van een aantal verschillende tracks en soorten muziek start ik het maken van aantekeningen met “Like home” van Norah Jones. Een zangeres die in mijn oren vaak wat saaie muziek maakt, lekker maar niet te lang aanzetten. Toch doet ze het erg goed als de set zich daartoe leent, levendig is van zichzelf en soepel speelt. Precies hetgeen deze combinatie voor elkaar krijgt. Het gemakkelijk spelen is misschien wel de grootste troef van deze merken samen. Vloeiend, met een mooie rust in de weergave omdat er nergens in het frequentieverloop vreemde pieken of dalen zitten. Tegelijk met ruim voldoende details, levendigheid, dynamiek, absolute losheid en vrijheid van muziek ten opzichte van de weergevers. Heel vrijstaand in een stereobeeld dat zich afhankelijk van de opname breder of smaller maakt. Compact en intiem als de muziek zo hoort te zijn, klein gehouden om de sfeer over te brengen, of juist groots als er een orkest speelt. Norah’s stem duidelijk naar de voorgrond gebracht, koortje en/of tweede stem achter haar. Wat nou saai? Je moet gewoon een Nova Power Edition combineren met een R 3 Arreté.

Om de sfeer vast te houden, intiem en toch wijds en los, kies ik vervolgens voor de muziek van pianist en componist Einaudi. “Una mattina” is denk ik wel bekend, ook omdat de muziek nogal eens gebruikt wordt in films en TV series. Het is knap hoe luidspreker en versterker kans zien de vleugel zo af te beelden dat hij niet te groot wordt en toch het gehele klavier voor mijn neus weet te projecteren. Geen noot is te klein of sneeuwt onder, in gedachten zie je de handen die de toetsen beroeren. Met het grootste gemak laat je je meeslepen in de wereld van Einaudi, stop je met alles waar je mee bezig bent om fijn weg te dromen. Dat de luidsprekers zich zo voorbeeldig gedragen in de lage tonen, aanwezig zonder te overdrijven, zorgt voor voldoende fundament. De laagweergave is slank te noemen in deze opstelling, dat betekent dat de luidsprekers vrij dicht op de achterwand kunnen staan, daarmee een bescheiden ruimte innemen. De proef op de som is uiteraard schuiven. 10 centimeter naar achteren geeft een vollere klank, geeft de vleugel meer body zonder dat ik inlever op andere punten als losheid, vrijheid, klankzuiverheid en dynamiek. Sterker nog, door de extra kracht in de lage tonen win ik zelfs aan dynamiek. Ook maar gelijk wat verder uit elkaar, dat maakt het stereobeeld weliswaar wat minder intiem, het geeft de vleugel wel meer ruimte en daarmee is er meer waar te nemen van de akoestiek van de opnameruimte. Of die akoestiek nu echt is of toegevoegd in de mix van de track laat ik in het midden. Ik hou zelf wel van dat groter spelen, natuurlijk een kwestie van smaak en eenvoudig bereikbaar met Audiovector door de luidsprekers gewoon wat te verplaatsen. Weet u niet goed wat een optimale opstelling is, dan helpen de medewerkers van Lexicom Multimedia u graag om dat samen uit te zoeken.

Freedom grounding

Elina Garanca heeft op haar album “When night falls…” een paar heel fraaie tracks ingezongen met alleen piano als begeleiding. Haar stem staat precies op de juiste hoogte met dit systeem. Dat was al eerder opgevallen, maar hier met een mezzosopraan is het zeer expliciet in orde. Elke uithaal van haar zang krijgt moeiteloos de ruimte, wordt niet gecomprimeerd tot een slap aftreksel. Piano staat ver van de zangeres af, heeft geen hoofdrol, is er puur om Elina te ondersteunen. Afgelopen weekend nog beluisterd op een hoofdtelefoon omdat mijn vrouw niet houdt van klassieke zang, nu groter en verder van mij af, wat de illusie van aanwezigheid sterk vergroot. Tegelijk is Elina’s stem minder intens dan regelrecht op de oren. Maar het is mooi en haar zangkunst kan ik aanraden aan liefhebbers. Van harpiste Anja Linder speel ik werk van Schubert, weliswaar zijn het oorspronkelijk gezangen, maar ditmaal uitgevoerd zonder stemmen. Alleen viool en harp. Daarna een paar stukken met harp en cello. Het valt keer op keer op hoe mooi de afbeelding is in het stereobeeld, zo vrij en los dat je geen moment de aanwezigheid ervaart van een paar luidsprekers. Totaal geen hifi geluid, het is pure muziek die vrijkomt in de luisterruimte van Lexicom Multimedia op deze maandag. De vraag is of het Freedom trucje van Audiovector daar toch de positieve bijdrage aan levert. Audiovector heeft wat zij benoemen als Freedom Grounding Concept. Dat eerder is hierboven al beschreven in deze review. Tot nu toe waren de Grounding kabels steeds in gebruik, wat als ik ze lostrek? In dat geval wordt het stereobeeld ietsje smaller, duidelijk minder diep waardoor harp en cello naar elkaar toe kruipen. Je levert in aan ruimtelijk beeld, niet dramatisch zodat alles in elkaar zakt, het is wel een duidelijk hoorbare achteruitgang ten opzichte van een aangesloten Freedom Grounding kabel. Wat vaak wordt aangeduid als “lucht om de instrumenten” gaat voor een deel verloren. Het is alleen de Arreté serie die de voorziening kent en de kabel dient u extra aan te schaffen. Aansluiten is een fluitje van een cent. Langer luisteren zonder een Freedom Grounding kabel aan te sluiten blijft een tikkeltje ‘gewoner’ en brengt de R 6 Signature terug in de herinnering. Audiovector heeft een duidelijke mening over hoe een luidspreker behoort te spelen en voert dat consequent door over de gehele productie. Waarbij naarmate meer geïnvesteerd kan worden in een type, de kwaliteit stijgt. Meer detail, meer verfijning, gelijkmatiger frequentieverloop, losser spelen, dat soort zaken komen aan de orde.

Allan Taylor bracht recent zijn album “The road well travelled” uit en daarvan draai ik “When Billy plays the banjo” vanwege het bijzondere intro met vreemde geluiden. Doet nog het meeste denken aan stromend water of een veld vol met geluid van insecten. Na het intro volgt zang van Allan Taylor, vanaf 1.19 minuut gesteund met extra stemmen. Eerst nog even spelen zonder Freedom kabel, dan met. Val mij er gerust op aan, liever nog probeer het zelf uit, met de Freedom Grounding aangesloten hoor ik sneller dat het gaat om een beekje en een veld vol krekels. Bovendien komen de stemmen beter uit de verf, is de achtergrond stiller en rustiger. Van nul naar honderd is niet waar, van negentig naar honderd durf ik zonder blikken of blozen neer te schrijven. Het zet niet alleen de luidsprekers op een voetstuk, ook de Nova Power Edition vertoont meer spierballenen aan intensiteit. Allan Taylor wordt soms verketterd als audiofiel geneuzel, ik ken heel wat dames die zeer gecharmeerd zijn van zijn stem en zijn muziek. Bijna altijd zijn de op het Stockfish label uitgebrachte opnames van Taylor erg goed en te gebruiken als testmateriaal.

Boel muziek

De Deense Hanne Boel staat garant voor muziekplezier en laat mij op haar album “Norwegian recordings” daarmee niet in de steek. Ze zingt geen eigen nummers, allemaal covers met een Hanne twist. Zou Audiovector uit Kopenhagen soms samenwerken met haar? Het speelt wel heel erg goed, zo goed dat een samenwerking haast niet uit te sluiten is. Het maakt weinig uit of ik het volume demp of juist opschroef, de weergave verliest niet aan kwaliteit welke kant ik ook opga. Haar rauwe stem is uitstekend geschikt voor jazz, pop en uitbundige of juist ingetogen zang. Vraag er eens naar als u Lexicom Multimedia bezoekt. Dit album kent maar weinig instrumenten, waarvan een groot deel elektronisch, het gaat daarom voornamelijk om haar stem. Op “Don’t look down” zit een vette bas en een snijdende gitaar, die gaan het geen moment winnen van Hanne, ze staat telkens voor de band, met een duidelijke stem, een heldere uitspraak van hetgeen zij zingt.

Ik geloof niet dat het nodig is om tussen de regels door te lezen, ik ben zeer gecharmeerd van de combinatie Naim Uniti Nova Power edition en de Audiovector R 3 Arreté zoals die voor mij staat. Het geheel aangesloten op Chord Company bekabeling en een Chord stekkerblok. Gecharmeerd omdat het eindresultaat alles te maken heeft met het op een aangename, accurate en qua klank kloppende wijze weergeven van hetgeen wordt aangeboden via streaming. Aangenaam omdat er nergens te scherpe hoge tonen zijn te vinden, de lage tonen bovendien strak in de hand worden gehouden en voldoende fundament bieden. De zeer belangrijke middentonen waarbinnen de meeste instrumenten opereren en waar stemmen zitten, zijn perfect in balans met hoog en laag. Accuraat omdat elk instrument en elke stem een plekje vindt in het stereobeeld. In klank kloppend voor zover ik kan beoordelen, want ik ben afhankelijk van hetgeen in de studio aan opname techniek is gebruikt.

Dat de luidsprekers de muziek los laten en in de ruimte positioneren is heerlijk, muziek waarbij je telkens verzucht dat de tonen aan de luidsprekers plakken is vervelend. Je wil graag de artiest neerzetten en de luidsprekers akoestisch onzichtbaar maken. De versterking vanuit de Naim is voorbeeldig, krachtig, gedetailleerd, dynamisch en ruimtelijk. Met de Uniti Nova Power Edition is Naim een stap verder gegaan in de Uniti lijn en benadert dicht de modernere weergave van de 200 en 300 Series. De uitstekende samenwerking tussen apparaten van Naim en luidsprekers van Audiovector is al veel eerder aangetoond, bereikt in compactheid en eenvoud van bediening een nieuw hoogtepunt in deze setting. Laat u verrassen bij Lexicom Multimedia en ervaar zelf dat voor genieten van muziek niet altijd een hele stapel apparatuur opgesteld hoeft te worden. Al mag dat uiteraard ook nog steeds.

Prijzen (2024):

  • Uniti Nova Power Edition €9.995,-
  • Audiovector R 3 Arreté vanaf € 5.975, per stuk
  • Audiovector Freedom Grounding Cable € 690,- (2x5m)