Melco S100, Bonn N8 en D-Link DGS-108 ethernet switches onder de loep

Vergelijkingstest: Melco S100, Bonn N8 en D-Link DGS-108 ethernet switches

Op de keper beschouwt is een switch voor ethernet een soort van stekkerblok waarop apparaten met een vaste ethernetverbinding kunnen worden aangesloten. In het kastje zelf zit nog iets van intelligentie omdat een switch leert aan welk poortje welk apparaat hangt en zo pakketjes voor dat apparaat aflevert op het juiste poortje en niet op andere poortjes. Daarvoor gebruikt een switch zogenaamde MAC adressen. Een unieke reeks van twaalf cijfers en letters voor alle apparaten net zo uniek als een woonadres. Komt een pakket met data binnen op de switch, dan wordt uitgelezen naar welke poort de data gestuurd moet worden. De switch “leert” hoe het netwerk is opgebouwd. Dat leren en onthouden vergt processorkracht, het doorsturen van de pakketten geschiedt in de juiste volgorde met timing van een digitale klok. Tot een paar jaar geleden maakte niemand zich druk om de switches thuis, elk ding tot pakweg € 50,- werkt. Langzaam maar zeker zijn velen tot het besef gekomen dat switches invloed hebben op de weergavekwaliteit van streamers en kwamen de eerste getweakte ethernetswitches op de markt. Goede voorbeelden zijn AQVox, Paul Pang en van Silent Angel de Bonn N8. Toegevoegd aan de rij is de Melco S100 8-poort switch waar ook een glasvezel op aangesloten kan worden. De Melco S100 is een logisch vervolg op de Player Poort op een Melco digitale opslag, een poort altijd al dedicated voor het aansluiten van streamers.

Melco S100

Wie zich heeft verdiept in het bedrijf Melco ziet de twee takken waaruit het bedrijf bestaat: De audiokant waar de eigenaar van het bedrijf al lange tijd mee bezig is (eigenlijk een platenspeler fabrikant) en het later ontstane Buffalo dat zich bezighoud met data distributie middels routers en switches en zich richt op data opslag systemen (NAS). De twee disciplines hebben prachtige top of the bill opslagsystemen voor muziek opgeleverd. Audiofiele oren maakten gebruik van de R&D van Buffalo, waarbij niet de nadruk is gelegd op snelheid en massa-opslag, maar op precisie, het klokken van data, het verwijderen van alle soorten ruis en perfecte voedingen. Een totaal andere wereld dan wat Synology, QNAP en Buffalo zelf aanbieden. Maar ook een andere wereld dan die van Cisco, D-Link, Linksys, Meraki en andere router/switch fabrikanten. Met de kennis opgedaan in de Melco systemen is Melco een switch gaan ontwerpen voor audio en video toepassing waarin alle disciplines samen komen. Dus geen tweaks aan een bestaande switch, maar nieuw ontwerp met geoptimaliseerde voeding, een zware processor en flinke buffer voor de pakketten. Melco vindt het belangrijk om vooral ruis en storing in elke vorm te onderdrukken, want juist ruis dat via de ethernetpoort een apparaat binnenkomt lijkt de oorzaak van veel ellende. Vandaar dat aan eenvoudige switches een betere voeding meestal in positieve zin al hoorbaar scheelt.

De S100 van Melco is in meerdere opzichten bijzonder. Dat begint bij de vier 100MBit poorten, geoptimaliseerd voor audio, waar de streamer aan gaat hangen. Dan zijn er vier Gigabit poorten, geschikt voor de opslag media, een Roon Core en het LAN, daarnaast twee SFP/LC poorten om te werken met glasvezelkabels. Dat kan voor een LAN verbinding zijn, maar ook sommige Lumin streamers hebben glaspoorten aan boord. Eke S100 heeft bovendien een databuffer van 1,5MB en de voeding is opgebouwd als in een topklasse audioapparaat met speciale condensatoren voor audio. Ook mechanisch is gekozen voor een constructie die in niets lijkt op de plaatstalen kastjes van andere merken. De losse voeding is hoogwaardig, al kan die nog worden vervangen door een lineaire voeding. De Melco S100 heeft dezelfde vormfactor als de N10 en N100, is leverbaar in zilver of zwart en meet 215x 61 x 269mm bij een gewicht van 2,5kg. De aan de achterzijde aangebracht LED’s per poort zijn uit te schakelen, want zelfs een LED kan een bron van ruis zijn. De prijs voor de Melco S100 is € 1.999,-.

Silent Angel Bonn N8

Tegenhanger van de Melco S100 is de aanzienlijk vriendelijker geprijsde Silent Angel Bonn N8 switch met acht Gigabit/Megabit poorten. Voor de Bonn N8 ontwikkelde Silent Angel een TCXO (Temperature Compensation Crystal Oscillator) met een hoge nauwkeurigheid van 0.1ppm, vele malen nauwkeuriger dan het kristal in een willekeurige standaard ethernet switch. Met name de jitter waardes claimt Silent Angel als 90% beter ten opzichte van andere ethernetswitches. De Silent Angel Bonn N8 heeft volgens de fabrikant een laag eigen ruisniveau en heeft geen last van invloeden van buitenaf. Twee circuits in de stroomvoorziening reduceren de ruis met -17dB, twee circuits in de voeding van de klok met -20dB. Om ruis tegen te gaan in de digitale circuits heeft de Bonn N8 een EMI absorberend materiaal onder de printplaat aangebracht. De meegeleverde voeding heeft specificaties normaliter geldend voor medische apparatuur, met ingebouwde reductie van netspanningsvervorming. Een zuivere spanning draagt immers positief bij aan de minimale ruis in de switch zelfs het wisselen van de netspanningsadapter voor een ander merk/type wordt sterk afgeraden. De minimale vermogensafname van de switch, < 0,075 Watt in stand-by, zorgt voor een hoge efficiëntie. De Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch kost € 395,-. Meegeleverd wordt naast de netspanningsadapter een CAT-7 ethernetkabel van 0,5 meter.

D-Link DGS-108

De D-Link is niets meer en niets minder dan een prima ethernetswitch met acht Gigabit poorten en een losse voeding. Vergelijkbaar met talloze andere switches met hun toepassing in de woonomgeving of op kleine kantoren. Geoptimaliseerd voor datatransport en VOIP (telefonie). De prijs van dit soort switches zit tussen de € 30,- en € 40,-. Wat helpt aan dit soort switches om tot een betere weergave te komen is het vervangen van de standaard voeding door een iFi of zelfs een SBooster voeding (resp. circa € 60,- en € 300,-). Dat vervangen van de voeding is niet in deze sessies meegenomen om het aantal variabelen enigszins te beperken.

De testopstelling

Om de resultaten van drie switches in beeld te krijgen is een opstelling gemaakt met een Melco S100, een Bonn N8 en een D-Link DGS-108. Zo neergezet dat wisselen van ethernetkabels snel kan geschieden. Steeds zijn meegeleverde voedingen gebruikt, voor het beste vergelijk allemaal in een Inakustik AC-3500 P netfilter geprikt. Een Lumin U1 Mini en een Naim NDX 2 zijn ingezet als streamer, de Lumin digitaal aangesloten met AudioQuest Diamond Digital RCA een op een Mark Levinson 5805 versterker met DAC, de Naim analoog met een AudioQuest Water RCA. Opslag is een Melco N100. De luidsprekers zijn Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond aan Chord SignatureXL luidsprekerkabels. Elders in de winkel staat een Silent Angel Rhein Z1 Roon server opgesteld. Alle ethernetkabels zijn Chord C-Line, met uitzondering van de ethernetkabel tussen switch en streamer, dat is een AudioQuest Diamond, geheel overeenkomstig onze ervaring dat de laatste ethernet kabel het meest belangrijk is voor het eindresultaat.

De datastroom is als volgt:

Muziek vanaf de Melco N100 gaat via de te testen switch in de luisterruimte over de LAN aansluiting naar de Rhein Z1 server met Roon Core. De weg terug is gelijk en gaat via een andere poort op de te testen switch naar de streamer. Telkens gebruik ik dus drie poorten: LAN, opslag, streamer, waarbij ik op de S100 de opslag en het LAN aansluit op Gigabit en de streamer op Megabit.

Lumin sessie met Askvik

Als eerste is de Lumin U1 Mini streamer aan de beurt en kies ik voor muziek van Anette Askvik, de van beurzen en partijen waarschijnlijk wel bekende track “Liberty”. Begonnen is met de D-Link DGS-108. Precies zoals veel mensen luisteren met een standaard switch. De set levert een losgekomen stereobeeld dat vrij dicht bij de luisteraar komt te staan. Dat beeld loopt door tot buiten de speakeropstelling, is rijk aan details, zelfs de tweede stem komt duidelijk naar voren. Stemmen zijn soms een tikje hees. Het stereobeeld klopt niet helemaal, sommige tonen worden zo benadrukt dat ze veel te ver naar voren komen. Lage tonen gaan behoorlijk in de diepte, missen wat aan body en power. De set is in balans en presteert zoals je mag verwachten in een opstelling als deze. De combinatie van Lumin met Mark Levinson pakt erg goed uit met een AudioQuest Diamond digitale kabels daartussen.

De Bonn N8 switch zet de zangeres en de band verder van de luisteraar af, schuift eigenlijk alles naar achteren. De vage heesheid is uit de stem verdwenen, de stem wordt menselijker, organisch en vloeit, ook de tweede stem komt net wat meer uit de verf. Het stereobeeld wordt één geheel in plaats opgedeeld te zijn in losse brokken. Intimiteit neemt toe, net als betrokkenheid bij de muziek. Waar sommige noten daarnet keihard naar voren kwamen blijven die nu meer op afstand. Intensiteit van de lage tonen is forser, enige te noemen nadeel is een lichte omfloersing van stemmen en instrumenten, daartegenover staat dat de lage tonen een octaaf dieper gaan op de 804 D3 en dat details nadrukkelijker naar voren komen.

Met de Melco S100 wordt de achtergrond stiller. Afstand tussen zangers en luisterplaats blijft bestaan en zit ongeveer tussen de Bonn en de D-Link in. Een nog verdere scheiding tussen de instrumenten ontstaat en kleine details springen meer in het oog. Stemmen herkrijgen wat van de heesheid en laten zien dat de Bonn misschien een beetje te lief was. Je mag spreken van een hoge mate van transparantie. De scheiding tussen de stemmen onderling is best uniek, mogelijk gemaakt door de intense stilte op de achtergrond met de Melco S100. De track krijgt iets melancholisch mee. De toegenomen detaillering doet echt iets heel goed in het systeem en de componenten volgen slaafs in de rijkdom aan klanken.

Lumin sessie met Krauss

Met Alison Krauss & Union Station en hun “Paper Airplane” in 24/96 FLAC formaat draai ik de volgorde om en begin met de Melco S100. Immers, vaak is ‘van beter naar minder’ eenvoudiger waar te nemen dan van ‘minder naar beter’. Het intro van gitaar staat tegen een doodstille achtergrond. Stem pakt je gelijk bij de kladden en vraagt de volle aandacht. De weergave is heel vloeiend en ligt

the GRAMMY salute to Country Music honoring Vince Gill hosted by The Recording Academy at The Loveless Barn on September 9, 2009 in Nashville, Tennessee.

gemakkelijk in het gehoor. Het begint klein, vervolgens gaat de band los en gooit Alison haar keel open. De weergave is snel en puntig met de gitaren en de banjo. Weergevers lijken uit de ruimte verdwenen en maken plaats voor de band. Heerlijk op een saaie maandagmorgen om de ziel tot leven te laten komen. Indrukwekkende weergave. Timbres in de stem worden naar voren geschoven door algehele de detaillering en de intense rust in de opname.

De Bonn N8 klinkt in vergelijk “eenvoudiger” en weet niet de ultieme helderheid te halen. De heesheid die bij de stem van Alison hoort verdwijnt naar achter terwijl een “S” wel harder wordt. De absolute glans gaat verloren in de strijd, het fraaie tokkelen van de banjo wordt één geheel met de rest van de band. De weergave wordt rommeliger en harder van klank waardoor een deel van het plezier in de beleving weet te verdwijnen. Is de Bonn voor velen een grote favoriet, met Alison Krauss moet hij voor mij zijn meerdere erkennen in de Melco op dit moment.

De D-Link DGS-108 maakt het stereobeeld kleiner, het komt op de luisteraar af. Stemmen zijn hees met duidelijke “S” klanken, afbeelding van stem en instrumenten is kleiner, het vloeiende en organische is weg. Het geheel is rommeliger, harder, meer hifi dan aangename audio. Nog altijd staat hier een prachtige set, er is echter meer uit te halen door een Melco in te zetten die best past op dit niveau van hoogstaande weergave. Met de D-Link ontstaat al snel de wens het volume omlaag te brengen. Wat inmiddels is verdwenen is de intense stilte die onderscheid liet ontstaan tussen stem en instrumenten en tussen de instrumenten onderling. Van een bord eten verdeelt in aardappelen, groente en vlees, onderling verbonden door de jus, is dit overgegaan naar een prakje waar het vlees half in zit en de jus over alles heen is gegoten.

Lumin sessie met Hoff

Van D-Link via Bonn naar Melco met het Hoff Ensemble. Van de download “Quiet winter night” kies ik voor “Blagutten” in 24/192 FLAC. De D-Link DGS-108 brengt de rustige akoestische jazz welke een beetje aan de weergevers blijft plakken en tussen de weergevers in gehouden wordt. Het doet mij weinig en ik word snel afgeleid om op de iPad te gaan kijken wat er over het Hoff Ensemble te vertellen is in plaats van dat ik word gegrepen door de muziek. Dit stuk is al vaker gedraaid en daarom niet meer zo interessant via de D-Link. Oren zijn teveel verwend met andere opstellingen in de afgelopen tijd. Is dat te veranderen?

De Bonn N8 maakt de weergave direct veel ruimtelijker en laat de muziek loskomen van de weergevers. Piano staat zodanig dat de hoge tonen verder weg zitten van de microfoon dan de lage noten, althans zo lijkt de mix gemaakt. Er gebeurt meer in de muziek en de aandacht wordt telkens getrokken door de musici. Slagwerk verkrijgt bijvoorbeeld impact en valt nu op. Het stereobeeld is bovendien breder geworden. De Bonn brengt een duidelijke verbetering, met deze muziek heel goed waar te nemen vanwege de complexiteit en de vele details die opduiken.

Met de Melco S100 komt de ruimte terug, slagen op een grote trommel zweven door de ruimte, trompet heeft glans en pianonoten klinken langer uit. Nu is er geen enkele sprake meer van plakken aan de weergevers, er is diepte en hoogte ontstaan afgezet tegen extra breedte. Er zit spanning in de muziek, vraagt de aandacht, is tot leven gekomen. Zelfs aan het einde van de track zijn ruisende bekkens echt aanwezig en duurt het lang voordat de laatste noot is verdwenen en slechts stilte achterblijft.

Een voorlopige conclusie: Een gewone switch als een D-Link DGS-108 doet zijn werk, een Bonn N8 geeft ruimte en rust, brengt harmonie en laat muziek vloeien, een Melco S100 zet de puntjes op de i, geeft een intense stilte op de achtergrond, trekt alle details naar voren, schept nog meer ruimte op de juiste plaats en zorgt dat de aandacht niet van de muziek wordt afgeleid maar er juist naar toe wordt getrokken.

Naim sessie Jan Gunnar

Als eerste muziek kies ik voor een gratis download van de Noorse maatschappij 2L, van “Jan Gunnar Hoff” het pianowerk “Living” in 24/192. Met de D-Link DGS-108 blijft de heel fraai opgenomen piano tussen de luidsprekers hangen, de switch laat tonen korter uitsterven dan ik gewend ben en laat de grootsheid en de intense klank van de vleugel niet optimaal naar voren komen. Lage tonen zitten deels in de luidsprekers en raken niet 100% los. Het geeft een harde klank waarbij door het spel de hardheid vaak wordt benadrukt.

De Bonn N8 haalt de hardheid weg en maakt de vleugel lieflijker van aard, zachter met meer harmonischen vanuit de romp en minder alleen maar snaren en de hamers. De Bonn maakt de vleugel vrij van de luidsprekers en zet hem wat verder van de luisteraar af. De volumestand lijkt teruggedraaid omdat het harde uit de weergave gehaald is. Zo verkrijg je meer inzicht in het spel en de intensie van Hoff. Zachte passages worden echt zacht en de krachtige momenten geven geen korte momenten van irritatie.

De Melco S100 doet exact wat hij deed op de Lumin, hij haalt de vleugel wat naar voren ten opzichte van de Bonn en houdt hem verder weg van de luisteraar dan de D-Link. Melco maakt de muziek 100% los van de weergevers, brengt stilte op de achtergrond waartegen het instrument staat afgebeeld, schept ruimte en haalt hardheid weg zonder enig detail te laten verdwijnen. Muziek neemt mijn geest over en het spel wint aan intensiteit en betrokkenheid. De oorzaak valt denk ik grotendeels te zoeken in de rust op de achtergrond waardoor artefacten verdwijnen en slechts muziek resteert. Haast onbegrijpelijk dat een switch het karakter en de klank van een instrument kan veranderen, in geval van een switch van de plank zelfs negatief zal beïnvloeden. Met ethernetkabels was dat fenomeen ook al lastig te begrijpen en werd de waarneming door critici naar het land der fabelen verwezen. Critici waarvan ik overtuigd ben dat zij niet de moeite namen om zelf te luisteren op een goed en gebalanceerd systeem, maar oordeelden op basis van aanname dat digitaal een één en een nul is en dus onaantastbaar tijdens transport. Voorbijgaande aan timing, voedingen die storen, aarding, ontkoppeling, te passeren stations en vooral voorbijgaande aan de gedraging van een interface in een apparaat op de rest van de schakeling achter de interface.

Naim sessie met Trondheim Solistene

Ik draai de luistervolgorde weer om met de Trondheim Solistene en een werk van Mozart, “Vioolconcert No.3 in G major – Rondeau – Allegro” in 24/88.2 na MQA decodering door Roon. De Melco S100. speelt vrij en speels in een breed neergezet beeld, met daarin de nodige diepte en een fijne hoogte afbeelding. Nergens is een spoor van hardheid te ontdekken, wel is de muziek detailrijk en instrument voor instrument is te volgen als je je daarop concentreert. Van zachte tot de luidste passages blijft de muziek overeind staan, compleet met de lage tonen en de heldere tonen van eerste viool. Terwijl ik zit te genieten is dit gedeelte ineens afgelopen maar ik wilde meer en meer. De weergave is één groot plezier via de Melco.

Door de Bonn N8 is het ultiem vloeiende uit de muziek gehaald, wel is de weergave iets “zachter” van aard en minstens zo vrolijk een aangenaam. Het individueel volgen van de instrumenten is wat lastiger met de Bonn, de harmonie neemt een paar streepjes af ten opzichte van daarnet. Kracht blijft bewaard en het stereobeeld is nog aangenaam groot, wel minder diep, breed en minder hoog, gelukkig niet tot een klomp in elkaar gedrukt. De Bonn bewijst waarom zoveel klanten de switch hebben opgenomen in hun systeem thuis en gewone switches hebben afgezworen, waaronder ikzelf. Dat een vijfmaal duurdere Melco een nog fraaiere performance kent laat ik op mij inwerken als mogelijke optie voor de toekomst thuis.

Met de D-Link DGS-108 staat het stereobeeld weer tussen de speakers geklemd, naar voren gedrukt zonder de heerlijke hoogte afbeelding. Violen worden hard, instrumenten werken in groepen en niet langer als samenwerkende entiteiten. De glans gaat verloren op deze manier. Ik kan niet anders concluderen dan dat de Naim NDX 2 en de Lumin U1 Mini gelijkwaardig op de switches reageren, of andersom zo u wilt. De indrukken zijn exact aan elkaar gelijk. Zo gelijk dat een derde apparaat erbij halen op dit moment een overbodige luxe zou zijn, meer tekst zou toevoegen zonder de waarde ervan te verhogen. Daarbij komt dat met eerdere luistersessies thuis tussen Bonn N8 en Cisco/Linksys switches aan andere apparatuur ook al vergelijkbare resultaten zijn verkregen, alleen werd toen de Melco S100 nog niet in de evaluatie betrokken.

Melco S100 switch versus Melco N100 player poort

Elke Melco heeft een player poort, een dedicated poort waarop een streamer kan worden aangesloten. Interessant is of een player poort net zo presteert als de switch. Om die reden zijn de volgende opstellingen gemaakt: Roon/Lan –> Melco N100 –> Lumin U1 Mini en vervolgens

Roon/Lan –> Melco S100 –> Lumin U1 mini. Op het Lan is de Roon server aangesloten, overige switches zijn verwijderd uit de keten in de luisterruimte. Vanaf als beschikbare opslag de Melco N100 Digital Music Library zijn een aantal stukken muziek gedraaid en onderling vergeleken met de S100 switch. Daarbij is opvallend dat in klank er geen verschil waar te nemen was tussen de twee opstellingen. Muziek wordt niet scherper zoals met een D-Link DGS-100 het geval is, niet op een andere plaats gezet en zachter van klank gemaakt zoals met de Bonn N8, nee, de klank blijft gelijk. Compliment voor Melco. Waar zaken uit elkaar lopen is een groter stereobeeld verkregen met de S100, groter in drie dimensies, met meer rust op de achtergrond, een uitdieping van details en een krachtiger lage tonen weergave. Goed waarneembaar snel na elkaar, waarschijnlijk lastiger uit elkaar te houden als er tussen het wisselen een langere periode zit, juist omdat de klank gelijk blijft. In een één op één vergelijk biedt de S100 echt de betere poort voor een streamer, geuit in extra impact, groter beeld, zuiverheid, helaas ook met bijbehorend prijskaartje. Neem in dat prijskaartje mee dat met meerdere apparaten op één switch de Bonn N8 of de Melco S100 altijd de winnaar is in hoeveelheid aansluitingen boven die ene Player poort op een Melco opslag. Bovendien zal een Melco opslag ook profiteren van een betere switch dan een standaard uit de doos € 40,- exemplaar en dus tevens de player poort naar een hoger plan brengen. Kortom experimenteren loont, een Bonn N8 loont en wie het ultieme wil bereiken kan naar een Melco S100 gaan, zelfs als toevoeging aan een Melco opslag. Valt zoiets te verwachten van een bedrijf als Melco? Jazeker, er zit daar heel veel kennis en kunde vanuit het moederbedrijf Buffalo (netwerkapparatuur en NAS leverancier, audiofiele eigenaar met lange audio historie).

Samengevat

Hoe je het wendt of keert, netwerkapparatuur heeft invloed op de weergave van een audiosysteem gebaseerd op streaming. Dat geldt voor switches, routers en kabels. Net als bij kabels het geval is zal de laatste switch voor de streamer de meeste invloed hebben en daar gaat het grootste deel van het budget heen. De Silent Angel Bonn N8 is een uitstekende keuze die uitstijgt boven elke willekeurige switch van een computershop, toegegeven ook in prijs. Maar heeft u thuis met zorg een systeem opgebouwd om van muziek te genieten dan is de Bonn de investering zeker waard. De Melco S100 is een extra overweging waard. De prijs van € 1.999,- is fors voor acht poortjes en tweemaal glasvezel. Heel fors. De Melco S100 is het wel waard als er een systeem staat zoals hier in de luisterruimte, Melco, Lumin of Naim, Mark Levinson, Bowers & Wilkins en zeker als we daar nog boven gaan. De Melco S100 is een logische toevoeging aan de duurdere Melco systemen uit de N1 serie of een N10, misschien in mindere mate aan een N100 al bewees hij vandaag daarmee zijn kunnen mee. Is € 1.999,- waanzin voor een switch? Nee, dat is het niet want de resultaten zijn hoorbaar beter dan met andere switches waarvan de prijs vijfmaal of vijftigmaal lager is. Gun uzelf de luxe, de beleving, de muziekweergave op hoog niveau als de rest van het systeem dat laat horen en het waard is.

Meer informatie:
Download hier het productsheet