Eerste kennismaking met de Naim New Classic 300 serie

Eerste impressie van de Naim New Classic 300 serie: Goed, beter, best!

Afgelopen najaar mochten we kennis maken met nieuwe Naim audiocomponenten uit een serie genaamd Naim New Classic. Niet alleen cosmetisch zagen we grote verbeteringen maar vooral ook klankmatig heeft Naim een hele sprong gemaakt. Dit alles heeft erin geresulteerd dat er al heel wat tevreden muziekliefhebbers zichzelf trotse eigenaar mogen noemen van zo’n mooi nieuw Naim New Classic systeem.

Als trouwe lezer van de diverse schriftelijke uitlatingen op de LexicomMultimedia website zal de uitgebreide recensie van de Naim NSC 222/NAP 250/NPX 300 u wellicht niet ontgaan zijn. We verwijzen ook u graag toch nog even naar: https://www.lexicommultimedia.nl/review/naim-new-classic-line-getest/

Introductie: Naim Classic 300 serie

Als fanatiek volger van hifi-nieuws in het algemeen zal u tevens niet ontgaan zijn dat Naim ondertussen uitbreidingen heeft aangekondigd in deze Naim New Classic serie. Tijdens de High End in München werd namelijk de Naim Classic 300 serie geïntroduceerd. Deze serie bestaat uit een losse streamer, analoge voorversterker en twee mono eindversterkers. Niet alleen een stap verder in de richting van verfijning, maar tevens het voortzetten van het modulaire concept binnen de Naim traditie.

Aan u de keus

Zowel de nieuwe voorversterker (NAC 332) als de netwerkspeler (NSS 333) kunnen namelijk worden uitgebreid en verbeterd met de reeds bekende NPX 300 voeding. Tevens bestaat er nu de mogelijkheid om een potentieel nieuw Naim systeem naar eigen smaak en/of compatibiliteit in te richten. Heeft u ruimtegebrek maar wel een krachtige aansturing nodig dan kunt u bijvoorbeeld de reeds bekende NSC 222 voorversterker/netwerkspeler combineren met twee nieuwe NAP 350 mono blokken. Is er minder kracht nodig voor de aansturing van uw luidsprekers, maar gaat u helemaal voor de Source-comes-first doctrine van Naim, dan zou u de losse netwerkspeler en voorversterker kunnen combineren met een NAP 250. Dat alles kan nog worden uitgebreid met losse voedingen voor de broncomponenten.

Nieuw ontwikkeld streaming platform

Uiteraard valt er op component niveau naast bovengenoemde combinatie mogelijkheden ook best wat te vermelden bij de aanstaande Naim 300-serie. Zo leveren de NAP 350 eindversterkers per stuk maar liefst 175 watt bij 8 ohm. Alle losse componenten bezitten een eigen voeding, wat vooral bij de NAC 332 en NSS 333 standaard al een upgrade is t.o.v. de NSC 222 waar dat alles in één apparaat is ondergebracht. De NSS 333 maakt gebruik van een nieuw ontwikkeld streaming platform genaamd NP 800 alwaar door gebruik van een DSP de vertaling op een uiterst precieze aanpak mag rekenen. De NAC 332 heeft, naast dat er gebruik wordt gemaakt van de beste componenten, de NVC TT platenspeler voorversterker aan boord. Die NVC TT is overigens ook als losse component leverbaar.

Voor de gelukkigen onder u die afgelopen mei de High End München hebben bezocht en het moois van Naim in levenden lijve hebben mogen ervaren is dit wellicht oud nieuws en overbodige informatie.

Voor heel veel andere Naim liefhebbers zal dit schrijven op z’n minst een aardige reminder zijn van wat er komen gaat of eigenlijk stiekem al aanwezig is, al is het dan in uiterst beperkte oplage.

Primeur: een eerste luistersessie

Importeur Latham blijkt namelijk te beschikken over een set bestaande uit bovengenoemde nieuwe Naim componenten én uiteraard de reeds bestaande New Classic telgen. Wij zijn als Lexicom dan ook blij verrast dat we mogen langskomen om dat nieuwe moois met eigen ogen te bekijken, en natuurlijk te beluisteren. Sterker nog, we mochten ter plekke aanschuiven voor een vergelijkend warenonderzoek onder gezamenlijke regie. Welkom bij deze Preview!

De Opstelling

Na een uiterst gastvrije ontvangst in Alphen, niet ongewoon in de provincie Brabant, schuiven we aan in de zorgvuldig ingerichte demonstratieruimte bij Latham alwaar een tweetal Naim Fraim Lite gebroederlijk naast elkaar gepositioneerd is.

Op het linker Naim Fraim Lite staan van boven naar beneden opgesteld de NSC 222, de NAP 250 en een tweetal voedingen van het type NPX 300. Op het rechter Fraim Lite vinden we de NSS 333, de NAC 332 en twee NAP 350 monoblokken.

Qua interlinks worden de meegeleverde Naim XLR kabels gebruikt, alsmede de welbekende grijze 5 pin Din kabel tussen de NSS 333 en de NAC 332. Dit is volgens Naim nog steeds de geprefereerde weg, ook al is het mogelijk om een gehele New Classic 300 set gebalanceerd aan te sluiten. De netspanningskabels zijn Chord Shawline die ontspruiten uit een tweetal Chord S6 stekkerblokken. Om de set wat meer gelijk te trekken aan de opstelling bij ons in de winkel kiezen we voor Chord Sarum T luidsprekerkabels. Aan de luidsprekerzijde van deze set Chord Sarum luidsprekerkabels pronkt een paar Focal Sopra No. 2 vloerstaande luidsprekers. Streamen doen we tenslotte met Qobuz.

Luisteren

We beginnen met luisteren naar de NSC 222 met NAP 250. Deze combinatie kennen we inmiddels als onze broekzak en vormt dus een mooie referentie. In de luisterruimte bij Latham komen de Focal Sopra No. 2 erg goed uit de verf. Eigenlijk worden we al erg blij van deze basisopstelling. Om te wennen aan de ruimte bladeren we even door de Lexicom playlist, om vervolgens een stuk of drie stukken muziek als tijdelijke referentie te kiezen.

De regelmatige bezoeker van onze mooie winkel en / of lezer van onze recensies zal het nummer Raleigh and Spencer van Tony Furtado bekend voorkomen. We gebruikten dit nummer ook voor de  recensie van het New Classic 200 systeem. Zo ook nu weer. Verder kiezen we een tweetal mooie stukjes klassiek, te weten een viool dubbelconcert van Antonio Vivaldi onder de bezielende leiding van Jordi Saval, en de symfonische dansen van Sergei Rachmaninov in een uitvoering van het Minnesota Symphony Orchestra.  Dan volgt een heel geschakel van steeds weer een voeding erbij, andere eindversterker etc.

Enfin, bij Furtado’s nummer is er ook hier in de luisterruimte van Latham een groot verschil te horen tussen de NSC 222 met en zonder NPX 300. Dit verschil kennen we al goed, maar het komt in deze ruimte nog beter uit de verf. Basgitaren krijgen met NPX 300 voeding meer klankechtheid en gestalte, het gehele stereobeeld trekt open en er is meer diepte en ambiance.

De solo-violisten bij Vivaldi treden een stapje naar voren en het instrumentale krijgt meer vlees op de botten. De dreunen op de grote trom bij Rachmaninov voel je nu echt in je onderbuik en het hele strijkensemble klinkt een stuk voller. Deze ervaring is voor ons niet echt nieuw meer, maar het is toch wel leuk dat het recept ook goed werkt in een andere, weliswaar goed gebalanceerde demoruimte.

We pakken door naar de 300 set. Dat is wel even andere koek zeg! Waar we net spraken bij de 200 serie inclusief NPX 300 van een basgitaar met meer klankechtheid bij Tony Furtado, moeten we hier pijnlijk toegeven dat klankechtheid toch nog beter kan. Het instrument komt helemaal los, maar krijgt tegelijk een betere plaatsing in het stereobeeld. De stem van Furtado staat beter in het midden en het prettige rauwe randje in die stem klinkt overtuigender. Het stereobeeld krijgt wat meer hoogtewerking. Tot zover de fijne nuances. Het gemak waarmee deze set nu speelt is eigenlijk de meest opvallende factor. Zo is er bij Vivaldi meer rust en klinken de vioolvirtuozen nog makkelijker. De aangestreken contrabassen krijgen meer definitie, alsmede het klavecimbel en chitarrone.

Bij de Symfonische Dansen komt de toegenomen controle wat ons betreft het beste uit de verf. Vergeleken bij de 200-serie met voeding lijken de welbekende klappen op de grote trom minder vet, maar in ruil daarvoor is de klankechtheid en plaatsing veel beter en voel je de drukverplaatsing als het ware met dezelfde intensiteit.

Extra Naim voedingen nog wel zinvol?

Eigenlijk is het nu al zo verschrikkelijk mooi dat we ons afvragen of het toevoegen van extra voedingen nog wel hoorbaar zal zijn. U raadt het al, het kan nog beter!

In eerste instantie voegen we een NPX 300 toe aan de NSS 333 streamer. Nu horen we de verschillen vooral bij het dubbelconcert van Vivaldi. Waar de soloviolen bij alle vorige combinaties iets metaalachtigs hadden doet er nu een dusdanige verfijndheid z’n intrede dat het metaalrandje eigenlijk geheel verdwijnt. Ook de ensembleklank is wat prettiger. Tegelijk is het totaalbeeld krachtiger. Bij Rachmaninov manifesteert het toevoegen van een NPX 300 op de NAC 332 zich op een soortgelijke manier. Naast een warmere klank in het strijkorkest overtuigd de solo saxofoon in het rustige middendeel meer. Bij Tony Furtado kent vooral het slagwerk nu meer rust en klinkt de welbekende slide gitaar lekkerder.

Tijd voor de ultieme setup! We voegen als laatste nog een NPX 300 toe aan de NAC 332 voorversterker. De verschillen zijn nu iets kleiner, maar zeker wel hoorbaar. Bij de drie muziekstukken zijn bij deze laatste toevoeging vooral de diverse instrumenten en instrumentgroepen nog beter van elkaar te onderscheiden. Het meest opvallende is de langere uitklank bij de klap op de grote trom bij Rachmaninov. Bij de aanslag van een losse snaar op de basgitaar bij Furtado is ook een langer staartje waarneembaar. Je zou het kunnen omschrijven als meer controle op de ambiance. Ook bij Vivaldi is dit waarneembaar bij de uitklank van een arpeggio in de Chitarrone ergens in het midden van deel 1. U merkt dat we nu echt moeten gaan zoeken naar kleine details om verschillen te duiden.

Wachten op eerste leveringen

Daarnaast realiseren we ons dat er inmiddels een set van € 46.000,- op een luidsprekersysteem van  € 16.000,- is aangesloten. Wat kunnen we beleven als we een set luidsprekers tot onze beschikking gehad zouden hebben dat meer op het prijsniveau is van deze totaalcombinatie? Een interessante vraag die we helaas pas kunnen beantwoorden op het moment dat we bij Lexicom de eerste 300 set geleverd gaan krijgen. Hopelijk is dat al in September. We zullen u op de hoogte houden, en we danken de firma Latham voor deze uitgebreide eerste kennismaking.