Dynaudio Evoke 10 luidspreker. Gentlemen prefer blondes
De Evoke serie is te beschouwen als de opvolger van de Dynaudio Focus, nu voorzien van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van luidsprekertechniek en fabricage, waarbij in het ontwerpproces optimaal gebruik is gemaakt van de unieke Jupiter meetruimte van 13x13x13 meter van Dynaudio. De Evoke 10 werd ontworpen door hetzelfde team technici dat aan de Contour en de vernieuwde Confidence serie werkte. Nieuw ontworpen units, nieuwe scheidingsfilters en moderne afwerkingen kenmerken de serie. Mogelijk is high gloss zwart of wit, walnoot of “blonde wood” met een nerfstructuur. De Evoke 10 is de kleinste telg uit het geslacht en meet 180x315x277mm. In de behuizing zitten een softdome tweeter en een 14cm woofer. De Cerotar tweeter is helemaal nieuw, een ontwerp dat zijn oorsprong heeft in de Esotar Forty uit het anniversary model en de Esotar 3 uit de nieuwe Confidence. Onder het 28mm dome materiaal zit een Hexis Inner dome, een paddenstoel vorm om de luchtstroom achter de dome te reguleren. Daarmee krijgt de tweeter een gelijkmatiger verloop en worden resonanties nog meer onderdrukt. Een ‘strontium carbon ferriet keramische’ magneet vormt de motor van de tweeter en zorgt voor een verhoogd rendement. Gebleven in de woofer is het conusmateriaal van MSP (magnesium silicaat polymeer). De surround is voor de Evoke nieuw ontworpen net als de Ferriet+ magneet. Het rendement van de Evoke 10 is 84dB (2.83V/1m). Met een maximaal toelaatbaar vermogen van 180 Watt aan een impedantie van 6 Ω krijg je voldoende geluidsdruk. Het gespecificeerde frequentiebereik loopt binnen ±3dB van 47Hz tot 23kHz. De Evoke 10 is een basreflex met een poort aan de achterzijde. De cross-over frequentie tussen tweeter en woofer ligt rond 1400Hz met een 2e orde filter. De Evoke 10 weegt 6,7kg. Een frontje wordt standaard meegeleverd, maar omdat de Evoke heel onopvallend is, geen glimmende ornamenten en geen zichtbare schroeven, mag je dat best weglaten. De Dynaudio Evoke 10 is leverbaar in de genoemde uitvoeringen tegen een prijs van 749,- per stuk. Hoewel optisch opvallend kiezen wij het liefste voor de Stand 20 van Dynaudio onder de Evoke 10, robuust, stevig en zwaar.
De bron vandaag is een Bluesound Node 2, een jonge en aantrekkelijke occasion, voor nu in gebruik als Roon endpoint. U moet daarvoor uiteraard wel Roon server software hebben draaien op een externe computer, NAS of Intel NUC. Met de Bluesound App hoeft dat uiteraard niet. De Node 2 levert digitale informatie over een Chord Clearway Digital kabel aan een Hegel H90 geïntegreerde versterker met ingebouwde DAC. De Dynaudio Stand 20 vormt de stabiele voet voor de Evoke 10. Vanuit de Hegel loopt een set Chord Epic luidsprekerkabels naar de Evoke 10. Alle vandaag gebruikte muziek staat opgeslagen op een Melco N100 Digital Music Library. Daarmee is de muziek ook bijna altijd beschikbaar als u in Leidschendam zelf eens komt luisteren.
Blonde Viktoria
Vanaf zondagmiddag tot dinsdagochtend heeft Viktoria Tolstoy’s CD “A moment of now” continue staan spelen om zeker te weten dat de Evoke 10 is losgekomen. Met deze muziek ga ik beginnen en sla ik twee vliegen in één klap: pianowerk en de stem
Anette Askvik met de titelsong van haar CD “Liberty” heb ik onlangs gehoord op een audioshow en ik heb mij toen niet gerealiseerd dat je een vogel weg hoort vliegen vrij snel na het begin. “Liberty” wordt geweldig uitgevoerd door Askvik en haar band, wat een talent zit er toch in Scandinavië. Zet haar wat harder dan je misschien gewend bent en ze bloeit op over de Evoke 10 als een bloem in de prille zomerzon. Hier in Leidschendam vele malen beter spelend dan op het grote en kostbare systeem op de show. Nee, ik noem geen namen, een show is nooit de ideale plaats voor een demo en het stond daar veel te hard. Juist omdat de Evoke 10 bescheiden blijft in het laag presteert hij hier op een niveau dat ik niet gewend ben in de prijsklasse. Mensenlief, een
Aan de muziek van Nik Bärtsch heb ik best moeten wennen, nu dat achter de rug is waardeer ik het zeer. De op ECM label opgenomen tracks van “Continuum” stralen kwaliteit uit en dat laat de kleine Evoke 10 naar voren komen. Of het nu gaat om de piano, de bas die verrassend diep gaat of het slagwerk, in alle gevallen weet de Evoke 10 mij te plezieren met een volledig stereobeeld. De muziek komt gemakkelijk los van de weergevers en spreidt zich uit. Niet zo breed als met een Evoke 30 het geval was, misschien wel een tikkeltje meer precies en met een betere plaatsing. Wie graag tot in de details wil horen wat de muzikant staat te doen is vaak met een monitor beter uit dan met een vloerstaand model. Zo heeft elke luidspreker zijn eigen publiek. Los daarvan komen uit de Evoke 10 nog steeds diepe trommelslagen naar voren. Nee, ze laten de ruimte of mijn maag niet schudden maar hoorbaar zijn ze zeker. Beheerst en in proportie terwijl er heel wat energie in de ruimte wordt gepompt.
Romantiek
Op een door mij lang geleden geripte CD is onder de titel “De romantische viool” is het nodige klassieke werk samengebracht. Beginnend met een stuk van Beethoven. Uitvoerenden zijn niet te achterhalen en de kwaliteit is niet bijzonder. Dat is precies wat ik zoek, lang niet alle muziek is geweldig opgenomen en je wilt ook dit werk met plezier kunnen draaien. Desnoods op de achtergrond, iets waarvoor ik vaak genoegen neem met de matige kwaliteit van Classic FM streams. De Evoke 10 laat horen dat op een laag volumeniveau de weergave nog behoorlijk compleet is. Gaat het volume omhoog dan blijft de weergave prettig, opent zich vooral in de lage tonen verder en conform alle ervaringen met Dynaudio luidsprekers komt de specifieke klank van viool goed tot uiting zonder een harde rand te krijgen. Voor het bouwen van een softdome tweeter met een hoge resolutie draaien ze in Denemarken de hand niet meer om. Het gevolg is dat zelfs een compilatie CD als deze mij mee neemt in de muziek en pleziert.
Toots en Herbie
Nog niet veel aan de beurt geweest is jazz, waarvoor veel liefhebbers zweren bij een monitor vanwege de te bereiken spreiding en snelheid van een kleine weergever. Ik kies als eerste voor een live opname van Toots Thielemans, het legendarische “Summertime”, dat stelt verre van teleur in de zojuist genoemde opzichten. Het snelle slagwerk achter Toots met daarbij de geplukte bas houden het ritme strak vast, piano hamert lekker mee. Als het publiek de drummer een applaus gunt na een korte
Herbie Hancock zet klassiekers neer als “Maiden voyage” en “Don’t explain” op zijn CD “The definitive Herbie Hancock”. Koperblazers brengen hun instrument naar voren, voor de band uit, bekkens hebben de ware metaalklank, bas speelt in het nummer mee. De weergave is boeiend en speels, in een juiste klankkleur en vooral zuiver. Met een goede scheiding tussen de instrumenten onderling waardoor ze individueel telkens te volgen zijn. Met rake klappen gaat Hancock door het nummer heen en de Evoke 10 blijft moeiteloos volgen. Het “Don’t explain” gezongen door Lisa Hannigan brengt ‘goose bumps’ op de armen. Gevoelige zang waar de Evoke 10 mijn luistersessie vandaag mee mag afsluiten.
Twee dilemma’s
Het eerste grote dilemma is en blijft met een monitor het opofferen van de laagste tonen ten gunste van een beperkte kastinhoud. Waar kies je voor? Ik vind dat voornamelijk afhangen van de plaats waar de monitor wordt gebruikt en van de primaire muziekkeuze van de (toekomstige) eigenaar. De plaats heeft alles te maken met de beschikbare ruimte. Ik weet best dat een forse vloerstaander een plekje zal kunnen vinden in een studeerkamer, maar wat u niet hoort aan lage tonen krijgen uw buren of huisgenoten buiten de ruimte ter beschikking als dreunen. Een monitor is dan vaak veel meer op zijn plaats met zijn ingetogen laag. Mits de basweergave goed is afgestemd zoals in de Evoke 10 het geval is. Het tweede dilemma is de muziek.
Liefhebbers van groot symfonisch werk gun ik een forse luidspreker. Wie zich meer bezighoudt met singer/songwriter, barok, jazz trio’s en lichte popmuziek is meer de man/vrouw voor een monitor, zeker als de ruimte beperkt is of luidsprekers al snel als visueel storend worden ervaren. In geval van de Evoke 10 geeft de monitor snelheid, dynamiek en is zuiver van klank. Het ontbrekende erg diepe laag is te prefereren boven vervalste laagweergave, opgeklopt met een forse, slecht afgestemde basreflexpoort. Stemmen op de Evoke 10 zijn prachtig, instrumenten idem. Is er energie in de bassen dan blijft dat beheerst, ontbreekt echt niet volkomen, het kan alleen niet zo luid klinken als het middengebied. De tweeter van de Evoke 10 zal nooit schreeuwen tegen u, is wel rijk aan details en laat het kleinste tikje op een bekken weergeven. Welke weg moet u dan op? Laat de muziek uw gevoel aanspreken in een luistersessie bij Lexicom MultiMedia, bedenk wat uw beschikbare ruimte thuis is en neem in de overweging uw muzieksmaak mee. Wie weet is de Dynaudio Evoke 10 dan voor u net zo’n leuke blondine als voor mij. Geen voorkeur voor Marilyn blond? Ze is er ook in Parisienne zwart, rode loper glanzend wit of gekapt in een donkere walnoot tint.
Meer informatie en prijs van de Evoke 10 vindt u hier.