AudioQuest Niagara 5000 netfilter
AudioQuest Niagara 5000 belicht
In de Niagara 5000 is ervaring verwerkt van 20 jaar onderzoek en daarmee is een oplossing gecreëerd voor audiofielen, opname studio’s en professionals in de audio industrie. Rekening houdend met radio interferentie en condensator gedragingen zoals gevonden in laboratoria van onder meer de NASA. Met zwaar verzilverde aansluitingen gemaakt uit puur koper, stevig klemmend om de polen van de netstekkers, is optimaal contact gegarandeerd. Het Niagara 5000 systeem brengt eindelijk het solide platform voor netspanning waardoor helderheid, stereobeeld, frequentiebereik, dynamiek en details niet langer worden beperkt. De grip op het systeem en daarmee op de luidsprekers wordt alleen maar groter. Er is veel over de Niagara 5000 te schrijven, nog veel beter is het om bij Lexicom MultiMedia de bereikbare verbetering van een system met daarin een Niagara 5000 zelf te beluisteren. Hoor hoe muzikanten tot leven komen, een stereobeeld helemaal los van de luidsprekers raakt, details ineens opvallen en de dynamiek niet langer wordt beperkt maar juist vergroot. Bij Lexicom MultiMedia is de Niagara 5000 aangesloten met een AudioQuest Hurricane High Current netsnoer met een verkoopprijs van € 1.699,- voor een lengte van één meter.
- Overspanningsbeveiliging: tot 6000V/3000A.
- Beveiliging tegen te hoge netspanning: via een relais dat binnen 0,25sec reageert
- Common mode filters: > 30dB ruis verwijderen in een gebied van 20kHz tot 100MHz zonder dynamiek aan te tasten.
- Maximale stroomafname: 20A
- Ultra lineaire ruis filters: verdeeld over 4 van elkaar geïsoleerde groepen
- Outlets: 4 voor hoge stromen, 8 gefilterd op ruis en vervorming
- Eigen verbruik: < 0,25A, afhankelijk van de aangesloten apparaten
- Afmetingen: 44,5 x 13,3 x 43,7cm (BxHxD)
- Gewicht: 17,3kg
De set
Wat ik heb gedaan is het aansluiten van alle componenten op de Niagara 5000. AudioQuest geeft met nadruk aan dat als je de Niagara 5000 optimaal wilt gebruiken je alle componenten van je set daarop moet aansluiten. Dus in mijn geval ook de Silent Angel Bonn N8 netwerkswitch en de Melco/SBooster. De NDX 2 en de versterkers zijn de twee componenten waar ik mee wissel tussen een gewoon stopcontact en de outlets van de Niagara. De Melco telkens opstarten en de ethernetswitch duurt te lang. Met de keuze van Hegel, de Devialet Expert 1000 Pro en de Naim SUPERNAIT 3 denk ik een mooie doorsnede te hebben aan versterkers in diverse prijsklassen.
Een voetnoot is op zijn plaats. Misschien haalt u uit de onderstaande tekst dat een set zonder AudioQuest Niagara eigenlijk waardeloos is. Niets is minder waar, de gebruikte apparatuur behoort tot het beste in zijn prijsklasse, maar ik moet een vergelijk kunnen trekken en daarom beschrijf ik zaken met contrasten.
Hegel 590 als eerste aan de beurt
Het tweede stuk muziek is van Alexandre Tharaud, “Cet enfant-la” en bestaat uit piano, stem en strijkers. De piano staat zonder de Niagara 5000 naar achter, de stem naar voren. Goed verstaanbaar met emotie in de stem, maar de stem kan van een man zijn of van een vrouw (het is een man). Stem en piano sluiten mooi op elkaar aan. De weergave blijft klein en hangt tussen de speakers, ook als strijkers erbij komen. Er is wel steeds diepte. Met de Niagara 5000 gaat de piano dieper in toon en de romp doet nu een stuk meer mee. De stem komt los en staat duidelijk voor de piano. Het is eenvoudiger om te horen dat het echt om een man gaat. Strijkers hebben een veel grotere invloed op de weergave gekregen. Er is meer dynamiek en het lijkt wel of de versterker harder staat. De totale afbeelding is nu groot, maar de stem wordt niet te groot. Piano is gegroeid naar een echt instrument. Al met al een duidelijke verbetering en weer valt de stilte op achter de opname. Er is rust ontstaan waarin muziek de vrijheid heeft. De boeiender weergave trekt je meer in de muziek.
De laatste track met de Hegel 590 komt van Pamela Thorby. Een deel uit haar fluitconcert “Der Fluyten Lust-hof”. De fluit laat mooie details horen, zoals de lucht langs en door het instrument. Een harp staat achter Thorby. Het geheel is levendig en totaal niet scherp, ook niet in de uithalen van de fluit. Fluit en harp zitten wel erg dicht op elkaar daardoor is er weinig lucht om de instrumenten. Wel komen de fluit en de harp goed los van de weergevers. Met de Niagara 5000 is de harp lichter van toon en staat verder naar achteren. De fluit staat een stuk hoger en leeft, is rijker aan klank met meer schakeringen. De harp heeft duidelijk intenser de klank van het instrument behouden. Er ontstaat ruimte en lucht om de instrumenten waardoor er nu gebruik wordt gemaakt van de akoestiek van de opname ruimte. Plaatsing van de twee instrumenten blijft gelijk. Muziek komt nog losser van de weergevers tegen een stillere achtergrond en juist daardoor komt er kleur in de instrumenten. Lijkt soms wel of er nu meerdere fluiten zijn omdat het mondstuk hoorbaar verder van de opening aan het einde verwijdert is door de toegenomen diepte in de weergave.
Devialet Expert 1000 Pro mag als tweede
Zo, door met het gewone werk, versterker en streamer tegelijk wisselen bij Alexandre Tharaud en “Cet enfant-la”. Piano en stem staan ver uit elkaar, hoor nu meer verschil tussen linker- en rechterkanaal dan met de Hegel 590. De stem is van een man dat is nu overduidelijk. De piano speelt heel rustig op de achtergrond. Strijkers zijn goed in balans met de stem. Helaas, de muziek blijft weer tussen de speakers hangen. De zang is niet altijd even aangenaam op deze Focal met de Devialet als versterker. De piano is rijk aan klank en body en de track wordt gebracht met emotie. Het is jammer dat het stereobeeld niet in de breedte of in de hoogte gaat. De Niagara 5000 levert mij een mooi hamertje op de hoogste snaren van de piano en een diepe stem met veel warmte. Muziek komt vloeiend over en raakt je in het hart. Er is echte ruimte hoorbaar, de piano staat ver weg. Klanken en nuances in de stem komen veel meer naar voren. Als de strijkers invallen wordt het stereobeeld nog steeds nauwelijks groter dan de opstelling zelf. Het onderscheid tussen piano, stem en strijkers is beter dan daarnet, ook zit er geen randje meer aan de stem, dat was duidelijk een netspanningsrandje en komt noch uit de Focal noch uit de Devialet. Precies waarom een netfilter vaak nodig is. De weergave als geheel is veel aantrekkelijker om naar te luisteren en raakt nu pas echt de emotie aan. Aan het eind van de track sterft muziek heel langzaam uit en kapt niet af zoals eerder.
Eerder, de Naim SUPERNAIT 3
“Holly Cole met “Get out of town” nog een keer. Pardon? Andere CD? Is dit een grap? Het verschil tussen met en zonder de Niagara 5000 is bijna te imposant om neer te durven schrijven. Wat een ruimte ontstaat er in een stereobeeld waarin ik de 804 D3 niet meer kan herkennen. De bas heeft zijn soms te nadrukkelijke karakter verloren, maar er gaat niets af van de impact. Snelheid neemt alleen maar toe. Details zwemmen door de ruimte, vanwege het veel grotere, lees diepere stereobeeld krijgen ze alle ruimte om overal op te duiken. Links, rechts, midden, voor, achter en in de hoogte. Er is iets wel een negatief punt op aan te merken: de weergave verkrijgt een zekere hardheid waarbij ik vermoed dat een andere luidspreker met een zachter karakter beter op zijn plaats zal zijn. Misschien is een passend woord in deze: “genadeloos”. Laat Cole een foutje maken, raak de snaar van de bas een keer verkeerd, sla half op een drum, het komt er allemaal uit. Waar ik vaak schrijf met Anette Askvik’s “Liberty” over het uit elkaar trekken van de eerste en tweede stem, met de Niagara 5000 staan de stemmen gewoon een meter uit elkaar. Geluiden uiterst links en rechts schuiven een meter op naar buiten. Het stereobeeld staat daarbij rotsvast en verandert niet onder invloed van volume of aangeboden muziek.”
To try is to buy
Het vervelende element aan de Niagara 5000 van AudioQuest is dat er na gebruik nauwelijks een weg terug is. De Niagara 5000 doet zijn werk zo uitstekend dat het verschil met en zonder het filter per direct duidelijk is. Dat mag ook wel gezien de niet geringe prijs van € 4.495,- en nog eens € 1.699,- voor het Hurricane High Current netsnoer. Gelukkig maakt de Niagara 5000 in mijn ogen de aanleg van een speciale wandcontactdoos op een daarvoor gereserveerde audiogroep in de meterkast overbodig en verdien je zo iets terug. Een gewaagde opmerking want wie weet wat dat nog eens extra oplevert. De Niagara 5000 is overduidelijk bedoeld voor grote systemen met zijn vier high current outlets en nog eens acht anders gefilterde aansluitingen. Twee zware eindversterkers, streamer, analoge bronnen, voorversterker, DAC, ethernetswitch en meer, het kan en moet allemaal aan de achterzijde worden ingeprikt. Daarmee is de Niagara 5000 ook een topper voor een uitgebreid home cinema systeem of een domotica omgeving met apparatuur in een 19” rek. Met de AudioQuest Niagara 5000 heeft Lexicom MultiMedia een uitstekende keuze gemaakt voor een netfilter dat tot nu toe alle andere oplossingen achter zich laat. Zelfs in een opstelling van een Naim SUPERNAIT 3 met een NDX 2, een Melco N100 en een Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch is de winst zo groot dat de totale extra uitgave in mijn ogen gerechtvaardigd is. Maar pas op: proberen is willen hebben, de met de Niagara 5000 te boeken winst in weergavekwaliteit is verslavend!
Meer informatie en prijs van de Niagara 5000 vindt u hier.