AudioQuest Niagara 5000 netfilter

Voor onze netspanning vertrouwen wij nog steeds op een eeuw oude technologie, gemaakt voor verlichting en het aandrijven van motoren, maar zeker niet ontworpen voor high end audio en video systemen met een steeds hogere resolutie, steeds hogere signaal/ruisverhoudingen en groeiende dynamische eigenschappen. Met de toegenomen dynamiek in de aangeboden muziek van CD of via streaming wordt van versterkers verwacht dat ze heel snel veel stroom kunnen leveren, zelfs als er zacht wordt gespeeld, want de luidspreker rendementen zijn in de loop der jaren niet toegenomen. Stroom die de versterker alleen kan leveren als onze voorziening voor netspanning in orde is. De kunst om van de aangeleverde netspanning iets fraais te maken waarmee de aangesloten apparatuur optimaal kan functioneren wordt steeds lastiger. Immers steeds meer bronnen zenden radiogolven uit: telefoons, tablets, Tv’s, smart home devices en veroorzaken daarmee storing. LED verlichting, schakelende voedingen, dimmers, magnetrons en meer tasten de sinusvormige wisselspanning nog verder aan. Terwijl de kabels onder en boven het maaiveld verder (over)belast raken door de grote vraag naar stroom. Juist nu onze apparatuur alsmaar beter aan het worden is en streaming niet meer weg te denken valt. Meetbaar en hoorbaar is vastgesteld dat tot ongeveer een derde van de informatie op de muziekdrager of uit de file gemaskeerd kan worden door een slechte netspanning. De vervormingen op de sinus dringen de apparatuur via de netstekker binnen, worden te weinig afgevangen in de schakelingen van de voeding van het apparaat en daarmee worden ze hoorbaar.

AudioQuest Niagara 5000 belicht

Discussies over buizen versus transistoren, CD versus streaming, LP versus CD, eindeloze debatten worden online en offline gevoerd tussen audiofielen, terwijl de netspanning vaak een vergeten issue is. AudioQuest met zijn jarenlange ervaring in het vervaardigen van netsnoeren en netfilters heeft het probleem grondig aangepakt en brengt onder meer de Niagara 5000 op de markt. Daarbij is gekeken naar eerdere eigen oplossingen en naar producten van anderen, want wat is de invloed op het signaal, welke techniek werkt het beste, welke probleemgebieden worden aangepakt en wat is de invloed daarvan op andere zaken. Ringing, stroombeperking, niet lineaire vervorming, soms was de oplossing nog erger dan de kwaal. De Niagara 5000 maakt gebruik van het gepatenteerde AC Ground Noise Dissipation System, het meest breedbandige en lineaire AC filter verkrijgbaar, met een ingebouwd passief/actief Transient Power Correction Circuit. Met een powerreserve om afnamepieken tot 90 Ampère op te vangen. De Niagara 5000 is gemaakt voor moderne versterkers met hoge vermogens en grote dynamiek. Waar netfilters normaliter de stroomafname beperken geeft de Niagara 5000 juist een extra boost. Het AudioQuest Low-Z Power Noise Dissipation System vermindert de vervorming van de netspanning over de gehele bandbreedte en niet slechts over één of een paar octaven. Zonder maskerende effecten voor de muziek of artefacten.

In de Niagara 5000 is ervaring verwerkt van 20 jaar onderzoek en daarmee is een oplossing gecreëerd voor audiofielen, opname studio’s en professionals in de audio industrie. Rekening houdend met radio interferentie en condensator gedragingen zoals gevonden in laboratoria van onder meer de NASA. Met zwaar verzilverde aansluitingen gemaakt uit puur koper, stevig klemmend om de polen van de netstekkers, is optimaal contact gegarandeerd. Het Niagara 5000 systeem brengt eindelijk het solide platform voor netspanning waardoor helderheid, stereobeeld, frequentiebereik, dynamiek en details niet langer worden beperkt. De grip op het systeem en daarmee op de luidsprekers wordt alleen maar groter. Er is veel over de Niagara 5000 te schrijven, nog veel beter is het om bij Lexicom MultiMedia de bereikbare verbetering van een system met daarin een Niagara 5000 zelf te beluisteren. Hoor hoe muzikanten tot leven komen, een stereobeeld helemaal los van de luidsprekers raakt, details ineens opvallen en de dynamiek niet langer wordt beperkt maar juist vergroot. Bij Lexicom MultiMedia is de Niagara 5000 aangesloten met een AudioQuest Hurricane High Current netsnoer met een verkoopprijs van € 1.699,- voor een lengte van één meter. De AudioQuest Niagara 5000 is leverbaar bij Lexicom Multimedia voor een prijs van € 4.495,- zolang de voorraad strekt.

Technische specificaties:

  • Overspanningsbeveiliging: tot 6000V/3000A.
  • Beveiliging tegen te hoge netspanning: via een relais dat binnen 0,25sec reageert
  • Common mode filters: > 30dB ruis verwijderen in een gebied van 20kHz tot 100MHz zonder dynamiek aan te tasten.
  • Maximale stroomafname: 20A
  • Ultra lineaire ruis filters: verdeeld over 4 van elkaar geïsoleerde groepen
  • Outlets: 4 voor hoge stromen, 8 gefilterd op ruis en vervorming
  • Eigen verbruik: < 0,25A, afhankelijk van de aangesloten apparaten
  • Afmetingen: 44,5 x 13,3 x 43,7cm (BxHxD)
  • Gewicht: 17,3kg

De set

Rondom de AudioQuest Niagara 5000 met het AudioQuest Hurricane High Current netsnoer staat de complete set. Het Hurricane HC netsnoer dat rechtstreeks in een wandcontactdoos gestoken is zonder enige vorm van filtering, aangesloten is met VD draad door een buis en geen audio zekering in de meterkast heeft. Kortom de situatie bij velen van u thuis. Zoekend naar losse netsnoeren ga ik werken met een Monsoon van AudioQuest aan een Hegel 590 versterker en met een paar IsoTek Sequel netsnoeren aan een Devialet Expert 1000 Pro. Een Naim Audio NDX 2 streamer/DAC en een Melco Digital Music Library (met SBooster voeding) sluit ik eveneens aan op de netstroom met IsoTek Sequel. De NDX 2 gaat digitaal uit naar Hegel en Devialet. De luidsprekers zijn Focal Spectral 40th en de luidsprekerkabels Chord Signature Reference. Eerder gebruikte ik een Naim Audio SUPERNAIT 3 versterker en Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond luidsprekers voor een soortgelijke vergelijking en die neem ik verderop in de tekst nog even mee.

Wat ik heb gedaan is het aansluiten van alle componenten op de Niagara 5000. AudioQuest geeft met nadruk aan dat als je de Niagara 5000 optimaal wilt gebruiken je alle componenten van je set daarop moet aansluiten. Dus in mijn geval ook de Silent Angel Bonn N8 netwerkswitch en de Melco/SBooster. De NDX 2 en de versterkers zijn de twee componenten waar ik mee wissel tussen een gewoon stopcontact en de outlets van de Niagara. De Melco telkens opstarten en de ethernetswitch duurt te lang. Met de keuze van Hegel (€ 9.995,-), de Devialet Expert 1000 Pro (€ 27.900,-) en de Naim SUPERNAIT 3 (€ 4.399,-) denk ik een mooie doorsnede te hebben aan versterkers in diverse prijsklassen.

Een voetnoot is op zijn plaats. Misschien haalt u uit de onderstaande tekst dat een set zonder AudioQuest Niagara eigenlijk waardeloos is. Niets is minder waar, de gebruikte apparatuur behoort tot het beste in zijn prijsklasse, maar ik moet een vergelijk kunnen trekken en daarom beschrijf ik zaken met contrasten.

Hegel 590 als eerste aan de beurt

De track van Alicia Olatuja “No ordinary love” begint met een zware bas, zo zwaar dat haar stem haast wordt weggedrukt door de bas. Even later komt slagwerk erbij, dat is puntig maar niet erg snel. Een tweede stem staat netjes achter Alicia. De weergave is vloeiend, blijft binnen de opstelling van de speakers, is donker van kleur met erg weinig hoogte afbeelding. Als ik de Hegel en de NDX 2 verhuis van een stopcontact naar de outlets van Niagara 5000 blijft de bas blijft heel dominant maar het zompige is weg en Alicia is nu wel goed te volgen. Percussie heeft gewonnen aan impact en kracht. De tweede stem kruipt naar voren, in het stereobeeld is diepte terug en breedte wordt benut tot buiten de opstelling van de speakers. Ook hoogte is erbij gekomen. De donkere kant van de weergave is weg, natuurlijk is de bas nog steeds dominant maar niet langer totaal overheersend. Nu klinkt Olatuja veel meer zoals ik het van thuis gewend ben op een set transmissielijn luidsprekers. Er is duidelijk een groot voordeel te behalen met de Niagara 5000 op een Naim NDX 2 en Hegel 590.

Het tweede stuk muziek is van Alexandre Tharaud, “Cet enfant-la” en bestaat uit piano, stem en strijkers. De piano staat zonder de Niagara 5000 naar achter, de stem naar voren. Goed verstaanbaar met emotie in de stem, maar de stem kan van een man zijn of van een vrouw (het is een man). Stem en piano sluiten mooi op elkaar aan. De weergave blijft klein en hangt tussen de speakers, ook als strijkers erbij komen. Er is wel steeds diepte. Met de Niagara 5000 gaat de piano dieper in toon en de romp doet nu een stuk meer mee. De stem komt los en staat duidelijk voor de piano. Het is eenvoudiger om te horen dat het echt om een man gaat. Strijkers hebben een veel grotere invloed op de weergave gekregen. Er is meer dynamiek en het lijkt wel of de versterker harder staat. De totale afbeelding is nu groot, maar de stem wordt niet te groot. Piano is gegroeid naar een echt instrument. Al met al een duidelijke verbetering en weer valt de stilte op achter de opname. Er is rust ontstaan waarin muziek de vrijheid heeft. De boeiender weergave trekt je meer in de muziek.

De laatste track met de Hegel 590 komt van Pamela Thorby. Een deel uit haar fluitconcert “Der Fluyten Lust-hof”. De fluit laat mooie details horen, zoals de lucht langs en door het instrument. Een harp staat achter Thorby. Het geheel is levendig en totaal niet scherp, ook niet in de uithalen van de fluit. Fluit en harp zitten wel erg dicht op elkaar daardoor is er weinig lucht om de instrumenten. Wel komen de fluit en de harp goed los van de weergevers. Met de Niagara 5000 is de harp lichter van toon en staat verder naar achteren. De fluit staat een stuk hoger en leeft, is rijker aan klank met meer schakeringen. De harp heeft duidelijk intenser de klank van het instrument behouden. Er ontstaat ruimte en lucht om de instrumenten waardoor er nu gebruik wordt gemaakt van de akoestiek van de opname ruimte. Plaatsing van de twee instrumenten blijft gelijk. Muziek komt nog losser van de weergevers tegen een stillere achtergrond en juist daardoor komt er kleur in de instrumenten. Lijkt soms wel of er nu meerdere fluiten zijn omdat het mondstuk hoorbaar verder van de opening aan het einde verwijdert is door de toegenomen diepte in de weergave.

Devialet Expert 1000 Pro mag als tweede

Het tweede rondje gaat geschieden met het Devialet duo en weer start ik met Alicia Olatuja en haar “No ordinary love”. De bas is aanzienlijk minder wollig dan op de Hegel, strakker en met meer verschillende klanken. Het stereobeeld blijft tussen de speakers gehouden. Haar stem komt naar voren samen met de bas. De tweede stem is soms lastig te onderscheiden. De totale weergave is een beetje vlak terwijl er wel degelijk dynamiek is, de stem klinkt mat, gelukkig heeft slagwerk wel punch. Het slagwerk heeft de neiging ver naar voren te komen. Het totaal zorgt voor een gedragen homogeen geluid. Na enige gewenning bevalt deze versterker steeds meer. Mijn brein moest omschakelen van Hegel klank naar Devialet interpretatie. Met de Niagara 5000 heeft de bas niet alleen klankverschillen maar gaat tegelijk dieper zonder de stem in de weg te zitten. Slagwerk is lekker puntig en snel. Ten opzichte van de stem staat alles naar achter. De tweede stem kruipt op in Olatuja’s nek, wel met enige afstand. Het stereobeeld is lekker breed neergezet. Er heerst heel veel rust op de achtergrond dat met een druk nummer best fijn is. De lichte percussie op bekkens trekt voor het eerst echt de aandacht. De rust in de weergave onderstreept het karakter van het nummer.

Even een kleine controle, wat doet de Niagara 5000 op de versterker en wat op de streamer. Al schrijft AudioQuest het duidelijk niet voor, toch zet ik de NDX 2 als enige even terug naar een normaal stopcontact en laat de rest van de set zoals het net aangesloten was. Laat ik het zo proberen voor te stellen: met versterker en streamer op de Niagara 5000 boek je winst. Stel het totaal van de winst op 100% (dat is wat anders dan 100% winst!). Zelfs de NDX 2 zonder Niagara 5000 levert als totaal nog altijd winst op ten opzichte van helemaal geen Niagara 5000, al zakt het percentage van de totale winst naar 70%. Er verdwijnt glans, snelheid en puntigheid, er verdwijnt een klein deel van de definitie en het stereobeeld gaat krimpen. Het resultaat is te vergelijken met het al dan niet uitrusten van een NDX 2 met een extra voeding (Naim XPS DR). De NDX 2 terug op de Niagara 5000 geeft je direct de extra levendigheid terug, de strakkere weergave, ruimte, rust en een gegroeid stereobeeld.

Zo, door met het gewone werk, versterker en streamer tegelijk wisselen bij Alexandre Tharaud en “Cet enfant-la”. Piano en stem staan ver uit elkaar, hoor nu meer verschil tussen linker- en rechterkanaal dan met de Hegel 590. De stem is van een man dat is nu overduidelijk. De piano speelt heel rustig op de achtergrond. Strijkers zijn goed in balans met de stem. Helaas, de muziek blijft weer tussen de speakers hangen. De zang is niet altijd even aangenaam op deze Focal met de Devialet als versterker. De piano is rijk aan klank en body en de track wordt gebracht met emotie. Het is jammer dat het stereobeeld niet in de breedte of in de hoogte gaat. De Niagara 5000 levert mij een mooi hamertje op de hoogste snaren van de piano en een diepe stem met veel warmte. Muziek komt vloeiend over en raakt je in het hart. Er is echte ruimte hoorbaar, de piano staat ver weg. Klanken en nuances in de stem komen veel meer naar voren. Als de strijkers invallen wordt het stereobeeld nog steeds nauwelijks groter dan de opstelling zelf. Het onderscheid tussen piano, stem en strijkers is beter dan daarnet, ook zit er geen randje meer aan de stem, dat was duidelijk een netspanningsrandje en komt noch uit de Focal noch uit de Devialet. Precies waarom een netfilter vaak nodig is. De weergave als geheel is veel aantrekkelijker om naar te luisteren en raakt nu pas echt de emotie aan. Aan het eind van de track sterft muziek heel langzaam uit en kapt niet af zoals eerder.

Laatste ronde voor Pamela Thorby en “Der Fluyten Lust-hof”. Waar de Niagara 5000 met Hegel veel nuances bracht zijn die hier weer weg. Ook nu weer een vrij vlakke weergave waarin de vele nuances van de fluit niet duidelijk worden en de harp minder als zodanig herkenbaar is. Muziek zit opgesloten tussen de speakers en er is weinig tot geen ruimte informatie beschikbaar. Harp en fluit kruipen naar mate de track vordert steeds dichter op elkaar. Met de Niagara 5000 vinden we de ruimte en de lucht om de fluit. De harp staat een stuk verder weg, krijgt een helderder klank en doet weer echt mee. Het mondstuk en uiteinde van de fluit zijn weer separaat hoorbaar. Dit is heel erg gelijk aan het resultaat met de Hegel en wat ik eerder al eens met een Naim SUPERNAIT 3 behaalde. De Niagara 5000 werkt consistent met alle drie de versterkers. Muziek komt meer los, staat breder in de ruimte, laat de oorspronkelijke akoestiek herleven, zweeft door de ruimte en laat de speakers verdwijnen.

Eerder, de Naim SUPERNAIT 3

Eerder nam ik een Naim SUPERNAIT 3 aangesloten op Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond onder handen en sloot alles aan op de Niagara 5000. Eigenlijk uit pure nieuwsgierigheid, het resultaat was verbluffend. Een korte samenvatting over wat ik toen schreef volgt nu:

“Holly Cole met “Get out of town” nog een keer. Pardon? Andere CD? Is dit een grap? Het verschil tussen met en zonder de Niagara 5000 is bijna te imposant om neer te durven schrijven. Wat een ruimte ontstaat er in een stereobeeld waarin ik de 804 D3 niet meer kan herkennen. De bas heeft zijn soms te nadrukkelijke karakter verloren, maar er gaat niets af van de impact. Snelheid neemt alleen maar toe. Details zwemmen door de ruimte, vanwege het veel grotere, lees diepere stereobeeld krijgen ze alle ruimte om overal op te duiken. Links, rechts, midden, voor, achter en in de hoogte. Er is iets wel een negatief punt op aan te merken: de weergave verkrijgt een zekere hardheid waarbij ik vermoed dat een andere luidspreker met een zachter karakter beter op zijn plaats zal zijn. Misschien is een passend woord in deze: “genadeloos”. Laat Cole een foutje maken, raak de snaar van de bas een keer verkeerd, sla half op een drum, het komt er allemaal uit. Waar ik vaak schrijf met Anette Askvik’s “Liberty” over het uit elkaar trekken van de eerste en tweede stem, met de Niagara 5000 staan de stemmen gewoon een meter uit elkaar. Geluiden uiterst links en rechts schuiven een meter op naar buiten. Het stereobeeld staat daarbij rotsvast en verandert niet onder invloed van volume of aangeboden muziek.”

To try is to buy

Het vervelende element aan de Niagara 5000 van AudioQuest is dat er na gebruik nauwelijks een weg terug is. De Niagara 5000 doet zijn werk zo uitstekend dat het verschil met en zonder het filter per direct duidelijk is. Dat mag ook wel gezien de niet geringe prijs van € 4.495,- en nog eens € 1.699,- voor het Hurricane High Current netsnoer. Gelukkig maakt de Niagara 5000 in mijn ogen de aanleg van een speciale wandcontactdoos op een daarvoor gereserveerde audiogroep in de meterkast overbodig en verdien je zo iets terug. Een gewaagde opmerking want wie weet wat dat nog eens extra oplevert. De Niagara 5000 is overduidelijk bedoeld voor grote systemen met zijn vier high current outlets en nog eens acht anders gefilterde aansluitingen. Twee zware eindversterkers, streamer, analoge bronnen, voorversterker, DAC, ethernetswitch en meer, het kan en moet allemaal aan de achterzijde worden ingeprikt. Daarmee is de Niagara 5000 ook een topper voor een uitgebreid home cinema systeem of een domotica omgeving met apparatuur in een 19” rek. Met de AudioQuest Niagara 5000 heeft Lexicom MultiMedia een uitstekende keuze gemaakt voor een netfilter dat tot nu toe alle andere oplossingen achter zich laat. Zelfs in een opstelling van een Naim SUPERNAIT 3 met een NDX 2, een Melco N100 en een Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch is de winst zo groot dat de totale extra uitgave in mijn ogen gerechtvaardigd is. Maar pas op: proberen is willen hebben, de met de Niagara 5000 te boeken winst in weergavekwaliteit is verslavend!