Test: het nieuwe, betaalbare Chord C-Power netsnoer vergeleken met andere netsnoeren

Wat is de invloed van de Chord C-Power in vergelijking met een standaard snoertje en een Chord Powerchord?

The Chord Company is een Britse fabrikant van hoogwaardige audiokabels, die al sinds 1985 aan de weg timmert. Het verhaal van Chord begon met interlinks voor Naim-apparatuur, die werden gemaakt op verzoek van “overzeese” muziekliefhebbers die met betere kabels de prestaties van hun Naim-apparatuur wilden optimaliseren. De kabels van Chord bleken een groot succes en van het één kwam het ander… Inmiddels zijn we bijna dertig jaar verder en bestaat het omvangrijke leveringsprogramma uit analoge interlinks (RCA, DIN en XLR), digitale interlinks (RCA, USB en optisch), luidsprekerkabels, toonarmkabels, subwooferkabels, HDMI-kabels, netsnoeren, maar ook professionele kabels voor musici: gitaar-, bas- en microfoonkabels. Designed and manufactured in the UK.

Ondanks de bewezen prestaties van Chord kabels en de zeer lovende recensies in de internationale audiopers is het leven van een “kabelboer” niet makkelijk. Nog altijd zijn veel consumenten wantrouwend en argwanend wanneer het over kabels gaat. Begrijpelijk, want er zijn nog steeds beunhazen aan het werk, die ergens een grote haspel met kabel kopen, hun merknaam er op laten drukken, de kabel voorzien van indrukwekkend ogende stekkers en de boel vervolgens verkopen als “audiofiele kabels”, terwijl het meestal rommel is die geen enkel effect heeft (ik noem geen namen…).
Maar, geachte sceptici, er zijn gelukkig ook serieuze kabelfabrikanten die veel tijd, geld en aandacht in research steken. The Chord Company is zo’n serieus bedrijf. In de loop der jaren heb ik vele Chord kabels beluisterd en persoonlijk kunnen vaststellen dat iedere Chord-kabel in zijn prijsklasse uitstekende prestaties levert. Daarom is de naam Chord voor mij synoniem met “waar voor mijn geld”.

Chord-power-chord-lexicom-multimediaDe nieuwste toevoeging aan het Chord-programma is een netsnoer. Chord had al twee netsnoeren in het programma: de onovertroffen, subliem presterende maar helaas erg prijzige Sarum Tuned Aray en de PowerChord, die heel wat betaalbaarder is en die ook uitstekende prestaties neerzet. Die PowerChord kost momenteel € 275,– voor 1,5 meter. Gerelateerd aan de prestaties is dat echt niet veel, maar toch wilde Chord het programma aanvullen met een goed netsnoer voor een vriendenprijsje. Dat is de C-Power geworden.
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn, die beweren dat een audiofiel netsnoer onzin is, want “stroom is stroom en koperdraad is koperdraad”. Ja hoor, en de aarde is plat, koeien kunnen vliegen en olifanten viool spelen. Droom lekker verder! Wie ooit het effect van een hoogwaardig netsnoer heeft gehoord, zal nooit meer zulke onzin verkondigen. Een goed netsnoer onderscheidt zich dankzij research, materiaalkeuze (betere geleiders, betere isolatiematerialen en een effectieve afscherming) en productie-vakkennis.

De Chord C-Power is een netsnoer, dat er bedrieglijk eenvoudig uitziet. Het lijkt wel zo’n door mij verfoeide “standaard dropveter”! De Chord C-Power is echter een duidelijk beter product. Zoals bij elke Chord-kabel is ook bij de C-Power een degelijke afscherming toegepast (een standaard flutsnoertje heeft géén afscherming!) in combinatie met verbeterde geleiders van zeer zuiver koper en stevige stekkers. Chord past hier een “floating” afscherming toe (aan één kant aangesloten). De geleiders zijn niet aan de contacten vastgeschroefd, niet gesoldeerd, maar door middel van “crimping” onder hoge druk vastgezet. Om de prijs te drukken is gekozen voor aangegoten stekkers, die als voordeel hebben dat ze de geleiders goed op hun plaats houden en mechanische resonanties goed onderdrukken.
Zoals gezegd, de C-Power staat voor een grote opgave: beter presteren dan een standaard “dropveter” en tegelijkertijd de prijs laag houden. Dat vraagt om een kritische luistertest!

Naim-cd-x2-cd-5-lexicom-multimediaGebruikte apparatuur
Ondanks het feit, dat Lexicom MultiMedia zich hoofdzakelijk bezighoudt met streaming audio, had ik het geluk dat ik kon beschikken over de fabelachtig goede Naim CDX2 CD-speler. Het herhaaldelijk verwisselen van een netsnoer gaat nu eenmaal makkelijker bij een CD-speler dan bij een netwerkspeler, die beduidend meer tijd nodig heeft voor het opnieuw starten.
Dus heb ik voor deze test de volgende audioset gebruikt: een Naim NAC 282 voorversterker, NAP 200 eindversterker en CDX2 CD-speler. De CDX2 is op de NAC 282 aangesloten met Chord Signature Tuned Aray interlinks en de Audio Physic Classic 30 luidsprekers worden met Chord Signature luidsprekerkabels aan de NAP 200 gekoppeld. Tussen Nac 282 en NAP 200 zit de standaard Naim DIN-interlink.
Ter vergelijking heb ik een goedkoop standaard snoertje gebruikt, zoals dat door de fabrikanten helaas nog steeds wordt meegeleverd. Verder uiteraard de Chord C-Power en z’n grotere broer, de PowerChord.

Ik begin met Adele. In een vorige recensie heb ik het nummer Make You Feel My Love van haar album “19” opnieuw ontdekt en ook nu hoop ik van dit nummer te gaan genieten. Nou nee, niet echt dus. Is dit een CDX2? Vergeleken met de geripte versie, die op de Naim UnitiServe staat, klinkt dit ineens een stuk minder. De weergave is platter, scheller. De piano is ineens een goedkoop keyboard geworden en de stem van Adele herinner ik mij mooier, voller en muzikaler. De violen klinken alsof de violisten na een avond zwaar zuipen nu een enorme kater hebben. Dit klinkt alsof ik een doodgecomprimeerd MP3-bestand afspeel in plaats van een CD. Of zijn mijn oren teveel verwend geraakt door het luisteren naar “hoge resolutie”-downloads?

Snel wissel ik van netsnoer. Weg met die dropveter. De Chord C-Power mag zijn kunsten vertonen. Ik ga zitten en start track 9 opnieuw, in de hoop dat Chord ook nu zijn reputatie waarmaakt. Aahhh… dit is beter! De piano blijkt toch een volwassen exemplaar te zijn, Adele heeft haar stem weer terug en zingt met meer nuancering, de violisten zijn hun kater kwijt en hebben een beter setje snaren op hun violen gespannen. De scherpe randjes zijn bijna helemaal weg. Nu kan ik het hele nummer beluisteren zonder de neiging te krijgen om een andere CD op te zetten. Dit begint te lijken op de CDX2 zoals ik hem ken. De eerlijkheid gebiedt mij om te bekennen dat ik, afgaande op het uiterlijk, niet zulke hoge verwachtingen van de C-Power had. Hij ziet er uit als een veredelde dropveter, dus ik hoopte dat er misschien hier en daar een klein beetje verbetering mogelijk zou zijn. Maar dit?
Er is meer rust in het geluidsbeeld, meer ordening. Het stereobeeld is stabieler en de dynamiek komt duidelijk beter uit de verf. Alleen al op basis van dit ene nummer kan ik de C-Power aanbevelen. Maar er komt nog meer…

Natuurlijk wil ik ook de PowerChord nog even horen. Ik ken de PowerChord al langer, maar ik wil toch één-op-één het verschil horen met de C-Power. Dus weer wisselen en weer track 9 starten. Ik hoor het meteen: dit is waarom de PowerChord dikker, zwaarder en duurder is. Over de schoonheid van de paarse kleur kan getwist worden, maar de klankmatige prestaties staan als een paal boven water. De invloed van de tweevoudige afscherming en de nogmaals verbeterde demping van mechanische resonanties laat zich horen. Het verschil is te groot om het “subtiel” te noemen. De achtergrond is zwarter en stiller, de weergave is nòg schoner. De PowerChord heeft meer ademruimte, waardoor het hoog beter doortekend is en de bas dieper en melodieuzer. Geen scherpe randjes meer (tenzij ze in de opname zitten) en een meer natuurlijke presentatie. Adele klinkt nu echt prachtig. Haar stem is overtuigend, alle nuances zijn met gemak te volgen. De stemklank varieert van zwoel en intiem tot hard en sterk in de uithalen. Ook de muzikale begeleiding is prachtig. Volle, rijke pianoklanken, gecombineerd met zijdezachte strijkers. De totale weergave is in balans. Kippenvel. Overal.

arabesque-cover-lexicom-multimediaIk kies een andere CD. Een bekende begeleider van mij tijdens mijn recensies: de CD Arabesque van Crystal Cable. De Danse Macabre van Saint-Saëns krijgt mijn voorkeur vanwege de grote variëteit aan instrumenten en de grote dynamiek. Uiteraard begin ik eerst met de standaard dropveter. Met tegenzin, beken ik eerlijk. Ik ken deze track inmiddels bijna uit m’n hoofd, maar nu mis ik een aantal dingen. De zachte vioolintro met de geplukte bassen, gevolgd door een korte vioolsolo, het orkest dat zich ermee gaat bemoeien, de klappen op de pauken, de xylofoon die boven het orkest uit hoort te komen, het is allemaal stukken minder imposant. De totale weergave lijkt gecomprimeerd, kleinschaliger en beroofd van een stuk levendigheid. Het boeit me niet zo als anders. Ook de klank van de instrumenten is vlakker. Het heeft allemaal wat minder inhoud, minder glans en de passie lijkt weg. De CDX2 lijkt gedegradeerd te zijn tot een… (ik noem weer geen namen).

De Chord C-Power mag bewijzen dat hij het beter kan. En dat doet hij met stijl en klasse! Meer ruimtelijkheid, meer leven, meer dynamiek, meer alles. Het orkest heeft er hoorbaar meer zin in, de instrumenten hebben een natuurlijker klank en er is een duidelijk betere definitie en ordening, waardoor het stereobeeld stabieler is en de instrumenten beter individueel te herkennen zijn. Met de dropveter heeft de muziek de neiging om een “brij” te worden; de C-Power laat veel beter horen wat er allemaal gebeurt. De geplukte bassen zijn ritmisch, de violen klinken natuurlijker. De klappen op de pauken zijn imposant, zoals ze moeten zijn. De xylofoon danst er bovenuit en ook de triangel, die niet veel volume heeft en al snel in de massa ten onder kan gaan, heeft nu zijn eigen hoorbare plaats. De baslijnen, de koperblazers en de pauken zijn veel dieper, donkerder. Ook tijdens het massale orkestspel tegen het eind van de track behoudt de C-Power op een bewonderenswaardige manier het overzicht. De CDX2 klinkt stukken beter. Wat een verrassend resultaat met zo’n betaalbare kabel!

Natuurlijk wil ik ook het verschil tussen C-Power en PowerChord weer horen, dus worden de kabels weer gewisseld.
Ik ben al na enkele maten onder de indruk. Meer realisme, meer ruimte, meer dynamiek, een ongelooflijk schoon geluid met een diepzwarte achtergrond, een twinkelende triangel, een felle, dominante xylofoon, donderende pauken. Het is er allemaal. Subtiele accentjes komen volledig tot hun recht. De definitie is uitstekend en het stereobeeld is kamervullend. De klank is natuurlijk en echt; de Britten noemen dat “accuracy of timbre”. Een prachtige uitdrukking, die precies weergeeft wat ik bedoel. Ieder instrument heeft zijn eigen kenmerkende klank en wordt individueel in de ruimte geplaatst, waardoor ik een panorama van een levensgroot symfonie-orkest krijg voorgeschoteld. Dit is optimaal genieten. De soloviool zingt, de violen van het orkest vloeien uit de luidsprekers. Klappen op de pauken komen ook echt als klappen de luisterruimte binnenvallen. De melodieuze baslijnen in combinatie met de donkere klank van de zware koperblazers geeft deze Danse Macabre echt die duistere ondertoon, die het stuk iets macabers geeft.
De PowerChord maakt zijn meerprijs waar. De zwaardere bouw, de dubbele afscherming, het is allemaal zijn geld waard. Deze netkabel laat niets verloren gaan en laat een CD-speler als de CDX2 volledig tot zijn recht komen.

Laat ik één ding voorop stellen: ook uitstekende bekabeling kan een matige audioset niet omtoveren in een superset. Maar de juiste bekabeling kan er wèl voor zorgen, dat uw audioset volledig tot z’n recht komt en niet hoeft te spelen “met de handrem erop”. Een andere vergelijking: neem een atleet, plak zijn mond en neus dicht en laat hem ademen door een limonaderietje. Vraag hem vervolgens om 100 meter op topniveau te sprinten en hij valt na hooguit 50 meter op de grond omdat hij geen lucht meer krijgt. Ook uw audioset zal beter “ademen” met hoogwaardige bekabeling en zal u belonen met een muziekweergave in optimale kwaliteit.
Vraag om een demonstratie en u zult zelf horen, dat kwalitatief hoogwaardige netsnoeren een grote verbetering kunnen betekenen. Netsnoeren als de Chord C-Power en de PowerChord zijn bieden veel waar voor hun geld en zijn een uitstekende investering voor iedere muziekliefhebber.
Weet u, als ik zou mogen kiezen, dan zou ik de Chord Sarum Tuned Aray aan de CDX2 willen koppelen. De weergavekwaliteit die dan ontstaat is echt onvoorstelbaar. Die Sarum haalt echt het maximale uit de CDX2. Ik ben gek op dat netsnoer, want ik heb het ook aan vele andere apparaten gehoord en het is echt ongelooflijk wat er gebeurt met zo’n netsnoer ertussen. Maar ja, die prijs… Helaas zal ik dat nooit kunnen betalen. En laat ik eerlijk zijn, dat geldt ook voor de CDX2. Maar het leuke van recenseren is, dat ik kan luisteren naar schitterende dingen zonder er voor te hoeven betalen.
Realistisch gesproken zou ik me moeten “beperken” tot een PowerChord. Maar geloof me, dat is geen straf! De PowerChord is een uitstekend netsnoer, dat zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen en dat mijns inziens zijn prijs ruimschoots waard is. Ook nu heb ik veel muzikaal plezier beleefd met de PowerChord aan de CDX2.
En het mooiste is: Voor wie zijn audioset wil upgraden met een beter netsnoer, maar niet de prijs van een PowerChord wil/kan betalen, is er nu de C-power. Ook deze nieuwste aanvulling op het Chord-programma is qua muzikale prestaties en kwaliteit onmiskenbaar een echte Chord, maar dan voor een boterzacht prijsje. Warm aanbevolen!

———

Chord C-power op voorraad

Bij Lexicom MultiMedia hebben we de nieuwe Chord C-Power uit voorraad leverbaar. Bestellen:  Klik hier