Supra of AudioQuest, stekkerblok of netfilter

Het is lang niet voor de eerste keer dat wij het op deze pagina’s van Lexicom MultiMedia hebben over netsnoeren, stekkerdozen en netfilters. Aanleiding om het onderwerp weer op te rakelen is het beschikbaar komen van de AudioQuest PowerQuest filters, heel betaalbaar, met veel aansluitingen en gebaseerd op de grotere AudioQuest Niagara netfilters waar wij uitstekende resultaten mee behalen. Het vergelijken van een PowerQuest met een Gamma stekkerdoos laten we achterwege, immers van het onnut voor audio van witte, plastic stekkerdozen zijn we al heel lang overtuigd. Prima voor verlichting, de tafelgrill of het aansluiten van de koelkast, maar echt zo waardeloos klinkend aan een beetje mooie audio dat het een “no go” is geworden. Dus pakten wij ter vergelijk tegenover een PowerQuest een mooie Supra stekkerdoos en een Supra netsnoer. Beiden niet ingezet aan esoterische apparatuur met dito prijzen, gewoon binnen een mooie opstelling bereikbaar voor velen.

PowerQuest

Het door AudioQuest ontwikkelde PowerQuest netfilter zorgt voor een schonere voeding van de op het lichtnet aangesloten apparatuur en beschermt de aangesloten apparaten tegelijk tegen overspanning. Zichtbaar en hoorbaar zou u meer moeten kunnen genieten van uw muziek en videobeelden indien de PowerQuest wordt aangesloten op een geaarde wandcontactdoos. De PowerQuest is voorzien van een vaste aansluitkabel van ruim twee meter. In de PowerQuest wordt gebruikt gemaakt van ultra lineaire filters, geoptimaliseerd voor video en voor audio. De Diff­erential-Mode Noise Dissipation filters onderdrukken storingen in de 30kHz tot 1GHz band met meer dan 22dB. De High current outlets mogen ieder tot max. 10 Amp worden belast, de Ultra-Linear uitgangen tot 3 Amp. De USB oplaadpoorten tot 4,8 Amp voor de PowerQuest 3 en 3,4 Amp bij de PowerQuest 2. De maximale afname mag in totaal de 230 Volt 15 Amp niet overschrijden. De PowerQuest kan zowel staand worden gebruikt met behulp van de meegeleverde standaard of worden neergelegd in de buurt van uw audio/videosysteem.

De PowerQuest 2 heeft de volgende aansluitingen beschikbaar:

• Eén outlet voor 4k/8k beeld, zoals TV of een beamer
  • Twee high current outlets voor versterker of een soundbar
  • Driemaal een outlet voor audio- en videobronnen, modems, switches etc.
  • Tweemaal een USB outlet voor 5V voeding van apparatuur

De PowerQuest 3 heeft de volgende aansluitingen beschikbaar:

• Tweemaal een outlet voor 4k/8k beeld, zoals TV of een beamer
  • Tweemaal een high current outlet voor versterkers, actieve luidsprekers of een soundbar
  • Viermaal een outlet voor audio- en videobronnen, modems, switches etc.
  • Viermaal een USB outlet voor 5V voeding van apparatuur
  • Ethernet overspanning beveiliging

Supra

Het Supra MD006 MK III stekkerblok is leverbaar in twee uitvoeringen, met en zonder overspanningsbeveiliging. Belangrijk is de afscherming tegen RFI invloeden van buitenaf die wordt bereikt met de aluminium behuizing. Dat afschermen wordt zichtbaar op de TV in de vorm van een rustiger beeld en hoorbaar op een audiosysteem omdat het stoorniveau omlaag wordt gebracht. In de MK III versie is het blok gemaakt van dikker aluminium dan voorheen het geval was. Dat resulteert in een RFI afscherming van 40dB. Een HF filter is ingebouwd en het blok is 10A gezekerd voor 2300 Watt vermogen. De interne opbouw bestaat uit 2.5mm2 puur koper. Er is plaats voor zes geaarde stekkers. Het blok is met de bijgeleverde beugeltjes eenvoudig aan de muur te bevestigen.

Voor dit blok is een Supra LoRad 3 x 2.5 mm2 Mk II stroomkabel leverbaar. De kabel is geschikt voor een maximale belasting van 16 ampère. De aanduiding LoRad staat voor een lage graad van radiatie van elektrische en magnetische straling, ter voorkoming van ongewenste invloeden op uw kostbare apparatuur. LoRad is een door Supra Cables ontwikkelde afscherming waarbij de geleider voor de aarde halfgeleidend is en ongewenste storingen kan afvoeren naar de koperen omvlechting van de aders. LoRad Mk II maakt gebruik van het unieke carbon/nylon afschermingsconcept. Het halfgeleidende carbon/nylon scherm zorgt voor buigbaarheid van de kabel, een hogere trekkracht, verminderde microfonie en is ongevoelig voor milieu invloeden. Het carbon/nylon scherm is over de gehele lengte verbonden met de aardegeleider en voert storingen af naar de randaarde. De reden dat LoRad kabel altijd gebruikt moet worden in combinatie met randaarde wandcontactdozen of verdeelblokken.

Testopstelling

Voor deze luistersessie is gebruik gemaakt van Cambridge Audio apparatuur. De CXA 61 versterker, de CXN Serie 2 streamer/DAC en het CXC CD-loopwerk.. Met Chord Company luidsprekerkabels zijn Spendor A4 luidsprekers aangesloten. Apparatuur en luidsprekers waar een stekkerdoos of een netfilter tot € 400,- à € 500,- prima bij op zijn plaats is. Natuurlijk had ik elk apparaat aan kunnen sluiten met een mooi netsnoer, Supra bij Supra, AudioQuest bij AudioQuest, maar juist om zaken basic en betaalbaar te houden zijn de netsnoeren gebruikt zoals gevonden in de dozen van de Cambridge Audio apparatuur. Een upgrade van de netsnoeren is zeker aan te rade, maar valt buiten dit bestek. Dergelijke betaalbare netsnoeren zijn altijd leuk om cadeau te krijgen op Vaderdag of een verjaardag. De luistersessie bestaat uit twee delen. Eerst zijn CD’s gespeeld waarbij na het draaien van een track gewisseld is tussen het Supra blok en de PowerQuest. In het tweede deel zijn meerdere tracks achter elkaar gespeeld waarna de wisseling plaats vond. Dat heeft alles te maken met de tijd die het kost om een streamer netjes op te starten en weer beschikbaar te hebben in een App. De CXC is digitaal aangesloten op de DAC in de CXA 61 versterker, de CXN Serie 2 streamer is analoog aangesloten op de versterker en gebruikt de DAC in de streamer zelf.

Met CD aan de slag

De eerste gekozen CD is een gloednieuwe uitgave van Combattimento (voorheen Combattimento Consort Amsterdam) met werken van Vivaldi, Durante, Telemann en Bach. De titel van de CD verraad waar het in hoofdzaak om gaat, de Quatro Stagioni van Vivaldi. Een opname om van te dromen gemaakt in de Waalse Kerk in Amsterdam. Ik begin het luisteren op het Supra blok en ben aangenaam verrast met de prestatie van de Cambridge apparatuur en de fluisterstille werking van het CD-loopwerk. Na het overgaan op een PowerQuest houden tonen langer aan, ontstaat een groter stereobeeld, een vooral ruimer stereobeeld met duidelijke diepte. Tussen de instrumenten ontstaat een betere scheiding waardoor de muziek speelser en vrolijker wordt. Muziek komt intenser over tegen de stillere achtergrond. De filters in de PowerQuest geven geen waarneembaar dynamiekverlies. Omdat muziek rustiger klinkt en violen ronder van toon zijn kun je hier langer naar luisteren.

De inmiddels overleden Belgische zangeres Maurane heeft een CD gemaakt met muziek en teksten van Jacques Brel. Met de PowerQuest brengt zij een indringende stem mee welke voor het orkest is gezet met een piano breed achter haar. Haar stem is een beetje hees, loskomend van de drukke achtergrond waarin de lang aangehouden noten op de piano opvallen. Sluit ik vervolgens het Supra blok en netsnoer aan dan is de piano is ruwer en korter van klank, het hese element in de stem van Maurane neemt toe, haar stem wordt harder van klank. Op de achtergrond ontstaat onrust, het intense van de track verdwijnt daardoor zodat mijn concentratie afneemt. De Supra is gewoon goed terwijl je van goed naar beter kunt gaan met de PowerQuest.

Van een demo CD van PMC Loudspeakers haal ik een track van Eleanor McEvoy. Het Supra blok zorgt voor zwaar grommend laag, een stem welke redelijk goed is te verstaan. Er zit zeker kracht in de lage tonen, de overige noten zijn kort, slagwerk valt niet echt op tegen de stem en de bas. Het Supra blok laat niet echt de kwaliteit van de opname horen die juist zo puur mogelijk is gehouden en weinig is na bewerkt. De PowerQuest zorgt voor leven in de brouwerij en is helderder van toon. McEvoy wordt een tikje beter verstaanbaar. De weergave is rijker aan dynamiek en stiller op de achtergrond. De lage tonen krijgen definitie, muziek komt losser van de weergevers. Staat iets meer naar voren waar u van moet houden, komt zo dichter bij de luisteraar. Juist omdat de stem naar voren komt en de band in de diepte plaatst. Met de PowerQuest is het prettiger luisteren, het lijkt een AudioQuest Niagara in het klein. De PowerQuest geeft namelijk een zelfde soort verbetering al is dit alleen de basis en kun je nog veel verder gaan. Ik beleef meer plezier aan de track en nu hoor ik wel duidelijk dat het de ruwe studio opname is, niet veel aan bewerkt, zonder compressie, zonder aangenaam sausje, puur en simpel gericht op de artistieke prestatie van de zangeres.

Lekker makkelijk streamen

Het Supra blok is in gebruik als ik start met Seven Reizh en de track “Soñj”. De CXN Serie 2 mag werken als Roon endpoint, lekker makkelijk voor mij want de App ken ik van voor tot achter. Supra houdt de weergave vrij klein en gevangen tussen de speakers. Met veel drukte in een plat stereobeeld. De bastonen gaan behoorlijk diep, helaas met weinig definitie. De PowerQuest laat de muziek meer vloeien, geeft minder versluiering, maakt de muziek eerlijker en natuurlijker zonder daarvoor een sausje te gebruiken. Veel breder is het stereobeeld, nu met hoogte en diepte. Lage tonen behouden hun kracht, laten horen dat het rollende drums zijn. Muziek is spannender en biedt meer vermaak. Zo herken ik de track van andere systemen in een hogere prijsklasse en van thuis.

Het Gene Harris Quartet met “I can’t stop loving you” speelt eerst weer op het Supra blok en de kabel. Muziek wordt opnieuw tussen speakers gehouden, klinkt wat rommelig en kaal waarbij de drums verdwijnen in de bastonen en de pianonoten. Alles speelt eenvoudiger dan Cambridge Audio kan bieden aan de Spendor speakers. De PowerQuest maakt alles lekker breed en losjes, transparant met heldere bekkens die opvallen in het geheel aan klanken. Er ontstaat diepte in het stereobeeld, piano zorgt voor snelle aanslagen en lang aanhoudende tonen. De Spendor luidspreker komt daadwerkelijk tot leven aan de Cambridge set. Juist in dit soort muziek is het belangrijk dat tonen niet versmelten tot een brei, dat elk instrument een plekje heeft waarin het tot zijn recht kan komen zonder de samenhang te verliezen. Jazz is kritisch daarin, zoekt vaak naar het ritme. De PowerQuest helpt om de essentie te bewaren van de muziek. Nu is het gewoon mooi om naar te luisteren.

Op “Une dernière fois” gezongen door Patricia Kaas staat haar stem met de Supra combinatie erg hoog geplaatst, zo hoog dat het een rare indruk geeft, alsof Kaas tegen het plafond zit. Er weerklinken zware lage tonen, een spelende accordeon heeft weinig lucht in de balg, is licht rauw en ongepolijst. Sommige tonen drukken hard op de oren waardoor de neiging ontstaat om het volume snel te dempen. Gedurende de track zakt de stem naar beneden tot Patricia een normale afmeting heeft. Het geheel neemt mij niet echt mee in de muziek terwijl het nummer zich daar wel voor leent.

De PowerQuest brengt ook met deze laatste track van vandaag harmonie, maakt de muziek warmer van klank en aangenamer. Patricia’s stem hangt niet langer aan het plafond, staat nu zelfs te laag. Haar stem is indringender en brengt de boodschap in de tekst beter over. De accordeon is eveneens ronder van klank. De muziek bezit ineens gevoel, er ontstaat harmonie, muziek is vloeiender en er komt veel meer ruimte om de speakers heen. Weergevers die fysiek lijken te verdwijnen. Duidelijk is de winst te behalen met de PowerQuest want nu neemt Kaas mij wel mee in haar beleving en kruipt ze naar binnen in mijn ziel.

Goed gedaan

AudioQuest richt zich de laatste jaren sterk op het vervaardigen van netfilters en het aanbieden van hoogwaardige netsnoeren. De Niagara serie was een buitengewoon aangename verrassing en de daarvan afgeleide PowerQuest netfilters zetten de lijn voort. De toegenomen vervuiling op het lichtnet maakt een filter haast altijd noodzakelijk, al weten wij bij Lexicom MultiMedia dat filters ook schade kunnen toebrengen aan de muziekweergave. De keuze voor een goed stekkerblok of voor een filter is mede afhankelijk van de aangesloten apparatuur. Tegelijk merken wij dat voor ons zelf en bij klanten de filters langzaam terrein winnen omdat ze steeds effectiever worden en tegelijk steeds minder of zelfs niet meer remmen in dynamiek of transparantie. AudioQuest in dit segment van de markt inmiddels een dominante positie ingenomen. Hoewel het dus geen wet van Meden en Perzen is dat een filter beter presteert dan een degelijk stekkerblok kunnen we vandaag wel stellen dat Cambridge Audio apparatuur behoorlijk profiteert van een netfilter in deze vorm. Spelen met een Supra blok en netsnoer is bevredigend, spelen met een PowerQuest is nog leuker. Heel duidelijk hoorbaar leuker. Dat uit zich in rust, transparantie, losser en groter stereobeeld, beleving en toegenomen muziekplezier. Heeft u niet zoveel outlets nodig dan is de PowerQuest 2 vaak nog voordeliger dan een losse stekkerdoos en dito snoer. Wie een groot systeem heeft voor AV kan zich uitleven met de PowerQuest 3. Een wantrouwen tegen filters? Dan heeft Supra een heel fijn stekkerblok in de aanbieding. De keuze ligt bij de klant bij Lexicom MultiMedia.

Meer informatie en prijs van de PowerQuest 2 vindt u hier.

Meer informatie en prijs van de PowerQuest 3 vindt u hier.

Meer informatie en prijs van de Supra MD06 MKIII vindt u hier.