Supra – IsoTek – Atlas vergelijk

Netsnoeren en stekkerblokken in vergelijk

Met het toenemen van energie besparende apparatuur zoals LED lampen en schakelende voedingen in TV toestellen, routers en switches neemt tevens de vervuiling toe van de netspanning die wordt aangeboden door uw energiebedrijf. Tel daarbij op de netvervuiling die ontstaat door de vele Wi-Fi netwerken om ons heen (bij mij thuis zijn ruim 20 verschillende netwerken zichtbaar) en het mag een wonder worden genoemd dat audio apparatuur nog steeds weet te presteren. Helaas moeten we daar in toenemende mate wel zelf voor zorgen met betere netsnoeren en verdeelblokken. Konden we in de jaren 70 nog volstaan met het snoer uit de doos en een wit verdeelblok, tegenwoordig zal iedereen die met geluid bezig is een betere oplossing aanraden. Neem nu eens het snoer in de doos van uw versterker of netwerkspeler. Dat zit er maar om één reden in: De Europese Unie vereist dat. Wat doet een fabrikant, die kiest in 99% van de gevallen voor het allergoedkoopste netsnoer dat hij kan vinden, omdat het a. toch wordt weggegooid en b. minder kosten met zich meebrengt. Jammer voor de consument die overtuigd moet worden van het nut van betere verdeeldozen en netsnoeren. Een extra investering, maar heel erg de moeite waard als u het optimale uit uw set wilt halen.

De rust in de set

Er wordt weleens gezegd dat u bij een versterker niet luistert naar de schakeling maar naar de kwaliteit van de voeding. Dat is niet helemaal waar, schakelingen verschillen uiteraard, het is wel voor een heel groot deel een waarheid als een koe. Hoe beter de voeding, des te beter zal de versterker presteren, op hoog en laag volume niveau, in dynamiek, ontbreken van vervorming en het meenemen in het muzieksignaal van alle rommel op uw lichtnet. Wellicht hebt u wel eens gehoord van de term: “Er zit zoveel rust in de set”, welnu die rust behaalt u grotendeels door te zorgen voor een schone netspanning en door ervoor te zorgen dat uw netsnoeren niet gaan werken als een antenne voor Wi-Fi om zo de netspanning nog verder vervuilen. In het stappenplan dat daarvoor dient staat als eerste een goed verdeelblok met netsnoeren die afgeschermd zijn. Daarna komen eventuele filters in aanmerking die de lichtnetvervuiling aanpakken in een verdeelblok of los leverbaar zijn. Tenslotte bestaan er netspanning regeneratoren die een netspanning volledig opnieuw opbouwen vanuit een toongenerator voor 50Hz, een versterkerdeel en een transformator om laagspanning om te zetten naar 230Volt. Bedenk wel dat dergelijke regeneratoren kostbaar zijn en in niets lijken op een UPS die voor computersystemen wordt gebruikt. De spanning uit een UPS is vaak dramatisch vervormd.

Standaard aanwezig

Bij Lexicom Multimedia hebben een schone netspanning, een goed verdeelblok en afgeschermde netsnoeren altijd de aandacht. Vandaar dat een basis opstelling zoals ik die nu gebruik al snel bestaat uit een Supra LoRad netsnoer vanaf de wandcontactdoos, met een Supra LoRad MD06-EU verdeelblok. Voor het vergelijken van de prestaties van netsnoeren en verdeelblokken gaan we eerst een stap achteruit naar een wit verdeelblok met vast snoer en twee netsnoeren “uit de doos”. Daarna komt Supra weer in zicht en vervolgens gaan we een stap hoger naar een IsoTek Sequel netsnoer en een IsoTek EVO3 Sirius blok, om te eindigen bij een Atlas Eos Modular 4.0 blok en een Atlas Eos 4.0dd netsnoer. Als bewijs dat een dergelijke investering ook loont bij betaalbare apparatuur staat er van Cambridge Audio een Azur 851A versterker te spelen met als bron een Azur 851N netwerk muziekspeler, die samen € 3.398,- op de prijslijst zetten. Hoorbaar maken we e.e.a. op een set B&W 804D3 Diamond luidsprekers (€ 4.500,- per stuk),met daaraan Chord Company Signature Reference kabels (€ 1.799,- per paar van 3 meter). Het netsnoer naar de versterker is met de Supra, IsoTek en Atlas opstelling steeds een IsoTek Premier (€ 119,- ) en naar de netwerkspeler gaat een IsoTek Initium (€ 79,- ). Die twee veranderen niet mee om niet met al te veel variabelen te werken.

Informatie

Over de verdeelblokken valt het volgende te zeggen:

– Het meest eenvoudige blok is de Supra MD06-EU die geen filters heeft en zes aansluitingen. Het blok is gemaakt uit aluminium en de behuizing werkt als filter tegen hoogfrequente instraling (RFI). Intern is LoRad bekabeling gebruikt. Het blok dient net als alle andere op een geaarde wandcontactdoos te worden aangesloten voor het beste resultaat en voor het afvoeren van de storing naar aarde.

– De IsoTek EVO3 Sirius filtert de ruis uit de netspanning en vermindert RFI met 40dB. Ieder van de zes aansluitingen is individueel gefilterd zodat de aansluitingen elkaar niet beïnvloeden. Intern is het verdeelblok bedraad met verzilverd OFC koper en de bedrading is zo uitgevoerd dat iedere aansluiting het maximum aan stroom ter beschikking heeft. De aansluitingen zijn daarvoor in een ster bedraad en niet in serie.

– Het Atlas block is intern bedraad met Eos 4dd 4mm² PTFE geïsoleerde kabel en voor het beste resultaat beveelt Atlas Cable daarom een Eos 4dd netsnoer aan. Ook hier is de bedrading als een ster uitgevoerd. Het blok is gemaakt uit staal en reduceert vibratie van de ondergrond, RFI en EMI (Elektro Magnetische storing). Dit blok is leverbaar met drie niet gefilterde aansluitingen voor appratuur die veel vermogen trekt, zoals transistorversterkers, buizenversterker en/of netspanning regeneratoren, en drie gefilterde aansluitingen voor spelers, streamers, tuners en phono versterkers. Ook kan het blok worden geleverd met zes niet gefilterde aansluitingen.

De prijzen voor de blokken en variabele netsnoeren zijn:

Supra LoRad MD06-EU Block                       € 169.-

IsoTek EVO3 Sirius Block                               € 599,-

Atlas Eos Modular 4.0 Block                          € 849,- 3 outlets met filter, 3 zonder filter

Supra LoRad netsnoer                                    € 99,- (1 meter)

IsoTek Sequel netsnoer                                  € 299,-

Atlas Eos 4.0dd netsnoer                              € 375,-

 

Muziekkeuze

Gekozen zijn drie verschillende tracks, gespeeld vanaf een USB stick:

Stacey Kent – The summer we crossed Europe in the rain – CD Changing lights

Janine Jansen – Vivaldi – Summer II Adagio – CD The Four Seasons

Infected Mushroom – Avratz – CD Converting vegetarians

Stacey Kent is gekozen vanwege de opname kwaliteit en de stem, Janine Jansen voor de details in de klassieke muziek en de tonale zuiverheid en Infected Mushroom omdat de ruimtelijkheid van deze track zo goed te veranderen is door het toepassen van andere kabels en verdeelblokken. Omdat de apparatuur steeds even uit moet is er zorgvuldig gelet op de volume stand van elke gespeelde track om een eerlijk vergelijk te krijgen.

Supra eerst

“Dropveters” en een witte stekkerdoos zijn natuurlijk ook in staat om de kwaliteit van de apparatuur naar voren te brengen, maar direct valt al op dat het weghalen van de Supra spullen tot gevolg heeft een veel kleiner stereobeeld, een grotere nadruk op de hoge tonen met een gebrek aan laag, het ontbreken van details en een mindere beleving van de muziek. Doodzonde om zo te moeten spelen met zulk mooi spul. De viool van Janine lijkt niet meer op het kostbare instrument dat ze in handen heeft. Gechargeerd? Ja, een beetje, tevens zo goed hoorbaar dat u ervan zult schrikken welk een achteruitgang dit is. “Avratz” blijft hangen tussen de speakers in een zowel in hoogte als in diepte plat stereobeeld.

De Supra opstelling zorgt direct voor een veel groter stereobeeld, naar links en rechts, in de hoogte en in de diepte. Nog komt het geluid niet helemaal los van de speakers, maar het is al veel beter geworden. Deze stap is een dramatisch verschil ten opzichte van de dropveters. Tonen blijven ook veel langer uitsterven en details zijn toegenomen. Hoe is dat bij Janine Jansen? Viool is lieflijker, meer teder en zuiver, komt nu los van het orkest. Het orkest zelf is meer nadrukkelijk aanwezig en details zijn eenvoudiger te vinden in het geheel. Als het orkest invalt blijk dat de dynamiek is toegenomen, u luistert naar de voeding weet u nog? Stacey Kent tenslotte heeft haar stem terug en bekoort mij veel meer. Dat de instrumenten in de band meer ruimte krijgen zorgt ervoor dat ieder instrument ineens wel individueel te volgen is. Bekkens ruisen meer nadrukkelijk, de bas is strakker en beter in balans met de rest, gitaar heeft meer dynamiek. Kortom een forse verbetering tegen een geringe investering ten opzichte van de prijs van de gehele set. € 466,- extra om precies te zijn.

IsoTek als tweede

De volgende stap is het gebruik van een netfilter zoals dat aanwezig is in het EVO3 Sirius blok van IsoTek. Ook zou de betere kabel naar de wandcontactdoos invloed moeten hebben. Stacey Kent laat dat al horen door nu helemaal los te komen van de luidsprekers zelf. Het stereobeeld is meer precies, tegelijk een ietsje smaller, wel veel dieper. Stacey komt weer meer naar voren. De totale klank is helderder geworden, iets waarvan de gitaar en de bekkens duidelijk profiteren. Het laag dat met Supra was aangezet komt meer op maat, storend was het eerder zeker niet, nu is het wel beter. Infected Mushroom profiteert eveneens van de grotere diepte en komt tevens veel meer los. Bas is goed gedefinieerd en gaat lager dan voorheen in het frequentiebereik. Beleving is intenser geworden in het totale beeld dat alleen maar is gegroeid in de drie dimensies. Al mag het nog steeds verder naar links en rechts doorlopen, tot ruim buiten de speakeropstelling. Bij Janine Jansen is vanaf de eerste noten de plaatsing van het solo instrument een stukje beter. Nu is wel hoorbaar dat ze rechts begint en zich verplaatst naar het midden. Eerder viel dat niet op. Op de dynamiek heeft het filter geen invloed, zodat ik durf aan te nemen dat er geen filter in serie staat met de netspanning maar alleen parallel. Jammer dat de drie tracks al klaar zijn, ik zat nu al ruimschoots meer te genieten van de muziek dan dat ik de aandacht bij de techniek kon houden. Een heel goed teken voor een investering van € 1.096,-.

Atlas tot slot

Laatste stap is de Atlas combinatie waarbij ik de netwerkspeler aansluit op het gefilterde deel van het blok, immers daar speelt stroomafname geen rol van betekenis en is het fijn om zoveel mogelijk vervorming afkomstig van het lichtnet weg te halen. De versterker staat op een ongefilterde uitgang. Janine Jansen krijgt nog meer subtiliteit en de dynamiek in het orkest is groter. Het Atlas blok en netsnoer trappen minder op de rem. Het opschuiven van rechts naar midden blijft onmiskenbaar, een tweede viool is nadrukkelijker aanwezig en krijgt de aandacht die hij verdient. De duurste en tegelijk de meest fraaie oplossing tot nu toe. Stacey Kent wint niet veel meer ten opzichte van IsoTek, misschien een iets meer natuurlijke stem, een helderder pianonoot, moeilijk om te zeggen wat ik hier win. Meer beleving? Wellicht wel, schokkend is het niet en zeker niet zo opvallend als met de klassieke muziek. Al luisterend merk ik wel meer rust in de weergave, muziek wordt meer gedragen tegen de stillere achtergrond. Om tegen het einde van de track toe te geven dat ik meer genoot dan eerder het geval was. Maar het blijft lastig om precies aan te geven waar dat nu in zit. Infected Mushroom maakt de zaken weer duidelijk, veel meer naar rechts en veel verder naar links geschoven klinken geluiden. De lang aangehouden tonen nemen in tijd iets af, de lage tonen hebben meer power en impact in een geheel, dat bol staat van de kleine geluidjes die heerlijk naar voren blijven komen. Oh ja, er gebeurt meer in de muziek, nu valt pas echt op wat er allemaal elektronisch is neergezet in de track. De totale investering stijgt naar € 1.422,-. Niet eens zo heel veel meer ten opzichte van IsoTek.

Terug naar af en snel keren

De allerlaatste stap is terug naar Supra. Wat ik daarnet hoorde is er grotendeels, maar alles is wat kleiner, heeft minder impact, minder dynamiek en klinkt meer rommelig. Nog steeds vele malen beter dan wat dropveters en een witte doos doen. Want als u die blijft inzetten bent u een dief van uw eigen audiosysteem. Supra is een prima eerste, betaalbare stap naar een veel hoger niveau. Daarna gaat u verfijnen met IsoTek en/of Atlas. Hoe ver u daarin gaat is mede afhankelijk van het complete systeem en zijn aanschafprijs. Ook speelt de keuze van de apparatuur een rol, waar Cambridge Audio heel gedegen reageert op Atlas kan het zomaar zijn dat Naim liever IsoTek voor zich heeft. Iets waar Lexicom Multimedia u graag in adviseert. Realiseert u zich daarnaast wat uw budget is en grijp niet te hoog. Want luisteren naar beter, verbeterd en het beste maakt de stap terug naar haalbaar in geld soms heel lastig. Hebt u wel die financiële ruimte, luister dan eens naar IsoTek of Atlas, dat blijken op alle fronten de winnaars in deze opstellingen.

Schone schijn heeft u niets aan, schone stroom kunt u niet zonder!