Review Atlas Eos netsnoeren en Atlas Eos Modular verdeeldoos

De Atlas Eos-serie: mooi afgewerkte netsnoeren en een uniek modulair verdeelblok. Maar hoe is de klank?

Even voorstellen: Atlas Cables. Aangenaam kennis te maken. Hoewel… pas wanneer ik weet of de producten van Atlas doen wat ze beloven, kan ik zeggen dat het een “aangename kennismaking” is. Eerder niet. Dus ga ik aan de slag met een Atlas Eos Modular verdeeldoos en een stel Atlas Eos netsnoeren.
Een luistertest van een merk, dat ik wel van naam ken (en uit diverse recensies in met name Britse audio-magazines), maar waarvan ik nooit eerder een product in handen heb gehad.

Atlas Cables is een Brits bedrijf, dat is gevestigd in Kilmarnock, East Ayrshire, Schotland. “Researched, designed and produced in Scotland” staat trots op de Atlas-website vermeld. Op een enkele uitzondering na wordt alles in eigen huis gemaakt. En met succes, want Atlas heeft inmiddels een reputatie opgebouwd met goede producten voor een redelijke prijs. Dus ik ben benieuwd!

De Atlas Eos Modular verdeeldoos (ook “stekkerblok” genoemd) is een stevig aanvoelend product, dat door z’n breedte en gewicht lekker stabiel staat en niet omduvelt als er stevige netsnoeren aan hangen. De opbouw is mooi: ster-aarding, Atlas OFC bedrading met PTFE (Teflon) isolatie, stevige contactdozen met goed klemmende contacten en een stalen chassis dat zorgt voor een goede afscherming tegen RFI (Radio Frequency Interference) en EMI (Electro-Magnetic Interference). Het unieke van deze verdeeldoos is, dat u de samenstelling van de aansluitingen kunt kiezen. Daarom heet-ie dus “Modular”. Er zijn vier aansluitmogelijkheden en u kunt kiezen uit gefilterd of ongefilterd in een willekeurige combinatie. Dat heb ik nog nergens anders gezien! Voor deze luistertest kreeg ik een verdeeldoos met 2 gefilterde en 2 ongefilterde aansluitingen.

De Atlas Eos 4.0 sq mm en 2.0 sq mm zijn, afgezien van de dikte van de geleiders, identiek opgebouwd. OFC geleiders met een isolatie van geëxtrudeerd (onder hoge druk in vorm geperst) PTFE. De geïsoleerde geleiders komen samen in een PVC huls met een buitenmantel van gevochten stof. Door de geleiders te “twisten” wordt EMI voorkomen; een aluminium folie die op de aarding van de netstekker is aangesloten, houdt RFI buiten de deur. De 4.0 sq mm is met name bedoeld voor apparaten die meer stroom vragen, zoals (eind)versterkers, maar ook voor de verdeeldoos zelf. De netsnoeren zijn voldoende flexibel en hoeven niet met geweld in een bepaalde richting te worden gedwongen. Het ziet er allemaal netjes en goed uit. Nu de klank nog…

Twee sets apparaten, omdat elk merk anders reageert op netfilters. Dus: Naim Supernait 2 geïntegreerde versterker, Naim CD5 XS CD-speler, Rotel RC 1570 voorversterker, Rotel RB 1582 MkII eindversterker, Bowers & Wilkins 804 Diamond luidsprekers, Chord Signature Plus en Anthem Reference analoge interlinks, Chord Signature luidsprekerkabel, Chord PowerChord netsnoeren, Atlas Eos 4.0 sq mm en 2.0 sq mm netsnoeren, Atlas Eos Modular Power Block (verdeeldoos), waarvan twee ingangen ongefilterd en twee ingangen gefilterd.

Ja, ik pak een CD-speler. Geen netwerkspeler. De reden hiervoor: de netwerkspelers van Naim vragen na het wisselen van netsnoer ruim de tijd om op te starten, de voeding te stabiliseren en de netwerkverbinding te zoeken. Voor een normale gebruiker is dit geen probleem: aansluiten, installeren en spelen. Klaar. Maar voor uw recensent, die om de paar minuten een ander netsnoer wil aansluiten, is dat nogal lastig. Daarom dit keer een CD-speler.

Luisteren: Naim-set
De Supernait 2 en de CD5 XS vormen een goed klinkend team, waar ik met plezier naar luister. Althans, zolang ik ze aansluit op de ongefilterde aansluitingen van de Atlas Eos Modular. Maar ik begin zonder Atlas. Ik sluit de Naim-machines met PowerChords rechtstreeks aan op de wandcontactdozen in de muur.

Supernait2_LexicomEerst The Eagles: Hotel California van het live-album Hell Freezes Over. Dat nummer is een jeugdliefde van mij. Het gitaarspel is mooi, gedetailleerd en heeft die typische Eagles-klank. Het stereobeeld is lekker breed en de plaatsing van de bandleden is prima in orde. De bas vormt een lekker stevig fundament onder het nummer en de klappen op de drums zijn mooi vol en diep. De stemweergave is doortekend, verstaanbaar en natuurlijk. Goh, wat maakten ze vroeger toch goeie muziek! De gitaarsolo aan het einde van het nummer “huilt” prachtig en heeft een lekker randje, waardoor ik het nummer helemaal laat uitspelen. Heerlijk!
Wat kan de firma Atlas hier nog aan toevoegen? Het nummer start opnieuw en ik zit verbaasd te kijken. De klank is helderder, de bas is iets lichter maar wèl erg mooi doortekend. De detailweergave is duidelijk beter: het applaus is veel gedifferentieerder, tikken op de bekkens van het drumstel zijn mooier en de stem staat meer los van de band. Het heerlijke gitaarstuk aan het eind geeft me rillingen. Erg mooi!
Vraagje: hoe klinkt het met een Atlas 4.0 van de “muur” naar de Atlas verdeeldoos en twee PowerChords naar de Naims? Antwoord: anders dan met een complete Atlas-bezetting, maar niet “slechter” of zo. De bas is nu wat dieper, voller en de totale klank is iets warmer. Qua detailweergave ontlopen de twee elkaar niet veel. Welke versie “beter” is, hangt van uw persoonlijke smaak en audioset af.
Tegen beter weten in probeer ik de gefilterde uitgangen. Naim houdt niet van netfilters en de weergave wordt duidelijk minder, vlakker en zelfs nogal levenloos. Een afrader.

Door naar Dire Straits. Brothers In Arms van het gelijknamige album. Eerst weer met de PowerChords “in de muur” en daarna met een volledige Atlas-combinatie. De verschillen zijn vergelijkbaar: de stem (grintmolen) van Mark Knopfler is met de Atlassen beter verstaanbaar, de instrumenten (vooral Mark’s gitaar) zijn gedifferentieerder, de bas is meer doortekend, maar iets lichter dan met de PowerChords. Mij stoort dat laatste niet, maar bas-fetisjisten zullen er niet blij mee zijn.
Ook nu is de “middenweg” met de Atlas 4.0, de Atlas verdeeldoos en de PowerChords weer een fraai alternatief, dat waarschijnlijk veel luisteraars zal aanspreken.

Luisteren: Rotel-set (met Naim CD-speler)
De procedure is inmiddels bekend: eerst de PowerChords “in de muur”, dan de Atlas-combinatie. Daarbij moet worden vermeld, dat de voorversterker flink profiteert van een gefilterde aansluiting. De eindversterker moet in een ongefilterde aansluiting, omdat anders de dynamiekweergave minder wordt. Na de PowerChords “in de muur” krijgt de voorversterker een Atlas 2.0 en de eindversterker een 4.0.

Rotel-RC-1570-voorversterker-front-sv-lexicom-multimediaEerst twee audiofiele CD’s. de eerste is Vivere van Andrea Bocelli, waarvan ik La Voce Del Silenzio draai. Met de PowerChords krijg ik een mooi vol, warm en rijk geluid. De bas is lekker diep, de stem van Bocelli warm, emotioneel en doortekend. Het stereobeeld is kamerbreed en mooi diep. De strijkers vloeien soepel uit de 804 Diamonds en het orkest wordt genuanceerd neergezet.
De Atlas-producten zorgen voor een aanmerkelijke verandering. Meer rust, een zwartere achtergrond en een verbeterde detailweergave vormen de beloning voor het filteren van de netstroom die naar de voorversterker loopt. De weergave is neutraler en daardoor natuurlijker. Dit keer is de bas opvallend genoeg slechts weinig lichter dan met de PowerChords. Het vloeiende van dit nummer is nòg duidelijker aanwezig en de stem van Bocelli verraadt ook hier emotie. Allerlei minimale details krijgen door de zwartere achtergrond meer ruimte. In vergelijking klinken de PowerChords iets warmer en voller en (in mijn oren) erg lekker.

De tweede CD is Nils Lofgren’s Acoustic Live met het onvermijdelijke Keith Don’t Go, waarvan met name het intro zeer bruikbaar is. De bekende verschillen tussen de PowerChords en de Atlassen vallen ook hier meteen op: waar de PowerChords “in de muur” iets warmer en donkerder klinken, beloont Atlas de Rotel/Naim-combinatie met een zeer audiofiele en gedetailleerde weergave. Maar de mooiste weergave wordt naar mijn mening bereikt met de eerder beschreven combinatie van PowerChords, Atlas verdeeldoos en Atlas 4.0. Alle apparaten profiteren van de Atlas 4.0 en de Atlas verdeeldoos, terwijl de voorversterker bovendien hoorbaar geniet van de filtering. De gitaar is “echt”. Zonder twijfel. De attack op de snaren, de vingers die over de hals van de gitaar glijden, de klank van de kast achter de snaren, de percussiegeluiden wanneer Nils op de kast tikt en de geluiden van het publiek in de zaal komen zonder mechanische bijklanken de luisterruimte in. Het is een stukgedraaid nummer, ik weet het, maar toch: wauw!

Toch nog even The Eagles draaien. Wat kan de zware Rotel-combinatie hiervan maken? Ik luister met de combinatie van PowerChords en Atlassen en ik geniet ongelooflijk. De Naim-combinatie is heel erg goed, maar ook deze Rotel-versterkers mogen niet worden onderschat! Het stereobeeld is breed, diep, doortekend en ehh… live. De klappen op de drums hebben een fantastische impact en de gitaren maken er een feestje van. Die krachtpatser met geeft met z’n 2×200 Watt niet alleen maar rauwe kracht, maar vergeet ook de verfijning niet. Jeugdsentiment, maar dan weergegeven met de geluidskwaliteit van deze eeuw. Lekker, hoor!

Natuurlijk heb ik ook naar diverse klassieke stukken geluisterd op alle genoemde combinaties van apparaten en kabels. Bij kamermuziek, die meestal geen zware baspartijen heeft, vallen de verschillen in bas niet zo op. Daar merk ik alleen de genoemde verschillen (Atlas: helderheid, detaillering / PowerChords: grootschaliger, voller en warmer). Stukken voor solo-instrumenten bieden hetzelfde beeld, hoewel ik moet zeggen dat een concertvleugel met de PowerChords meer impact heeft.
Maar wanneer ik een stuk orgelmuziek draai, merk ik het verschil zodra de diepe basregisters aan bod komen. Die worden door de PowerChords grootser neergezet, waardoor tevens het hele orgel groter lijkt. Ook een groot symfonie-orkest klinkt met de PowerChords voller, grootschaliger en indrukwekkender.

Eerst een opmerking vooraf. Hoezo is een CD-speler ouderwets? Ik weet dat streaming audio de trend van deze tijd is, maar er is niets mis met een goede CD-speler! Ik heb genoten van de Naim CD5 XS. Het enige “nadeel” is, dat je moet opstaan om de CD te verwisselen. Nou en? O ja, een CD-speler kan geen High Resloution muziekbestanden afspelen. Dat is inderdaad jammer, want High Resolution is erg mooi. De “streaming-kenners” gaan meteen voor een netwerkspeler die dat wèl kan. Maar zolang hele volksstammen kennelijk nog tevreden zijn met doodgecomprimeerde MP3-tjes, til ik er niet zo zwaar aan en vind ik een goede CD-speler nog steeds interessant. Zo, dat moest ik even kwijt.

De Atlas Eos Modular verdeeldoos en de Atlas Eos 2.0 sq mm en 4.0 sq mm netsnoeren zijn mijns inziens zeer interessante producten. Een verdeeldoos die naar believen kan worden voorzien van gefilterde of ongefilterde aansluitingen, is door z’n flexibiliteit uniek. De netsnoeren zijn goed afgeschermd en zijn geen stugge tuinslangen. De mechanische kwaliteit van deze producten is zonder meer goed te noemen.

Ook klankmatig presteren ze uitstekend. Zeer muzikaal, gedetailleerd, helder, open, transparant, kortom: erg mooi. Het enige aandachtspuntje is, dat de basweergave wat lichter wordt, wanneer een audioset geheel met Atlas wordt bekabeld. Bij de ene audioset is dat effect duidelijker dan bij de andere; het is afhankelijk van de klankkleur van de set en uiteraard van uw eigen smaak. Begrijp me niet verkeerd: we hebben het hier over nuances, niet over wereldschokkende verschillen die onmiddellijk tot Tweede-Kamer-vragen en een verhit spoeddebat leiden.
Opvallend is, dat de Atlas netsnoeren weliswaar een vriendelijker prijskaartje hebben dan de PowerChords, maar dat ze kwalitatief op een bijna vergelijkbaar niveau spelen. De PowerChords zijn nèt iets completer, iets geraffineerder en geven iets meer rust in het weergavebeeld. Daardoor zijn ze mijns inziens hun meerprijs waard, maar de Atlas is een uitstekend alternatief voor wie de Chords te prijzig vindt.

Voorbeelden
Atlas-Eos-Modular-Block-1-lexicom-multimediaBij een audioset, die geheel is opgebouwd uit Naim-componenten, is uw persoonlijke smaak doorslaggevend. Naim heeft van zichzelf een lekker vol en enigszins warm geluid. Dat is erg prettig, maar wanneer Naim wordt gecombineerd met luidsprekers, die dat effect behoorlijk versterken, kan het wellicht aanbevelenswaardig zijn om met de Atlassen te voorkomen dat het geheel iets te “zwaar” gaat klinken. Liefhebbers van een stevige, zware en afgronddiepe bas zullen daarentegen niet blij zijn met dat effect. Mijn persoonlijke advies bij een Naim-set: een ongefilterde Atlas Eos Modular verdeeldoos (met een Atlas 4.0 sq mm) en twee Eos netsnoeren of twee Chord PowerChords (al naar gelang uw bas-behoefte).

Bij de Rotel-set is het aan te raden on in ieder geval de voorversterker te laten genieten van een gefilterde aansluiting. Dat scheelt echt. De eindversterker moet z’n volledige dynamiek behouden en wil daarom liever geen filtering. Mijn persoonlijke aanbeveling zou zijn: een Atlas Eos Modular verdeeldoos (met een Atlas 4.0 sq mm) die over minimaal één ongefilterde aansluiting beschikt (voor de eindversterker) en twee Chord PowerChords voor een mooi vol geluid. Hebt u luidsprekers die naar uw smaak een te forse basweergave produceren, kunt u proberen om in plaats van de twee PowerChords twee Atlassen te nemen: een 2.0 sq mm voor de voorversterker en een 4.0 sq mm voor de eindversterker.

Tenslotte
Als algemene vuistregel kan worden gezegd: het Atlas Eos Modular verdeelblok is een opvallend goed verdeelblok, dat voor elke audioset inzetbaar is. De Atlas Eos netsnoeren zijn eveneens uitstekende producten, waarbij ik het aan uw persoonlijke smaak, audioset en budget overlaat of u voor de Atlassen kiest of voor PowerChords.
De Atlas Eos 4.0 sq mm is bij uitstek geschikt om de verdeeldoos te voeden en als netsnoer voor geïntegreerde versterkers en eindversterkers. De Atlas Eos 2.0 sq mm is geschikt voor voorversterkers en bronnen als CD-spelers, netwerkspelers etc.

Mijn eerste persoonlijke kennismaking met de producten van Atlas is gelukkig een aangename kennismaking geworden. Met name de flexibel in te richten verdeeldoos heeft indruk gemaakt, terwijl de netsnoeren mijn aandacht trokken door een fraaie afwerking en een weergave die op een hoog niveau staat. Gekoppeld aan een scherpe prijs/kwaliteits-verhouding is dat zeker voldoende voor een welgemeende aanbeveling.