Naim SUPERNAIT 3 versterker
Naim SUPERNAIT 3 geïntegreerde versterker
Toonladder wolf in schaapskleren
SUPERNAIT 3 binnenste buiten
In vormgeving hoef je de verschillen tussen de 2 en de 3 niet te zoeken. Twee regelaars op de voorzijde (volume en balans), drukknoppen voor de bronkeuze, hoofdtelefoon uitgang, netschakelaar aan de achterzijde, nog steeds de luidsprekerklemmen links/rechts omgekeerd ten opzichte van de rest van de wereld, DIN en RCA ingangen, USB bus voor software upgrades, mini jack voor remote koppeling en een DIN jumper omdat je een extra voeding aan de SUPERNAIT 3 mag hangen. Niet vergeten zijn een uitgang voor bi-amp, AV in/out, phono MM input via RCA, een analoge streamer in/out en een subwoofer uitgang. Veel meer zult u vast niet nodig hebben.
Intern is een klasse A ingestelde voorversterker actief die tegelijk kan werken als hoofdtelefoonuitgang. Keramische isolatoren minimaliseren een capacitieve koppeling tussen het chassis en de uitgangstransistoren voor de hoogste geluidskwaliteit. Alle ingangen zijn individueel ontkoppeld en met de hand bedraad voor minimale ruis en interferentie. De interne schakelingen werken met constante stroombronnen, een techniek die rechtstreeks afkomstig is van de NAC 552 referentie voorversterker. De tweede versterkertrap ontbeert eindelijk in cascade geschakelde extra transistoren, zodat de stijgtijd van de versterker nu is verbeterd en de stabiliteit toeneemt. De interne phono voorversterker kent drie trappen: de high-gain versterking om het kleine MM signaal naar lijnniveau te brengen, de passieve RIAA correctie en de stuurtrap waarmee het voorversterker circuit wordt aangesproken. De stappen zorgen voor een excellente ruiswaarde, RIAA correctie tot buiten de audioband en een grote dynamische headroom. Zoals de aansluitingen laten zien is de SUPERNAIT 3 te upgraden met een HiCap DR voeding of een NAP 200 DR eindversterker. De vraag is of u die extra eindtrap ooit nodig zult hebben, 2x 80 Watt in 8 Ohm of 130 in 4 Ohm is meestal wel genoeg. Voor dat vermogen staat een voedingstransformator garant van 400VA, mede de verklaring van het gewicht van 14 kilo voor een versterker met een buitenmaat van 87x432x314mm (HxBxD). Naim noemt nog een paar zaken: Alps Blue Velvet volume- en balansregelaar, Reed relais input keuze, galvanisch gescheiden geïsoleerde microprocessor besturing en tegen microfonie geïsoleerde PCB’s
Op een korte rij de technische gegevens:
- Phono ingang: MM via RCA, 47k, parallel 470pF, 5mV
- Lijningangen: 130mV, 47k, maximum input 2V
- Eindversterker ingang: DIN
- Power uitgang: +24V voor Naim een externe phono versterker
- Luidsprekeruitgang: 2x80W aan 8 ohm (4mm sockets), 2x130W aan 4 ohm
- Lijnuitgang regelbaar: Pre-amp (DIN), Bi-amp (DIN), Sub (RCA pair) 775mV, <50 ohms
- Lijnuitgang vast: AV (DIN), Stream (DIN) 130mV, 600 ohms
- Hoofdtelefoon: 1/4 inch (6.35mm) TRS Socket
- Stroomverbruik maximaal: 400VA
- Stroomverbruik stand-by: 37VA
- Gewicht: 14 kg
- Afmetingen: 87 x 432 x 314 mm
- Bediening: Volume, balans en druktoetsen
- Afstandsbediening: IR (RC5)
- Aansluiting updates: 1 x USB mini-B
- Remote Input: 1 x 3.5mm jack achterzijde
- Afwerking: Zwarte poeder coating
- Front: geborsteld zwart geanodiseerd
- Toebehoren: NARCOM-5 afstandsbediening, netsnoer, link plug, handboek


Finish only available in Europe.
Van begin tot eind
De gemaakte opstelling bestaat uit een Naim NDX 2 digitale muziekspeler welke ik laat werken onder ROON software, gekoppeld via ethernet aan de player poort van een Melco N100 muziekserver. Een heel “gewone” Naim SNAIC interlink koppelt de speler aan de versterker. Het is Naim, dus DIN-DIN. Met Chord Signature Reference luidsprekerkabels is een set Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond luidsprekers aangesloten in de nieuwe Mystic uitvoering. De netspanning wordt verzorgd door een Naim Powerigel verdeeldoos met vaste snoeren.
Qui vive
In het toen nog zeer zonnige en hete Frankrijk maakte ik dit jaar kennis met het muziekensemble Qui Vive. Een gelegenheidsensemble bestaande uit een gemengd koor en een orkest, tijdelijk bevolkend een camping in Frankrijk waar de uit te voeren muziek wordt ingestudeerd, om de werken vervolgens op een drietal locaties nabij de camping uit te voeren. Eén concert woonde ik bij en kocht na de prachtige uitvoering in een plaatselijk kerkje een CD met de titel “The evening Primrose”. Muziek gespeeld en opgenomen in 2015, met op de CD werken als het “Brandenburgse concert No.4”. Goed genoeg opgenomen om de sessie met de Naim SUPERNAIT 3 te openen. Wat de Naim uitstekend laat beluisteren is de opstelling van het orkest en de
Opgepikt in een E. Leclerc supermarkt is een CD van Camille & Julie Berthollet met de korte naam “#3”. Wederom stellen de zusjes mij niet teleur met werken van onder meer Brahms, Paganini, Kreisler en Schubert. De Naim is zeer goed in staat de vele nuances die de zusjes in het viool en cello spel brengen weer te geven over een paar luidsprekers. In een ruim stereobeeld dat eenvoudig door de Bowers & Wilkins wordt losgelaten. Een groter beeld dan de fysieke opstelling doet vermoeden, in zowel hoogte als breedte bijna voorbeeldig, meer diepte zou welkom zijn. Koesterend warm spel in rustige en zachte passages, opwindend en spannend als de muziek daarom vraagt. Violen krijgen voldoende helderheid mee, zonder te neigen naar scherp al worden ze ongenadig
Vrijheid
Een beetje vaste prik is Anette Askvik met “Liberty”. Later kom ik daar nog een keer op terug als ik wat heb zitten rommelen aan de set. Voorlopig eerst met de standaard Naim opstelling en stroomvoorziening. Stem is mooi, zonder meer aangenaam en overtuigend. Details komen genoeg naar voren om de versterker definitief zijn plaats te gunnen in de prijsklasse en daar te verankeren. De weergave is duidelijk des Naim’s, puntig, snel, veel gevoel voor ritme en zo natuurlijk mogelijk. “Liberty” is levendig, speels, intens en groot neergezet in de ruimte. Stemmen zijn net niet te groot ten opzichte van de instrumenten. De afbeelding blaast enigszins op, ook de sax heeft een grote opening. Dat maakt de weergave wel imposant en indrukwekkend maar wijkt af van wat ik als normaal ervaar. Het zal mede de opname zijn, daarnet had ik met andere stukken muziek niet die “opgeblazen” indruk mee gekregen. De vrijheid van de instrumenten onderling, het loskomen van de stemmen van de weergevers, dat is behoorlijk indrukwekkend en een bonus op wat je mag verwachten in deze klasse.
Jazz en jazzy
Eens kijken of “Modul 29-14” van Nik Bärtsch mij negen minuten kan boeien. Piano start helder met daaronder de zware slagen op een enorme trommel. Linker- en rechterhand ver gescheiden, percussie langzaam opduikend en het ritme overnemend. Al snel herkrijg ik het gevoel zoals bij het Qui Vive ensemble dat ik bij de uitvoering aanwezig ben. De aaneenschakeling van complexe wisselingen van instrument, toon en ritme die Bärtsch in de muziek stopt vereisen helderheid, ritme en transparantie. Allemaal zaken waar Naim zijn naam mee heeft gevestigd en in al die jaren na de oorspronkelijke NAIT nooit heeft verloren. De SUPERNAIT 3 zet de traditie gewoon voort, weer met verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Technisch inzicht, ervaring, betere weergevers en geavanceerder meetapparatuur maken de optimalisaties mogelijk voor de R&D staf van Naim, waarna de gouden oren gaan tunen. Fraai is met deze Bärtsch om te beluisteren hoever de instrumenten een eigen leven gaan leiden en toch in het stereobeeld een eenheid blijven vormen. Pianoklanken van de hoogste noten en haast gelijk klinkende percussie blijven ieder duidelijk in karakter en soort te onderscheiden en tot mijn stomme verbazing vliegen de negen minuten voorbij. Mijn voet komt tot rust en even laat ik de muziek bezinken.
AudioQuest Niagara 5000
Ik heb eerder aangehaald dat ik zou gaan “rommelen” met de stroomvoorziening. Iets dat je met Naim niet ongestraft kan doen, netfilters en Naim gaan niet altijd samen. Vaker niet dan wel gaat meestal voor versterkers op. Bovendien, wie is zo gek om te investeren in een AudioQuest Niagara 5000 netfilter met daarbij behorende netsnoeren? Een investering die nogal schril afsteekt bij het prijskaartje van de Naim zelf. Toch sluit ik zoals AudioQuest dat voorschrijft elk component aan op de Niagara 5000, ook de voeding van de ethernet switch, de SBooster van de Melco, de streamer/DAC en de versterker. Met aan de SUPERNAIT 3 niet langer een Naim snoer maar een Monsoon netspanningskabel.
2 tegen 3
De Naim SUPERNAIT 2 en de SUPERNAIT 3 hebben als overeenkomst dat ze beiden in staat zijn muziek tot leven te laten komen en met gemak een paar lastige luidsprekers aan kunnen sturen. De veranderingen zitten onder de kap, zoals deels in aangepaste circuits, de interne phonotrap, of de technieken overgenomen hogere series. Gebleven is de forse voedingstrafo, de DIN connectiebussen, het upgrade pad en het uiterlijk. Maar waar wijken ze van elkaar af in klank, stereobeeld, detaillering en andere hoorbare zaken?
Eerst beginnen met Qui Vive. De SUPERNAIT 2 beeld kleiner af en is scherper aan de hoge tonen kant dan de 3. Daarbij mist de 2 de finesse in de details , speelt rommeliger, zelfs slordiger. De SUPERNAIT 2 is net een tikje warmer en minder open, daardoor wekt hij de indruk zachter van karakter te zijn, wat gelogenstraft wordt door de geringe scherpte die kan optreden. Overstappen van de SUPERNAIT 2 naar 3 geeft extra diepte in het stereobeeld, maakt het breder en hoger met meer inzicht in wat de opstelling van het orkest is. De SUPERNAIT 3 is verfijnder, wel een tikje kaler en afstandelijker, maar verliest zich niet in een te technische weergave. Met Holly Cole’s “Get out of town” is de SUPERNAIT 3 breed, strak en laat heel veel details los in de stem. De 2 is weer warmer van karakter, dat is zeker goed hoorbaar op de piano en de 2 brengt wat extra bas maar met minder definitie. De stem die daarnet tot in de nuances werd belicht is “gewoner” met de SUPERNAIT 2, nog steeds zet ook de 2 Cole breed neer en maakt het door de warmere klank een dynamische en krachtige indruk. De SUPERNAIT 3 is beter in het laten horen van harmonischen, is wat harder van klank, soms heel ongenadig in het ontleden. Tonen sterven langzamer uit en de 3 zet je meer op het puntje van de stoel dan de SUPERNAIT 2. De lage tonen blijken net zo krachtig te zijn, alleen doordat ze minder rommelen lijken ze minder.
Als ik ’s-Nachts wakker wordt dan hoor ik haar nog, Anette met “Liberty”, zo vaak speel ik de track. Het is dat ik er prima mee werken en zaken kan onderscheiden. Anette’s stem komt met de SUPERNAIT 3 naar voren, lage tonen helemaal in het begin van de track vallen beter op, zang is intenser dan met de 2. Hier is de SUPERNAIT 3 overtuigend beter in mijn oren. Het heeft te maken met gevoel, beleving, binnenkomen van de zang, allemaal subjectieve elementen maar wel die zaken waar ik graag de nadruk op leg omdat ik muziek wil beleven en niet als behang gebruik. Let ook op hoe ver de stemmen uit elkaar komen, de SUPERNAIT 3 is ook daarin echt de veel betere. De scheiding tussen stemmen en instrumenten onderling heeft Naim duidelijk op een hoger plan gebracht. Kortom verbeteringen zijn te vinden in details, in stereobeeld, drive, subtiliteit en intensiteit. De veranderingen zitten in het lichtere karakter van de SUPERNAIT 3, de 3 is zakelijker en minder romantisch. De SUPERNAIT 2 lijkt aan te zetten in de lage tonen, uiteindelijk is de 3 strakker van aard en geeft definitie in het laag. Overeenkomsten zijn het ritme gevoel, de passie, het foutloos afspelen en het muziekplezier dat beiden brengen. De SUPERNAIT 2 en de 3 zijn typische Naim voorbeelden en (p/k)rachtige versterkers.
Eind goed al goed
Meer informatie en prijs van de Supernait 3 vindt u hier.