Naim 200-SERIE: klassiek in een nieuw jasje (review)

Het heeft even geduurd, maar daar ging opeens de kogel toch door kerk eind 2022: de nieuwe Naim classic lijn was aanstaande. Sterker nog, personeel van Lexicom mocht midden december in het diepste geheim een kijkje komen nemen bij importeur Latham. Daar stonden de nieuwe Naim NSC222, Nap250 en NPX300 voeding. Dit zijn de directe opvolgers van de Nac 272, Nap250DR en de XPS uit de uitgelopen Naim Classic serie.

In hun gloriedagen was dit een erg succesvol audiosysteem bij Lexicom Multimedia. We waren dan ook vereerd dat wij de eerste winkel zijn waar de “ New Classic Line” aan geleverd werd. Een primeur!

De 200 Series-lijn omvat dus de NSC 222 voorversterker en streamer, de NAP 250 eindversterker, evenals de NPX 300 voeding. Deze laatste behoort eigenlijk tot de 300 serie.

In de vernieuwde huisstijl zult u het DNA terugvinden van de Naim Statement en de huidige Uniti serie, zonder het industriële, simplistische karakter van de vorige Naim classic line overboord te gooien. Ontworpen en ontwikkeld door ingenieurs van Naim in Salisbury, Verenigd Koninkrijk, zijn deze tijdloze producten het resultaat van de unieke elektronica-expertise van Naim.

De nieuwe 200-serie:

NSC 222 voorversterker/streamer/dac

Begin je New Classic muzikale reis met de zeer veelzijdige NSC 222 voorversterker. Krijg toegang tot een breed scala aan muziekstreamingplatforms (Spotify, TIDAL, Qobuz, enz.), een zeer groot aantal online radiostations, die bitsnelheden tot 32bit/284kHz verwerken. Wil je genieten van vinyl? De NSC 222 heeft een MM phono ingang. Houd je van koptelefoons en wil je een duik nemen in een wereld van solo luisteren? De NSC 222 is ook uitgerust met de volledige Naim-technologie voor luisteren via een hoofdtelefoon, die is geërfd van de Uniti Atom Headphone Edition.

NAP 250 eindversterker

Om het beste uit uw luidsprekers en muziek te halen, combineert u de NSC 222 met zijn perfecte partner: de NAP 250 eindversterker. NAP 250 verscheen voor het eerst in 1975 en is een iconisch product geworden. Tegenwoordig levert hij meer vermogen dan ooit en biedt hij steeds meer flexibiliteit binnen een compleet systeem. Het baanbrekende technische werk van de NAP 250 resulteert in ongeëvenaarde prestaties. Deze eindversterker levert 100 watt A/B-klasse vermogen per kanaal,

NPX300 voeding

De NPX 300 voedt uw systeem op een stille, vloeiende manier, waardoor de voorversterker zich kan concentreren op zijn hoofdtaak: het regelen van het signaal. Naast het verbeteren van de prestaties van de NSC 222 voorversterker en streamer, kan de NPX 300 worden gebruikt om verschillende Naim-producten te upgraden. Het zal zelfs mogelijk zijn om twee NPX 300-voedingen toe te voegen aan een enkele voorversterker of een enkele bron. De eerste kan worden gebruikt voor het voeden van de digitale secties en de tweede voor het voeden van de analoge secties. Iets dat we al kennen van de ND555 streamer.

De set

Voor deze recensie houden we de set aan die we ook op de demodag gebruikt hebben.

De hierboven beschreven Naim set koppelen we via een Chord sarum T luidsprekerkabel aan een paar B&W 803D4. Terugwerkend vanaf de NAP250 gebruiken we de meegeleverde XLR kabels tussen de Nap250 en de NSC222. De NSC222 is verbonden met de NPX300 met een tweetal speciale type Burndy kabels exclusief voor deze combinatie.

De stroomvoorziening geschiedt vanuit een Chord M6 Powerhaus stekkerblok compleet met Chord Signature C19 stroomkabel, vanwaar een Chord Sarum T netstroomkabel loopt naar de NAP250 en een Chord Shawline naar de NPX300. Tot slot is er de randapparatuur voor het netwerk die bestaat uit een Melco S10 switch die verbonden is met onze hoofdswitch door een AudioQuest Pearl UTP-kabel en via een Furutech TSC31 netkabel met de Chord M6.

Van de Melco S10 gaan we met een Chord Epic Streaming naar de NSC222 en een AudioQuest Vodka naar onze Roon Nucleus+. De Nucleus+ ontvangt zijn netspanning vanuit een Keces voeding. De Keces krijgt netspanning toebedeeld via een Isotek Sequel netspanningkabel

Kindje van gisteren?

Met onze Naim demodag nog vers in het geheugen leek het ons wel aardig om voor deze recensie dezelfde muziekkeuze te gebruiken als op die demodag. Het nummer Yesterdays Child van de band CPR mocht tijdens die demodag het spits afbijten, dus beginnen we met dit nummer.

We luisteren naar een vrij basale bezetting bestaande uit piano, synthesizers, basgitaar, drums, gitaar en vocalen. De stem van zanger James Raymond, de zoon van wijlen David Crosby, staat prachtig iets naar achter in het stereobeeld. De klank-echtheid van deze vocalen zijn fenomenaal. Wat ook opvalt is de rust, maar tegelijkertijd de kracht van de weergave. Zo hebben wij Naim niet eerder gehoord. Het lijkt wel of de zogenaamde “Rythm and pace” plaats gemaakt heeft voor “ease and control” en het nummer is nog maar net begonnen. Als op een gegeven moment de hele band speelt en de basgitaar en drums erbij gekomen zijn, blijft de rust in de weergave. Alle instrumenten en instrumentgroepen hebben hun eigen plaats en diepte in het stereobeeld. Het bevalt zo goed dat we het nummer nog een keer luisteren.

De Zeebodem

Van traditionele pop band nemen we een sprongetje naar synthpop. Waar bij CPR naast de geweldige vocalen en harmonieën vakmanschap der instrumentalisten tentoongesteld wordt, is het volgende nummer van de Noorse zangeres Ary geheel met elektronische muziekinstrumenten gemaakt. Ook vakmanschap, maar van een andere orde.

Het nummer The Sea is waanzinnig goed geproduceerd en voor Lexicom Multimedia onderhand de benchmark als het gaat om de grenzen van de laagweergave op de zoeken.

Ook daarin slaagt deze Naim combinatie met vlag en wimpel. Het is namelijk nogal een uitdaging om überhaupt laag voelbaar weer te geven in onze grote winkelruimte van ruim 20 meter diep.

Dat lukte tot nu toe alleen met Naim Nap500, Krell en Hegel installaties. Deze nieuwe Naim Classic set doet het met minstens zoveel gemak voor een meer aantrekkelijke prijs en niet onbelangrijk de relatief geringe ruimte die deze hele set inneemt.

Zoals gezegd is het laag voelbaar doch gecontroleerd aanwezig en vermoeid de iets snijdende stem van Ary niet. Zelfs de synthesizer arpeggio’s die vrolijk wandelen van links naar rechts in het stereobeeld zijn spot on en krijgen zowaar gestalte.

Zware shag en lange jassen

Tijd voor een andere all time favourite bij de firma LexicomvMultimeda te weten The man in the long black coat van Bob Dylan. Dit nummer mocht zeker ook niet ontbreken tijdens de luistershow en hebben die dan ook bij elke sessie gedraaid.

De zwaar doorrookte stem van Dylan suist als een snijbrander midden door het stereobeeld. Het is zeker niet zo dat deze Naim combinatie de dingen mooier maakt dan ze zijn. Hier is deze set onverbiddelijk en kiezen we om het volume iets terug te draaien.

Opvallend is een tegenmelodie op de achtergrond van iets dat klinkt als een cello. Deze hebben wij niet eerder op dergelijke wijze gehoord. Wellicht dat de uitmuntende controle in het laag van deze Naim combi de zaken dusdanig weet te beteugelen dat spitsvondigheden in het middengebied beter tot z’n recht komen. En dat ondanks de ongecontroleerde “cirkelzaag Bob” die rigoureus bezit neemt van het midden van het stereobeeld.

Een stukje klassiek mag niet ontbreken

We hebben al vaker geroepen bij Lexicom dat een set eigenlijk pas echt goed te beoordelen is bij opnamen van klassiek. Bij de traditionele opnametechniek van klassiek kent men geen compressie, limiters, kunstgalm etc. Tools die bij de nummers hierboven veelvuldig ingezet zijn.

Kies je dan ook nog een oudere opname die nog ambachtelijk in stereo op band opgenomen is, dan is het feest der eerlijke weergave compleet. We vergeten maar even dat de volgende opname van analoge oorsprong toch op één of andere manier gedigitaliseerd is. We gaan er voor het gemak van uit dat dat met met respect gedaan is.

Enfin we luisteren naar de Hongaarse Rhapsodie No. 2 van Franz Liszt uitgevoerd door de RCA Victor Symphony Orchestra o.l.v. Leopold Stokowski.

Allereerst valt op dat de plaatsing van de instrumenten in de weergave bij deze Naim set precies klopt met wat er doorgaans gebruikelijk is bij een vol bezet symfonieorkest. Meeslepende violen op links, houtblazers in het midden, celli en bassen op rechts. Scherp koper zit mooi achter de lage strijkers op rechts.

De vioolsecties worden door deze Naim set in volle glorie neergezet van zijdezacht tot agressief diep in de g-snaren. Prachtige solo’s in de houtblazers doemen bij tijd en wijle op vanuit het strijkgewas op de voorgrond. Er is wat onvermijdelijke ruis van de analoge opnametape te horen bij zachtere passages, maar storen doet dat nooit. Al met al een indrukwekkende weergave van een vol bezet symfonisch werk.

Less wants more

Naim heeft zich wat ons betreft overtroffen met deze eerste new classic componenten en we zijn zeer benieuwd naar wat er nog meer voor moois aan zal komen.

Wat wij zeker niet moeten vergeten te melden is dat de Naim NSC222/NAP250 combi ook al waanzinnig klinkt zonder de extra NPX300 voeding. Weliswaar niet zo uitgewogen als hierboven beschreven, maar de basisvaardigheden zijn wel degelijk aanwezig.

Degenen die dit nu lezen en op de demodag aanwezig waren kunnen dat bevestigen. U bent uiteraard van harte uitgenodigd om deze exercitie in levende lijve bij ons in de winkel te komen beleven. De koffie staat al klaar!

Meer informatie vindt u hier.