Naim CD5 XS CD-speler & Naim FlatCap XS voeding – review

Luistertest Naim CD5 XS CD-speler en Naim FlatCap XS voeding

Het leveringsprogramma van Naim is zeer uitgebreid en bevat vele soorten producten. Voor een niet-ingewijde kan het een beetje verwarrend overkomen, maar wanneer u rustig de tijd neemt om de website van Naim Audio te bestuderen, zult u er achter komen dat er wel degelijk een systeem in zit.
De i-serie is eigenlijk de basis. De instapmodellen, zo u wilt. Maar vergis u niet: het woord “instapmodel” betekent niet, dat u een goedkoop lokkertje krijgt voorgeschoteld met mindere kwaliteiten. Nee, bij Naim is ook deze i-serie, die bestaat uit een versterker en een CD-speler, compleet en volwassen.
cd5xs_front_3-4Een trede hoger staat de XS-serie. Kenmerkend is, dat het uitbreiden met extra voedingen, een typische Naim-werkwijze, vanaf de XS-serie mogelijk is. Meer aansluit- en combinatiemogelijkheden en een hoger prestatieniveau voor een niet al te wild prijskaartje maken deze serie zeer aantrekkelijk. De netwerkspeler (indien gewenst in combinatie met een voorversterker) voor streaming audio maakt deze serie compleet.
Nog een trede hoger staat de Classic-serie. Ook hier vanzelfsprekend de mogelijkheid om een hele serie extra voedingen in te zetten. Het prestatieniveau van deze Classic-serie is al zo ontzagwekkend hoog, dat veel andere merken moeite hebben om dit bij te houden. Of ze haken af. Naim gaat gewoon door en heeft de Classic-serie uitgebreid met een prachtige DAC en diverse apparaten voor streaming audio, zoals netwerkspelers en harddiskspeler/servers.
Op het erepodium staat de 500-serie. Voor deze topserie trekt Naim echt alles uit de kast, wat goed klinkt en prestatieverhogend werkt. Dat klinkt naar doping, maar ik bedoel geselecteerde componenten, voedingen van topkwaliteit, sublieme ontwerpen en noem maar op. Deze serie komt wel heel eng dicht bij het audio-nirwana!
Naast deze series is er de Uniti-serie, die bestaat uit diverse soorten en maten zeer slimme streaming-apparaten, zoals harddiskspeler/servers en alles-in-een-apparaten.
Uiteraard biedt Naim ook de verstokte vinyl-liefhebber het nodige lekkers: Twee phonovoorversterkers en een extra voeding. Uit ervaring weet ik: echt de moeite (en de prijs) waard! In deze opsomming mogen we de veel geprezen Naim Ovator luidsprekers met de revolutionaire BMR-weergever niet vergeten, want zonder luidsprekers geen muziek. Om het af te maken is er dan uiteraard nog een hele lijn accessoires met kabels, een hoofdtelefoonversterker, speciale NaimFraim audiomeubels en nog veel meer leuks. Kortom: u kunt eigenlijk al uw audiowensen laten vervullen door Naim. Alles wat u nodig hebt, zijn een goede adviseur/dealer en een stevig banksaldo. Simpel toch?
Ach, ik zou het bijna vergeten: Naim heeft ook een prachtige audioset ontwikkeld voor uw Bentley. Dan hebt u in de auto (ehhh… Bentley) net zo veel muziekplezier als thuis.

CD5 XS en FlatCap XS – beschrijving
Terug naar de recensie. Het doel van deze test is uiteindelijk, om de Naim CD5 XS CD-speler te beluisteren en om vast te stellen, wat het effect is van een extra voeding, in dit geval de FlatCap XS.
De CD5 XS is vrijwel compleet nieuw ontwikkeld. Geen simpele facelift ten opzichte van de CD5 X, maar een opnieuw ontworpen CD-speler. Alleen de trafo is gelijk gebleven, net als het karakteristiek naar buiten zwenkende loopwerk-met-puck, dat is geleend van zijn duurdere broertje uit de Classic-serie, de CDX2. De behuizing is van spuitgietwerk uit aluminium en zink, een legering die tot doel heeft om de CD-speler af te schermen tegen van buitenaf komende vibraties.
Nieuw is ook de digitale uitgang. Naim heeft zich daar altijd tegen verzet, omdat een digitale uitgang de geluidskwaliteit negatief zou beïnvloeden en omdat de interne DAC goed genoeg was. Maar computer-audio en streaming audio werden steeds populairder en dus ontkwam zelfs Naim er niet aan, een losse DAC op de markt te brengen. Erg, hè? Logischerwijze kregen de nieuwe CD-spelers een digitale uitgang voor de verstokte DAC-gebruikers. Maar Naim doet de dingen altijd anders dan anderen, dus moet de CD-speler eerst aan de achterkant worden uitgeschakeld met de hoofdschakelaar, dan moet met een keuzeschakelaar worden gekozen voor de digitale uitgang en vervolgens moet de CD-speler weer worden ingeschakeld. Met deze omslachtige werkwijze wordt òf de analoge sectie òf de digitale sectie gevoed, waardoor ze elkaar niet kunnen beïnvloeden met storingen en dergelijke. Op zich natuurlijk een prima idee, maar kan dat niet iets gebruiksvriendelijker qua bediening? En tenslotte, om de DAC-fans toch nog even een klein beetje te pesten, is de digitale uitgang van de CD5 XS alleen als BNC-aansluiting beschikbaar. Rare jongens, die Britten…
Gelukkig kon ik weer gebruik maken van de luisterruimte van Lexicom Multimedia en liep Patrick dus al het omschakel- en stekkerwerk te doen. Dat scheelt een versleten rug, kan ik u zeggen!
Tenslotte kan ik met vreugde melden, dat Naim tegenwoordig niet alleen maar DIN-aansluitingen levert (die niemand meer gebruikt), maar dat ook cinch-aansluitingen aanwezig zijn, behalve dan die BNC-aansluiting. Daardoor kan de CD5 XS (en andere Naim-apparaten) ook in een niet-Naim systeem worden ingezet. In de ogen van verstokte Naim-puristen een gruwel, maar voor de verkoopkansen en het marktaandeel een pure noodzaak.

flatcapxs_front_3-4De Naim FlatCap XS is een extra voeding, die kan worden ingezet om de prestaties van de CD5 XS te optimaliseren. Dit is een voorbeeld van een upgrade-mogelijkheid die bij Naim gebruikelijk is. Verreweg het grootste deel van alle Naim-apparatuur kan worden aangevuld met zo’n extra voeding. Het toevoegen van een extra voeding, die delen van de reeds aanwezige (interne) voeding vervangt, is een upgrade die zich in de loop der jaren bewezen heeft. Begrijp me niet verkeerd: een FlatCap XS maakt van de CD5XS niet ineens een CDX2. Wat zo’n super-gestabiliseerde voeding doet, is het maximaliseren van de mogelijkheid, om echt alles uit de CD5 XS te halen, wat er in zit. Daarbij heeft de FlatCap XS een bijzonder voordeel: hij kan twee Naim-apparaten tegelijk van voeding voorzien en dat is uniek binnen het Naim voedingen-programma. Dus naast de CD5 XS kan hij bijvoorbeeld een NAC152 XS voorversterker van stroom voorzien, hetgeen de Flatcap XS tot een bijzonder efficiënte upgrade maakt.

De Naim CD5 XS is een typische Naim-telg. Dat hoor je onmiddellijk. Maar ook is te horen, dat Naim niet stil zit en bezig blijft met het doorontwikkelen van alle mogelijke details en schakelingen. De CD5 XS wordt door Naim eigenlijk als een soort “instapmodel” van de grotere series gezien, maar dat vind ik niet terecht. De CD5 XS is een volwassen CD-speler, die een duidelijk eigen bestaansrecht heeft.
Qua muzieksmaak is de CD5 XS een alleseter. Wat voor muziek de speler ook voor z’n kiezen kreeg, het maakte helemaal niets uit. Elke CD werd weergegeven met een soort gemakkelijke vanzelfsprekendheid die het luisteren tot een genot maakte. Ik zat eigenlijk niet naar een CD-speler te luisteren, maar naar muziek. De muzikale communicatie van de CD5 XS maakte, dat ik bijna vergat om voldoende aantekeningen te maken. Hmm…, lekker slim als je een review moet schrijven! De CD5 XS heeft bijzonder veel kwaliteiten in huis. De sprankelende weergave, de attack-snelheid, de openheid, het twinkelende hoog en de diepe bas, de natuurlijkheid, de ruimte, het was allemaal in ruime hoeveelheden aanwezig. Ook de bekende sterke punten van Naim, zoals dynamiek, timing en ritme waren volop herkenbaar en zorgden voor een bijzondere luister-ervaring. Akoestische (hoofdzakelijk klassieke) muziek, pop, singer-songwriter, rock, verzin het maar: alles werd tot in de puntjes verzorgd weergegeven.
U zult mij niet horen beweren dat de CD5 XS een goedkope CD-speler is, maar hij is absoluut zijn geld waard. Eerlijk gezegd denk ik, dat hij in zijn prijsklasse niet zo gek veel concurrentie heeft.

Wat voegt de FlatCap XS toe? In één woord: veel. Het stereobeeld werd breder, dieper en hoger. De klankkwaliteit, die toch al bijzonder goed was, werd nòg beter. Details kwamen nòg beter tot hun recht, de ruimtelijkheid veranderde van “erg goed” in “optimaal”. De “gemakkelijke vanzelfsprekendheid” werd nu een regelrechte “superieure vanzelfsprekendheid”. De achtergrond werd zwarter, de toch al niet kinderachtige dynamiek werd zowel op macro- als micro-niveau geperfectioneerd, de “echtheid” was indrukwekkend. De muziek stond bijna gebeeldhouwd in de luisterruimte. Door het toevoegen van de FlatCap XS werd de afstand tot de twee keer zo dure CDX2 een stukje kleiner. Ik blijf bij mijn eerdere vaststelling, dat de CD5 XS zijn geld absoluut waard is en dat hij in zijn prijsklasse weinig concurrentie zal ontmoeten, maar wie de CD5 XS ooit mèt de FlatCap XS heeft gehoord, wil niet meer terug. Zo ongelooflijk veel invloed kan een goed ontworpen voeding hebben!

Na de luistersessie bij Lexicom Multimedia zat ik thuis na te denken, wat op zich natuurlijk nooit kwaad kan. Mijn gedachten gingen met name over de upgrade-mogelijkheden bij Naim. Stelt u zich eens voor: we beginnen met een Naim CD5 XS. Na een jaar kopen we er een FlatCap XS voeding bij, die tevens kan dienen als voeding voor een ander apparaat uit de XS-serie. Wie weet gaan we het jaar daarna een DAC kopen, omdat niet alleen de CD5 XS, maar ook een streaming-apparaat en andere digitale bronnen daar op kunnen worden aangesloten. Tenslotte upgraden we de DAC met een extra voeding. Hebt u enig idee, op welk kwaliteitsniveau we ons dan bevinden? Laat ik u zeggen: op een zeer hoog kwaliteitsniveau. En dan te bedenken dat we met een CD5XS zijn begonnen…
Rare jongens, die Britten! Maar ze maken wel bijzondere dingen. Vooral bij Naim.

Meer info of Flatcap XS bestellen? Klik hier

Meer info of  CD5 XS cd speler bestellen? Klik hier