NAD M10 + Dynaudio Evoke 30

NAD M10: Samen met Dynaudio Evoke 30

De NAD M10 is een klein, zwart doosje dat tot leven komt zodra de netstekker aan de achterzijde wordt aangesloten. Een logo licht op aan de bovenzijde en de gehele voorzijde blijkt een touchscreen te zijn. In de behuizing gaan een streamer, een DAC en een versterker schuil, met een zo krachtige processor als hart dat zelfs de software van een volledig room correctiesysteem zonder hapering kan draaien. NAD heeft met de M10 getracht een alleskunner te fabriceren, naadloos aansluitend op het Bluesound systeem met BluOS software, dat overal in huis een plaatsje kan vinden en niet meer nodig heeft dan een paar luidsprekers en wat kabels. Natuurlijk willen we bij Lexicom MultiMedia weten hoe de M10 klinkt, werkt en waarmee hij goed te combineren is. De keuze is gevallen op een set Dynaudio Evoke 30 luidsprekers en zo als veel van onze klanten tegenwoordig doen gebruikten wij streamingdienst TIDAL als voornaamste bron.

NAD M10 BluOS streaming versterker

De NAD M10 streaming versterker geeft dankzij de BluOS software toegang tot uw eigen muziekcollectie, internetradio, muziekdiensten als TIDAL, Spotify en Qobuz, in CD kwaliteit of hoger, met volledige ondersteuning van MQA voor hoge resoluties. Het uiterlijk wordt gedomineerd door het aanraakscherm aan de voorzijde dat niet alleen alle informatie geeft over de muziek die u speelt, maar tegelijk normale knoppen overbodig maakt. De App van BluOS is misschien wel de best ondersteunde en meest uitgebreide App voor het bedienen van een streamer/versterker en neemt alle remote bediening over. Via Wi-Fi of vast Ethernet. Voor de versterking zorgt state-of-the-art Hypex nCore versterking. Deze compacte klasse D versterkers zijn krachtig genoeg om zelfs lastige luidsprekers met een laag rendement aan te sturen en verbruiken daarbij nauwelijks energie. Zij vormen het groene hart van de NAD M10. Met nCore is er aan dynamiek geen gebrek, ontstaat geen elektronische ruis en zelfs de meest kleine en subtiele details worden niet versluierd maar doorgegeven aan de luidspreker zo staat er in de beschrijving. Voor roomcorrectie maakt de M10 gebruik van een uitgeklede versie van DIRAC software. Een (niet kosteloze) upgrade naar de volledige versie van DIRAC is mogelijk en maakt de M10 roomcorrectie compleet, eenvoudig in gebruik en toegankelijk voor iedereen. De NAD M10 is volledig compatibel met moderne domotica van fabrikanten als Apple, Crestron, Control4, Lutron en anderen. BluOS werkt vanaf elke tablet of telefoon met iOS of Android. Handsfree bediening is mogelijk gemaakt door integratie met Alexa. De NAD M10 is een compact systeem dat nauwelijks ruimte in neemt in uw interieur en toch heel compleet is (afmetingen 215 x 100 x 260 mm). Door bediening uitsluitend met de App te gebruiken kan de M10 zelfs geheel uit het zicht blijven.

Het gaat te ver om alle features van de M10 op te sommen, daartoe is er de uitgebreide productpagina van Lexicom MultiMedia beschikbaar, maar wel zetten we even wat high-lights op een rij voor u. Zo levert de HybridDigital nCore versterker een continu vermogen van 100W in 8/4 Ohms. Is de DAC gebouwd rondom een 32-BIT/384kHz ESS Sabre DAC en werkt intern een 1GHz ARM® CORTEX A9 Processor. Is er support Amazon Alexa Voice Control Skills, AirPlay 2 met Siri Voice Assistant, twee-weg Qualcomm aptX HD Bluetooth, HDMI eARC en USB Type A. Er zijn stereo lijn ingangen, coax/optical ingangen, een preamp uitgang en dual mono subwoofer uitgangen. Apps werken met iOS, Android, Mac OS, Windows, Crestron, Control4, RTI, URC, Elan, Lutron en iPort.

Ondersteunde cloud diensten zijn Amazon Alexa, Amazon Music, Spotify, TIDAL, Deezer, Qobuz, HDTracks, HighResAudio, Murfie, JUKE, Napster, Slacker Radio, KKBox en Bugs. Internet radio komt binnen via TuneIn Radio, iHeartRadio, Calm Radio en Radio Paradise. De prijs voor de NAD M10 is € 2.999,-. De NAD M10 is uit voorraad leverbaar bij Lexicom MultiMedia.

Kort over de set

TIDAL als bron is wat veel van onze klanten gebruiken en dat wordt het ook voor ons met de M10. Zoals vermeld worden Dynaudio Evoke 30 luidsprekers aangesloten met een set Chord Epic luidsprekers kabels en dat blijkt een verrassend goede combinatie op te leveren. Evoke is het nieuwste compacte luidsprekersysteem van Dynaudio dat zich positioneert tussen de oude Exite serie en de huidige Contour. Je zou de Evoke kunnen beschouwen als de opvolger van de Focus, op een hoger plan gebracht en voorzien van de nieuwste ontwikkelingen op luidsprekertechniek en fabricage. De Evoke 30 is ontworpen door hetzelfde team technici als de Contour en de vernieuwde Confidence serie. Dat betekent nieuw ontworpen units, nieuwe scheidingsfilters en moderne afwerkingen in high gloss zwart en wit, of walnoot of “blonde wood” met een nerfstructuur. Het vloerstaande systeem meet 180x900x267mm en maakt gebruik van één tweeter en twee woofers.

In de Evoke 30 zit de Cerotar tweeter, een ontwerp dat zijn oorsprong heeft in de Esotar Forty uit het anniversary model en de Esotar 3 uit de nieuwe Confidence. Onder het 28mm dome materiaal zit een Hexis Inner dome om de luchtstroom achter de dome te reguleren. Daarmee krijgt de tweeter een gelijkmatiger verloop en worden resonanties nog meer onderdrukt. Een ‘strontium carbon ferriet keramische’ magneet vormt de motor van de tweeter en zorgt voor een hoger rendement. Gebleven zijn in de woofers de conussen van MSP (magnesium silicaat polymeer). Nieuw ontworpen zijn de surrounds van de conus, net als de Ferriet+ magneet. De Dynaudio Evoke 30 is leverbaar tegen een prijs van 1.599,- per stuk.

Uniek

Wat maakt de NAD M10 uniek ten opzichte van de concurrentie is een vraag die heel vaak wordt gesteld. In de eerste plaats is dat het BluOS besturingssysteem dat perfect samenwerkt met alle andere producten van NAD en Bluesound waarop de software kan draaien. Denk aan de losse voorversterker/DAC’s en versterkers van NAD, gebaseerd op klasse AB of klasse D techniek waarin BluOS is geïntegreerd of mogelijk gemaakt op basis van een MDC insteekkaart. Denk aan de Bluesound soundbar, de Pulse actieve luidsprekers, de Node en Powernode en niet te vergeten de Vault voor het rippen en opslaan van uw muziek. Daarmee maakt u een compleet systeem voor muziek in de huiskamer, de keuken, slaapkamers en elke andere ruimte mogelijk, allemaal werkend met één App en onafhankelijk van elkaar muziek kan weergeven of te combineren is tot één geheel. Tweede belangrijk punt is de DIRAC roomcorrectie software. Is uw luisterruimte goed genoeg dan hoeft u niet te investeren in de zware DIRAC versie, maar bestaat de woning uit veel harde materialen als glas en een plavuizen vloer, gecombineerd met een lichte aankleding, dan is roomcorrectie vaak de enige mogelijkheid om de weergave vrij te maken van nare resonanties en staande golven. Tenslotte is de BluOS software mogelijk de meest uitgebreide software voor toegang tot muziekdiensten en internetradio. Bluesound en NAD investeren continue in de software en zijn vaak de eerste om een nieuwe aanbieder van muziek te implementeren. Werkt u met Roon software? Dan is de M10 een volwaardig endpoint. Verslingerd aan MQA? Ook daar is de M10 volledig op ingericht.

Luisteren

Van Birgitte Soojin komt de opname “Hi-lo”, een opname die heel direct overkomt, haast overdreven live, maar daarbij wel een stuk muziek is dat het een installatie best lastig maakt. Niets wordt verbloemd of weggemoffeld als je stem en instrumenten op deze manier laat opnemen. Zoals ik gewend ben van de Evoke 30 verdwijnt die bijna helemaal uit beeld en laat de muziek los in de ruimte. Het stereobeeld blijft hangen tussen de weergevers, met weinig diepte, dat wordt ten dele gecompenseerd door de fraaie hoogteafbeelding. De weergave is helder en prettig om naar te luisteren. De lage tonen blijven beheerst, de hoge tonen zijn helder en open, soms wat te ver open met deze zangeres, het middengebied is duidelijk aanwezig en overheerst tot nu toe. Andere muziek zal duidelijk maken of het ligt aan de opname of een kenmerk is van het systeem. De karaktertrekjes van de M10 worden snel duidelijker met Dire Straits. Van hun CD “Brothers in arms” speel ik “Ride across the river” waarbij de M10 veel middengebied geeft, kracht en definitie in de lage tonen biedt en een helder hoog. In een stereobeeld dat weer tussen de speakers zit, met weinig diepte maar goede hoogte. Muziek heeft veel details in zich, kan behoorlijk luid en krachtig spelen. De M10 maakt hiermee een opvallende entrée en dat zal veel luisteraars al snel aanspreken. De punch in de muziek is duidelijk, subtiliteit merk ik nog niet echt, evenmin kun je spreken van een “ronde” weergave. De Evoke 30 volgt slaafs de aangeboden karaktertrekjes en vormt met de M10 een prima combinatie. Een meer ongenadige luidspreker met een harde tweeter, denk Bowers & Wilkins of Audiovector met zijn AMT, zal teveel van het goede gaan worden. Spendor is net als Dynaudio rustiger afgestemd en ook dat merk combineert gewoon beter. Inmiddels beluister ik nog steeds veel details en is de weergave zowel snel als krachtig te noemen. Misschien mag ik het niet zeggen, maar dat de M10 intern werkt met klasse D versterking van Hypex is onmiskenbaar. Klasse D is ook de enige optie in een zo compacte behuizing, tegelijk zo compleet met opties en mogelijkheden.

Vrijheid

Gewoon omdat het kan, Anette Askvik met haar “Liberty”. Waar de Evoke 30 aan de warme kant kan spelen is dat met de NAD M10 niet het geval. De weergave is compleet, lage tonen gaan zelfs behoorlijk diep in deze combinatie, er zijn veel details die vrij komen en er mist niets. Nou ja, niets? Ik zou graag wat meer de emotionele kant van de muziek vinden in de weergave, iets waarin een Naim Uniti Atom de meerdere is van de M10. Kwestie van smaak en voorkeur, want de tweede stem waar je soms naar moet zoeken is overduidelijk te beluisteren. De sax welke over het diepe laag heen blaast hangt mooi in de lucht en heeft kracht. De sax laat zich niet verleiden tot hele lange en langzaam uitstervende tonen, de M10 houdt de zaak (te) kort en strak. Terwijl ik juist wel zoek naar dat lange uitsterven en de ruimte waarin dat hoorbaar wordt gemaakt. Lage tonen zijn echt een kernpunt van de M10, luister maar naar Oscar Peterson met “You look good to me” waarop de gestreken en later geplukte bas glashelder is en rijk aan klanken. Als de bassist op zijn eigen manier mee staat te zingen en dat is overduidelijk hoorbaar. Slagwerk helemaal links blijft beheerst en de piano van Peterson neemt al snel de hoofdrol over. Helder en transparant, centraal geplaatst. Het is voor de eerste keer dat het stereobeeld tot buiten de fysieke opstelling gaat, mede te danken aan de stokoude opnametechniek met drie microfoons en de manier van vastleggen waarbij men vroeger rekening hield met een geringe kanaalscheiding, zodat nu alles heel breed gaat. Eigenlijk is er niets aan te merken op Peterson, maar tranen van emotie zal de M10 niet in de ogen brengen. Daarvoor is de weergave te netjes, te clean, te veel technisch perfect.

Ach ja, Bach

Tik in TIDAL “Bach” als zoekoptie en een ruime keuze valt ten deel. Ik kies voor een concert voor twee violen met strijkers en orgel. Informatie over uitvoerenden ontbreekt, daar kan ik u niets over vertellen. De twee violen hebben een rustig klankkarakter, zoals eerder gaan de hoge tonen niet over de schreef op dit systeem, ze zijn helder maar beheerst. Muziek zweeft tussen de weergevers, orgel duidelijk hoorbaar samen met de strijkers, zodat er een fundament onder de twee solisten is gelegd. Een mooi stukje klassiek dat voortkabbelt en weer kan ik niets aanwijzen dat fout gaat, evenmin kan ik ontdekken waar de M10 nou eens heel erg goed in is naast zijn flexibiliteit en integratie met alle andere systemen van NAD en Bluesound. Van Bach is “Air” waarschijnlijk velen bekend, ik speel het in de uitvoering van Janine Jansen. Misschien komt het door Janine zelf of alleen maar door haar spel, dit keer neemt de muziek mij wel mee in een droomvlucht door de “Lucht” van Bach. Haar viool komt uitermate duidelijk en sterk los te staan van het orkest, zelfs al staat alles nog immer op één lijn. De breedte en hoogte maken het ontbreken van de derde dimensie grotendeels weer goed. Terug naar een zangeres want Viktoria Tolstoy zingt “I can let go now” en doet dat zeer verdienstelijk met de M10 en de Evoke 30. De vleugel die haar begeleid is groot en imposant, helder van toon met een fundament in de lage tonen waar sommige versterkers wel jaloers naar zullen kijken. Het middengebied helder en opengegooid voor de klanken. De stem van Tolstoy is meer dan verstaanbaar en helder van klank, zonder daarin te ver te gaan. De weergave als geheel is transparant, correct in klank en zuiverheid, laat zich beschrijven als technisch en zeker als compleet. Ook “Lessons in love” van deze dame is prettig om naar te luisteren en neemt je mee op haar muzikale reis. Wat dat betreft is een muziekdienst als TIDAL een uitkomst, hoge kwaliteit (CD of beter), uit een gigantische bibliotheek voor muziek. Snel en handig bereikbaar, zeker met een uitgekiende App als de Bluesound in combinatie met BluOS. Het moederbedrijf van NAD en Bluesound levert daarmee een prestatie van formaat.

Welke weg

NAD heeft een nijvere poging gedaan om een heel compact muzieksysteem neer te zetten dat op zoveel mogelijk punten compleet is. De klant tevredenstellend met alle moderne toeters en bellen, in een modern uiterlijk en daarbij nauwelijks meer plaats innemend dan een paar opgestapelde boeken. Met een weergave kwaliteit die voor velen ruimschoots voldoet. Tegelijk zit daar de beperking van de NAD M10, de weergave is weliswaar uitstekend maar maakt emoties in mij niet wakker. Combineren van de M10 is ook niet altijd een kwestie van een willekeurige luidspreker pakken en hopen dat de combinatie voldoet. De M10 vraagt om een luidspreker die de positieve kanten van de M10 ondersteunt en tegelijk een rustig klankkarakter kent om de al heldere weergave niet te ver door te voeren. In weergave kwaliteit moet de M10 een Naim Uniti Atom in mijn oren voor laten gaan, in features zoals DIRAC wint de M10. Daarmee trek ik voor mijzelf de conclusie dat de concurrenten van een NAD M10 (als enig muzieksysteem in huis) muzikaal gezien meer kunnen bieden, waaronder NAD reeksen bestaande uit losse componenten of all-in-one’s van bijvoorbeeld Naim. Heeft u al geïnvesteerd in Bluesound of NAD en wilt u betaalbaar (blijven) groeien naar multi-room opstelling of is room correctie de enige optie om van vervelende akoestische eigenschappen af te komen, dan is het verhaal anders en past een M10 naadloos in het concept.