Mytek Brooklyn Bridge

Mytek Brooklyn Bridge: Het Zwitsers zakmes voor audio

De vraag naar compacte audio apparatuur vertoont duidelijk een stijgende lijn, de Naim Uniti serie sluit daar goed op aan, of van NAD een M10 met zijn bescheiden afmetingen, maar zelden wordt een apparaat zo compact als een Mytek Brooklyn Bridge of de Brooklyn DAC+ versie.

Weliswaar met de aantekening dat de bijgeplaatste Bryston eindversterker de compactheid teniet doet. In de Mytek Brooklyn Bridge is een Roon endpoint gecombineerd met een hoogwaardige digitaal-naar-analoog-converter, een hoofdtelefoonversterker en een voorversterker functionaliteit. Simpel gesteld: ethernetkabel en netsnoer erin, interlinks naar een (eind)versterker, een paar luidsprekers aansluiten en spelen. Mytek stopt de mogelijkheden is een kastje met de afmeting van een autoradio, vult dat met hoogwaardige componenten en moderne techniek die ook in een studio volkomen tot hun recht zullen komen. Mag ik u meenemen voor een kennismaking met de Mytek Brooklyn Bridge bij Lexicom MutiMedia en met mij gaan luisteren.

Mytek Brooklyn Bridge

De Brooklyn Bridge met zijn netwerk streamer, gecertificeerd als Roon endpoint, is grotendeels identiek aan de Brooklyn DAC+. Vanwege de benodigde ethernetpoort voor het streamer deel, een storageUSB poort en een Wi-Fi antenne is de op de DAC+ wel aanwezige AES/EBU ingang bij de Bridge komen te vervallen. Met een App op een iPad of Android tablet kunt u muziek streamen uit uw eigen bibliotheek, vanaf een USB disc, vanaf Tidal en Qobuz of via een Roon NUC. De Brooklyn Bridge is naast een referentie USB2 digitaal naar analoog converter, tegelijk een lijn of phono analoge voor- en hoofdtelefoonversterker. De enige daarvoor aanwezige RCA ingang laat zich via een menu configureren voor lijnsignaal, voor MM of MC phono signaal. Zowel de Bridge als de DAC+ kennen features als een Sabre 9028 Pro chipset voor de conversie, de keuze voor analoge of digitale volumeregeling en een Mytek Femtoclock Generator voor 0,82ps minimale jitter. De signaalweg is dual mono opgebouwd met ingangen voor USB, Ethernet, RCA S/PDIF en Toslink, terwijl de uitgangen zowel gebalanceerd als single ended beschikbaar zijn (XLR en RCA). Een upgrade van de interne voeding is mogelijk met een externe 12V SBooster. Een afstandsbediening zit in de doos.

De techniek en de mogelijkheden van de Mytek Brooklyn Bridge liegen er niet om. Conversie gaat maximaal tot 384kHz/32bit PCM, native DSD tot DSD256 en DXD, dat alles met een dynamiek omvang van 130dB. Voor MQA is er een High Resolution decoder met gecertificeerde hardware ingebouwd. Digitale ingangen zijn USB2 Class2, tweemaal S/PDIF en Toslink. Ethernet, Wi-Fi en USB voor een disc. De analoge uitgangen werken simultaan met een lage 50 Ohm uitgangsimpedantie, de hoofdtelefoonuitgang levert maximaal 500mA of 6 Watt via de dubbele jack aansluiting op de voorzijde. Volumeregeling gaat in stappen van 1dB analoog en idem digitaal met 32 bit resolutie. Een volume bypass is in te stellen. De kleine Mytek meet slechts 216x216x44mm bij een gewicht van 2kg. De Mytek Brooklyn Bridge heeft een prijs van € 2.995,-, de Brooklyn DAC+ kost € 2.195,-.

Studio opstelling

Mytek pretendeert een naam te zijn in de studiowereld en voor professionele omgevingen, daarom is een versterker/luidspreker combinatie samengesteld die lijkt op wat er staat in bijvoorbeeld de Wisseloord studio. Onze Silent Angel Rhein Z1 NUC voor Roon haalt de muziek van een Melco N100 en stuurt dat via het RAAT protocol naar de Mytek Brooklyn Bridge over vast ethernet. De Mytek is verbonden met een set AudioQuest Water XLR interlinks aan een Bryston 4B Cubed eindversterker, op zijn beurt met Chord SignatureXL luidsprekerkabels geknoopt aan PMC Twenty5.24 transmissielijn tweeweg luidsprekers. In studio’s waar PMC wereldwijd de luidspreker systemen aan levert werkt PMC altijd met Bryston versterking. De ethernetkabels zijn Chord C-stream, de stroomvoorziening haal ik uit een Naim Powerigel. Oppoetsen van het systeem met IsoAcoustics Gaia dempers, een netfilter, betere stroomkabels, een SBooster voeding en meer aandacht voor de Ethernetzijde zijn altijd opties, nu ga ik voor de basis want die moet goed zijn. Anders heeft tweaken al helemaal geen zin. Uit de vele instellingen mogelijk op de Mytek Brooklyn Bridge kies ik als te benoemen belangrijkste zaken een analoge volumeregeling en ondersteuning van MQA. Het volume laat zich vervolgens perfect regelen vanuit de Roon App.

Dames eerst

Vaak begin ik het luisteren met vrouwenstemmen, wat niet bepaald genderneutraal is, maar wel voor mij een belangrijke referentie vormt. Vaker gebruikt is de geripte CD “Aventine” van Agnes Obel. Alle muziek is overigens geript, een fysieke CD komt er niet aan te pas al noem ik FLAC of WAV files vaak wel zo. Op de titeltrack presenteert de Mytek/Bryston/PMC combinatie een krachtige weergave waarin de stem van Obel de ruimte krijgt, vanaf de eerste noten mist de weergave elke vorm van scherpte en is overeenkomstig de stemming van het album donker gekleurd. Een mooie stereoafbeelding waarbij de muziek tot net voorbij de buitenkanten van de speakers weet te komen valt mij ten deel. Met een goede diepte en een fraaie hoogteafbeelding. Er zit zeker druk in de weergave, druk in balans gehouden door de PMC weergevers onder de krachtige grip vanuit de Bryston eindtrap. De Mytek toont zich een klein kastje maar wel één met ongekende mogelijkheden en realistische weergave kwaliteit. Want ook op “Dorian” is er de duidelijke, beheerste kracht in de lage tonen waarop piano en stem tot leven komen. Er ontstaat voor mij een geluidbubbel waarin instrumenten een samenhang vormen zonder in teveel in elkaar over te lopen. De diepe tonen op de Obel opnames zijn op zich al de ultieme reden om een transmissielijn vloerstaander te kiezen, waarbij de bron zuiver moet blijven en niet extra mag aanzetten in het laag.

De opstelling vraagt wel enig volume om mooi tot leven te komen, anders wordt de weergave wat vlak en weinig spannend met “The rain falls” van de CD “Yola”, gezongen door Eleanor McEvoy. De moeite waard is de piano, tot leven komend achter de hese stem van McEvoy met haar eigen geluid. Voor de rest is de band eenvoudig gehouden: bas en slagwerk zijn genoeg om de muziek compleet te maken. Juist de eenvoud maakt de stem en de pianonoten tot een beleving. Eleanor’s stem komt naar voren, gelukkig niet te ver, wel genoeg om diepte in het stereobeeld te maken, daarbij staan slagwerk en bas naar achteren weggezet. Het meer levendige “You got to see me through” legt in het begin nog eens extra aandacht op de stem waarna de bas zwaar invalt en grommend tot leven komt. Opvallend hoe goed de stem overeind blijft in het donkere geheel en hoe natuurlijk de weergave is. De Britse BBC erfenis komt hier om de hoek. Een erfenis aanvaardt door luidsprekerontwerpers voor luidsprekers waarin stemmen meestal excelleren. Een gegeven waarvoor een hele generatie teruggrijpt op de white papers van de vele BBC onderzoeken naar geluidreproductie in de opname studio’s.

De puur Nederlandse band Sensuàl brengt op “Salve” Braziliaanse muziek. Veel percussie in de track “O desejo” die lekker spettert door de ruimte, omgeven door een stuwende bas en zang in het Portugees. Wat een leven zit er in dit systeem met deze muziek, de Mytek/Bryston/PMC roots naar de studio worden steeds duidelijker op deze manier. De weergave is snel, zuiver, kent kracht en blijft ver verwijdert van mini-luidsprekers die hun best doen, maar nooit in staat zullen zijn om een bas deze zet mee te geven. Een bas uit de PMC zonder druk op de oren, zonder te overdrijven of te bonken, juist ruig, eerlijk en strak. Het is lastig stil te blijven zitten op de bank en niet mee te gaan dansen op de muziek. Elk ander nummer dat ik draai van de CD heeft dezelfde power vanuit het slagwerk en de bas. Snelheid zit in “Tique Tim”. Attack van de percussie, ritme vanuit de band, stem daar prachtig bovenop. Wat een heerlijke combinatie al zijn er best wel een paar puntjes aan te merken. Kleine puntjes zoals de wens naar iets dieper graven in de details, een punt van aandacht waarop de Mytek niet de topscore behaalt. Het combineren van zoveel functionaliteit heeft zoals altijd een prijs. Een DAC welke simpel en alleen kan converteren, zonder analoge ingang, volumeregeling, hoofdtelefoon uitgang etc. is meer toegespitst op zijn enige taak en daar gaat de volledige investering dan heen. Het Zwitserse zakmes dat de Mytek is kan veel, maar vervangt geen complete gereedschapskist bestaande uit losse componenten, waar vervolgens stuk voor stuk stevige prijskaartjes aanhangen.

Liebesfreud

Fritz Kreisler componeerde alle muziek op de CD “The Kreisler Album”, uitgevoerd door violist Joshua Bell met daarachter Paul Coker op piano. Het is al snel duidelijk dat viool geen enkele belemmering kent op dit systeem, hij staat groot voor mij, waarbij de harmonischen wegzweven van het instrument en de plaats waar de strijkstok de snaar raakt mooi wordt afgebeeld in de ruimte voor mij. De naar achter gezette pianoklanken vormen een gedegen fundament waarop Bell kan leunen met zijn virtuositeit. Met een levendigheid die nauwelijks onderdoet voor wat Sensuàl eerder bracht. Het zoete en trieste “Liebesleid” dat volgt op “Liebesfreud” zweeft door de ruimte, zorgt dat de twee muzikanten zich laten visualiseren en klanken voeren je mee naar het Wenen waar Kreisler tussen al zijn omzwervingen door zijn thuisbasis had. Geen valse noot is te bespeuren, geen haast in de weergave, ook geen traagheid, het spel vanuit de Mytek is precies zoals ik dat verwacht van een component in deze prijsklasse of een stukje hoger.

Een setje 24bit/96kHz FLAC files is ooit gedownload van de Linn site, waarop Arthur Pizarro werken van Frédérick Chopin speelt onder de titel “Reminiscenses” (ook verkrijgbaar als SACD). Hij vormt mijn tijdelijke referentie voor pianomuziek op de Mytek, Bryston en PMC’s. Al tijdens de eerste track ontdek ik ineens mijn collega die lachend achter de glazen deur staat als hij mij betrapt op dirigeren, het geeft wel aan dat de muziek iets met mij doet en mij echt weet te raken op de set. Precies datgene wat je wilt bereiken, het meebeleven van de muziek en niet alleen maar luisteren naar hoe zuiver en/of hoe netjes de weergave is. Beter her en der een onvolkomenheid ontdekken en toch plezier beleven, dan volmaaktheid ontwaren waarbij het hart niet wordt geraakt. Overigens laten de onvolkomenheden op zich wachten want met deze Chopin werken neem ik ze niet waar. De pianotonen sterven langzaam uit, zijn helder en transparant in de ruimte gezet, worden gedragen door het instrument zelf. Van de opnameruimte is erg weinig hoorbaar, het instrument staat droog in een niet te definiëren omgeving.

Het duo “De Thuiskomst” brengt op de CD “In the early baroque” juist heel veel ruimte mee rondom de opgenomen viool en accordeon. Het bewijs dat de opstelling datgene laat beleven dat is opgenomen en zelf geen extra’s toevoegt die er niet zouden moeten zijn. Heeft Pizarro een droge en wat kale opname gemaakt, de kerkakoestiek van De Thuiskomst vormt hiermee een schril contrast. Weer klassieke muziek, op een manier voorgeschoteld welke mij aanspreekt. Met leven, zuiverheid, zonder hardheid en toch niet te soft. Bracht de popmuziek eerder een stuwende bas mee, nu die ontbreekt in de muziek blijkt eens te meer dat het niet het systeem is dat lage tonen aanzet maar de producer in de studio. Waar tevens accordeon en viool lage tonen nodig hebben zijn die aanwezig, zonder overdrijving, zonder schraalheid. Dat de muziek leeft is al veel vaker opgemerkt, ik hoor dat terug in elke opname tot nu toe. Met het langer spelen, waardoor de set ook de kans heeft gekregen helemaal op temperatuur te komen, neemt het leven alleen maar toe. Zoals bij mensen tijdens bewegen de spieren soepel worden waarna lichaam en geest versmelten in harmonie.

Mannenbroeders verzamelen

Zes mannen met elk een eigen stemgeluid zijn samengebracht in één ensemble onder de naam King’s Singers. Geen instrumenten op de CD “Simple Gifts”, voor zover de stem niet als instrument te bestempelen is. In harmonie naar voren gebracht op dit systeem zingen zij “Sweet low, sweet chariot”. Uitermate verstaanbaar, zonder harde klanken, met een natuurlijke “S”. De heren zijn net niet perfect op hoogte gezet, dat moet te wijten aan de opname zijn gezien de eerdere resultaten met andere muziek. Weer krijg ik het gevoel in een studio te zitten en het resultaat daar te beoordelen waar het ontstaan is. PMC is meester in realisme, waarbij Bryston hun keuze voor versterking is en Mytek sluit daar op aan met zijn Brooklyn lijn. Het is geen vervelende manier van luisteren, muziek vloeit, stemmen in dit geval, met een vastgehouden ritme en spanning. Vervelen ga je je niet op deze set. Muziek meebeleven wel degelijk.

Het is te verwachten dat ook het Bobo Stenson Trio heerlijk gaat klinken met “Golden Rain” van het album “Serenity”. Heldere piano, soepele percussie met metalig suizende bekkens, backup van de strakke bas waarin snaren en romp samenkomen. De bas dringt zich niet op, maakt wel duidelijk dat hij aanwezig is, piano zweeft en laat tonen de ruimte om uit te sterven in momenten waar stilte zou heersen. Het slagwerk is onopvallend en laat zich veelal uiten op de bekkens en een enkele slag op een trommel. Heel ruimtelijk en oprecht, afgezet tegen een stille achtergrond, een achtergrond nog voor verbetering vatbaar met een netfilter van bijvoorbeeld AudioQuest. AudioQuest is de eerste keuze in verband met de wisselende vraag naar stroom vanuit de Bryston. Een Niagara 1200 zou fijn op zijn plaats zijn, waar dan gelijk de Melco en de netwerkswitch van kunnen profiteren. Meer tracks komen langs van Bobo om mijn sessie vervolgens af te sluiten met de soundtrack “Havana”, gecomponeerd en gespeeld door Dave Grusin. Had ik dat maar eerder gedaan, wat een ruimte, wat een impact en wat een transparantie zitten allemaal in deze opname. De set bewijst in één klap dat hij beperkt is in componenten, de Mytek beperkt in afmeting, maar groot in prestatie. Een ruwe diamant waar sommige luisteraars wellicht aan zullen willen slijpen, maar in essentie meer dan goed. Aanpassingen aan interlinks, luidsprekerkabels, netsnoeren, SBooster als voeding voor de Mytek en/of een netfilter kunnen daar de puntjes voor op de “i” zetten.

Calimero effect

De Mytek is maar klein, niet moeders mooiste, door een collega bestempeld tot autoradio, echter, achter en in dat kleine doosje gaat een serieus blok techniek schuil met veel instelbare opties. Naast de Bryston met zijn forse afmetingen staat de dwerg zijn best te doen, kleuren op het display te toveren en ondertussen alle functies te vervullen van ethernetpoort tot aan het analoge signaal om de Bryston mee aan te sturen. Compactheid en integratie hebben een prijs, de Mytek is in mijn ogen niet het beste endpoint, de ultieme DAC, phonotrap, voorversterker of hoofdtelefoonversterker, daarvoor zult u moeten teruggrijpen op losse componenten die vaak qua prijs individueel in de buurt komen van de Mytek. De Mytek Brooklyn Bridge of DAC+ is vooraleer een tool om handig en op hoog niveau zoveel mogelijk heren te dienen en flexibel te zijn. Daarbij is de Mytek eerlijk in zijn presentatie en laat muziek tot leven komen. Strak, ritmisch, punctueel en zuiver. De eerste wanklank moet ik nog vinden na een dag luisteren naar dit systeem. Vergis u niet in het uiterlijk of het formaat, hier staat een heel serieus apparaat waarvoor de ontwerpers alle mogelijke moeite hebben gedaan om u te verplaatsen van de huiskamer naar de plaats waar de muziek is gemaakt. Daarbij laat de Mytek Brooklyn alle aspecten van een opname naar voren komen als de akoestiek van de opnameruimte, de productie en het resultaat zoals de artiest dat voor ogen heeft gehad. In de combinatie met een flinke jongen als een Bryston 4B Cubed eindversterker en stevige vloerstaande PMC Twenty5.24 luidsprekers laat Mytek zien dat een fancy behuizing van 1cm dik aluminium niet altijd nodig is. Dat een schakelende voeding mits goed ontworpen kan volstaan en dat uiterlijk het innerlijk niet zomaar bloot legt. De analoge ingang op de Mytek Brooklyn zal voor veel analoog (vinyl) liefhebbers mogelijk de trigger zijn om juist voor de Mytek te kiezen. Vrijwel geen één andere streamer/DAC kent die optie. Voor personal audio is de hoofdtelefoonuitgang een uitkomst. Zelfs in een studio zal de Mytek Brooklyn graag een plaats innemen. De Mytek Brooklyn Bridge is uiteraard door u zelf te bewonderen bij Lexicom MultiMedia en te beluisteren in diverse combinaties.