Mark Levinson SACD speler/streamer/DAC No 5101

In de historie van high-end audio duiken vaak dezelfde namen op, zoals het merk Mark Levinson dat allang niets meer te maken heeft met de oorspronkelijke oprichter, maar altijd trouw is gebleven aan de doelstelling: op een hoogwaardig niveau muziek weergeven zonder compromissen.

Het merk Mark Levinson is onderdeel van de Harman Group en wordt in Nederland op een uitstekende manier vertegenwoordigd door Reference Sounds. Met die achtergrond koop je met een Mark Levinson apparaat zekerheid, zekerheid dat de performance klopt, de ondersteuning blijvend is en genieten van muziek voorop blijft staan. Het is niet voor niets dat Lexicom MultiMedia heeft geïnvesteerd in Mark Levinson en sinds het verschijnen de No 5101 SACD speler/Streamer/DAC heeft opgenomen in het assortiment, naast de No 5802 en No 5805 versterkers.

Met hooggespannen verwachtingen kreeg ik de kans om met de apparatuur te gaan spelen in de luisterruimte. Een kans die ik niet laat liggen en gewapend met een stapel eigen CD’s zak ik weg in de bank en laat de muziek de komende uren over mij heen komen.

ML No 5101

Wie de No 5805 versterker heeft gezien zal het moderne design direct herkennen, zwart, mat aluminium en rood. In die jas schuilt een slot-loading SACD speler, gecombineerd met een streamer werkend met vast Ethernet of Wi-Fi en een digitaal naar analoog converter op basis van de eigen Mark Levinson PrecisionLink DAC met een ESS Sabre hart. De ESS Sabre 32 bit converter maakt gebruik van een jitter eliminatie circuit, om daarna volledig gebalanceerd het digitale signaal om te zetten naar stroom en vervolgens spanning. De digitale ingangen zijn geschikt voor PCM tot 24bit/192kHz en file formaten als FLAC, WAV, AIFF, OGG, MP3, AAC en WMA. De analoge versterking gaat op basis van wederom eigen techniek, Mark Levinson PurePath, een volledig discreet, direct gekoppeld dual mono circuit. Uitgangen zijn zowel via RCA als XLR te gebruiken. Een lineaire voeding met een uit de kluiten gewassen ringkern transformator draagt bij aan het mogelijk maken van een grote bandbreedte en een rijke dynamiek, zo stelt de maker.

De bediening van de speler kan vanaf de voorzijde, met een meegeleverde afstandsbediening, vanuit een App of via RS-232 voor domotica toepassing. Een trigger schakeling ontbreekt niet. De bouw van de speler straalt luxe uit, is tegelijk puur functioneel met het dikke aluminium frontpaneel waarin een met glas afgedekte display is gezet. De speler laat zich uitstekend combineren met de No 5802 analoge versterker van het merk en wie denkt nog meer digitale ingangen nodig te hebben kan kiezen voor de duurdere No 5805 waarin een DAC zit ingebouwd. Als optisch, coax en USB genoeg zijn bespaart u geld met de No 5802. Uiteraard staat er niets in de weg de SACD speler te combineren met andere merken. De prijs voor de No 5101 is vastgesteld op € 6.790,-. De speler is vast onderdeel van de collectie bij Lexicom MultiMedia.

Technische gegevens:

• Uitgangssignaal: 3V RCA, 6V XLR
  • THD: <0.002%, 20Hz tot 20kHz, balanced, 6V RMS uitgang (192kHz/24 bit signaal)
  • Signaal/ruis verhouding: >106dB 6V RMS uitgang
  • Verbruik: stand-by <0.4W, max 32W
  • Digitale ingangen: optisch Toslink, coax S/PDIF, USB-A
  • Digitale uitgangen: optisch Toslink en coax S/PDIF
  • Analoge uitgangen: RCA en XLR
  • Control: RS-232, IR, DC trigger
  • Ethernet: RJ45 en Wi-fi
  • File types: FLAC, WAV, AIFF, OGG tot 24 bit/192kHz; DSF, DFF tot 5.6MHz (DSD128/DSD 2X), AAC tot 24 bit/96kHz, MP3 tot 320kbps/48kHz; WMA tot 192kbps/48kHz
  • Afmetingen: 126 x 438 x 466mm
  • Gewicht: 11.5kg

Waarover praten wij

Het systeem van vandaag is opgebouwd rond de No 5101 SACD speler met een Mark Levinson No 5805 geïntegreerde versterker waarvan alleen het analoge circuit is gebruikt. De twee apparaten zijn met een Atlas RCA interconnect aangesloten op elkaar. De luidsprekerkabel is een oude bekende, Chord Company ReferenceXL en die loopt naar een paar PMC fact.8 luidsprekers. Verder te vermelden is het gebruik van een Melco S100 ethernetswitch. Geen tweaks, geen netfilters, geen speciale netsnoeren, de set is bewust standaard gehouden om de kwaliteit van de No 5101 te beoordelen. Natuurlijk is er nog meer uit een systeem te halen met een mooi netfilter, fraaie netsnoeren, Gaia dempers onder de luidsprekers, betere ethernetkabels etc. Dat laten we ditmaal aan de klanten van Lexicom MultiMedia over om daarmee een optimalisatie slag te gaan doen. Onze stelling: het moet in de basis al goed zijn en niet pas na tweaken. Een paar prijzen op een rij:

• Mark Levinson No. 5805 versterker DAC € 10.490,-

• Mark Levinson No. 5802 versterker zonder DAC € 9.190,-
  • PMC fact.8 luidsprekers € 5.499,- per stuk
  • Melco S100 ethernetswitch € 2.499,-

Voormalig first lady

Vandaag beginnen met een heerlijke CD van mevrouw Sarkozy, beter bekend onder haar artiestennaam Carla Bruni. Net uitgekomen en vol gezet met vrolijke Franse wijsjes waarbij haar hijgerige, herkenbare stem goed is opgenomen en de band achter haar een fris geluid laat horen. Met de PMC speakers is heel goed waar te nemen hoe rijk aan detail de CD speler is, zonder dat het te gedetailleerd gaat worden en daarmee steriel. Instrumenten zijn prachtig geplaatst in de ruimte, hetgeen opvallend is voor een pop CD. Er is duidelijk veel aandacht gegeven aan de opname en mastering. Mooi dat de speler en de versterker daar geen sluier over neerleggen en alles één op één doorgeven. Net als de tonale balans die heel netjes is. Misschien een tikje te kaal voor de liefhebber van lage tonen, daar kun je met de PMC een boost aan geven met een paar simpele schakelaars op de plaat waar het wisselfilter achter verborgen zit. Ondertussen loopt de muziek maar door, verveelt mij geen moment.

Marietta Petkova heeft een schitterde CD samengesteld met daarop 24 preludes van Debussy. Gespeeld op een Steinway vleugel en opgenomen in het Salle Paderewski in Lausanne. Voor de opname en de productie tekende haar onlangs veel te jong overleden man Leo de Klerk. Waar Marietta garant staat voor het spel was Leo de Tonmeister voor de opname. Het resultaat is naast de muzikale waarde ook een toonbeeld van hoe een vleugel behoort te klinken. Alleen al daarom speelt nu de CD in de Mark Levinson en kan ik genieten van de werken. De plaatsing van het instrument in het stereobeeld is perfect. Op enige afstand van de luisteraar gehouden, aanzwellend vanuit het midden, rond van klank en met tonen die eindeloos lijken uit te sterven. Het realisme viert hoogtij en ik zweef weg op de vingervlugheid van Marietta zonder een moment mijn concentratie te verliezen. Het instrument staat tegen een achtergrond die werkelijk doodstil is, het lijkt wel of het instrument in een ruimte staat die geen licht reflecteert en een heldere spot recht op de vleugel gericht is. De ijle hoge noten spetteren, de lage tonen laten de romp van het instrument doorklinken in de uithalen. Heel fraai op dit systeem de CD “Feux d’Artifice”. Verkrijgbaar voor de liefhebbers van Debussy via de link https://www.mariettapetkova.rocks/product-page/feux-d-artifice-2cd

Gewoon CD

Ik blijf in de klassieke sfeer met een opname van Combattimento, gespeeld wordt een hobo concert van Telemann. Ook al een fraai opgenomen CD, ditmaal in een kerk met een natuurlijke galm op de instrumenten. Nog steeds viert klankzuiverheid de boventoon met de Levinson combinatie. Deze sneller gespeelde muziek brengt de transparantie aan het licht, is speels en snel, hoorbaar omdat de aanzet van de instrumenten niet verdwijnt in een traagheid van een versterker. De weergave is net zo doorschijnend als vaak wordt toegeschreven aan een echt goede buizenversterker. Dynamiek wordt probleemloos gevolgd en het vermogen van de No 5805 versterker is ruim voldoende om de PMC luidsprekers te laten zingen van genot. De hobo als solo instrument blijft verbonden met de rest van Combattimento waar strijkers en klavecimbel vragen om aandacht. Het volgen van een enkel instrument gaat probleemloos in deze opstelling. Mooi is wederom de klankbalans waarin noch de lage tonen, noch de hoge extra aandacht krijgen ten opzichte van het heldere en open middengebied. Zo wil je de hele dag wel gestreeld worden met barokke klanken. Persoonlijk had ik de werken van Vivaldi op de CD achter elkaar gezet, zonder Bach, Durante en Telemann daar tussen te voegen, misschien het enige minpuntje aan de gehele productie, of je moet van afwisseling en verrassingen houden. Deze CD is te koop bij Lexicom MultiMedia en een regelrechte barok aanrader.

Ik draai nog altijd gewoon CD’s die overal te koop zijn (al zijn CD winkels tegenwoordig schaars goed), dat gaat ook op voor Loreena McKennitt met “Lost souls”. Haar vaak aparte keuze voor muziekinstrumenten maakt de muziek alleen al interessant, want niet elke dag komt een bouzouki, harp, hurdy-gurdy of doedelzak bij mij langs. Combineer dat soort instrumenten met bas, gitaar, drums en de geweldig zuivere stem van Loreena dan ontstaat altijd wel iets bijzonders. Deze muziek staat veel breder in de luisterruimte dan een enkele piano of het werk van Combattimento, nog altijd vrij en los van de luidsprekers die ook aan de Levinson combinatie lijken weg te lopen om slechts muziek achter te laten. Ik vind het opvallend hoe ongelofelijk strak de lage tonen worden weergegeven, de PMC is echt niet de gemakkelijkste luidspreker in dat opzicht met zijn diepe laag aan de mond van de transmissielijn, hij laat zich feilloos bedienen in de ruimte aan deze versterker. Wat ongetwijfeld te danken is aan de controle en tegelijk aan de beheerste laagweergave uit de CD speler. Er ontbreekt zeker geen diep laag, het is alleen op een normaal niveau zoals je dat altijd zou wensen. Terug naar de muziek zelf, waar Loreena centraal en strak in het midden wordt geplaatst ter hoogte van de onzichtbare lijn die de speakers met elkaar verbindt. Instrumenten daar achter, in de ruimte naar links en naar rechts. Hoogte is goed, breedte en diepte idem. Elke CD tot nu toe is lastig af te breken, er gebeurt zoveel, je hoort zoveel en dat zo zuiver en onvervormd. Er staat een topsysteem te spelen dat niet eens de hele wereld hoeft te kosten. Zoals aangegeven heel basic gehouden, geen speciale netsnoeren, geen netfilter, geen kostbare ethernetkabels. Er is nog heel veel ruimte voor optimalisatie, bewust niet gedaan omdat veel van onze klanten daar hun eigen voorkeuren in willen leggen. In de basis moet het goed zijn, daarna kan tunen altijd nog plaatsvinden. Nooit andersom.

Studio sampler

Een diepe mannenstem komt van Elbow met de track “Jesus is a Rochdale Girl”, nu wel een speciale CD, een promo van PMC luidsprekers. Op CD gezet voordat de marketing afdelingen en anderen gaan rommelen aan de opname. Dat is te horen ook, heerlijk de diepe stem, licht hees, doorleefd. Gitaar daaraan toegevoegd, orgel, er is zo weinig nodig om iets moois te kunnen maken. Met dank aan dit systeem dat ongenadig zuiver presteert. Je zou kunnen zeggen dat we vals spelen: een promo CD van PMC spelen over PMC, maar dat gaat niet op want ik beluister de tracks vaker, ook zonder PMC speakers. Juist omdat de opname zo puur is. Over diep laag gesproken, een andere track is Afrikaanse muziek van The Touré Raichel Collective waarin de grote trommels zich heftig laten bespelen. Ik zou willen dat zoiets altijd zo zou klinken. Helaas niet het geval. Ik sluit de CD af met de stem van de Britse jazz zangeres Zara McFarlane, begeleid door bongo, drums, bas en piano. Verstaanbaarheid is troef bij de dame, daarachter heerlijk sissende bekkens, een heldere piano met een elektrische klank, zeker geen Steinway. Basgitaar duwt de muziek voor zich uit en bepaalt samen met de drums het ritme. Zara draai ik zelden, misschien omdat het op een verzamel CD staat, dat ga ik beslist veranderen en menige set kan op haar aanwezigheid gaan rekenen.

Andere dame is Norah Jones met “Pick me up off the floor”. Haar laatste album is een stuk minder slaapverwekkend dan eerder werk. Hier laat de Mark Levinson combi goed horen hoe er is gemanipuleerd met de muziek, juist zo opvallend na het ruwe studiowerk van de PMC promo. Met als gevolg een stereobeeld waarin elektronica en gestreken cello van voor naar achter schuiven om de stem van Jones heen. Prima dat ik dat kan waarnemen, minder omdat het afbreuk doet aan de artistieke prestatie terwijl de techniek overeind blijft. Track twee is een typisch voorbeeld van slome pop/singer/songwriter. Haast ouderwets met het orgeltje, druk en schreeuwerig, uit het midden geplaatst in de opname. Laat het maar aan PMC over om dat bloot te leggen. Vaak de reden om geen PMC te kopen, het is te ongenadig voor sommige luisteraars. Deze opstelling legt de kern bloot van de muziek en de opname, streelt minder de ziel als er in de studio teveel is gemanipuleerd. Positieve aspecten zijn de gortdroge bas, het snelle slagwerk, de stem van Jones waarin meer leven zit dan ooit, het strakke ritme en de vrolijkheid. Lekkere muziek voor de zomer die net achter ons is komen te liggen. Dan maar de donkere dagen ermee opfleuren. En met een set als deze kan het mij niet vaak genoeg regenen om vooral te kunnen blijven luisteren en niet naar buiten te hoeven gaan.

I’m streaming for a wide image

De Mark Levinson No. 5101 heeft meer in zijn mars dan alleen CD spelen, het is tevens een DAC en streamer. Met hulp van MConnectHD selecteer ik net zo gemakkelijk als het laden van een CD een track van de Lexicom MultiMedia NAS. Allan Taylor kom ik al eerste tegen met zijn diepe mannenstem, mondharmonica erbij, gitaar, drums, het speelt net zo soepel als CD al zegt mijn gevoel dat het CD loopwerk in dit geval streaming verslaat. Iets waar de No 5101 tenslotte voor gemaakt is. Ook Chet Baker met “Alone together” speelt wel eens lekkerder, als voorbeeld op een Naim NDX 2 welke speciaal is gemaakt om te streamen en op de Mark Levinson versterker eveneens prima presteert. De Naim geeft meer warmte, laat de muziek meer leven, brengt de jus op de aardappel. Aan de andere zijde van de keten kan dat natuurlijk ook ingebracht worden met een “lievere” luidspreker, met daarin een warmere klank dan de fact.8 heeft, het zou een PMC Twenty5 serie kunnen zijn. Een ander voorbeeld is misschien Jane Monheit vanaf de CD “Best audiophile voices” geript, waarvan ik de CD fysiek in de winkel kan vinden. Laten we dat eens vergelijken. Eerst de rip, dat gaat goed, stem voor de piano uit en niet erin zoals op mindere systemen kan gebeuren. Haar niet gemakkelijke stemgeluid is behoorlijk in de hand gehouden en gaat niet te veel krijsen. Bas strak, piano netjes, slagwerk heel zacht hoorbaar. Stem zou wat hoger mogen staan. Muziek komt wel los van de weergevers, heeft heel licht de neiging daar aan de uiteinden van het stereobeeld in te kruipen. Dan de fysieke CD, stem staat hoger en nog wat verder van de piano af. Muziek vloeit in de eerste noten al meer, gaat breder en komt verder los. Als redelijk fanatiek voorstander van streaming kan ik niet anders dan bekennen dat in de No 5101 de CD prettiger speelt. Als enig excuus kan ik aanvoeren dat een NAS de mindere is van een Melco rip-en-opslag en dat ik niet weet hoe de CD is geript. Het staat even 1-0 voor Mark Levinson. Het maakt wel duidelijk waarom ik de hele tijd zo heerlijk muziek heb kunnen spelen vanaf mijn van huis meegebrachte CD’s. Met Monheit in de oren laat ik andere dames nog de revue passeren en kom niet tot een andere conclusie. Deze Mark Levinson No 5101 koop je om (SA)CD’s te spelen en indien gewenst te kunnen streamen, niet andersom.

CD leeft voort

Al lijkt het dat alleen streamen nog telt in de wereld van muziek, niets is minder waar als je luistert naar de Mark Levinson No 5101 SACD speler. Natuurlijk is het streamen van muziek vanuit uw eigen geripte muziekcollectie of via online diensten niet meer weg te denken, daar heeft de No 5101 ook heel goed naar gekeken. In basis is de No 5101 voor mij het meest interessant als echte CD speler met als extra de digitale ingangen voor andere bronnen (PC, TV, game console) en het streaming deel. Vandaar dat echt veel is geluisterd naar de CD weergave dat verrassend genoeg de meeste punten scoort. Gebruikmakend van een luidspreker die best ongenadig kan zijn en recht voor zijn raap brengt wat de bron en versterker hem aanbieden, is er geen seconde geweest dat het luisteren naar muziek geen puur plezier heeft geboden. De Mark Levinson No 5101 speelt zuiver, gecontroleerd, neutraal, dynamisch en organisch muziek, zoals de speler verplicht is aan de merknaam die hij draagt. De werking is feilloos, het mechanisme doodstil, de slot loader maakt wisselen van CD’s eenvoudig. Het werken met de streamer zou nog iets simpeler kunnen als het wellicht ooit een Roon endpoint wordt, wie meer gewend is te werken met een UPnP App als MconnectHD voelt zich meteen thuis. Voor iedereen die zijn muziekcollectie op (SA)CD nog niet heeft verbannen naar de kelder of de zolder biedt de ML No 5101 alles wat men kan zoeken in een speler. Modern van opzet, conservatief als het gaat om geluidkwaliteit, ruim voorzien van mogelijkheden. De combinatie met een Mark Levinson versterker uit de No 5800 reeks ligt voor de hand, met een ander merk versterker zal de speler eveneens zonder problemen overweg kunnen. Het fysieke medium is nog lang niet verdwenen blijkt eens te meer.

Meer informatie en prijs van de No. 5101 SACD vindt u hier.