Lyngdorf TDA-2210 Streamer/versterker met Spendor A4.2 luidsprekers.
Twee noviteiten werken samen
In de Engelse taal kun je apparaten zo fraai aanduiden, streaming amplifier, waar we in het Nederlands meer woorden voor nodig hebben. Een versterker met streaming mogelijkheden? Als het beestje maar een naam heeft. Het gaat vandaag om een nieuwe loot aan de stam van Lyngdorf, een TDAI-2210 streaming amplifier. Lyngdorf is waarschijnlijk bij velen een bekende naam, het merk bestaat in mijn herinnering sinds eind jaren ’90 en het heeft zijn sporen vooral verdiend met digitale versterkers en RoomPerfect, dat laatste een pakket soft- en hardware voor het aanpakken van akoestiek problemen van uw luisterruimte. De Engelse luidspreker fabrikant Spendor bestaat nog veel langer en is conservatief in het uitbrengen van nieuwe luidsprekers. Onder de naam A4.2 is het een variant op de al langer bestaande A-lijn. Gestoken in een vrijwel gelijk jasje zitten nieuwe drivers waar we vandaag kennis mee gaan maken. Een fraai versterker/luidspreker team, beiden recent geïntroduceerd en beiden geschikt voor een samenwerking op kwaliteitsniveau.
Lyngdorf techniek
Eerst maar eens de Lyngdorf onder de loep nemen voor u. De TDAI-2210 heeft maar een kleine verpakking nodig om heel veel techniek in te herbergen. Het bescheiden kastje bevat een streaming gedeelte, werkt als een DAC, een complete versterker schuilt achter de heldere display op de voorzijde. Lyngdorf wijkt met de TDAI-2210 niet af van zijn geëigende versterkertechniek. Het is geen klasse A of AB versterker, geen klasse D, een TDAI-2210 heeft een digitale versterker die werkt op basis van Pulse Wide Modulation. Ten onrechte wordt klasse D vaak benoemt als digitaal, terwijl het eigenlijk een analoge versterker is. Een TDAI-2210 werkt van voor tot achter digitaal en pas aan de luidsprekerklemmen zien we het analoge signaal terug. Met een vermogen van ruim 100 Watt per kanaal aan een 8 Ohm luidspreker en het dubbele aan 4 Ohm kun je wel spreker van een kleine krachtpatser. Meer dan genoeg vermogen voor onze Spendor A4.2. De techniek van Lyngdorf heeft een paar grote voordelen, ten eerste is dat de volumeregeling die werkt op basis van het verhogen en verlagen van de voedingspanning en niet analoog of digitaal ingrijpt. Ten tweede is de versterker techniek heel efficiënt, dus een lage stroomafname van het lichtnet en nauwelijks warmte ontwikkeling. Tenslotte claimt Lyngdorf dat het gebruik van een power conditioner totaal overbodig is met de ingebouwde PowerPerfect oplossing.
Omdat een Lyngdorf intern volledig digitaal werkt, kun je heel gemakkelijk het signaal digitaal bewerken. Heel handig als je thuis een akoestiek probleem hebt zoals een hardnekkige staande golf, een harde ruimte die je graag wat zou willen dempen, of het omgekeerde en de weergave helderder wilt maken. Lyngdorf heeft ongelofelijk veel ervaring op dit gebied en maakt het de gebruiker gemakkelijk. Met een meegeleverde microfoon meet je op diverse plaatsen in de luisterruimte hoe de akoestiek zich gedraagt. Lyngdorf neemt je aan de hand mee hoe je dat doet. Het resultaat van de meting wordt omgezet in een correctie die Lyngdorf RoomPerfect noemt. RoomPerfect lost niet alle problemen op, maar je komt een heel eind. Fysieke aanpassingen in de vorm van dempende panelen of diffusors werken in de praktijk altijd nog beter, niet iedereen wil zijn huiskamer ombouwen tot studio. Maar er kan nog meer, naast RoomPerfect is er een toonregeling aanwezig die zich laat instellen op frequentie en op steilheid. Dus niet vast zoals altijd, nee u kiest zelf waar u een toe- of afname laat beginnen voor hoge of lage tonen en in welke mate u ze wilt aanmoedigen of verzwakken. Ik kon er dankbaar gebruik van maken! Naast dit alles zijn er Voicing instellingen, uw voorkeur voor klankkleur. Welke instelling u ook wilt veranderen, het touchscreen op de voorzijde van de TDAI-2210 toont grafisch wat u aan het doen bent.
Er in en er uit
Aan in- en uitgangen geen gebrek. Digitaal via optisch (2x), coax (3x) en USB (1x). Twee analoge ingangen met RCA. Ook een HDMI ingang ontbreekt niet. Voor de meegeleverde meetmicrofoon is er een ingang. Analoge uitgangen via RCA, gebalanceerd met XLR en voor een hoofdtelefoon. Is dat niet genoeg, dan levert Lyngdorf u graag een uitbreidingsmodule. Er zijn er twee, een analoge module met MM ingang, 2x RCA en 1x XLR in. Of een HDMI module met 1x HDMI uit, 2x HDMI in, eARC/ARC en CEC. Voor gelijktijdig in/uitschakelen met andere apparaten zijn er triggerporten. Oh ja, heel belangrijk voor streamen, er is een ethernet RJ/45 aanwezig. Geen Wi-Fi!
De mediaspeler van een TDAI-2210 werkt met Tidal, Qobuz en Spotify Connect. Kent uiteraard Internet Radio, speelt met Audirvana en Google Chromecast. Local playback vanaf USB is geregeld net als Bluetooth. Aangekondigd is UPnP, Apple AirPlay en Roon Ready certificering. Bij Lyngdorf is aankondiging een belofte, het hangt vaak op goedkeuring van de betreffende instantie. Bediening van een TDAI-2210 doe je op het kleuren touchscreen, via een webbrowser, met iOS of Android middelen, IP control of zijn fraaie, complete afstandsbediening. Al het bovenstaande is gevat in een kastje van 325 x 102 x 300 mm met een luttel gewicht van 4,8 kilo. Wie zei dat hoogwaardige audio altijd een rek vol apparatuur vereist? Lyngdorf laat met liefde het tegendeel zien en ervaren.
Spendor A4.2
Een A4.2 behoort tot de A-lijn van Spendor. Luidsprekers met een compact formaat die zich gemakkelijk laten plaatsen. Niet teveel opvallen of ruimte innemen. Ideaal voor een muziekliefhebber die zijn luidsprekers wel wil horen, liever niet wil laten opvallen. De A4.2 is een zuiltje dat dicht bij een muur mag staan, bestemd is voor een kleine tot middelgrote ruimte. Met bescheiden buitenmaten van 861 x 165 x 284 mm, uitgevoerd in zwart eiken, walnoot, eiken of satijn wit is hij altijd wel ergens in te passen. Een zwart frontdoekje is standaard en wordt met magneetjes vastgehouden. De kast staat op spikes, heeft aan de achterzijde een reflexpoort voor ondersteuning van de woofer, is inwendig met braces versterkt. De stevige A4.2 weegt daarom 14,5 kilo per stuk. In de kast zitten ten opzichte van de A4 nieuwe drivers. Een 18 cm woofer met een EP77 polymeer conus waarin een fase plug te zien is. Daarbij een 27 mm polyamide dome tweeter. Door het toepassen van een wat grotere dome ten opzichte van de A4, is de scheidingsfrequentie gezakt naar 2 kHz. Goed voor de spreiding van tonen. Samen hebben de drivers een rendement van 85 dB en een nominale impedantie van 6,75 Ohm met een minimum van 5.4 Ohm. Ze maken het geen enkele versterker erg lastig met zulke cijfers.
Het Engelse Spendor maakt alles zelf, de kasten, de filters en de units. Dat doen ze inmiddels ruim 50 jaar, van een groentje op de markt kun je niet spreken. Spendor is niet stil blijven staan en gebruikt moderne materialen en ontwerptechnieken, blijft wel vasthouden aan de beroemde Engelse klank, zeker in de Classic modellen, deels in de A4 die voor mij staat. Dat betekent een prachtig middengebied waarbij stemmen echt alle ruimte krijgen.
Andere cultuur
Regelmatige lezers van mijn proza weten dat ik altijd eerst de voor mij bekende referenties afspeel op een systeem dat door Lexicom Multimedia is neergezet. De ruimte ken ik onderhand wel, nieuwe apparatuur is vaak een verrassing. Daarmee ook een gloednieuwe Lyngdorf streamer/versterker en een paar Spendors in de laatste uitvoering. Het is inmiddels lange tijd geleden dat Lyngdorf mijn oren binnendrong. Ik wil niet spreken van een cultuurschok, maar Lyngdorf is anders dan veel merken die vaak meer van hetzelfde bieden. Naarmate de prijs stijgt eigenlijk alleen meer gaan bieden aan detail, controle, uitgangsvermogen en/of mogelijkheden. Lyngdorf heeft tussen de anderen best een eigen sound. Spendor trouwens ook, al zijn er sterke overeenkomsten tussen de huidige A-lijn en de voorgangers. Hou het er op dat Lyngdorf van mij iets meer tijd vraagt om alle ins en outs te ontdekken. Waarbij ik soms met open mond zat en op andere momenten het volume wat dempte. Het compacte kastje dat voor de TDAI-2210 is gebruikt, kent vele mogelijkheden, heeft heel wat aan boord en is vooral …. strikt eerlijk qua weergave. Althans zo ervaar ik de eerste stappen met deze opstelling.
Nog altijd is het album ‘Truly’ van Lori Lieberman één van mijn vaste waarden. Gewoon begonnen bij track één zijn er wel een paar dingen opgevallen aan de Lyngdorf. Ik noemde al heel even de eerlijkheid van de weergave. Noot voor noot laat zich niet kleuren met warme charme, ook niet met kille klanken. Het is wat het is met een TDAI-2210. Dat resulteert in een uitermate hoge verstaanbaarheid van stemmen, die heel natuurlijk blijven, soms met een slis die er hoort te zijn, vervolgens met de nodige intimiteit. Direct en opvallend, niet overheersend of in je gezicht gesmeten. Instrumenten waartussen de nodige scheiding bestaat, zodat ze individueel heel gemakkelijk te volgen zijn. Tussen de instrumenten in zit stilte en rust. Ze worden behoorlijk afgebakend neergezet, dat niet heel vreemd is met dit uitstekend opgenomen album. De piano waarin ik normaal wat meer klank ervaar is een beetje aan de kale kant. Dat gaan we straks wel verder onderzoeken. De lage tonen lopen verder door naar de onderkant van het frequentie spectrum dan te verwachten is. Met kracht en controle. Misschien is dat het juiste woord met Lyngdorf. Controle, over de eigen weergave en over de luidsprekers. Het is met Lori erg eerlijk en open. Met een prima opbouw van het stereobeeld in alle richtingen. Niet te compact, niet te zweverig, bij een iets opgevoerd volume ruim en los van de weergevers. Heel netjes, er mag voor mij iets meer kleur in de weergave zijn, aan de andere kant, eerlijk duurt het langst.
In de kerk
Ik spring van de hak op de tak met mijn muziekkeuze. Emmanuelle Dauvin en Heather Newhouse, viool, orgel en een sopraan. Wat ik zoek en krijg op hun album ‘Ovni baroque – Cantata a 2’ is de akoestiek van de kerk. De galm op de stem van Heather mag ruim genoeg zijn om de kerk voor je te zien. Viool is wat directer opgenomen en daarmee kleiner gehouden, het orgel zit achter in de kerk en produceert zijn lage tonen. Toch knaagt er iets, de helderheid is wat teveel in deze combinatie in deze ruimte. En dan biedt een Lyngdorf grote voordelen. Naast Roomperfect waarmee de akoestiek van de ruimte gecompenseerd kan worden, is er een toonregeling. Zonder de bediening van het apparaat door en door te kennen, stel ik met een paar simpele handelingen op het touchscreen de hoge tonen naar mijn wens in. Een lichte afval van twee decibel vanaf 7500 Hertz is voldoende om warmte te brengen en de erg heldere klanken wat te dimmen. Een heel kleine compensatie die in het middengebied en aan de lage tonen niets verandert. Ook geen andere effecten heeft zoals een kleiner stereobeeld of minder impact. Ik compenseer alleen een heldere tweeter aan een heldere versterker. En dat kleine beetje maakt luisteren aangenamer. Minder eerlijk? Nou en! Luisterplezier is een groter goed in mijn oren en gedachten.
Tot voor kort had ik nog nooit van de man gehoord, Louis Capart die zingt en gitaar speelt, samen met het Duo Balance welke een mannen- en vrouwenstem toevoegen. Hun album ‘Voyage – d’un ile a l’autre’ wordt grotendeels gezongen in het Frans. Stemmen wisselen elkaar af of zingen samen. Het is eenvoudige muziek, een soort volksmuziek dat je verwacht in een Frans kroegje. Rustig en stemming. Zo opgenomen dat zowel instrumenten als stemmen alle ruimte kunnen krijgen. Het systeem vraagt behoorlijk de aandacht met deze muziek. Wil graag laten horen wat voor kwaliteit het is huis heeft. Netjes neergezet tussen de weergevers, naar achteren weglopend en soms een stukje naar voren, blijft de weergave geconcentreerd op een aangename afstand. Ik heb dat graag, live sta je ook niet op één meter van de muzikanten. De samenzang laat zich niet vangen als een bundel van stemmen, alle drie de personen hebben hun eigen geluid en eigen plaats. Lyngdorf met Spendor weet een fraaie ambiance te creëren, lekker luisteren, proberen de teksten te volgen met mijn geringe kennis van het Frans. Een set en een album voor een druilerige zondagmiddag waar warmte in huis welkom is.
Franse composities
Nog een recente ontdekking, Louise Dubin met haar album ‘Passages: French cello works’. Cello en vleugel. Met het in zeer geringe mate laten afvallen van de hoge tonen krijgt een vleugel net wat meer body, de puntigheid in de hoge noten mag dan wat minder worden, de klank van het instrument zit een stukje dichter bij de waarheid. Cello blijft mooi op dit systeem. Heerlijk de zoemende, soms lange tonen die melodieus vrijkomen van de weergevers. Deze simpele bezetting brengt mij heel wat luisterplezier, laat mij wegdromen, schudt mij vervolgens weer wakker met luidere pianoaanslagen. Het systeem dat wordt gevoed met streams van Qobuz zet de piano naar achteren, de cello aan de voorkant. Piano breed en gebruikmakend van de aanwezige akoestiek. Cello op het juiste formaat centraal geplaatst. Geconcentreerd in het midden van het stereobeeld dat steeds door mij als voorbeeldig wordt ervaren. Mooi of niet, na drie tracks ben ik er even klaar mee, het is geen gemakkelijk in het gehoor liggende muziek.
Orkest en vleugel, pianoklanken niet als begeleiding maar als hoofd artiest, Beatrice Rana met het Amsterdam Sinfonietta. Klavierconcerten van de hand van Bach. Het orkest in een halve boog om de vleugel heen gezet, aan de zijkanten naar voren komend, net als de klanken van Rana die, als haar aanslagen in kracht toenemen op de luisteraar worden afgevuurd. Heel dynamisch opgenomen, met een zuivere klank, weergegeven op een eerlijke manier. Geen valse romantiek, geen loshangende eindjes, snel en pittig. Wat minder geschikt voor een romantische luisteraar, eerder voor iemand die graag het diepere in de muziek zoekt en wil weten hoe een pianist(e) het werk interpreteert. Lyngdorf en Spendor houden je in deze opstelling scherp. Dat zit in dit systeem verborgen en niet zozeer in de opname. Die laatste laat het toe, is goed genoeg daarvoor, het is toch de opstelling die het uiteenrafelen toelaat c.q. aanbiedt. Gelukkig niet op een vervelende manier, ik luister nu al uren en vertoon nog geen enkele vorm van luistermoeheid. Laat staan dan ik wil stoppen voor vandaag. Ik heb nog wel een paar eigen verzoeknummers te gaan.
Nieuw en oud werk
Wat te denken van Youn Sun Nah en ‘You can’t hurry love’ op haar album ‘Immersion’. Weer een typische uitvoering waarin het origineel niet meer te herkennen is. Heldere tonen uit bel-achtige instrumenten om haar heen. Diepe bas die behoorlijk realistisch is ondanks het huiskamervriendelijke formaat van de Spendor A4.2 luidsprekers. Zelfs op een laag volume is de bas een duidelijk en onmiskenbaar onderdeel van het geheel. Op ‘Asturias’ gebruikt Youn haar stem als instrument. Omringt door heel lage, luid opgenomen bastonen waar Spendor moeiteloos mee omgaat. Het moet wel een grote trom zijn waarop geslagen wordt. Het is drukke muziek, erg druk bij vlagen, maar ook een leuke test voor een systeem. Dat moet het om aan te horen houden. Dat er gebruik wordt gemaakt van een diverse range instrumenten is daarbij een welkom gegeven. Op de Lyngdorf met Spendor combinatie kan Youn uitstekend uit de verf komen. Haast filmische beelden roept het zeker in gedachten op.
Ineens een ingeving, Alison Krauss met Union Station draaide ik vroeger vaak. ‘Paper airplane’ vind ik zonder moeite op Qobuz en dan begint het feestje. Volume omhoog en dansen in de luisterruime, wat een plezier straalt af van de twee weergevers. Strak ritme, steelgitaar springt er telkens boven uit. Alison op haar best. Van het Verre Oosten van Youn Sun Nah naar de Rocky Mountains, van vreemde klanken naar eerlijke country. Je kunt alles voeden aan een Lyngdorf zo blijkt. Van lastig klassiek al dan niet met een sopraan, via luisterliedjes voor een romantische avond, tot aan line dance. De Union Station leden spatten van de weergevers, lekker ruig en ongekunsteld. De lol in de studio vind je terug bij Lexicom Multimedia. Op de keper beschouwt speelt deze opstelling een heel stuk groter dan je van de fysiek bescheiden weergevers zou verwachten. Het was even wennen, een beetje tunen en dan kan ik genieten van alle muziek die mij raakt, vrolijk maakt of juist laat concentreren tot de laatste noot.
Samenwerking
Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden van een Lyngdorf TDAI-2210 benut tijdens mijn luistersessie. Voicing is niet gebruikt, het mooie RoomPerfect evenmin. Wel de toon regeling. Simpele reden, als ik de TDAI-2210 inregel op de luisterruimte, dan weet ik niet hoe het apparaat in basis speelt. In gebruik is het een heerlijk apparaat, ook zonder handleiding is al snel duidelijk wat waar zit, wat de mogelijkheden zijn en hoe ze ingezet worden. Verbazingwekkend hoeveel kracht en hoeveel techniek gevat kan worden is een kast van dit formaat, zelfs nauwelijks warmer wordt na langer spelen. Dat een Lyngdorf TDAI-2210 zo compleet is, met streaming opties, analoge en digitale ingangen, maakt het een begeerlijk apparaat. Vergeet zeker niet de RoomPerfect oplossing die een uitkomst kan bieden voor lastige ruimtes, of voor ruimtes waar design veel belangrijker is dan akoestische aanpassingen. Neem in gedachten betonnen muren en plafond, een harde vloer lichte gordijnen en een met leder bekleed bankstel. Of juist een heel klassieke inrichting met zware meubels, dikke gordijnen en tapijt. Juist in die gevallen is een Lyngdorf op zijn plaats. Of u wilt gewoon een compact maar krachtig apparaat dat alles doet wat tegenwoordig is gewenst. Geen extra kastjes, geen extra bedrading.
Combineer een TDAI-2210 met elke luidspreker die u wenst, of kies voor een Spendor A-lijn. De A4.2 is de middenmoot, niet te groot, wat ruimer in de lage tonen dan een A1.2 of A2.2 en minder opvallend in een huiskamer dan een A7.2. Je mag ze allemaal combineren met surround luidsprekers als u daarheen wilt. Een klassieke Engelse weergever waarin moderne techniek is ingezet voor een rijke basweergave, een open middengebied en rustige hoge tonen. De A-lijn blijft één van mijn favorieten, geschikt voor een ieder die een goede weergave wenst zonder toeters en bellen. Plaatsbaar, nauwelijks opvallend en geschikt voor jarenlang luisterplezier.
Prijzen (2025)
Lyngdorf TDAI-2210 €3.999,-
Spendor A4.2 €1.975 per stuk































