Klantreview Chord PowerChord netkabel

Naast onze eigen vergelijkingen en demonstraties zijn we altijd blij als onze klanten een review schrijven over een product dat ze heel uitzonderlijk vinden. Hieronder het verslag dat wij ontvingen van Andre Elverdink over zijn ervaringen met de netkabels van The Chord Company:

“Ruim baan”

Na een uurtje in de gerestylde luisterruimte van Lexicom Multimedia (nu met een prachtige “in-wall” speakerwand) te hebben doorgebracht had ik het effect van Chord kabels op een Naim set mogen horen. Zonder enige twijfel was er een mooie sprong voorwaarts te bemerken in geluidskwaliteit. Met name de broncomponent waar we naar luisterden (in casu de Naim DAC) bleek te profiteren van de Chord kabels.

Maar omdat je gewend bent aan je eigen set en er vele factoren zijn die het uiteindelijke geluid bepalen, wilde ik de kabels graag thuis aan een luistertest onderwerpen. Een korte tijd later liep ik met de kabels in een tas naar buiten. Thuis aangekomen heb ik eerst wat nummers gedraaid in de opstelling zoals ik normaal luister dus nog zonder de PowerChord en Chord Indigo Plus digitale interlink.

Eros-Ramazotti-E2Vervolgens sloot ik de PowerChord aan op mijn eigen Benchmark DAC1. Na even de apparatuur tot rust hebben te laten komen draaide ik van Eros Ramazotti’s album E2 het nummer Musica e… Meteen viel op dat er een donkerdere achtergrond aanwezig was en dat het geluidsbeeld veel breder was geworden. Het nummer opent met veel strijkinstrumenten en daar kon ik iets beter de aanzetten van horen. Daarna komen er blaasinstrumenten en daar viel meteen op dat deze veel groter klonken. Dit was een duidelijk verschil. Maar toen kwam de stem van Eros en daarin hoorde ik het grootste verschil: de stem was heel duidelijk gedefinieerd en veel meer aanwezig, alsof hij aanwezig was in de kamer. Bij volgende nummers die ik speelde kwam dit verschil steeds weer als duidelijkste verschil naar voren. Ik heb echt weer genoten van Eva Cassidy, Barbra Streisand en Amy Winehouse. Wat een prachtig stemgeluid hebben deze dames en dat haalt deze PowerChord er echt helemaal uit. Daarmee bedoel ik niet dat de PowerChord een ongebalanceerd geluid veroorzaakt maar dat de kabel het uiterste uit je set lijkt te halen. Bij het luisteren naar live muziekregistraties als “Finally the first goodbye tour” van Phil Collins wordt heel fraai de sfeer neergezet. Je  voelt bijna dat je in Stadion de Bercy in Parijs bent en het concert meemaakt. Persoonlijk vind ik het nummer “Seperate Lives” prachtig en deze heb ik meerdere malen gedraaid met de PowerChord op de DAC… Wauw… Het podium is gewoon aanwezig in de kamer en de stem van met name de zangeres is prachtig (we weten tenslotte allemaal dat Phil niet de mooiste stem van allemaal heeft ;-), maar hij hoort wel thuis in het rijtje groten van de jaren 80). Kippevel!

Chord-power-chord-lexicom-multimediaInmiddels heb ik twee PowerChords aangeschaft. Eentje zit weer op de DAC en de tweede op de Hi-cap die mijn pre-amp voedt. Het effect wat ik hoorde met slechts 1 PowerChord heeft zich verder verdiept. Boven beschreven kwaliteiten zijn in ruimere mate aanwezig en daar is bijgekomen dat kleine nuances in de muziek beter te horen zijn. Bij het luisteren naar de gitaarmuziek van Jan Akkerman, bijvoorbeeld het nummer Pre Madonna, hoor ik nu beter de hele kleine plukjes van zijn gitaar en zelfs de kastgeluiden van zijn gitaar. Echt fraai!

Zelfde effecten hoorde ik bij gitaarvirtuoos Antonio Forcione die soms erg extreme handelingen verricht op zijn gitaar.

Laatste voorbeeld wat ik wil noemen is het verschil wat ik hoorde bij het nummer “So Long Jimmy” van James Blunt, de versie de op The Bedlam Sessions staat. Voorheen leek mijn Naim set hier iets in te verdrinken, waarmee ik bedoel dat niet alle instrumenten duidelijk meer van elkaar waren te onderscheiden. Met de PowerChords is dit niet langer het geval, alles komt nu goed uit de verf en het nummer luistert nu veel gemakkelijker. Komt (mede) doordat de bass beter gecontroleerd is zonder dat ik heb ingeboet op het laag. Ik durf zelfs te zeggen dat er meer bass is. En ook hier is het podium erg goed aanwezig en de plaatsing van de instrumenten daarop.

Concluderend kan ik zeggen dat deze PowerChords erg goed matchen met mijn Naim set. In de basis is mijn Naim set al een fraaie combinatie maar ik ben onder de indruk van wat de Chord kabels toevoegen. De typische Naim kwaliteiten komen beter naar voren (PRAT) maar ook de beter geplaatste en heldere stemmen zorgen ervoor dat je beter de emotie van muziek kunt beleven. Het geluid komt beter los van de speakers en lijkt nu ruim baan te krijgen!

Andere reviews op onze website over Chord en de Sarum serie.