KEF R5 luidsprekers: De slanke zuil
R Series
KEF heeft met trots hun vernieuwde R Series luidsprekers op de markt gebracht “Waarin alleen de naam hetzelfde is gebleven”, terwijl elk van de meer dan 1000 onderdelen van de luidsprekers opnieuw en alleen voor de R Series zijn ontworpen. KEF-engineers wilden geen compromissen sluiten, daarom beschikt de slank vormgegeven R5 over dezelfde Uni-Q als zijn grotere broers, met een 125mm midrange-driver en een 25mm aluminium dome tweeter, samen zorgend voor ongelooflijke details, aldus KEF. Twee 130mm basdrivers leveren daarbij een uitzonderlijk zuiver laag, wederom aldus KEF. De R5 is geschikt voor kleinere ruimten of desnoods als surround-luidsprekers.
De conus van de woofers bestaat uit een tweedelige structuur, waarbij een dunne laag van aluminium bovenop een papieren conus rust. Enorme stijfheid, gecombineerd met de geometrie van de conus, zorgt voor een pure, pompende beweging voor zowel punch en tempo. Voor een nauwkeurige afstemming van deze krachtige driver heeft KEF ook het magneetsysteem geheel opnieuw ontworpen om te komen tot een gelijkmatiger magnetisch veld. Gezien de kracht van de kleine woofers is de behuizing uitgerust met constrained layer damping. Dat maakt gebruik van inwendige beugels met een ‘lossy’ interface, om uiterst effectief ongewenste trillingen weg te nemen die anders het geluid en de muziek op kunstmatige wijze zouden veranderen. De woofers worden ondersteund in hun werk door flexibele basreflexpoorten, waarbij voor elke poort met “computational fluid dynamics” de flare en het profiel is berekend om turbulentie tegen te gaan. Flexibele poortwanden voorkomen dat lengte resonanties het middengebied kleuren.
Microfiber frontdoeken onttrekken de units aan het zicht. De grilles passen bij de ton-sur-ton-benadering: grijs voor de behuizing in wit, bruin voor walnoot, en zwart voor de zwarte kasten. De R5 is leverbaar in drie finishes: hoogglans wit, hoogglans zwart en een walnoot versie, steeds tegen een prijs van € 1.199,- per stuk.
Voor de geïnteresseerden een paar belangrijke technische gegevens op een rij gezet. Het ontwerp is een drieweg basreflex met scheidingsfrequentie op 400Hz en 2.9kHz. Het gespecificeerde frequentiebereik loopt van 52Hz tot 28kHz (±3dB) met -6dB punten op 38Hz en 50kHz en een bereikbare laagweergave in een luisterruimte tot 29Hz (-6dB). Het aanbevolen versterker vermogen loopt van 15 tot 200W. De nominale impedantie is 8 Ohm met een minimum waarde van 3,2 Ohm. Het rendement zit op 87dB (2.83V/1m). Het smalle uiterlijk verbergt een gewicht van 27,3 kg. De afmetingen zijn 1071,4 x 271,6 x 343,5 mm inclusief terminal en voeten of 1025 x 175 x 360 mm voor alleen de behuizing zonder voeten.
Rondom de R5
Wie een R5 als luidspreker kiest kan met een keur aan versterkers gaan werken. Dat mag variëren van een surround receiver tot een fors stereo exemplaar van een paar honderd Watt per kanaal. Met een totaalprijs van € 2.598,- voor het paar luidsprekers is een instapmodel versterker van Hegel een goede keuze, wij namen de H90 van € 1.695,-. Je kunt met de H90 muziek streamen, toch gebruiken we graag de Bluesound Node 2 of 2i van € 549,- vanwege de extra mogelijkheden. Je hebt dan wel een digitale kabel nodig als de Chord Shawline Digital van € 260,- voor één meter (mag ook een eenvoudiger Chord of AudioQuest zijn) en natuurlijk een set luidsprekerkabels zoals de Chord Clearway van 2 x 3 meter voor € 225,-. Een paar goede netsnoeren en een netfilter of minstens een goed verdeelblok zijn logische uitbreidingen in een later stadium.
Dames aan het woord
Elektronisch geweld
Na een lieftallige Susan Wong komt de live opname van Kraftwerk’s “Autobahn” behoorlijk binnen. Heel goed hoe het publiek zich in de ruimte weet te spreiden. De elektronische klanken en de stemmen raken eenvoudig los van de weergevers. De 2×60 Watt power aan 8 Ohm uit de Hegel H90 blijkt meer dan voldoende aan het kennelijk versterkervriendelijke karakter van de KEF R5. Ik merk wel dat de R5 graag op een hoger volumeniveau speelt, dat kan in mijn geval ook geen kwaad want de R5 heeft nog niet zo heel veel speeluren op de teller en mag best nog wat soepeler gaan worden. Ik blijf in de elektronische sferen met “Avratz” van Infected Mushroom. Na deze track veelvuldig op kostbare Bowers & Wilkins luidsprekers te hebben beluisterd gaat een stukje van de magie in de KEF R5 verloren. Het stereobeeld is niet zo heel groot, het uitsterven van de tonen duurt wel lang naar beide kanten. De lage tonen krijgen hier een boost waar de ruimte en mijn oren op reageren. Dit is een marteltrack voor de R5 en al staat hij zijn mannetje, met een singer songwriter heeft de luidspreker het een stuk gemakkelijker. Daarmee is deze muziek zeker niet onmogelijk om te draaien, het vergt wel een zorgvuldige opstelling van de R5 om zowel het open karakter als de bas optimaal te krijgen. Wie graag dit soort muziek draait doet er vaak goed aan om tenminste één poort met losse en open watten dicht te stoppen en zo de vrede met de buren te bewaren.
Door de beschikbare tracks springend kom ik een live uitvoering van “Mathilda” tegen van Harry Bellafonte. Voordat hij gaat zingen is er een intro waar Harry fluit, heel helder en afgetekend. Zijn stem is mooi, maar als het orkest invalt naast een koor, dan gaat het her en der gruwelijk mis. Had ik de hoop dat dit een opname uit de oude doos is waar de Tönmeisters nog de hand in hadden, het blijkt een heel slechte CD te zijn. Een andere uitvoering klinkt een heel stuk aangenamer en daarmee toont de KEF R5 aan dat er geen eenheidsworst aan muziek uit komt, maar dat de opname wel degelijk een grote rol speelt. Wat in mijn opinie aantoont dat de R5 in combinatie met de Hegel en de Bluesound transparant acteert. Heel wat beter opgenomen is “Wheel of fortune” van Allan Taylor. Hier komen de zware en diepe lage tonen, dit keer opnieuw beheerst weergegeven. Een akoestische bas, zelfs al is die elektrisch gemaakt, bevalt beter dan synthesizer tonen. Wat daarnaast mooi is, is de stem van Taylor met al zijn borstresonanties en diepte. Warm en omhullend en steeds verstaanbaar. Terwijl opnames van Stockfisch met regelmaat voor problemen zorgen vanwege de aangezette lage tonen gedragen de KEF’s zich voorbeeldig. Diep waar dat nodig is, nooit teveel in proportie.
Tijd staat even stil
Terwijl de wereld om mij heen niet stil staat ervaar ik dat anders. The Academy of Ancient Music onder leiding van Christopher Hogwood speelt van J.S. Bach “Orchestral Suites nr. 2 & 4”. Ik waan mij terug in de tijd van Bach, geniet van het fraaie orkestrale spel met een veelheid aan instrumenten die soepel door de ruimte glijden, losgelaten door de weergevers welke een stapje terug hebben gedaan en weigeren om “zelf” op te vallen. Speelt u graag klassiek werk dan is de KEF R5 in de prijsklasse zeker een kandidaat om te noemen. Tot nu toe heb ik geen valse noot kunnen ontdekken, het geheel is compleet van de bassen en cello’s tot aan de zoete, heldere tonen van
Epiloog
Meer informatie en prijs van de KEF R5 vindt u hier.