“Just Listen”: review Audiovector luidsprekers en luidsprekerkabels

Audiovector luidsprekers en luidsprekerkabels – een vergelijkende demonstratie

Op dinsdag 16 oktober 2012 werd in de winkel van Lexicom MultiMedia een uitgebreide demonstratie gegeven door Jan-Kees Harteveld van Tophifi, de importeur van (onder meer) Audiovector. Het onderwerp van de demonstratie was een vergelijking tussen diverse Audiovector (vloerstaande) luidsprekers en luidsprekerkabels.
De luidsprekers werden aangestuurd door een Naim SuperUniti, die vanaf een NAS werd gevoerd met digitale muziekbestanden. De signaaloverdracht werd verzorgd door een set Audiovector Zero Super luidsprekerkabels. Geen verdere bronnen werden ingezet, zodat er geen verandering in het geluid kon optreden door extra apparaten, interlinks etc. De SuperUniti kreeg zijn broodnodige stroom via een Music-Line Power-Igel. Om de demonstratie-opstelling nog verder te perfectioneren werd de SuperUniti door Jan-Kees op drie houten Audiovector-voetjes gezet, die voor een optimale rust in de voeding en het versterker-gedeelte van de SuperUniti moesten zorgen. Aan alle details werd aandacht besteed. Ik mag dat wel. Tenslotte moet ik er een review over schrijven en dan is het prettig als alles netjes wordt klaargezet, nietwaar?

Audiovector-SR3-Signature-rosewood-lexicom-multimediaDe Audiovector luidsprekerseries zijn heel overzichtelijk opgebouwd: elke serie heeft een basismodel, een soort “standaarduitvoering”. Dit basismodel heeft geen toevoeging achter de serie-aanduiding. De eerstvolgende stap omhoog heet Super en daarboven komt de Signature. De Si-series gaan nog verder, want boven de Signature hebben die series nog een Avantgarde en een Avantgarde Arreté. Hoger kan echt niet, want dan komt u buiten de dampkring.
De Audiovector Zero Compression Speaker Cables zijn, alsof de naam nog niet lang genoeg is, verkrijgbaar als Super, Signature en Avantgarde.
Voor deze demonstratie hebben we de luidsprekers gebruikt, die in de winkel van Lexicom MultiMedia aanwezig waren: Ki3 Super, Ki3 Signature, Si3 Super, Si3 Signature en Si3 Avantgarde Arreté.
De luidsprekerkabels waren de Audiovector Zero Super, Zero Signature en Zero Avantgarde.

Ki3-serie
Als eerste waren de kandidaten van de Ki3-serie aan de beurt. Slanke, stevig gebouwde vloerstaande luidsprekers met een tweeweg basreflex-opbouw, waarbij de reflexpoort niet in de voor- of achterzijde zit, maar in de bodem. De gereflecteerde bastonen komen tussen de plint en de kast door, wat zorgt voor een betere spreiding van de lage tonen en afwezigheid van “blazende” bijgeluiden, waar conventionele basreflexpoorten nog wel eens last van hebben. De Ki3 vloerstaanders zijn voorzien van een dome-tweeter van geïmpregneerde zijde en twee midden/laag-units van een mix uit glasvezel en koolstofvezel. Door de gelamineerde opbouw van de kast worden ongewenste resonanties effectief onderdrukt.

Bij Audiovector is men kennelijk gek op afkortingen. In de productinformatie kom ik er nogal wat tegen. Ik ga ze hier niet allemaal opsommen, maar de onderstaande afkortingen zijn voor de Ki3-serie het meest van belang.
QWR: dit betekent Quarter Wave Resonance. Deze bouwwijze zorgt er voor dat de luchtverplaatsing, die in de kast wordt veroorzaakt door de twee woofers, via een schuin geplaatst schot naar de onderkant van de kast (de reflex-opening) wordt gestuurd (zie hierboven). Het voordeel van deze bouwwijze is, dat uit een slanke en relatief compacte kast toch een stevige bas kan worden gegenereerd.
LCC: Low Compression Concept. Dit houdt in, dat de conussen te allen tijde vrij kunnen bewegen, waardoor ze elk signaal optimaal kunnen omzetten in muziek. Het maakt niet uit, hoe luid of gecompliceerd het signaal is.
DFF: Dynamic Feed Forward, een techniek die de scheidingsfilters efficiënter maakt, waardoor minder verliezen optreden, zodat het geluid open en (zoals de naam al zegt) dynamisch is.

Ki3 Super
Tot zover de afkortingen. Het wordt tijd om te gaan luisteren. Als eerste is de Ki3 Super aan de beurt. Een betaalbare vloerstaander (€ 1.700,00 per paar) met een onverwacht groot geluid. Daarmee bedoel ik niet, dat hij een schreeuwlelijk is, maar dat een volwassen weergave wordt geleverd, die muzikaal en gedetailleerd klinkt. Een groot verschil ten opzichte van het basismodel is, dat de units op een metalen verstevigingspaneel zijn gemonteerd, dat op zijn beurt op de baffle van de luidspreker is geschroefd. Dit paneel geeft extra stijfheid, hetgeen met name de basweergave ten goede komt. Die bas is dan ook mooi strak. Niet te opvallend, maar in de juiste mate aanwezig in het totale plaatje. De tweeter, die is voorzien van neodymium magneten en ferrovloeistof koeling, is zodanig in het metalen paneel gemonteerd dat een mooie spreiding en definitie worden geboden. Echt een goede luidspreker, die veel “waar voor z’n geld” biedt. Een laatste punt, dat mij opviel, is dat de “sweet spot”, de plek waar het stereobeeld het mooist klinkt, breder is dan bij veel andere luidsprekers.

Ki3 Signature
Na de Ki3 Super heet de volgende stap: Ki3 Signature. Deze kost € 2.200,00 per set. De Signature gebruikt dezelfde units, maar de tweeter is op een iets andere wijze in het metalen paneel gemonteerd en door deze ontkoppeling worden storende invloeden beter geëlimineerd. Koppeling en ontkoppeling zijn in de Signature extra onder handen genomen om de totale balans in de weergave te verbeteren. Zo zijn de voorste spikes gemonteerd aan een strip van verenstaal, die iets kan bewegen. Verder is de demping van de kast gewijzigd, het scheidingsfilter is voorzien van betere componenten en de achterzijde van de kast is, net als de voorzijde, voorzien van een metalen verstevigingspaneel.
Al deze wijzigingen en verbeteringen zijn onmiddellijk hoorbaar. De Signature klinkt groter en ruimtelijker. De invloed van de verbeterde stevigheid is merkbaar door de aanwezigheid van meer rust in de weergave. Stemmen en akoestische instrumenten (voor mij het belangrijkste criterium) komen natuurlijker en meer ontspannen uit de luidsprekers. De weergave is in z’n geheel meer gedetailleerd en daardoor zijn melodielijnen beter te volgen, maar ook individuele instrumenten komen beter tot hun recht. Gezien de winst aan prestaties is de meerprijs ten opzichte van de Super op z’n minst redelijk te noemen (€ 250,00 per luidspreker).

ole-klifoth-lexicomSi3-serie
Na de compacte Ki3-serie gaan we nu naar de Si3-serie, die er compleet anders uitziet. De totale afmetingen zijn niet bovenmatig toegenomen (een paar centimeter in elke richting), maar de vormgeving is radicaal anders. Er zijn geen parallel lopende oppervlakken in de Si-serie; de kast vertoont uitgesproken rondingen die tot doel hebben, inwendige resonanties geheel te elimineren. Hierdoor kan de kast met een minimum aan demping volstaan, hetgeen volgens Audiovector een schoner, helderder en krachtiger geluid tot gevolg heeft. Ook hier vinden we de basreflexpoort in de bodem. De plint van de Si-serie is wigvormig en loopt op naar de achterzijde, zodat ook de schuin oplopende bodem van de kast en de rechte bovenzijde geen parallelle vlakken zijn!
De Si-serie heeft twee midden/laag-drivers die zijn opgebouwd uit een conus van een glasvezel/koolstofvezel-mix, een chassis van magnesium en een spreekspoel van titanium. De tweeters (die per type verschillen) zijn in een eigen, geventileerd compartiment ondergebracht om hun werk in alle rust te kunnen doen.
Om zo min mogelijk van het oorspronkelijke signaal te verliezen, heeft Audiovector de scheidingsfilters zo simpel mogelijk gehouden. Hoe minder onderdelen, des te minder risico op verliezen of vervorming. De oprichter en tevens hoofd-ontwerper van Audiovector, Ole Klifoth, houdt zich bij voorkeur aan het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid). Dat lijkt heel eenvoudig, maar juist het versimpelen van een ontwerp kost vaak ontzettend veel denk- en testwerk.

Ook de Si-serie ontkomt niet aan de nodige afkortingen. Hieronder volgen de belangrijkste.
SEC: Sound Enhancement Concept. Dit heeft te maken met de tweeter, die een eigen compartiment heeft. De speciaal berekende poorten zorgen volgens Audiovector voor een grotere, meer natuurlijke soundstage, waardoor ook de “sweet spot” groter wordt.
LCC: Low Compression Concept. De conussen kunnen te allen tijde vrij bewegen, waardoor ze elk signaal optimaal kunnen omzetten in muziek. Het maakt niet uit, hoe luid of gecompliceerd het signaal is.
DFF: Dynamic Feed Forward, een techniek die de scheidingsfilters efficiënter maakt, waardoor minder verliezen optreden, zodat het geluid open en (zoals de naam al zegt) dynamisch is.
NCS: Natural Crystal Structure. Ook bekend als Cryogenic Treatment. Deze afkorting geldt alleen voor de Avantgarde Arreté. Componenten als scheidingsfilter en bekabeling worden ingevroren tot -238° Celsius, waarna ze heel langzaam weer worden ontdooid en op kamertemperatuur gebracht. Dit is een omstreden techniek, maar de voorstanders zijn er van overtuigd dat door deze procedure de kopermoleculen, die verstoord zijn geraakt door het productieproces, zich weer uitlijnen tot in hun natuurlijke positie, waardoor de weerstand afneemt en de geluidsweergave helderder en transparanter wordt. Omdat dit een dure grap is, wordt dit alleen bij de Avantgarde Arreté gedaan.
NES: No Energy Storage, hetgeen inhoudt dat de luidspreker-units op een zodanige manier zijn bevestigd, dat ze vrij kunnen klinken zonder last te hebben van de kast, waarin ze zijn gemonteerd. Deze deels ontkoppelde montagewijze zorgt tevens voor een reductie van de gevreesde kleuring van de weergave door de luidsprekerkast.
IUC: Individual Upgrade Concept, de unieke upgrade-mogelijkheid die alleen Audiovector u biedt. Stel dat u een set luidsprekers koopt, maar na een paar jaar wilt u toch een upgrade naar een hoger niveau. Meestal betekent dat: luidsprekers verkopen (of inruilen) en nieuwe luidsprekers kopen. Maar bij Audiovector kunt u uw eigen luidsprekers naar de fabriek laten opsturen, waar dan (bijvoorbeeld) een “Super” wordt omgebouwd naar een “Signature”. Dat kost minder dan een set nieuwe luidsprekers!

Audiovector-SR3-Super-white-lexicom-multimediaSi3 Super
Gelijk bij de eerste luidspreker uit de Si3-serie, de Super (€ 3.200,00 per set), hoor ik een duidelijk verschil met de Ki3-serie. Dat mag ook wel, want er zit een behoorlijk prijsverschil tussen de Ki3 Signature en de Si3 Super.
Het geluid is ruimtelijker en het stereobeeld is groter. Vooral de toename aan diepte is opvallend. De Si3 Super is onmiddellijk herkenbaar als een Audiovector, want die familietrekjes zijn in alle luidsprekers aanwezig, maar er kan geen twijfel aan bestaan dat we hier luisteren naar de grote broer van de Ki3-serie. Ik geniet van de rust in  de achtergrond en de gedetailleerde weergave van stemmen en instrumenten. Het geluid is mooi en rijk.
Audiovector zegt (zie hierboven) dat deze kast door z’n vorm met een minimale demping kan functioneren en dat hierdoor een “schoner, helderder en krachtiger geluid” wordt geleverd. Eigenlijk houd ik niet zo van die reclamepraat, waarbij fabrikanten zichzelf klopjes op de schouder geven, maar als ik eerlijk ben, moet ik Audiovector op dit punt gelijk geven. Wijlen Rijk de Gooyer zou zeggen: “Goed gedaan jochie”.

Si3 Signature
De Signature (€ 4.500,00 per set) is de volgende fase in de evolutie. Het prijsverschil met de Super is flink, dus ik hoop dat de weergavekwaliteiten de meerprijs rechtvaardigen. Om te beginnen heeft de Signature een andere tweeter, namelijk een EvoTech tweeter, waar ook de afkortingen LCC en SEC bij horen. Deze tweeter heeft een membraan dat bestaat uit zijde, versterkt met koolstofvezel. Het speciale van deze tweeter is de open achterzijde in combinatie met een eigen “kamertje” binnen de luidsprekerkast, dat bovendien van twee poorten is voorzien. Audiovector claimt een “superieure transparantie” en een “extreem lage vervorming”. De luistertest zal het moeten uitwijzen. Als u enorme verschillen verwacht, waardoor alle andere luidsprekers worden gediskwalificeerd, is dat niet terecht. De tweeters, die in de andere Audiovectors zijn ingebouwd, zijn namelijk absoluut niet middelmatig of sloom.
Ook de plint is niet langer massief, maar is voorzien van extra openingen om de spreiding van de lage tonen uit de reflexpoort te optimaliseren. Om resonanties te voorkomen, zijn deze openingen voorzien van kleine dempertjes. Hierdoor wordt de vrijkomende energie gedempt en niet rechtsreeks doorgegeven aan de spikes. Hoe bedenken ze het…
Het verschil is goed hoorbaar! Met name in een directe vergelijking zijn de verschillen overduidelijk. Ik noteer een grotere mate van verfijning, een zeer gedetailleerde en complete weergave, die beter los komt van de luidsprekerkast. Dat laatste resulteert in een groter stereobeeld en een evidente toename van de rust op de achtergrond, omdat de kast minder invloed heeft. Er wordt meer akoestische informatie weergegeven, zodat ik niet alleen de muziek hoor, maar ook de invloed van de ruimte waarin de muziek is opgenomen. Zo is het verschil tussen een concertzaal/-hal en een studio-opname duidelijk aanwezig. De toegenomen detailweergave is geen doel op zich, maar staat geheel in dienst van een natuurlijke, volle klank. De Signature staat in alle opzichten een flinke stap (misschien wel twee) hoger op de ladder dan de Super.

Waar is de Si3 Avantgarde?
Wat krijgen we nu? Dit is wel een heel grote stap! We slaan de Si3 Avantgarde (€ 6.400,00 per set) over en gaan direct door naar de absolute top, de Si3 Avantgarde Arreté. Uiteraard vroeg ik aan Lex Kersten, waarom de Si3 Avantgarde niet in de winkel aanwezig is. Hij gaf als antwoord, dat deze keuze is gebaseerd op ervaring. Klanten die een zeer goede luidspreker willen kopen, zonder eerst een tweede hypotheek te moeten afsluiten, kopen de Si3 Signature (wat ik me kan voorstellen, want het is een uitstekende luidspreker). Maar er zijn ook klanten, die compromisloos voor de best mogelijke weergave kiezen. Ook al moeten ze daar een forse investering voor doen. Die mensen grijpen meteen naar het topmodel, de Si3 Avantgarde Arreté.

Audiovector-SR3-AA-high-gloss-red-lexicom-multimediaSi3 Avantgarde Arreté
Voor het topmodel van de Si3-lijn, de Si3 Avantgarde Arreté (€ 8.000,00 per set), heeft Audiovector alles uit de kast getrokken wat mooi en goed is. Zo heeft de Arreté nòg verder verfijnde laag/midden-weergevers en een zeer speciale tweeter, die bestaat uit een gevouwen membraan, dat wordt aangestuurd op een manier die een beetje aan een elektrostaat doet denken. Door het gevouwen membraan ontstaat een veel groter effectief oppervlak, waardoor een groter frequentiebereik mogelijk wordt en (in combinatie met SEC) de spreiding van het geluid beter is. Audiovector spreekt over de “Avantgarde Arreté Ultra LCC Tweeter in SEC System“. En wanneer u die afkortingen hierboven opzoekt, moet u ook even kijken bij NCS, want die techniek is exclusief voorbehouden aan de Si3 Avantgarde Arreté. Net als bij de Signature is de plint niet massief, maar voorzien van extra openingen met dempertjes. Speciale bekabeling en een verder geperfectioneerd 2e generatie DFF-scheidingsfilter ronden het totaalbeeld af. Nou ja, vooruit, nog één lekkernijtje voor de techniek-liefhebbers: ARA, dat Audiovector Room Adaptation betekent. Deze voorziening, die op de achterzijde van de kast met een schakelaartje te bedienen is, kan de karakteristiek van de luidspreker enigszins aanpassen aan de ruimte/kamer. Audiovector zegt: “Wij ontwerpen luidsprekers, maar niet de kamers waarin ze worden opgesteld. Wanneer normale luidsprekers in een “vijandige omgeving” – een kamer met veel echo (denk aan een kamer met laminaat, leren bankstel, glazen tafel, overal “harde” oppervlakken zonder de demping van gordijnen of een flink vloerkleed – edt.) – worden geplaatst, zullen ze niet optimaal presteren. Daarom hebben wij een technologie ontworpen waarmee onze luidsprekers zich kunnen aanpassen aan de omgeving. De Avantgarde Arreté is voorzien van deze speciaal ontworpen ARA-technologie (die als optie ook in de andere Si-modellen kan worden besteld), die de luidsprekers aanpast aan de kamer waarin ze zijn geplaatst door een gespiegeld “antwoord” te geven op de echo en deze op die manier te neutraliseren.” Asjemenou!

Genoeg techniek. Nu wil ik luisteren. Music maestro, please! Het eerste dat onmiddellijk opvalt, is de ongelooflijke moeiteloosheid, het enorme gemak waarmee de Si3 Avantgarde Arreté al het aangeboden materiaal weergeeft. Het maakt de luidsprekers absoluut niet uit of het een solo-instrument is, singer-songwriter, een kleine groep artiesten, een rockband of een compleet orkest. Alles wordt soeverein en gecontroleerd weergegeven. Uiteraard is de Si3 Avantgarde Arreté net als iedere andere luidspreker uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van het aangeboden signaal. U kent de kreet wel: garbage in is garbage out. Maar wanneer de Si3 Avantgarde Arreté een goede opname krijgt aangeboden, hoor ik echt elk detail, zonder dat het totaalplaatje verloren gaat. Duitse luidsprekers hadden daar vroeger nogal eens de neiging toe: heel analytisch, een enorme hoeveelheid detail-informatie, maar een compleet muzikaal plaatje werd het nooit. Audiovector (en vooral de Si3 Avantgarde Arreté) trapt niet in die valkuil. Uitstekend! Het stereobeeld is echt prachtig en heerlijk ruimtelijk. Geen “ingeblikte” muziek. De breedte, diepte en hoogte zijn prima voor elkaar. De akoestische informatie is voorbeeldig, de achtergrond is inktzwart en het wegsterven van tonen is realistisch en subtiel. De bas is afgrond-diep maar exact gedefinieerd, vol en rijk maar nooit bonkend of dreunend. Het hoog loopt heel ver door en doet dat zonder ook maar een spoortje van schelheid of scherpte. De rustige soevereiniteit van de luidspreker laat de muziek open, dynamisch en natuurlijk klinken, terwijl de luidspreker zelf zo veel mogelijk uit beeld verdwijnt. Instrumenten zijn echt, stemmen zijn echt, proporties zijn realistisch. Opvallend is verder, dat de sweet spot niet beperkt is tot één stoel, maar minimaal de breedte van een driezitsbank aankan. Dat maakt luisteren met meerdere mensen tot een belevenis, die voor iedereen een even boeiende muzikale ervaring is. En dat is heel wat waard!

Het stuk tekst over de Si3 Avantgarde Arreté is langer geworden dan de beschrijving van de andere luidsprekers, maar dat komt (a) door de speciale technieken die om uitleg vragen en (b) omdat ik heel erg onder de indruk ben van de bijna vanzelfsprekende superioriteit van deze luidsprekers. Menigeen zal de wenkbrauwen fronsen bij het lezen van het forse prijskaartje en dat kan ik me eerlijk gezegd goed voorstellen. Ik kan deze luidsprekers zelf ook niet betalen. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat de Audiovector Si3 Avantgarde Arreté z’n geld waard is. Vergeleken met de concurrentie in deze prijsklasse gaat de Si3 Avantgarde Arreté op alle fronten net een stapje verder.

audiovector-zero-avantgarde-kabel-lexicom-multimediaAudiovector Zero Compression Speaker Cables
Met dezelfde opstelling gaan we nu de luidsprekerkabels aan een nader onderzoek onderwerpen. Eerst een korte beschrijving van de overeenkomsten. Daarna gaan we de verschillen beluisteren. De Super, Signature en Avantgarde zijn alle drie asymmetrisch opgebouwd, waarbij de plus-ader dikker is dan de min. Dit moet resonanties en interferenties voorkomen. De geleiders zijn van koper, met een zuiverheid van 99,9999999 procent. Mag het een 9 meer zijn? De diameter is steeds 11mm, dus u hoeft niet bang te zijn voor scheepskabels in uw woonkamer/luisterruimte. Ook zijn alle drie varianten behandeld volgens de NCS-procedure (zie bij de afkortingen!). Verder zijn de stekkers niet aan de kabels gesoldeerd, maar bevestigd door middel van crimping (een soort knijp/knelbevestiging, maar dan heel netjes en gelijkmatig). De verschillen zitten onder meer in de opbouw van de afscherming, de capaciteit en de inductiviteit.
Audiovector claimt, zoals de naam al aangeeft, een vrije weergave zonder compressie. Dit zou zich moeten vertalen in een een grote snelheid en dynamiek, betere transiëntweergave, een groter stereobeeld en een exacte, natuurlijke en harmonieuze klank. Volgens mij claimen meer kabelfabrikanten dergelijke zaken, dus laat ik eerst maar eens gaan luisteren.

Zero Super
Dit is de kabel, waar ik tot nu toe naar heb geluisterd. Een kabel die € 650,00 kost, uitgaande van 2×2,15m. Gezien de prestaties van die kabel vind ik dat een alleszins redelijke prijs. De belangrijkste vaststelling is, dat de Super de muziekweergave niet in de weg stond of beïnvloedde met een eigen kleuring. Dat lijkt een goedkope dooddoener, maar door jarenlange luister-ervaring weet ik dat deze eigenschap absoluut niet vanzelfsprekend is! Dus mag u het als een compliment aan de Zero Super beschouwen.
De weergave is soepel, natuurlijk, moeiteloos (Audiovector zou waarschijnlijk zeggen: “vrij van compressie”) en dynamisch. Heel blij werd ik ook door de afwezigheid van hardheid en de mooie balans over het hele frequentiebereik van de luidsprekers.

audiovector-zero-signature-kabel-lexicom-multimediaZero Signature
Uitgaande van dezelfde lengte kost deze kabel € 1.200,00. Dat is bijna het dubbele. Uiteraard mag je dan ook een duidelijk betere klank verwachten. En de verschillen waren inderdaad aanwezig. Er was een grotere verfijning hoorbaar, de doortekening was beter en de microdynamiek was subtieler en gedetailleerder in de muziek terug te vinden. Stemmen werden natuurlijker, omdat ik niet alleen de stem hoorde, maar ook de borstkas waar de adem uit kwam. De stemmenweergave werd iets completer, ik zou bijna zeggen: iets menselijker. Maar ook de instrumenten, akoestische informatie en het stereobeeld profiteerden van deze verbetering.
Ben ik helemaal gelukkig? Nee. Ook al is Audiovector nu misschien niet blij met me, de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik het verschil tussen de prestaties van de Super en de Signature kleiner vond dan het prijsverschil deed vermoeden.

audiovector-zero-avantgarde-2-kabel-lexicom-multimediaZero Avantgarde
Snel door naar de duurste variant, de Avantgarde. Schrik niet, maar we praten nu over € 1.700,00 (bij gelijkblijvende lengte). Toch werd ik nu helemaal blij. Dit was de grote stap voorwaarts waar ik op hoopte. Nu gebeurde er van alles in het geluid. De muziek kwam veel beter los van de luidsprekers. Het stereobeeld werd in alle richtingen mooi gevuld met gedetailleerd weergegeven muziek, de plaatsing en focus waren hoorbaar beter aanwezig. Nu kwam de muziek op een sublieme manier tot leven. De bas was meer doortekend, waardoor ook hier de aanwezige melodielijnen makkelijker te volgen waren. De weergave van stemmen kreeg nu dat laatste beetje extra, dat het verschil maakt tussen goed en heel erg goed. De articulatie was duidelijker, waardoor teksten beter verstaanbaar werden. Alle aspecten, die muziek tot muziek maken, werden door de Avantgarde met respect behandeld, waardoor een prachtig, homogeen beeld ontstond. De kwaliteiten van de Si3 Avantgarde Arreté kwamen nu optimaal tot hun recht. Deze kabel deed recht aan de hierboven genoemde claim van Audiovector. Mijn conclusie: de Avantgarde is z’n geld meer waard dan de Signature (niet verder vertellen!).

Voor de grap hebben we ook nog even een kwalitatief hoogwaardige luidsprekerkabel van een ander merk (ik noem geen namen) aan de Si3 Avantgarde Arreté gekoppeld. Mooi, maar niet zo mooi als de Audiovector Zero Avantgarde. Het geluidsbeeld was nu meer “in your face”, meer naar voren geplaatst. Niet mijn smaak. Een aanrader voor wie de allerbeste combinatie wil hebben: een stel Si3 Avantgarde Arreté met Zero Avantgarde bekabeling. Het kost wat, maar dan hebt u ook wat!

Diverse genoemde modellen hebben zijn inmiddels opgevolgd door een nieuwe modellen.
Een overzicht van de nieuwste Audiovector modellen vindt u hier