IsoAcoustics Orea Graphite & Furutech Clear Line: Tweaken met plezier
IsoAcoustics is voor velen inmiddels geen onbekende naam meer binnen zowel de audio thuis als in de professionele wereld. Het bedrijf legt zich toe op het ontkoppelen van luidsprekers en apparatuur van de ondergrond. In professionele omgevingen is dat vaak het ontkoppelen van monitor luidsprekers geplaatst op een mengpaneel, thuis is het meer het ontkoppelen van luidsprekers van de vloer. Wat minder bekend zijn de Orea voetjes, pootjes, dempers, “what is in a name” om apparatuur te isoleren van de ondergrond. Een echte tweak en voor tweaks worden de schouders nogal eens opgehaald.
Furutech is meer bekend binnen de huiskamer audio als leverancier van stekkermateriaal, netfilters, kabels en toebehoren. Een bedrijf dat wereldfaam heeft, tegelijk vaak wordt gezien als een tweak fabrikant, zeker als het gaat om een niet verklaarbare werking van een netfilter. Een plug die gewoon in het stopcontact gaat, verder nergens verbinding mee heeft en toch de weergave positief zou beïnvloeden. Hoe dan?
Tweaks zijn terecht omstreden, immers een tweak kan heel goed uitpakken maar eveneens volslagen misplaatst zijn. Of nauwelijks effect hebben, of een te groot effect worden toegeschreven. Waar het uit de hand loopt is als er meer geld aan tweaks wordt uitgegeven dan aan een compleet audiosysteem. Gelooft u mij, niets is onderhand te gek binnen de audio. Toch neem ik u vandaag zonder schroom mee in deze wondere wereld.
Het nu volgende stuk tekst probeert u niet te verleiden tot aanschaf van tweaks, in welke vorm ook, het is bedoeld om voor de lezer aantoonbaar te maken dat een goede tweak kan werken, of kan tegenvallen, dat er iets gebeurt met de weergave of wellicht helemaal niets. Nu is dat laatste niet aan de orde, waarom zou ik schrijven over iets dat niets doet? Niet leuk en bovendien gaat mijn aandacht meer uit naar iets dat werkt. Ik vergelijk dat altijd met de consumentengids. Die neemt men ter hand om te weten wat een goed product is, niet om bij een winkel de wasmachine te kopen die het slechtste uit de test kwam.
IsoAcoustic Orea voeten
De Orea serie dempende voeten is ontworpen om vibraties af te vangen, waarbij het niet uitmaakt of dat vibraties zijn opgewekt in het apparaat zelf, zoals trillingen vanuit een voedingstransformator, of trillingen van buitenaf veroorzaakt door andere apparaten in hetzelfde rek of via de vloer. Trillingen hebben namelijk altijd een negatief effect op geluidsweergave. Waarbij het uiteraard uitmaakt of we te maken hebben met een mechaniek als een platenspeler of een CD speler, of met pure elektronica zonder bewegende delen. Zelfs dan, in elektronica, zijn trillingen niet op hun plaats. Niet voor niets worden meetinstrumenten in laboratoria op ontkoppelde tafels neergezet. Lezers die het merk Naim kennen weten dat Naim ook van alles doet om trillingen tegen te gaan, tot aan het geveerd ophangen van printen in de duurste streamer/DAC. Trillingen wil je altijd vermijden.
Het is niet zo dat een iets te zwaar of te licht apparaat niet op een demper kan staan, IsoAcoustics dempers hebben zowel een ruimte marge als een optimaal werkingsgebied. De Orea serie bestaat uit een viertal isolators met elk een verschillend draagvermogen. Het opgegeven maximaal toelaatbare gewicht is per demper:
- Graphite – 0 tot 1,8 kilo per isolator
- Bronze – 1,8 tot 3,6 kilo per isolator
- Indigo – 3,6 tot 7,2 kilo per isolator
- Bordeaux – 7,2 tot 14,4 kilo per isolator
IsoAcoustics raadt aan minimaal drie dempers onder een apparaat te zetten, indien nodig vier voor de stabiliteit. De verdeling onder het apparaat is afhankelijk van de gewichtsverdeling aan de binnenzijde, waar zit de transformator, waar zit lucht, of waar zit het loopwerk? Het is uiteraard te overwegen om onder de trafo twee dempers te zetten en drie overige te verdelen. De plaatsing liefst naast de bestaande voetjes, kan het niet anders dan regelrecht onder de voetjes van een versterker, CD speler, etc. De Orea werkt echter het beste als niet alle gewicht op het midden drukt, maar wordt verdeeld over de rand. Een optie die ik niet aanraad i.v.m. garantie op apparatuur, is het volledig verwijderen van bestaande voeten om daar Orea voor in de plaats te zetten. Elke Orea demper heeft onder en boven en holle vorm, zo ‘zuigt’ de demper zich vast aan het apparaat en aan de ondergrond. Ideaal als u van die apparaten heeft die bij de bediening weg dreigen te schuiven. Ze staan eindelijk vast. Door de verschillende hoogtes zijn de dempers onderling niet uitwisselbaar.
Binnen in de demper worden trillingen omgezet in onschuldige warmte. Elke Orea is afgewerkt met een donkere chroom rand. In tegenstelling tot de Gaia dempers van IsoAcoustics die onder luidsprekers komen, is het niet van belang om de logo’s van de dempers of naar voren of naar achteren te laten wijzen.
De handleiding van IsoAcoustics Orea voeten zegt dat ze zorgen voor een meer ruimtelijk geluid, een meer 3-dimensioneel stereobeeld en een natuurlijker weergave. De Orea werkt onder buizen en transistor versterkers, onder monoblokken, DAC’s, CD spelers, draaitafels, netwerkspelers en alle andere apparaten in uw rek. Orea dempers worden altijd per stuk geleverd.
De prijzen zijn als volgt:
- Graphite € 55,-
- Bronze € 65,-
- Indigo € 79,-
- Bordeaux € 99,-
Furutech NCF Clear Line
De NCF Clear Line draagt volgens Furutech bij aan een schonere netspanning, zonder netfiters te vervangen, het is een extra. De zwarte plug steekt u eenvoudig in de wandcontactdoos waar ook de spanning voor het audiosysteem vandaan komt, of in een ongefilterde verdeeldoos. Desnoods elders in de luisterruimte als de WCD of de verdeeldoos vol is.
Furutech claimt:
- Verbeterde weergave en een beter stereobeeld
- Verbeterde resolutie en signaal/ruisverhouding
- Verbeterde driedimensionale en intensere weergave van beeld
Furutech werkt intern met Nano Crystal² Formula, afgekort tot NCF. Dit materiaal heeft als eigenschap negatieve ionen te produceren om statische elektriciteit te elimineren en het zet thermische energie om in infrarood straling. Furutech combineert het met keramische nano deeltjes en carbon poeder om kristallen te vormen die elektrisch en mechanisch dempen. NCF is bekend van stekkers, contactdozen, kabellifters en meer. De gekozen materialen voor de Clear Line zijn een rhodium coating op de Furutech Alpha Proces koperen contactpennen. Nylon en glasvezel in een carbon fiber behuizing, RVS schroeven, cryogene behandeling en demagnetisatie. Inwendig zijn er vier lagen carbon fiber met NCF gebruikt.
In de NCF Clear Line zit uiteraard NCF maar ook een paar α(Alpha)-OCC spoelen, het koper geëmailleerd en opgesloten in een luchtdicht gedeelte. De spoelen staan niet aangesloten op de fase en nul van de stekker. Die spoelen intrigeren mij wel. Een zelfde idee kwam ik tegen bij netfilters van het merk Ansuz met zijn Sparkz en in The Extender van den Hul. Mogelijk zijn ook de spoelen in de Furutech NCF Clear line bedoelt om de door Nikola Tesla omschreven scalaire golven op te wekken die invloed hebben op onze hersenen. Een heel apart verhaal waar voor geïnteresseerden op internet wel informatie over te vinden is. Terug op aarde stellen we vast dat de zwarte plug een lengte heeft van 88,4mm en 39,5mm dik is. Het gewicht bedraagt 99 gram.
Voor € 260,- komt u in bezit van de Furutech NCF Clear Line en na een inspeeltijd van 24 uur is de werking van de NCF Clear Line volgens zeggen optimaal. De reden dat ik één van mijn eigen NCF Clear Line’s van thuis heb meegenomen, hoef ik niets in te spelen. Inderdaad, ik gebruik er zelf twee, één voor elk van mijn twee audiosystemen.
Er onder en er naast
Het is verleidelijk om heel kostbare apparatuur neer te zetten, in de overtuiging dat de componenten daarin zo kritisch zijn dat je altijd effecten gaat horen. Met daarbij heel dure luidsprekers en kabels. Ik ga daar niet in mee en kies voor een realistischer systeem, vergelijkbaar met datgene waarvan wij weten dat veel lezers dat thuis gebruiken. De één wat duurder, de ander wat voordeliger. Sommigen juist veel duurder of veel goedkoper. De gebruikte versterker is een Naim Nait XS 3, de streamer/DAC gebruikt als Roon endpoint een Naim ND5 XS 2, de luidsprekers zijn Dynaudio Contour 20i op hun eigen stands. De stroomvoorziening gaat via een daarvoor aangelegde schone groep in de luisterruimte naar een Naim Powerigel, zeg maar een verdeeldoos. Ik plaats Orea Graphite voetjes afwisselend óf onder de versterker óf onder de streamer. De Furutech NCF Clear line gaat in de dubbele wandcontactdoos waar ook de Powerigel in zit.
Voetjes
Eerst maar eens vier Orea Graphite onder de Naim streamer proberen. Een relatief licht apparaat met daarin alleen maar wat elektronica en een voeding. Toch werken de voetjes en is het verschil direct hoorbaar. De Orea maakt de weergave schoner, helderder, sneller en ritmischer. Het wordt de luisteraar gemakkelijker gemaakt om fijne details te ontdekken in muziek. Dat leidt tot meer luisterplezier en verdere betrokkenheid bij de in dit geval band en zangeres. Zodra ik zonder ook maar iets te veranderen de Orea weghaal en de Naim weer op zijn eigen voetjes staat wordt de weergave donkerder van klank, saaier, gewoner, de kers is weggehaald uit de appelmoes. Ik ben zelf eigenlijk wel verbaasd hoe goed hoorbaar het effect is. Zonder de Orea geeft de donkerder klank wel wat meer body aan de piano en lijken wegstervende tonen langer te duren. Alleen staat de piano in het stereobeeld wel haast naast de zangeres in plaats dat zij voor de piano uit in de luisterruimte wordt geprojecteerd. Nog eens de Orea onder de Naim en dan komt een betere verstaanbaarheid terug, weerklinkt muziek luchtiger en minder zwaar. Lange noten duren nog steeds een tijd als je goed luistert, ze zijn alleen niet meer zo zwaar.
Op de Naim versterker is het effect groter dan op de streamer. Waar te nemen in de diepte van het stereobeeld en het loskomen van de muziek van de luidsprekers, waardoor het geheel losser in de ruimte komt te staan. Net als bij de streamer worden details eenvoudiger om waar te nemen. Nieuwe geluidjes zijn nu hoorbaar op de achtergrond. Het luisterplezier wordt wederom groter, want de Naim versterker weet meer van zijn eigen karakter prijs te geven. Een karakter waarin ritme, timing en rust behoort te zitten. Het handelsmerk van Naim. Best wel gek, de beide apparaten staan op een kostbaar rek en alle andere apparatuur daaronder staat uit. Haal ik de Orea Graphite weer weg dan is de weergave onrustiger, gaat soms wat drukken op de oren, band, orkest en/of zangers komen allemaal op een kluitje te staan. Snel terugzetten die Orea en dan neem ik ook de diepere klankkleur van de instrumenten waar. Ik kan aan de Orea gewoon niets vinden dat negatief is. Vraag is dan, merk je dit over een week nog of is het verschil te klein om blijvend van te genieten? Ik denk van wel, dit is een blijvende verbetering die met de IsoAcoustics Orea wordt aangebracht.
Inpluggen
Ik zet de voetjes nog even onder streamer en weet u nog dat ik klaagde dat er warmte werd weggehaald? Welnu, de Furutech NCF Clear Line geeft die warmte terug als ik hem in de outlet steek. Met behoudt van de winst in detaillering van de Orea. In het gegroeide stereobeeld komen zangers en zangeressen naar voren, versmeren niet langer met en band of een orkest. Ritme vasthouden is nog net wat nadrukkelijker geworden, de weergave wint in intensiteit en verkrijgt meer glans. Haal ik alles weer weg, dan drukken de klanken meer in elkaar, de kluitvorming van musici komt terug en alles verkrijgt een lichte sluier. Houdt u mij ten goede, het is echt niet zo dat we spreken van een waardeloos systeem zonder Furutech en IsoAcoustics, de set is in basis heel fraai. Ik zou er ruimschoots mee kunnen leven. Alleen, nu weet ik dat het met vrij eenvoudige ingrepen wel een stukje beter kan. Een waarneembaar, reproduceerbaar en genietbaar stuk beter.
Het Furutech parallel filter heeft zelf een behoorlijk effect op het stereobeeld, zowel op de plaatsing in de hoogte als op de diepte en de breedte. De NCF Clear Line brengt de muziek vloeiender naar voren, met toegenomen gemak. Dat maakt de beleving leuker en trekt je meer de muziek in. Heel eenvoudig te controleren, de plug gewoon even naast het snoer naar de Powerigel insteken en uittreken. Zelfs op de daarvoor speciaal aangelegde groep met dure, audiofiele zekeringen in de meterkast werkt het ding. Als ik nog wat meer luister naar een zangeres ga ik mij licht irriteren aan een slissende “S”. Steek ik de Furutech in de muur dan verwordt de harde slis een ronde, veel natuurlijker “S” klank. Het is prettiger zonder een onnatuurlijke slis op de stem. Tonen duren langer, de weergave vult meer de hele ruimte, komt verder los van de weergevers. Naarmate ik langer luister en meer probeer gaat beter opvallen waar de verschillen precies in zitten.
Combinatie van IsoAcoustics en Furutech
Heeft de ene tweak als effect wat warmte weg te halen, de volgende geeft het weer terug. Dat maakt dat tweaken altijd een zaak is van proberen. Terwijl deze twee tweaks beiden bewezen hebben meer positieve eigenschappen mee te nemen dan negatieve. In dit geval vertegenwoordigen ze samen een paar extra voordelen. Met Orea gaat de performance van elektronica omhoog, de NCF Clear Line zorgt voor verbetering van het stereobeeld, brengt een kleine, goed waarneembare, extra dimensie aan de muziek.
De ervaring thuis is niet anders, daar zit elke Furutech NCF Clear Line in hetzelfde stopcontact waar ook mijn netfiters op zitten. Ze nemen de taak van een goed filter of een goede verdeeldoos niet over, ze werken samen. En de voetjes? Het lijkt wel of Naim een upgrade heeft gedaan voor een nieuwer model. Zonder in te leveren, want dat is belangrijk met tweaks, soms veranderen ze wel het geluid, maar is de luisteraar op de lange duur minder gelukkig en gaan de tweaks Marktplaats op. Laat ik het zo samenvatten: het aanwezige systeem is zonder meer goed en boven modaal. Het is en blijft een fijn muzieksysteem. Maar…. Met tweaks til je het niveau omhoog zonder grote investeringen te doen. Bovendien zijn goede dempers voor onder de apparatuur en een extra filter voor de stroomvoorziening altijd op hun plaats. Van een drukke weergave, met beperkte ruimte informatie waarin details er wel zijn maar niet opvallen, kun je groeien naar meer ruimte, extra beleving, opvallende details en een los karakter. Verwacht geen wonder, het is tunen en verbeteren, niet het verheffen van een matig apparaat naar een high end model. Wie dat beweert liegt glashard. De basis moet goed zijn, dan zijn er vervolgstappen mogelijk in de juiste richting.
Klik hier om naar de productpagina van de Furutech NCF Clear Line te gaan
Klik hier om naar de productpagina’s van de IsoAcoustics te gaan