Inakustik Referenz Power Station AC-3500P & Isotek EVO3 Aquarius

Isotek EVO3 Aquarius & Inakustik Referenz Power Station AC-3500P. Stroom, kun je dat ruiken?

Nee, in tegenstelling tot wat een oudere TV reclame deed vermoeden kun je vieze of schone spanning uit het lichtnet niet ruiken, niet zien, beter niet voelen, wel beleven. Beleven als in: “Met meer plezier naar muziek luisteren op dezelfde installatie als altijd”, met behulp van een netfilter dat ongewenste vervorming uit de netspanning verwijdert en daarmee zorgt dat de voeding van uw kostbare apparatuur beter zijn werk kan doen. Storingen ontstaan al bij het opwekken van elektriciteit, ontstaan door apparatuur in huis zoals dimmers, LED lampen, mobiele telefoons, Wi-Fi bronnen etc. Al die vervuiling gaat uw apparatuur in, gaat deels door de voeding van versterkers, CD-spelers, tuners en streaming apparaten heen en maakt het luisteren tot een onrustige beleving. De vervuiling moduleert mee op de maat en dynamiek van de muziek. Het bijzondere is dat zoiets pas het meeste opvalt als u de storing weghaalt, dan gaat het stereobeeld echt open, worden microdetails hoorbaar en ervaart u dat er “stilte” achter de muziek zit. Bij Lexicom MultiMedia kunnen we u dat eenvoudig laten horen of beleven. Zelf testen wij met regelmaat oplossingen op jacht naar het beste lichtnetfilter of het filter met de beste prijs/kwaliteit verhouding. In deze test hebben we een vergelijking gemaakt tussen een IsoTek EVO3 Aquarius en een Inakustik Referenz Power Station AC-3500P, beiden in relatie tot een Naim PowerIgel verdeelblok.

Naim Audio PowerIgel

Het PowerIgel netsnoerverdeelblok is er voor 6, 8 of 11 apparaten en eigenlijk speciaal ontworpen voor Naim apparatuur. Het blok met vaste snoeren levert vaak al een behoorlijke verbetering ten opzichte van standaard netkabels en inferieure verdeeldozen. Wanneer alle apparaten dezelfde voeding krijgen uit één “verdeelcentrum” en via dezelfde kwaliteit netkabels, is de voedingskwaliteit gelijk. In goedkope verdeeldozen wil het nog wel eens zo zijn, dat het eerste apparaat de schoonste stroom krijgt en dat het laatste apparaat duidelijk meer last heeft van de elektrische “rommel” van alle andere apparaten. De geanodiseerde aluminium behuizing van de PowerIgel is mechanisch ontkoppeld door middel van voeten, bestaande uit bladveren, om de effecten van microfonie te reduceren. Kleine spikes tussen de bladveren en de vloer zorgen voor het verder terugdringen van microfonie-effecten. De PowerIgel maakt gebruik van hetzelfde type kabel dat overal door Naim Audio wordt gebruikt. Een speciale koude-soldeer-techniek elimineert bijna alle aansluitingsverliezen, bij geschroefde aansluitingen vormen deze verliezen één van de grootste problemen. De ster-configuratie garandeert een gelijkblijvende geluidskwaliteit voor alle audiocomponenten aangesloten op de PowerIgel. Het verfijnde ontwerp en design maken de PowerIgel uniek op de hifi-markt. De prijs voor een PowerIgel loopt van € 870,- voor een 6-voudige uitvoeting tot € 970,- voor de 11-voudige variant.

IsoTek EVO3 Aquarius

De Aquarius is een netfilter met zes uitgangen waarvan er twee zijn gereserveerd voor apparaten die veel stroom vragen (b.v. versterker of actieve subwoofer) en vier voor bronnen (b.v. CD, streamen, phonoversterker, tuner). De high current outlets kunnen maximaal 3600Watt leveren, de andere vier 1150Watt continue. Uiteraard niet allemaal tegelijk! IsoTek claimt een reductie van RFI van 60dB en de Aquarius haalt de vervorming uit de netstroom. Door de wijze van aansluiten van de outlets voorkomt de Aquarius dat het ene apparaat het andere kan storen. De interne steraansluiting draagt er bovendien zorg voor dat elk apparaat de maximale hoeveelheid stroom kan trekken. De toegepaste bedrading bestaat uit verzilverd OFC koper met een FEP (teflon) isolatie. De Aquarius heeft een overspanningsbeveiliging ingebouwd. Standaard wordt een IsoTek EVO3 Premier netsnoer meegeleverd. De stijlvolle behuizing, naar keuze zwart of aluminiumkleur, heeft de afmeting van 444x90x305mm. De aansluiting is een 16A IEC C20 chassisdeel. De prijs van de IsoTek EVO3 Aquarius is € 1398,- met het Premier netsnoer, of € 2128,- met het betere IsoTek EVO3 Optimum netsnoer dat los € 849,- kost.

Inakustik Referenz Power Station AC-3500P

Het Referenz Power Station AC-3500P werkt op basis van efficiënte parallel filters om vervuiling vanuit het lichtnet en vanuit de aangesloten apparaten naar aarde af te voeren zonder de afname van stroom te beïnvloeden. Parallel filters hebben het voordeel dat er geen spoelen in de stroomweg staan, er zijn veel minder connecties (krimp of soldeer) en daarmee wordt overgangsweerstand zoveel mogelijk voorkomen. Een stertopologie is toegepast, het ene apparaat zal het andere niet te kort doen. Het interne, gedempte sub chassis zorgt dat mechanische trillingen worden onderdrukt veroorzaakt door de 50Hz lichtnetfrequentie. Aan de achterzijde bevindt zich een 16A IEC C20 chassisdeel en zijn er zes outlets beschikbaar, allemaal evenredig in staat om versterkers of bronnen te voeden. De kast is gemaakt uit zwaar metaal met een naar keuze zwart of aluminiumkleur frontpaneel met daarop een enkele druktoets om het filter in te schakelen en de uitgangen te activeren. Een LED aan de onderzijde verspreidt een zacht wit licht in stand-by mode en blauw als het filter is ingeschakeld. Ook in de AC-3500P is voorzien in een overspanningsbeveiliging. Standaard zit een eenvoudig netsnoer in de doos van de AC-3500P. De prijs voor dit filter is € 1.749,-.

Muziek & set

Ik koos voor het vergelijk vier mij bekende tracks om naar te luisteren van een uiteenlopend genre.

Allan Taylor met “The Beat Hotel” voor een mannenstem met diepe lage tonen en her en der in het stereobeeld geplaatste percussie. De Française Angelina Wismes met “Nantes” voor de vrouwenstem, met akoestische begeleiding van piano, bas en accordeon. Van het Bobo Stenson Trio de “Song of Ruth”, jazz met piano, bas en slagwerk, waarin bekkens zeer filigraan zijn opgenomen en de drums dynamiek eisen. Tenslotte een klassiek werk van het Franse wonderkind op viool Camille Berthollet. Van haar speel ik de “Hungarian Dance No. 6 in D-flat major”. De volgorde van draaien is random ter voorkoming van teveel gewenning, in de tekst hieronder is dat niet zichtbaar om de leesbaarheid te bevorderen.

Als systeem koos ik voor een Metrum Acoustics Ambre Roon Endpoint van € 1199,-, over I2S gecombineerd met een Metrum Acoustics Jade D/A converter met volumeregeling van € 2.995,-. Vanwege de volumeregeling sluit ik met plezier de Jade met AudioQuest gebalanceerde kabels rechtstreeks aan op een Bryston 4B3 eindversterker van € 6.990,- om een set B&W 804 D3 Diamond luidsprekers aan te sturen die samen € 9.000,- moeten opbrengen. Aan de Naim Audio PowerIgel zitten vaste netsnoeren, bij de netfilters gebruik ik IsoTek EVO3 netsnoeren, een Initium naar Ambre (€ 79,-), een Premier naar Jade (€ 119,-) en een Elite naar de Bryston (€ 499,-). Naar de netfilters gaat een Optimum (€ 849,-). De luidsprekerkabel is een Chord Company Signature Reference en ook de Ethernetkabels komen van Chord.

De set weet de verschillen tussen de Naim verdeler en de twee netfilters op de juiste wijze uit te vergroten, om in ieder geval een duidelijk onderscheid te kunnen maken. Tijdens het wisselen van de netsnoeren is steeds op de fase gelet om daar geen beoordelingsfouten mee te veroorzaken. Tussen de drie verdelers/filters en de wandcontactdoos zitten geen andere verdeelblokken.

Allan Taylor

Met Naim PowerIgel wordt de muziek breed neergezet, komt mooi los van de weergevers en de stem staat op de juiste hoogte. In het stereobeeld is erg weinig diepte, in de breedte en hoogte kun je gerust spreken van een ruimtelijke weergave. De lage tonen zijn strak al mag het laag in de stem dieper zijn met meer resonanties van de borstkas. Hier speelt absoluut muziek, met een indrukwekkende weergave die heel groots aandoet en waarin je de reserve power van de Bryston kunt voelen. Als ik het netfilter van Inakustik ga gebruiken lijken de lage tonen een stuk verder naar onder door te lopen. Er ontstaat per direct een flinke diepte in het stereobeeld, jammer dat de positie van de stem zakt. De stem gaat veel dieper, heeft meer borstkas en krijgt de ware impact. De druk van de lage tonen is groter met de Inakustik, gelukkig nog steeds heel aangenaam en zeker niet aan het opblazen. Percussie details krijgen meer definitie en er is beter te horen om wat voor slagwerkinstrument het gaat, zoals bij een tamboerijn. De basdrum roffelt meer in plaats van te verworden tot een lang aangehouden klap. Vooral de diepte in het stereobeeld is een grote winst en komt de onderlinge scheiding tussen mens en instrumenten ten goede. Daarom is tekst beter te volgen en dat houdt de aandacht vast. Een netfilter hoort bij een set als deze en is zeker een verrijking op alle fronten. Zelfs voor de eindtrap die niet geremd wordt in dynamiek. Met de IsoTek is het stereobeeld minder diep dan bij de Inakustik, al blijft het een stuk dieper dan met de Naim. De stem wordt overdadig groot en breed, terwijl ook nu de positie in de hoogte is afgenomen. De weergave is niet langer zo groots en imposant. Zelfs in vergelijk een beetje gewoontjes, prettig doch nietszeggend, niet in positieve zin opvallend, gelukkig helemaal niet in negatief opzicht. Zou ik de Inakustik niet hebben gebruikt dan stemde de IsoTek zeker tevreden. Nu weet ik dat ik nog een stap voorwaarts kan zetten. De IsoTek toont met Allan Taylor een beetje rommelig karakter dat zelfs de Naim niet voor elkaar krijgt, want instrumenten en stem vloeien soms teveel in elkaar.

Angelina Wismes

Met Naim is de scheiding tussen stem en piano erg fijn, de hoogte afbeelding klopt, nog steeds is er geen diepte in het stereobeeld. De invallende accordeon speelt harmonieus. De stem van Angelina klinkt aan de harde kant, wat de sfeertekening niet ten goede komt. Ze is wel heel verstaanbaar met een duidelijke articulatie. Toch moet de sfeertekening verbeteren, want vanwege de “harde” weergave waarin zachtheid ontbreekt ga ik niet direct op pad om een stokbrood kopen. Met de Inakustik beluister ik een lievere stem, weg is de harde klank en terug komt de innemende Angelina gelardeerd met zeggingskracht. De piano is zachter van toon, accordeon herovert zijn prominente plaats, goed hoorbaar is dat de piano steeds op de achtergrond mee blijft spelen, dat was met de Naim niet altijd even duidelijk. Wat een verschil in klank tussen de Naim en de IsoTek, de track is zoveel sfeervoller en Franser. Zo steelt Angeline mijn hart weer en voel ik mij Frans. Het gehele stereobeeld is homogener en samenhang verbetert, terwijl door de diepte in het stereobeeld instrumenten plots een eigen plaats krijgen. De zangeres is jammer genoeg gaan zitten, waarom neemt de hoogte afbeelding duidelijk af? Is het omdat het ook niet in de opname heeft gezeten? Want ook met de IsoTek zakt de stem naar beneden. Nog steeds is haar stem is liever, nu met een lichte slis en duidelijker mondgeluiden. Het stereobeeld neemt in diepte af waardoor Wismes pal naast de accordeon komt te staan. De hotspot is kritischer en kleiner, ik moet goed in het midden gaan zitten van de driehoek luisteraar-luidsprekers. Met de IsoTek ontstaat evenmin de neiging om een stokbrood met kaas en een fles wijn te gaan halen. De IsoTek blijft steken midden tussen de “kaalheid” van de Naim en het “verwarmende karakter” van de Inakustik.

Bobo Stenson Trio

Met Naim is de klank van de piano aan de kale kant, al laat het instrument wel horen hoe groot het is. Helaas blijft het diepe fundament achter. De bekkens verkrijgen hun een echte metaalklank, ik blijf toch op zoek naar nog wat meer detail uit het ruisen. Het slagwerk krachtig en de contrabas wordt in de hand gehouden, gestreken is de basklank zuiver. Pianospel is telkenmale speels en laat zich met veel dynamiek beluisteren. Heel zuiver allemaal, toch kan het nog verfijnder. Al is het stereobeeld plat, muziek komt mooi los van de weergevers, is snel en puntig. Met de Inakustik beluister ik een rijkere piano voorzien van fundament, met meer ruimte om het instrument heen. Het is de rondere klank waarin de romp van het instrument mee gaat doen. De dynamiek is toegenomen over het gehele spel, bekkens behouden metaalklank en laten het ruisen meer tot in de finesses horen. Het stereobeeld is breder en fors diep geworden. Weer staat de muziek lager afgebeeld, perfect los van de luidsprekers komende. De gestreken bas staat een stuk naar achter, terwijl het slagwerk halverwege het beeld blijft en alleen een enkel klein stukje percussie op de voorgrond treedt. De muziek neemt je meer mee in het spel van de musici en het geheel boeit extra met een actief Inakustik netfilter. Waar filters de dynamiek vaak knijpen doet deze Inakustik de dynamische indruk juist toenemen door de rust op de achtergrond. Ik geniet volop van details, want wat een sprong voorwaarts maakt deze muziek in mijn oren. De IsoTek biedt niet de rijkdom van de Inakustik en laat een steekje vallen in de dynamiek. Het stereobeeld maakt een plattere indruk. Details uit percussie krijgen weliswaar alle ruimte, muziek is daarbij drukker geworden, want de ruimteafbeelding is gekrompen. Het hardere karakter van de piano keert deels terug. Gestreken bas staat niet langer zover naar achteren. De IsoTek heeft gewoon minder positieve invloed op de werking van de elektronica t.o.v. de Inakustik. Bas en slagwerk hebben de neiging te “pompen”. De weergavesnelheid is wel punctueler dan met het Naim blok of het Inakustik filter. De IsoTek houdt het ritme beter vast. Na een tijdje luisteren waardeer je ook dit filter weer al mis ik de grote ruimteafbeelding van de Inakustik. Wat op den duur nog een rol kan gaan spelen is het drukke karakter van de muziek met de IsoTek.

Camille Berthollet

Naim geeft violen een harde klank, maakt de muziek heel dynamisch in een plat stereobeeld. Klanken hangen uiterst links en rechts aan de speaker. Al snel heb ik de neiging het om volume te temperen, gelukkig blijven (zelfs in de zachte passages) details overeind. Ik mis een echte samenhang tussen de diverse orkestleden, het is zeker niet de meest boeiende opname of weergave. Wat kunnen de netfilters daarmee aan? De Inakustik maakt de vioolklank ronder en meer harmonieus, maakt de weergave detailrijker, dynamiek neemt niet af en het stereobeeld krijgt opnieuw diepte. Het spel is daarmee levendiger, het volume mag omhoog, de Inakustik laat vervolgens goed horen waar de opname de fout in is gegaan. Klanken hangen niet langer aan de speakers, kleine instrumenten als een fluit vallen daarom ineens op. Het orkest hervindt samenhang en samenspel, in dat geheel ontstaat klankrijkdom en zijn individuele instrumenten te volgen. Eigenlijk is de weergave op alle fronten sterker in kwaliteit toegenomen dan ik op basis van bovenstaande ervaringen had verwacht. Met de IsoTek is de diepte in het stereobeeld gekrompen en de (te) harde violen lopen meer in elkaar over. Ze vormen samen een kluitje in plaats van hoorbaar te worden als verschillende instrumenten. Ook hier veel drukte in de muziek en dat maakt opnieuw een rommelige indruk. Klanken komen los van de weergevers en hoogte en breedte zijn goed. Ik heb wederom de neiging het volume halverwege de track te dempen. Verdwenen is helaas een deel van de tonale harmonie welke de Inakustik in dit vergelijk weet aan te bieden.

Geliefd en gehaat

Netfilters veroorzaken een controverse in de audio, hebben te lijden onder vooroordelen, zijn vaak kostbaar en nemen bovendien plaats in. Ze zijn geliefd voor bronnen en worden gehaat met zware versterkers omdat ze dynamiek wegnemen. Tijd om die vooroordelen uit de weg te ruimen. Velen zullen het met mij eens zijn dat de netsnoeren in de doos, daar alleen ingestopt omdat de EU regels dat verseisen, inferieur zijn aan een goede netkabel. De volgende of voorafgaande stap is zorgen voor een goed verdeelblok, al dan niet met filters ingebouwd. De Naim PowerIgel zou een oplossing kunnen zijn, compact, handig en effectief. Een stap hoger zit een netfilter, maar neem wel een goed netfilter dat de dynamiek niet remt maar vergroot door de achtergrond onrust te elimineren. IsoTek en Inakustik bieden de oplossingen. Met een waarschuwing, want niet alle apparatuur werkt lekker met een filter in alle omstandigheden. In het bovenstaande vergelijk profiteert een digitale oplossing van Metrum Acoustics met een analoge krachtbron van Bryston juist volop van een netfilter. Waarbij tussen de twee vergeleken filters een discrepantie te vinden is. Niet alleen in opbouw, formaat of prijs, juist in klankeigenschappen, afbeelding van het stereobeeld, beheersing van lage en hoge tonen en het klankkarakter.

Op een systeem als omschreven heeft de Inakustik mijn voorkeur, in een ander systeem kan dat de IsoTek zijn. Feit is wel dat beiden een meerwaarde geven aan een audiosysteem, video verbeter je trouwens ook met een goed filter, boven een verdeelblok dat niet of minder effectief kan filteren. Om maar helemaal niet te spreken over de verbetering ten opzichte van een bouwmarkt blok met standaard snoeren. Wie investeert in een goed systeem kan haast niet om een netfilter heen. Stroomvoorziening zonder vervorming is heden ten dage een utopie, in stedelijk gebied of nabij industrie en thuis vanwege RFI uit Wi-fi, Dect straling, schakelende voedingen en voorschakelingen/dimmers van LED verlichting. Een goed netfilter kan de stap zijn van genieten van muziek naar beleven en gegrepen worden door compositie en uitvoering. Probeer het eens zelf, het team van Lexicom MultiMedia helpt u graag om de voor u juiste en betaalbare oplossing te vinden.