Inakustik Referenz Air Helix Design: LS-2404 Air luidsprekerkabel en NF-2404 Air interlink
In mijn handen houd ik een luidsprekerkabel met een doorsnede van twee komma vier centimeter en een lengte van drie meter die onwaarschijnlijk licht van gewicht is. De interlink uit dezelfde serie is al net zo dik en weegt ook zo weinig. Wat is hier aan de hand? Met een degelijke doorsnede zijn kabels normaliter zwaar, trekken kleine luidspreker door hun eigen gewicht haast van stands, zijn slecht te buigen en werken zich los uit aansluitingen als je niet oppast. Het geheim zit in de constructie van Inakustik Reference Selection kabels, het geheim is lucht en nog eens lucht. Waarom niet, lucht is de beste isolator voor alle soorten kabels, alleen niet erg bruikbaar omdat een niet geïsoleerd paar geleiders kortsluiting kan maken. Los dat maar eens netjes op en het resultaat is de dikke, soepele en lichte Inakustik NF-2404 Air en LS-2404 Air.
Opbouw
De interlink en de luidsprekerkabel zijn vrijwel gelijk geconstrueerd, waarbij de RCA interlink twee geleiders gebruikt en de luidsprekerkabel acht per mono streng. Elke geleider bestaat uit 24 geëmailleerde, zeer zuivere koperdraden met een dikte van 0,25mm, samengeslagen tot een 1,2mm2 geheel rondom een PE kern en daarna als geheel voorzien van een dunne laklaag om het Eddy current effect te reduceren. Voor de luidsprekerkabel worden de acht geleiders door clips geleid, voor de interlink de twee (RCA) of drie (XLR), die zorgen voor een
Schoenendoos
De rest van de opstelling bestaat uit een Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint, een Adagio DAC/lijnversterker en een Forte eindversterker. De Ambre en de Adagio zijn over I2S gekoppeld met een AudioQuest Vodka ethernet kabel. De Adagio en de Forte zijn onderling verbonden met een Chord Signature XLR. Een test heeft eerder laten zien dat voor het koppelen van de Metrum Adagio aan de Forte het gehoormatig niet uitmaakt of je een gebalanceerde (XLR) kabel gebruikt of een single ended kabel (RCA). Uiteraard maakt de kwaliteit van de kabel zelf wel uit. De Lexicom MultiMedia NUC draait de Roon core software. Het ethernet netwerk is opgebouwd rond AudioQuest Carbon ethernet kabels met als laatste meter naar de apparaten AudioQuest Vodka’s. Muziek staat op een Melco N10-H30-E digitale music library. Voor de stroomvoorziening maken we gebruik van een Atlas EOS Modular 4.0 3F3U verdeelblok, waarop het Roon endpoint en de DAC gefilterd zijn en de Forte eindversterker niet. Stroomkabels zijn AudioQuest Monsoon, NRG-4 en NRG-10.
Luidsprekerkabel LS-2404 Air
Ik vervang een set luidsprekerkabels van rond de € 400,- door de Inakustik kabel en ik maak een sprong in toename van detailweergave. Met een rip van de CD “The lyric” van Jim Tomlinson en zijn echtgenote Stacey
Een duet tussen de zoon van Jacques Brel en Micheline van Hautem van Mich en Scene maakt duidelijk hoe geweldig de scheiding tussen de stemmen onderling en de instrumenten is. Een prachtig duet en heel goed opgenomen. Andere tracks zijn minstens zo de moeite waard zoals “Ne me quitte pas”, dat mag een voorbeeld zijn voor velen in de studio of nabewerking. Heel eenvoudig: stem, bas en accordeon. Absoluut zuiver en zelfs als het fors hard staat blijft de zuiverheid en ongekunsteldheid overeind. Deze kabel sluit ik vooralsnog gelijk in het hart en beschouw ik als één van de betere kabels in de dure klasse. Zelfs de kleinste geluidjes zijn zonder moeite hoorbaar. Daarbij handelbaar, helaas wel wat kwetsbaar. Op “Au suivant” komt de vreugde nog eens naar voren waartoe de Inakustik kabel in staat is. Muziek staat volkomen vrij in de ruimte, de kleine LS3/5a krijgt een turbo boost in levendigheid.
Dynamiek en ruimte
Opgenomen met een groot dynamisch bereik (volgens Roon 22) vallen de zachtste tonen van Hélène Grimaud haast weg op haar “Credo for piano, chorus & Orchestra” gecomponeerd door Arvo Pärt om je vervolgens met koor en orkest uit je stoel te blazen. Roffelende pauken, wilde strijkers, onderdelen van het koor, alles komt voorbij in een aanvankelijk langzaam tempo voor de piano tot aan een orkaan van geluid als het hele orkest invalt en het koor wegblaast. Geen erg toegankelijke muziek, wel een achtbaan voor een installatie en daarom heel goed bruikbaar om transparantie van de kabel aan te tonen en klankzuiverheid te kunnen beoordelen. Deze kabel trekt voor mij alle registers wijd open op een positieve manier. Heel bijzonder als je van de kakofonie halverwege het werk nog iets zinnigs kun brouwen. Om dan ineens stil te vallen met lichte pianonoten die eveneens overeind blijven, het koor dat bijna fluisterend zingt en koperblazers om de dynamiek naar boven uit te putten. Menige luidsprekerkabel geeft de moed op, gaat hard en/of agressief klinken, duwt de muziek teveel naar de luisteraar of loopt in definitie langzaam dicht.
Wat een ruimte wordt hoorbaar op “Officium” van Jan Garbarek met het Hilliard Ensemble, met de natuurlijke galm van de kloosterkerk voor het ensemble, waar Garbarek met zijn sopraan saxofoon doorheen loopt. Tonen die zich laten dragen in de ruimte, weerkaatsen en resoneren. De zachte zang als leidraad door het geheel. Intrigerend hoeveel extra een luidsprekerkabel kan toevoegen aan het herscheppen van de akoestiek. Waarbij de kabel geen moment aanleiding geeft tot het dempen van het volume vanwege schepte of overmatige hoge tonen. Lage tonen komen nu nauwelijks voor, bovendien zijn de weergevers te klein om de luchtbewegingen in de kerk weer te geven. Een subwoofer is daar zeker bij nodig. Gelukkig vullen onze hersenen de ontbrekende informatie aan, juist omdat de akoestiek zo goed tot zijn recht komt.
Synergie met NF-2404 Air RCA interlink
Eenzelfde test met eerst de Chord en dan straks de Inakustik. Vienna Teng’s “Harbor” komt mooi los van de weergevers, maar is niet breder dan de opstelling met erg weinig hoogte. Scheiding tussen instrumenten is goed, stem en tweede stem (ook van Teng) komen samen vrij van de band. De drukke muziek loopt niet vast, drums, piano strijkers, alles heeft een plaats. De Inakustik maakt het stereobeeld breder in samenwerking met de luidsprekerkabel, trekt alles nog net wat meer uit elkaar. Hoogte wint wel iets, maar dat is verwaarloosbaar. Er zit meer drive in de muziek, de Inakustik heeft wat weg van AudioQuest kabels met hun push en snelheid. De stem van Teng is duidelijk beter te volgen en de teksten kan ik beter verstaan. Piano heeft wel minder body, daarbij meer attack en laat zich meer ‘zien’. De prettige winst in de breedte van het stereobeeld is het meest welkom.
Lief tot heftig
Wie zegt dat Yello niet kan op een LS3/5a? Met Heidi Happy en Till Brönner in gastrollen op “You better hide” laat de kleine luidspreker in een ruimte van 3 x 4 meter meer dan voldoende energie los om geloofwaardig te zijn. Opgesteld in een bijna gelijkbenige driehoek, tweeters hart op hart 1,9 meter uit elkaar en tot de oren 2,2 meter, spelen ze aan de Inakustik kabels de gehele ruimte vol met energie, definitie en passie. Doen dat in de combinatie ongeveer gelijkwaardig met de Chord interlinks. De verschillen zitten in het kleinere beeld met minder punch van de Chord, de winst zit met Chord in ruimte om de stem en instrumenten. Het is geen lood om oud ijzer, de klankverschillen en interpretatie zijn anders, het kwaliteitsniveau mag je als gelijkwaardig beschouwen in mijn oren. Hier gaat eigen voorkeur van de luisteraar een grote rol spelen, mogelijk ook het prijskaartje, er is geen verschil van dag en nacht. Ik zou het lastig vinden om te kiezen en in geval van Inakustik LS-2404 Air luidsprekerkabels zeker gaan voor de RCA of XLR versie van de NF-2404 Air.
Duur is relatief