Hifi Rose RS150 vs Lumïn T2

Hifi Rose RS150 vs Lumïn T2

Een paar maanden terug hebben we de Hifi Rose RS-250 flink aan de tand gevoeld en vergeleken met de Auralic Altair G1. De uitgebreide mogelijkheden en de unieke presentatie met dat mooie apparaat-vullende touchscreen waren redenen om het merk te gaan voeren bij ons in de winkel. En laat die RS-250 nou ook nog eens verdraaid leuk presteren op audiogebied, zeg! Bij aanbod komt altijd vraag naar meer, dus mede door aandringen van enthousiaste klanten hebben we doorgepakt met investeren naar de grotere broer genaamd RS-150.

Met z’n volledige hifi-breedte van 43 cm is dat apparaat een ware eyecatcher in ons hifi-rack sinds eind Juli. Nou wil het gehoor ook wat en bij elke demonstratie worden klanten blij van wat ze horen bij het inzetten van de RS-150 bij ons in de demoruimte. Internationaal blijkt de RS-150 ook zeer gewaardeerd  te worden en het apparaat sleepte zelf een EISA-Award in de wacht!

Dan komt natuurlijk bij ons de vraag opzetten hoe zo’n RS-150 zich nu verhoudt ten opzichte van de concurrentie. Als waardige opponent hebben we gekozen voor de Lumïn T2. Deze lijkt qua audiospecificaties nog het meest op de RS-150 en komt qua prijsstelling ook in de buurt.

De “Grote Rose”

Het gehele frontpaneel van de RS-150 wordt in beslag genomen door een ruim en goed afleesbaar 14.9-inch touchscreen. Met dit scherm bedient u alle functies, past u de instellingen aan op uw persoonlijke voorkeuren en word u optimaal geïnformeerd over de afgespeelde muziek.

Bedient u de multimedia netwerk speler liever op een vertrouwde manier? Er wordt een handige Bluetooth remote control meegeleverd waarmee u de speler zelfs uit het zicht kunt bedienen. Via de ROSE Connect smartphone app voor iOS en Android browset u overzichtelijk door de muziekcollecties op bijvoorbeeld uw NAS of online.

Via ROSE OS krijgt u toegang tot ROSE Tube, een selectie met YouTube video’s. Deze videoclips kunt u via de display van de multimedia netwerk speler en via een 4K UHD-scherm in highres beeld- en geluidskwaliteit afspelen. Beleef uw eigen digitale muziek- én filmbibliotheek in hoogwaardige stereokwaliteit. Speel internetradiostations af en beluister podcasts. Via de USB-poort sluit u er bovendien een cd-rom drive op aan waarmee uw cd’s kunt afspelen en rippen in de hoogst mogelijke geluidskwaliteit.

De speler ondersteunt zowel Spotify, Tidal en Qobuz. Stream muziek via Airplay, DLNA, via ROON of sluit er je digitale audiocomponent op aan en geniet van muziek in een ongelofelijk goede geluidskwaliteit. Bovendien is de DAC geschikt voor het omzetten van MQA-bestanden zodat u optimaal geniet van de Tidal Master collection. Wilt u meer functionaliteit? Via de ROSE Store download u gratis apps waarmee u in een oogwenk oneindig veel functionaliteit toevoegt.

De HiFi ROSE RS150 is voorzien van een kwalitatief hoogwaardige Ashai Kasei VERITA AK4499EQ DAC-chip. Deze biedt een maximale resolutie van 32bit-768kHz PCM en Native DSD support tot DSD512. Dit digitale hart is geschikt voor vrijwel elk type bestandsformaat. Dankzij toepassing van de nauwkeurige Femto klok ervaart u vrijwel geen jitter tijdens de weergave. Hiermee is de ingebouwde DAC uitstekend geschikt als hoogwaardige DAC voor uw bestaande digitale geluidsbron.

Deze premium multimedia netwerk speler is voorzien van zo ongeveer elke aansluiting die u maar kunt wensen. Analoog is de speler voorzien van een stereo RCA-lijningang, een stereo RCA-lijnuitgang en van gebalanceerde XLR-uitgangen. Digitaal heeft de RS150 een coaxiale S/PDIF in- en uitgang, een optische Toslink in- en uitgang, AES/EBU gebalanceerd in en uit, USB-audio in, HDMI in (ARC) en uit, een MicroSD slot, een USB-C poort, twee USB3.0 poorten en een USB-poort voor een WiFi/Bluetooth dongle wanneer u geen gebruik van de vaste netwerkaansluiting wilt maken.

De RS150 is verder als digitale bron aan te sluiten op een externe DAC met behulp van I2S. Op de achterzijde is een RJ45 connector (CMOS 3.3V) en een DVI-poort (A/B mode) opgenomen. Hiermee is deze HiFi ROSE RS150 zelfs geschikt voor gebruik in (semi)professionele omgevingen.

Specificaties

  • Ondersteunde bestandsformaten: Audio: WAV, FLAC, AIFF, WMA, MP3, OGG, APE, DFF, DSF, AAC, CDA, AMR, APE, EC3, E-EC3, MID, MPL,MP2, MPC, MPGA, M4A |
  • Video: ASF, AVI, MKV
  • Sampling Rate & Bit Depth: PCM : 8KHz~768KHz(8/16/24/32bit per Sample) Native DSD: DSD64(2.8MHz)/DSD128(5.6MHz)/DSD256(11.2MHz)/ DSD512(22.4MHz)
  • Streaming protocollen: Tidal, Qobuz, Spotify, RoseTube, RosePodcas, Internetradio, Airplay, UPnP/DLNA, Roon Ready, Bluetooth (met dongle!)
  • Netwerk: RJ45, WiFi (met Dongle)
  • Ingangen: Optical, COAX, Line-IN, AES/EBU, HDMI ARC, USB DAC
  • Ingangen: Optical, COAX, Pre-OUT (Balanced x 1, Unbalanced), I2S-DVI, I2S-RJ45, AES/EBU, HDMI 2.0 (up to 3840 x 2160 / 60Hz)
  • Afmetingen (HxBxD): 123 x 430 x 316mm
  • Gewicht: 13kg
  • Afwerking: Zwart of Zilver

De Hifi Rose RS150 kost € 4.399,- .

De Lumin T2

De Lumin T2 streamer heeft veel van de technologie van de Lumin topmodellen uit de X1 serie meegekregen, wat aan het uiterlijk goed te zien is. De constructie van de kast met massieve gefreesde aluminium panelen geven de T2 een premium uitstraling.

Speciaal voor de T2 is er een nieuw processor platform ontwikkeld dat DSD512 mogelijk maakt en bitrates accepteert tot 384kHz. Een dubbel uitgevoerde ESS Sabre ES9028PRO DAC chip converteert de digitale stream naar analoog. Daarbij heeft de T2 een 32-bit digitale volumeregeling zodat een eindversterker direct kan worden aangestuurd. Digitale klok, voeding en interfaces voldoen uiteraard aan de hoge standaarden passend in de Lumin filosofie. De Lumin T2 is Roon ready, kent PCM en DSD up/downsampling, heeft een volledige MQA ondersteuning en speelt muziek van Tidal, Qobuz, TuneIn en via Airplay. Zowel digitale als analoge uitgangen zijn aanwezig (USB, S/PDIF, RCA,  en XLR). De besturing van de Lumin T2 geschiedt volledig met de eigen App of werkt via Roon software.

De technische specificaties van de Lumin T2 liegen er niet om en laten zien hoe universeel de T2 is, al is daaruit niet af te leiden hoe geweldig deze streamer presteert voor muziekweergave, ongeacht de bron al zal die mede kwaliteit bepalend blijven.

Specificaties

  • DSD Support: tot DSD512 22.6MHz, 1-bit
  • PCM Support: tot 384kHz, 16–32-bit, Stereo
  • DAC: Dual ESS SABRE32 ES9028Pro DAC chips
  • Volumeregeling: Precision 32-bit internal digital volume
  • Upsampling: DSD128 upsampling, PCM 384kHz upsampling
  • Digitale uitgang USB: Native DSD512, PCM 44.1–384kHz, 16–32-bit, Stereo
  • Digitale uitgang BNC S/PDIF: PCM 44.1kHz–192kHz, 16–24-bit, DSD (DoP) 2.8MHz, 1-bit
  • Afwerking: Zwart of naturel geborsteld aluminium
  • Afmetingen: 350mm (B), 345mm (D), 60mm (H)
  • Gewicht: 6kg
  • Streaming protocollen: UPnP AV (OpenHome), Roon Ready, Spotify Connect, Apple AirPlay, Gapless Playback, On-Device Playlist
  • App: TIDAL, MQA, Qobuz en TuneIn Radio, volume, artwork, playlist, zoeken etc.
  • File formaten: DSF, DIFF, DoP, FLAC, (ALAC), WAV, AIFF, MP3, AAC, MQA
  • Ingangen: Ethernet RJ45 network 1000Base-T
  • USB opslag: flash drive, USB hard disk (Single-partition FAT32, exFAT en NTFS)
  • Analoge uitgangen: XLR balanced, 6Vrms, RCA unbalanced, 3Vrms
  • Ondersteunde controllers: Apple iPad (vanaf v2). iOS 8.0 of later required, Android vanaf 4.0 (Ice Cream Sandwich)

De Lumin T2 kost € 4.499,- .

Waar luisteren we op?

Zoals u wellicht vernomen heeft uit de vorige recensie druppelen bij ons de B&W 800-D4-serie luidsprekers binnen op het moment van dit schrijven.

We kiezen dan ook de kersverse, uiteraard inmiddels goed ingespeelde 804D4 als referentie luidsprekers voor deze luistersessie. De krachtbron is dit keer een Michi X3 geïntegreerde versterker. Niet alleen de prijsstelling en match met B&W, maar ook het uiterlijk heeft ons doen besluiten tot deze keuze. Het glanzende zwarte front van de Michi past namelijk buitengewoon mooi bij de HiFi Rose. Daarnaast hebben we de Lumïn T2 vaak met Michi gedemonstreerd, dus de keuze was eigenlijk snel gemaakt.

De Luidsprekers worden verbonden met de oude trouwe Chord Reference Signature luidsprekerkabels, de beide netwerkspelers met identieke en gelijktijdig ingespeelde Chord Clearway RCA interlinks en de netwerkspelers met de switch d.m.v. Chord C-Stream netwerkkabels.

De Powerigel voorziet de apparaten van de nodige netspanning en de Silent Angel  Bonn en 8  gevoed door de Silent Angel Forester bemiddelt tussen netwerkspelers en router. We kiezen er deze keer bewust voor om met de eigen app’s van de netwerkspelers te werken en een keer niet via Roon, al zijn beide apparaten  weldegelijk Roon ready.

Doet u mee?

We beginnen onze sessie met een coverversie van U2’s With or without you door Sinne Eeg (door ons gekscherend tot “ Noorse Diana Krall” genoemd) Dit is een vrij druk arrangement bestaande uit een Jazz combo met Symfonieorkest. Bij deze opname lijkt hoorbaar weinig versterking of manipulatie van de akoestische instrumenten gebruikt, dus kunnen we de D/A converters van beide streamers mooi op klankechtheid én controle beoordelen. De nieuwkomer/uitdager van Hifi Rose mag als eerste. De RS150 laat mooi de keuze van de producer horen; zang op de voorgrond, direct gevolgd door het Jazzcombo met daarachter spitsvondige omspelingen in het orkest. Uiteraard is de gekozen basis van Michi met B&W debet aan een groot deel van deze presentatie, maar de RS150 als bron doet wat ons betreft deze combinatie eer aan door een mooie muzikale balans aan te bieden met een mooie verdeling in het stereobeeld zonder scherpe randjes of andere storende artefacten.

Hoe anders is de weergave na omschakelen naar de Lumïn T2. Aan de stem van Eeg valt meteen op dat ze bij Lumïn een ander klankideaal nastreven. Sinne klink veel rauwer en de overige deelnemers “frisser” in de mix. Alle muzikanten staan iets meer op één lijn, wat overigens niet betekent dat het orkest nu meters naar voren is geschoven. Vooral het jazz combo klinkt dichterbij. Het lijkt erop dat Lumïn meer aandacht voor het detail gekozen heeft en dat is vooral te merken aan de iets beter te volgen baslijn en de ritmesectie t.o.v. de Hifi Rose. De weergave wordt gelukkig nooit agressief, maar zou voor sommigen wel als heftig ervaren kunnen worden.

Ooh Yeah!

We verruilen het jazzcombo voor een funkband, het symfonieorkest voor een wat meer bescheiden blazerssectie en tot slot de zang voor een jazz-gitaar-virtuoos. De T2 deed net goeie zaken met strak laag dus het volgende nummer genaamd Ooh Yea van Lee Ritenour is een mooie test om de grenzen van die fijne eigenschap op te zoeken. De basgitaar gaat van tijd tot tijd echt tot in het laagste register en dat wordt door de T2 goed beteugeld. De solo gitaar van Lee staat mooi naar voren in de mix en de melodische interactie met de muted trompet is duidelijk waarneembaar. Omspelingen in de andere instrumenten komen mooi naar voren en e totale ambiance wordt fraai gepresenteerd. Dan is het weer de beurt aan de Hifi Rose. Wat ons meteen opvalt is dat er iets meer rust in de weergave is, maar dat de ruimtelijkheid en de punch iets minder zijn dan bij de T2. De focus lag eigenlijk bij het opzoeken van grenzen van de laagweergave, maar ook bij de RS 150 gaat er niets mis en is het laagste octaaf mooi doortekend en goed te volgen, zij het met iets minder kracht dan bij de T2. De RS150 geeft wel iets meer ruimte aan het micro-detail dan de T2, maar moet daar wel wat ruimtelijkheid en wat sprankeling bij inleveren.

Nog een keer… Ooh Yeah!

Zoals u in voorgaande recensies van ons gemerkt heeft komt de inspiratie van onze muziekkeuze vaak tijdens het luisteren. Deze is wel heel makkelijk, maar omdat vrijwel iedereen Yello kent en vooral het nummer dat wij nu de revue laten passeren, konden we het niet laten! Bovendien gaan we van twee meer akoestisch georiënteerde opnames naar iets totaal synthetisch. Weliswaar gebaseerd op samples van stem en “echte instrumenten” maar totaal absurd “gepitched” en meesterlijk onder elkaar gezet door het Oostenrijkse Duo. De RS150 mag nu eerst. De weergave van deze nogal drukke productie is strak en erg goed gecontroleerd. Het stereobeeld wordt van links naar rechts bemand met allerlei samples en slaginstrumenten. De synthetische baslijn is prima te volgen, maar toch hebben wij ons dit nummer iets levendiger in de herinnering. Heel moe word je in ieder geval niet bij deze presentatie.

Aanvankelijk lijkt de weergave van deze Yello klassieker bij T2 niet veel anders dan bij de RS150. Wat meteen opvalt is dat de uitklank van de gebruikte samples iets langer is dan bij de RS150, maar om dat echt vast te kunnen stellen moesten we wel heel vaak schakelen. Het verschil is pas goed waarneembaar in het middengedeelte als er akkoorden gespeeld worden door een synthesizer. De gekozen synth-pad-sound klink bij de Lumïn een stuk rijker en je hoort het verloop van de samples beter. Zoals eerder gezegd, we moesten veel schakelen om tot die conclusie te komen wat maar weer aangeeft hoe dicht bij elkaar de weergave van deze netwerkspelers kan zijn.

Klassieke bezinning

Het enige aspect dat het volgend te beluisteren werk met het voorgaande heeft is de ruimtelijkheid. Een opname die we van tijd tot tijd voorschotelen aan de klant met een wens naar klassieke muziek is het concert voor twee violen van Vivaldi. De opname is van een orkest onder leiding van Jordi Savall, alwaar de solisten leden van het orkest zijn. De ultieme kans om de T2 wederom te testen op ruimtelijke weergave, waar deze op uit blijkt te blinken in onze voorzichtige, tussentijdse conclusie. We horen een niet al te groot Barok Ensemble vermoedelijk opgenomen in een vrij grote kerk. De opnamelui hebben soms microfoons wat dichter bij de solisten geplaatst wat niet ongebruikelijk is bij opnames in dergelijke ruimtes. Omdat de Lumïn in staat is de ruimte fraai weer te geven, merkten we hier z.g. Zweiräumigkeit op in de opname.

Bij Zweiräumigkeit (hier van toepassing op de solisten) lijken sommige instrumenten in een andere ruimte te staan dan de rest van het ensemble. Een “fout” in de opname hier genadeloos gestraft door de T2

We verwachten niet dat de Hifi Rose fouten in een opname zullen verbeteren en als dat wel het geval zou zijn, kunnen we niet spreken van een eerlijke weergave. Wees gerust, ook hier wordt de Zweiräumigkeit genadeloos aan het ligt gebracht! Wat opvalt is dat het begin veel voller klinkt op de Rose dan bij de Lumïn.  Het orkest heeft meer fundament en staat breder in het stereobeeld. Het geheel speelt zich onmiskenbaar af in dezelfde grote kerk en is knapperig en opzwepend. Helaas komt die ene soloviool nog steeds hard binnen op links met een andere ruimtelijkheid, zoals eerder verklapt. Het lijkt nu zelf wel of dat de producer met een schuifregelaar op het mengpaneel de solist kunstmatig naar voren haalt en later weer terugschuift. Zo viel het ons niet op bij de T2.

Waarom nooit Michael Jackson??

Dus wel! The King of pop mag eigenlijk niet ontbreken bij een luistersessie. We kiezen een wat later werk van Jackson genaamd Stranger in Moscow. We waren gebleven bij de RS150. Net als  bij Yello worden hier ook Samples ingezet vergezeld door mooi opgenomen akoestische instrumenten. Michael’s stem staat mooi in het midden en de weergave is vloeiend en vol. Je gaat zo’n jaren 90 productie heel anders waarderen als deze afgespeeld wordt op een top-installatie. Zouden meer mensen moeten doen…

Moeten er wel even bij vermelden dat we de MQA variant van Tidal gebruiken hier. Bij de T2 valt na de eerste noten een heel andere presentatie op. Iets preciezer dan bij de RS150 maar wel minder vol. De verschillende instrumentsecties en stemmen staan losser van elkaar en de stem van Jackson krijgt iets meer gestalte. De weergave is wederom wat frisser dan bij de RS150, maar gaat gelukkig niet over de schreef. Wel hadden we het idee dat bij de Rose in het drukkere gedeelte iets meer ruimte voor de verschillende instrumenten overbleef dan bij de T2.

Keuzestres?

Als het gaat om weergave kunnen beide netwerkspelers elkaar best hebben. De Lumïn heeft meer detail, openheid en soms meer laag in de weergave en de Hifi Rose wat meer homogeniteit, balans en rust. Bij drukke elektronische muziek zijn de verschillen moeilijk in één oogopslag vast te stellen. Als de weergave van apparaten dan zo dicht bij elkaar ligt, zijn er wellicht andere redenen om tot een keuze te komen.Zo is de HifiRose een stuk veelzijdiger dan de Lumïn als het gaat om mogelijkheden. De Hifi Rose heeft allerlei audio ingangen wat de inzetbaarheid als digitale hub mogelijk maakt. Verder kan de Rose ook beeld weergeven en is er bijv. de mogelijkheid tot het rippen van CD’s. Als klap op de vuurpijl is de Rose verder uit te breiden met app’s. Dat is mogelijk door de slimme keuze van Android als besturingssysteem. Bovendien is de Hifi Rose via wifi te gebruiken en hebben ze die mogelijkheid bij Lumïn achterwege gelaten. Niet dat we nou zou dol op wifi zijn, maar soms kan het handig zijn.

De Lumïn T2 heeft alleen audio-uitgangen, dus deze is geheel niet als audio-hub te gebruiken voor randapparatuur. Dat is jammer want de Lumïn heeft een hele mooie troefkaart in handen die we eigenlijk graag op de Hifi Rose gezien hadden. De 32-bits digitale volume regeling stelt dit apparaat namelijk in staat om direct op een verantwoorde manier zonder “ wegdrukken” van bit’s het volume richting een eindversterker of actieve luidsprekers te regelen. De simpele volumeregelaar bij de Rose is hoorbaar minder en dat is jammer gezien het rijke aantal ingangen op het apparaat. Bij het gebruik van een compleet analoge geïntegreerde versterker kunnen de digitale ingangen op de Hifi Rose natuurlijk een welkome aanvulling zijn. Kijken we naar de prijzen dan is de Hifi Rose weer net wat gunstiger dan de Lumïn. De toepasbaarheid, uitstraling, mogelijkheden en uitstekende klankbalans  voor een concurreerde prijs zijn wat ons betreft gegronde redenen voor de EISA-award die de Hifi Rose RS150 heeft mogen ontvangen. Kiest u echter voor een minimalistische opstelling met actieve luidsprekers of eindversterkers, een nog meer precieze en uitgesproken klankweergave en heeft u wat meer te besteden, dan zouden we u zeker aanraden om een keer naar de Lumïn  T2 te komen luisteren.

Meer informatie en prijs van de Hifi Rose RS150 vindt u hier.

Meer informatie en prijs van de Lumin T2 vindt u hier.