Hifi Rose RS150 vs Lumïn T2
Hifi Rose RS150 vs Lumïn T2
Een paar maanden terug hebben we de Hifi Rose RS-250 flink aan de tand gevoeld en vergeleken met de Auralic Altair G1. De uitgebreide mogelijkheden en de unieke presentatie met dat mooie apparaat-vullende touchscreen waren redenen om het merk te gaan voeren bij ons in de winkel. En laat die RS-250 nou ook nog eens verdraaid leuk presteren op audiogebied, zeg! Bij aanbod komt altijd vraag naar meer, dus mede door aandringen van enthousiaste klanten hebben we doorgepakt met investeren naar de grotere broer genaamd RS-150.
Met z’n volledige hifi-breedte van 43 cm is dat apparaat een ware eyecatcher in ons hifi-rack sinds eind Juli. Nou wil het gehoor ook wat en bij elke demonstratie worden klanten blij van wat ze horen bij het inzetten van de RS-150 bij ons in de demoruimte. Internationaal blijkt de RS-150 ook zeer gewaardeerd te worden en het apparaat sleepte zelf een EISA-Award in de wacht!
Dan komt natuurlijk bij ons de vraag opzetten hoe zo’n RS-150 zich nu verhoudt ten opzichte van de concurrentie. Als waardige opponent hebben we gekozen voor de Lumïn T2. Deze lijkt qua audiospecificaties nog het meest op de RS-150 en komt qua prijsstelling ook in de buurt.
De “Grote Rose”
Bedient u de multimedia netwerk speler liever op een vertrouwde manier? Er wordt een handige Bluetooth remote control meegeleverd waarmee u de speler zelfs uit het zicht kunt bedienen. Via de ROSE Connect smartphone app voor iOS en Android browset u overzichtelijk door de muziekcollecties op bijvoorbeeld uw NAS of online.
Via ROSE OS krijgt u toegang tot ROSE Tube, een selectie met YouTube video’s. Deze videoclips kunt u via de display van de multimedia netwerk speler en via een 4K UHD-scherm in highres beeld- en geluidskwaliteit afspelen. Beleef uw eigen digitale muziek- én filmbibliotheek in hoogwaardige stereokwaliteit. Speel internetradiostations af en beluister podcasts. Via de USB-poort sluit u er bovendien een cd-rom drive op aan waarmee uw cd’s kunt afspelen en rippen in de hoogst mogelijke geluidskwaliteit.
De speler ondersteunt zowel Spotify, Tidal en Qobuz. Stream muziek via Airplay, DLNA, via ROON of sluit er je digitale audiocomponent op aan en geniet van muziek in een ongelofelijk goede geluidskwaliteit. Bovendien is de DAC geschikt voor het omzetten van MQA-bestanden zodat u optimaal geniet van de Tidal Master collection. Wilt u meer functionaliteit? Via de ROSE Store download u gratis apps waarmee u in een oogwenk oneindig veel functionaliteit toevoegt.
De HiFi ROSE RS150 is voorzien van een kwalitatief hoogwaardige Ashai Kasei VERITA AK4499EQ DAC-chip. Deze biedt een maximale resolutie van 32bit-768kHz PCM en Native DSD support tot DSD512. Dit digitale hart is geschikt voor vrijwel elk type bestandsformaat. Dankzij toepassing van de nauwkeurige Femto klok ervaart u vrijwel geen jitter tijdens de weergave. Hiermee is de ingebouwde DAC uitstekend geschikt als hoogwaardige DAC voor uw bestaande digitale geluidsbron.
Deze premium multimedia netwerk speler is voorzien van zo ongeveer elke aansluiting die u maar kunt wensen. Analoog is de speler voorzien van een stereo RCA-lijningang, een stereo RCA-lijnuitgang en van gebalanceerde XLR-uitgangen. Digitaal heeft de RS150 een coaxiale S/PDIF in- en uitgang, een optische Toslink in- en uitgang, AES/EBU gebalanceerd in en uit, USB-audio in, HDMI in (ARC) en uit, een MicroSD slot, een USB-C poort, twee USB3.0 poorten en een USB-poort voor een WiFi/Bluetooth dongle wanneer u geen gebruik van de vaste netwerkaansluiting wilt maken.
De RS150 is verder als digitale bron aan te sluiten op een externe DAC met behulp van I2S. Op de achterzijde is een RJ45 connector (CMOS 3.3V) en een DVI-poort (A/B mode) opgenomen. Hiermee is deze HiFi ROSE RS150 zelfs geschikt voor gebruik in (semi)professionele omgevingen.
Specificaties
- Ondersteunde bestandsformaten: Audio: WAV, FLAC, AIFF, WMA, MP3, OGG, APE, DFF, DSF, AAC, CDA, AMR, APE, EC3, E-EC3, MID, MPL,MP2, MPC, MPGA, M4A |
- Video: ASF, AVI, MKV
- Sampling Rate & Bit Depth: PCM : 8KHz~768KHz(8/16/24/32bit per Sample) Native DSD: DSD64(2.8MHz)/DSD128(5.6MHz)/DSD256(11.2MHz)/ DSD512(22.4MHz)
- Streaming protocollen: Tidal, Qobuz, Spotify, RoseTube, RosePodcas, Internetradio, Airplay, UPnP/DLNA, Roon Ready, Bluetooth (met dongle!)
- Netwerk: RJ45, WiFi (met Dongle)
- Ingangen: Optical, COAX, Line-IN, AES/EBU, HDMI ARC, USB DAC
- Ingangen: Optical, COAX, Pre-OUT (Balanced x 1, Unbalanced), I2S-DVI, I2S-RJ45, AES/EBU, HDMI 2.0 (up to 3840 x 2160 / 60Hz)
- Afmetingen (HxBxD): 123 x 430 x 316mm
- Gewicht: 13kg
- Afwerking: Zwart of Zilver
De Hifi Rose RS150 kost € 4.399,- .
De Lumin T2
Speciaal voor de T2 is er een nieuw processor platform ontwikkeld dat DSD512 mogelijk maakt en bitrates accepteert tot 384kHz. Een dubbel uitgevoerde ESS Sabre ES9028PRO DAC chip converteert de digitale stream naar analoog. Daarbij heeft de T2 een 32-bit digitale volumeregeling zodat een eindversterker direct kan worden aangestuurd. Digitale klok, voeding en interfaces voldoen uiteraard aan de hoge standaarden passend in de Lumin filosofie. De Lumin T2 is Roon ready, kent PCM en DSD up/downsampling, heeft een volledige MQA ondersteuning en speelt muziek van Tidal, Qobuz, TuneIn en via Airplay. Zowel digitale als analoge uitgangen zijn aanwezig (USB, S/PDIF, RCA, en XLR). De besturing van de Lumin T2 geschiedt volledig met de eigen App of werkt via Roon software.
De technische specificaties van de Lumin T2 liegen er niet om en laten zien hoe universeel de T2 is, al is daaruit niet af te leiden hoe geweldig deze streamer presteert voor muziekweergave, ongeacht de bron al zal die mede kwaliteit bepalend blijven.
Specificaties
- DSD Support: tot DSD512 22.6MHz, 1-bit
- PCM Support: tot 384kHz, 16–32-bit, Stereo
- DAC: Dual ESS SABRE32 ES9028Pro DAC chips
- Volumeregeling: Precision 32-bit internal digital volume
- Upsampling: DSD128 upsampling, PCM 384kHz upsampling
- Digitale uitgang USB: Native DSD512, PCM 44.1–384kHz, 16–32-bit, Stereo
- Digitale uitgang BNC S/PDIF: PCM 44.1kHz–192kHz, 16–24-bit, DSD (DoP) 2.8MHz, 1-bit
- Afwerking: Zwart of naturel geborsteld aluminium
- Afmetingen: 350mm (B), 345mm (D), 60mm (H)
- Gewicht: 6kg
- Streaming protocollen: UPnP AV (OpenHome), Roon Ready, Spotify Connect, Apple AirPlay, Gapless Playback, On-Device Playlist
- App: TIDAL, MQA, Qobuz en TuneIn Radio, volume, artwork, playlist, zoeken etc.
- File formaten: DSF, DIFF, DoP, FLAC, (ALAC), WAV, AIFF, MP3, AAC, MQA
- Ingangen: Ethernet RJ45 network 1000Base-T
- USB opslag: flash drive, USB hard disk (Single-partition FAT32, exFAT en NTFS)
- Analoge uitgangen: XLR balanced, 6Vrms, RCA unbalanced, 3Vrms
- Ondersteunde controllers: Apple iPad (vanaf v2). iOS 8.0 of later required, Android vanaf 4.0 (Ice Cream Sandwich)
De Lumin T2 kost € 4.499,- .
Waar luisteren we op?
We kiezen dan ook de kersverse, uiteraard inmiddels goed ingespeelde 804D4 als referentie luidsprekers voor deze luistersessie. De krachtbron is dit keer een Michi X3 geïntegreerde versterker. Niet alleen de prijsstelling en match met B&W, maar ook het uiterlijk heeft ons doen besluiten tot deze keuze. Het glanzende zwarte front van de Michi past namelijk buitengewoon mooi bij de HiFi Rose. Daarnaast hebben we de Lumïn T2 vaak met Michi gedemonstreerd, dus de keuze was eigenlijk snel gemaakt.
De Luidsprekers worden verbonden met de oude trouwe Chord Reference Signature luidsprekerkabels, de beide netwerkspelers met identieke en gelijktijdig ingespeelde Chord Clearway RCA interlinks en de netwerkspelers met de switch d.m.v. Chord C-Stream netwerkkabels.
De Powerigel voorziet de apparaten van de nodige netspanning en de Silent Angel Bonn en 8 gevoed door de Silent Angel Forester bemiddelt tussen netwerkspelers en router. We kiezen er deze keer bewust voor om met de eigen app’s van de netwerkspelers te werken en een keer niet via Roon, al zijn beide apparaten weldegelijk Roon ready.
Doet u mee?
Hoe anders is de weergave na omschakelen naar de Lumïn T2. Aan de stem van Eeg valt meteen op dat ze bij Lumïn een ander klankideaal nastreven. Sinne klink veel rauwer en de overige deelnemers
Ooh Yeah!
We verruilen het jazzcombo voor een funkband, het symfonieorkest voor een wat meer bescheiden blazerssectie en tot slot de zang voor een jazz-gitaar-virtuoos. De T2 deed net goeie zaken met strak laag dus het volgende nummer genaamd Ooh Yea van Lee Ritenour is een mooie test om de grenzen van die fijne eigenschap op te zoeken. De basgitaar gaat van tijd tot tijd echt tot in het laagste register en dat wordt door de T2 goed beteugeld.
Nog een keer… Ooh Yeah!
Aanvankelijk lijkt de weergave van deze Yello klassieker bij T2 niet veel anders dan bij de RS150. Wat meteen opvalt is dat de uitklank van de gebruikte samples iets langer is dan bij de RS150, maar om dat echt vast te kunnen stellen moesten we wel heel vaak schakelen. Het verschil is pas goed waarneembaar in het middengedeelte als er akkoorden gespeeld worden door een synthesizer. De gekozen synth-pad-sound klink bij de Lumïn een stuk rijker en je hoort het verloop van de samples beter. Zoals eerder gezegd, we moesten veel schakelen om tot die conclusie te komen wat maar weer aangeeft hoe dicht bij elkaar de weergave van deze netwerkspelers kan zijn.
Klassieke bezinning
Bij Zweiräumigkeit (hier van toepassing op de solisten) lijken sommige instrumenten in een andere ruimte te staan dan de rest van het ensemble. Een “fout” in de opname hier genadeloos gestraft door de T2
We verwachten niet dat de Hifi Rose fouten in een opname zullen verbeteren en als dat wel het geval zou zijn, kunnen we niet spreken van een eerlijke weergave. Wees gerust, ook hier wordt de Zweiräumigkeit genadeloos aan het ligt gebracht! Wat opvalt is dat het begin veel voller klinkt op de Rose dan bij de Lumïn. Het orkest heeft meer fundament en staat breder in het stereobeeld. Het geheel speelt zich onmiskenbaar af in dezelfde grote kerk en is knapperig en opzwepend. Helaas komt die ene soloviool nog steeds hard binnen op links met een andere ruimtelijkheid, zoals eerder verklapt. Het lijkt nu zelf wel of dat de producer met een schuifregelaar op het mengpaneel de solist kunstmatig naar voren haalt en later weer terugschuift. Zo viel het ons niet op bij de T2.
Waarom nooit Michael Jackson??
Moeten er wel even bij vermelden dat we de MQA variant van Tidal gebruiken hier. Bij de T2 valt na de eerste noten een heel andere presentatie op. Iets preciezer dan bij de RS150 maar wel minder vol. De verschillende instrumentsecties en stemmen staan losser van elkaar en de stem van Jackson krijgt iets meer gestalte. De weergave is wederom wat frisser dan bij de RS150, maar gaat gelukkig niet over de schreef. Wel hadden we het idee dat bij de Rose in het drukkere gedeelte iets meer ruimte voor de verschillende instrumenten overbleef dan bij de T2.
Keuzestres?
Als het gaat om weergave kunnen beide netwerkspelers elkaar best hebben. De Lumïn heeft meer detail, openheid en soms meer laag in de weergave en de Hifi Rose wat meer homogeniteit, balans en rust. Bij drukke elektronische muziek zijn de verschillen moeilijk in één oogopslag vast te stellen. Als de weergave van apparaten dan zo dicht bij elkaar ligt, zijn er wellicht andere redenen om tot een keuze te komen.Zo is de HifiRose een stuk veelzijdiger dan de Lumïn als het gaat om mogelijkheden. De Hifi Rose heeft allerlei audio ingangen wat de inzetbaarheid als digitale hub mogelijk maakt. Verder kan de Rose ook beeld weergeven en is er bijv. de mogelijkheid tot het rippen van CD’s. Als klap op de vuurpijl is de Rose verder uit te breiden met app’s. Dat is mogelijk door de slimme keuze van Android als besturingssysteem. Bovendien is de Hifi Rose via wifi te gebruiken en hebben ze die mogelijkheid bij Lumïn achterwege gelaten. Niet dat we nou zou dol op wifi zijn, maar soms kan het handig zijn.
De Lumïn T2 heeft alleen audio-uitgangen, dus deze is geheel niet als audio-hub te gebruiken voor randapparatuur. Dat is jammer want de Lumïn heeft een hele mooie troefkaart in handen die we eigenlijk graag op de Hifi Rose gezien hadden. De 32-bits digitale volume regeling stelt dit apparaat namelijk in staat om direct op een verantwoorde manier zonder “ wegdrukken” van bit’s het volume richting een eindversterker of actieve luidsprekers te regelen. De simpele volumeregelaar bij de Rose is hoorbaar minder en dat is jammer gezien het rijke aantal ingangen op het apparaat. Bij het gebruik van een compleet analoge geïntegreerde versterker kunnen de digitale ingangen op de Hifi Rose natuurlijk een welkome aanvulling zijn. Kijken we naar de prijzen dan is de Hifi Rose weer net wat gunstiger dan de Lumïn. De toepasbaarheid, uitstraling, mogelijkheden en uitstekende klankbalans voor een concurreerde prijs zijn wat ons betreft gegronde redenen voor de EISA-award die de Hifi Rose RS150 heeft mogen ontvangen. Kiest u echter voor een minimalistische opstelling met actieve luidsprekers of eindversterkers, een nog meer precieze en uitgesproken klankweergave en heeft u wat meer te besteden, dan zouden we u zeker aanraden om een keer naar de Lumïn T2 te komen luisteren.
Meer informatie en prijs van de Hifi Rose RS150 vindt u hier.
Meer informatie en prijs van de Lumin T2 vindt u hier.