Focal Kanta No.1 – Premium dealer

Lexicom MultiMedia is premium dealer voor de Kanta serie luidsprekers van het Franse merk Focal. Als premium dealer heb je alle drie de modellen speelklaar in de winkel en nadat we eerst naar de Kanta No.2 luisterden, daarna de No.3 aanpakten kan het niet uitblijven of ook de monitor Kanta No.1 komt aan de beurt om te beluisteren en over te schrijven. Het is interessant om juist de verschillen op te zoeken tussen de drie luidsprekers, de reeks bestaat immers uit een grote vloerstaander, een middelgrote vloerstaander en tenslotte is de Kanta No.1 een monitor op een daarvoor geschikte stand. Opvallend is dat het karakter van de drie modellen anders is per type, zich uitend in het middengebied en de lage tonen. Van de lage tonen verwacht je dat, immers de kasten verschillen van inhoud, van hoeveelheid drivers en in formaat van de drivers. Maar dat in het middengebied en de presentatie genoeg stof zou zitten om over te schrijven had ik niet verwacht. Ik stel aan u voor de Focal Kanta No.1, afgewerkt in hoogglans zwart en staande op de eigen stand.

Wat brengt de No.1

Natuurlijk zou ik de lezer kunnen verwijzen naar de verslagen van de No.2 en No.3 voor een volledige omschrijving van de Kanta, ik vind het prettiger voor u om deels in herhaling te vallen. De Kanta No.1 is een model met twee units, een 16,5cm midden/lage toon unit met het TMD suspensie systeem voor de conus, dat de ongewenste resonanties dempt. Recht erboven vinden we een 27mm IAL3 beryllium tweeter. IAL3 staat voor “Infinite Acoustic Loading” dat naast IHL (Infinite Horn Loading) een feature is om geluid achter de tweeter op een natuurlijke manier uit te doven, daarmee vervorming tegen te gaan. De conus van de midden/lage tonen unit is door Focal in een sandwich gevormd, deels gemaakt uit vlas, een licht en sterk materiaal met lange, holle vezels, ideaal om mee te werken en ruim verkrijgbaar op het Franse platteland. Aan de achterzijde van de kast zit een reflexpoort ter ondersteuning van deze unit. De baffle is bij de Kanta No.1 wederom geknakt om een perfect fasegedrag tussen de twee units te waarborgen. De Kanta No.1 staat op een metalen poot waarin de zware spikes passen. De stand is speciaal voor de Kanta No.1 ontworpen en bestaat uit een topplaat waar de luidspreker met schroeven op wordt vastgezet, één metalen buis en vier poten die op een slimme manier vastgezet worden. Het geheel is sierlijk, functioneel en zoals gewenst stijf van constructie. De Kanta No.1 is met een breedte van 23,4cm, een diepte van 39,1cm en een hoogte van 42,2cm een forse monitor en de stand komt daar nog eens bij. Misschien is wel het meest opvallend de baffle, omdat hij breder is dan de kast en als een deksel op de voorkant past. Naarmate je went aan het uiterlijk heeft het iets aparts dat of aanspreekt of totaal niet. In het front passen doekjes voor de woofer, de tweeter is en blijft afgeschermd met een metalen rooster. De Kanta No.1 wordt realistisch gespecificeerd met een frequentie bereik van 46Hz tot 40Khz binnen +/- 3dB, met een -6dB punt op 42Hz, waarbij de kantelfrequentie ligt op 2400Hz. De impedantie is nominaal 8Ohm met een minimum van 3,9Ohm, vriendelijk genoeg voor het gros van de versterkers beschikbaar op de markt. Het rendement zit op 88dB, het maximaal aanbevolen versterker vermogen gaat tot 150Watt. Elke Kanta is leverbaar in hoogglans zwart met een front in blauw, wit, zwart of geel (altijd hoogglans) en in houtfineer met een front in blauw, taupe, donker grijs en ivoor (altijd mat). De bovenplaat is van glas. De prijs is ongeacht de uitvoering € 3.000,- per stuk, per stand komt daar € 500,- bij, wat een totaalprijs maakt van € 7.000,- voor een paar, want de eigen stands bevelen wij van harte aan als u voor de Kanta No.1 gaat kiezen. In de Kanta zit de ontwikkeling van 40 jaar JMLab/Focal en in zowel de techniek als in het uiterlijk komt veel van de Utopia en Scala serie terug. De herkenbare kwaliteit van Focal afwerking en techniek is overvloedig aanwezig.

Streamen en versterken

Om in verhouding te blijven met het luisteren naar Kanta’s kies ik wederom voor een Naim opstelling: de Supernait 2 versterker en een NDX 2 digitale muziekspeler. De interlink tussen beiden is een Naim Snaic, de luidsprekerkabels zijn de nieuwe Chord Epic XL. Netspanning komt  eens niet uit een Naim Powerigel maar uit een AudiQuest Niagara 1000 netfilter gecombineerd met Isotek EVO3 Elite netsnoeren. Zo houden we onszelf ook scherp welke combinaties het beste te vormen zijn.

Indrukwekkende tracks

Met het meesterwerk van Roger Waters “Amused to death” vallen de verschillen tussen de drie types meteen al op. Waar de Kanta No.2 heel ruim en wijds klinkt op een laid-back manier, biedt de No.1 meer precisie dan de No.2 en lijkt daarmee meer op de Kanta No.3. De No.1 is de puntiger luidspreker die meer de nadruk weet te leggen op kleine details welke anders verdwijnen in het totaalbeeld. Deze CD is bij uitstek geschikt voor het beoordelen van monitors, omdat er zoveel gebeurt in de muziek en het juiste stereobeeld nodig is voor de Q Sound manier van opnemen, waarmee het stereobeeld in de ideale omstandigheden tot achter de luisteraar geprojecteerd kan worden. Met de Kanta No.1 in de luisterruimte gaat dat niet optimaal lukken, mede omdat de luisterafstand dan eigenlijk te groot is, je hoofd moet zich op korte afstand van de luidsprekers bevinden, maar een deel van de projectie is duidelijk waarneembaar. Wat de No.1 zeker doet is een stevige rock neerzetten met voldoende slamm en power om de impact van de drums gewicht mee te geven. Daar bovenop janken gitaren en schreeuwt Waters zijn teksten. Er zitten genoeg laagjes en nuances in de weergave om steeds nieuwe dingen te ontdekken. Op een stevig volume is het houthakken op “Too much rope” realistisch en als de arrenslee voorbij gaat schuift die van uiterst links zonder volume te verliezen naar uiterst rechts. De opgenomen Ferrari rijdt even later dwars door de muur weg.

Even in dezelfde sfeer blijven met “Another brick in the wall” van Pink Floyd dat met kracht de luisterruimte in wordt geslingerd. Laat het maar aan Focal over om op hoog volume te kunnen spelen en met rock uit de voeten te kunnen. Beter dan een kleinere Spendor of Dynaudio dat kan, laat staan een LS3/5a-achtige luidspreker. Dat mag je ook verwachten van een monitor met een deze prijskaart waar zijn bijbehorende stands bij opgeteld moeten worden. Focal levert daarvoor een kast met forse inhoud, een flinke conus en een tweeter met de kenmerkende inverse dome. De neiging te profiteren van de kracht resulteert voor mij in een steeds hoger volumeniveau, vooral als de kinderen in de opname hun protest gaan zingen en de vele stemmetjes zich her en der per stuk laten onderscheidden. Pink Floyd op Kanta No.1 weet samen met Naim de magie van de legendarische groep terug te brengen van 1979 naar 2019. Veertig jaar overbruggen in een Frans/Engelse opstelling.

“The Ubiquitous Mr. Lovegrove” van de CD “Into the labyrinth” is van Dead Can Dance. Heerlijk ruim neergezet met een zware zangstem waar een goed hoorbare echo op zit. De slagen klinkend als zweepslagen op links zitten ver buiten de zijkant van de luidspreker, zo ver mogelijk weg van het midden. Klein slagwerk springt door het stereobeeld, gecombineerd met zware bastonen en elektronische geluiden. Weer gaat op dat een extra zetje volume de weergave duidelijk positief weet te beïnvloeden. Het stereobeeld wordt dan ook wat groter en wint vooral in de diepte. Als ik echt zachtjes speel, zoals sommige van onze klanten dat doen, dan heeft de Kanta No.1 het lastig, zeker in vergelijk met zijn grote broers No.2 of No.3. Iets om rekening mee te houden als uw buren al snel overlast ervaren. De volgende track is een a capella uitvoering van “The wind that shakes the barley”, weer de echo heel duidelijk op de stem waardoor die lang aanhoudt en langzaam uitsterft in de verte. Mooi hoe Lisa Gerrard het nummer weet over te dragen op de luisteraar, haar stem klinkt aangenaam en realistisch.

Pit en ritme

Een monitor is vaak bij uitstek geschikt voor jazz, dat heeft veel te maken met de snelheid van een monitor systeem, de vaak betere afstraling welke de meeste vloerstaanders voorbij gaat en het minder complexe scheidingsfilter. Immers het middengebied kent slechts één overgang naar de tweeter en niet ook nog eens naar een woofer. De Kanta No.1 is daarop geen uitzondering laat zo Tord Gustavsen op de CD “The Ground” met de track “Twins” horen. Natuurlijk lever je wat in op de diepste noten gespeeld op de contrabas of van de laagste pianonoten, ook is de afbeelding van een vleugel niet zo imposant als op een groot systeem, de Kanta No.1 levert je wel de ervaring van een jazz club op, het gevoel er “bij” te zijn. Nog een trio, ditmaal het Bobo Stenson Trio dat “West Print” speelt, in een andere samenstelling dan Gustavsen waardoor de nadruk nu meer op de vleugel komt te liggen. In deze track op de achtergrond slagwerk, een trommel en heel licht in de ruimte een aangeslagen bekken. Het ruimtelijk neerzetten is voor de Kanta No.1 geen probleem, diepte en breedte spreek ik over, hoogte kan ik nog niet echt warm voor lopen.

“Ain’t nothing like the real thing” zet een big band neer achter Trijntje Oosterhuis in realistische kracht en afmeting. Wilt u groot en krachtig uit een monitor, laat dan de Kanta No.1 de CD “Sundays in New York” eens neerzetten. Moeiteloos komen de blazers secties, de slagwerkers en Trijntje zelf (in een duet) de ruimte in. Haar krachtige stem is op systemen die neigen naar schreeuwen vaak een brug te ver, de Focal gedraagt zich voorbeeldig en laat wel de power in haar stem los, maar toornt niet aan de klank en de zuiverheid. Op dezelfde CD staat ook “People get ready”, een in het begin meer subtiel werk waar al snel weer het volume toe gaat nemen als de band gaat blazen en de piano niet langer het enige instrument is naast Trijntje’s stem. Een flinke klap op een basdrum of trommel knalt ook echt door de luisterruimte. Ik kan alleen maar zeggen dat de diverse soorten jazz welkom zijn op dit systeem.

Een stuk subtieler is “’S wonderful” van Diana Krall op “The look of love”, waarbij haar stem op een heel andere manier indruk maakt dan Trijntje dat deed, zachter, sexy en half kreunend. Lekker dat zwoele sausje dat de Kanta No.1 reproduceert in combinatie met een softe bas, licht slagwerk en bescheiden blazers. Het valt wel op dat de Kanta No.1 niet uitblinkt in definitie in de lage tonen, daar valt wel iets aan te doen, je moet de luidspreker in de eerste plaats weg houden van de achterwand, tevens moet de luisterplek niet tegen de wand aan de andere kant van de ruimte staan, hou die daar ook zo’n 30cm vandaan. Tenslotte is een prop losse dempingswatten in de reflexpoort de oplossing, dat spul remt de lage tonen af en brengt zodoende definitie aan zonder het karakter van de Kanta’s aan te tasten. Het is een typisch probleem van heel veel monitoren met een flinke basreflex opening. Ik kijk er niet echt van op.

Man en vrouw

Eric Clapton’s “Tears in heaven” van “MTV unplugged” wordt overtuigend gebracht als het volume weer wat omhoog gaat. Dan leeft zijn stem pas echt op en komen de snaren van zijn gitaar tot volle expressie. De stage wordt groot neergezet, de afstand tussen de instrumenten onderling is groot en de oorspronkelijke ruimte speelt wel degelijk een rol in de opname. Het snelle karakter van de tweeter en de grote mate van resolutie zijn eigenschappen waar elke Focal tegenwoordig van profiteert. Laat u niet wijsmaken dat een Focal scherp is, dat was in het verleden misschien het geval, maar daarvoor moeten we terug naar de gele Kevlar tweeter uit eind jaren 80. Inmiddels is het nummer van Clapton tot een einde gekomen en laten vele paren handen hun bewondering los in de vorm van applaus. Helder, uitgesplitst in personen en klaterend.

Op zoek naar een zuivere stem kom ik uit op Youn Sun Nah, haar CD “Same girl” en daarvan de track “My favorite thing”. De klanken uit het kleine speeldoosachtige instrumentje in haar handen halen haast de weergave klasse van een elektrostaat op de Kanta No.1. Ze hangen in de ruimte in een eigen entiteit en laten zich niet vermengen met de stem die hoger en iets naar achter staat. Dynamiek en expressie zijn vrij, de stem is zuiver en in mijn oren menselijk, warm en intens. Redenen genoeg om nog niet te stoppen met luisteren en de titeltrack van haar CD “Lento” ook te streamen. Ik krijg ruimte, puntigheid, snelheid, helaas een toch nog steeds de wat lastige bas, maar vooral de vrijheid en het loskomen van de weergevers maakt mij blij. De gespeelde akoestische gitaar heeft snaren en een romp waar vingers overheen glijden.

Familielid

Laat u niet verleiden tot de gedachte dat de Kanta No.1 net zo zal klinken als de twee vloerstaande Kanta modellen. De Kanta No.1 is veel meer de precieze monitor welke een hoger volume vereist. In vergelijk is de Kanta No.2 een relaxed systeem dat ook als het heel zachtjes speelt een totaalbeeld overeind weet te houden. De Kanta No.3 lijkt in dat opzicht meer op de No.1, voegt daar een dieper fundament aan toe met zijn dubbele woofers en veel grotere behuizing. De Kanta No.1 heeft wat extra geluiddruk nodig om vol op te bloeien, kan vervolgens dat extra volume gelukkig ruimschoots aan. De No.1 is met dank aan de prachtige tweeter heel expressief, klinkt snel en kan een groot stereobeeld neerzetten. Voer de No.1 een mooie opname en u wordt beloond, een slechte opname wordt genadeloos afgestraft. Een Kanta No.2 of zelfs de No.3 vergeeft in dat opzicht veel meer. De Kanta No.1 mag u niet te dicht op de achterwand zetten zonder iets aan de poort te doen. De definitie in de lage tonen wordt dan al snel rommelig, het systeem heeft echt wat ruimte nodig om u vervolgens te plezieren met een robuuste weergave in de lage- en middenregionen. De afwerking van de gehele Kanta reeks is zeer goed, voor de Kanta No.1 hoort de stand er echt bij, want de stand is stabiel en door de enkele buis niet te opvallend. Mogelijk daardoor vallen de grote, glimmende spikes extra op. Juist door hun afmeting en de wijze van plaatsen in de stand laten ze zich wel heel snel en gemakkelijk afstellen. Al met al is de Kanta No.1 een waardig lid van een fraaie familie waarvan we alle drie de modellen speelklaar hebben staan. Dat wij de Kanta’s wederom combineerden met Naim versterkers en digitale muziekspelers wil niet zeggen dat Focal en Naim met elkaar verbonden moeten zijn. Uit ervaring weten wij dat een Focal in heel veel systemen zal presteren. Neem gerust uw eigen speler en versterker mee naar Lexicom MultiMedia om u daarvan te overtuigen.

Meer informatie en prijs van de Kanta No.1 vindt u hier.