Dynaudio Evoke 20 met Chord Epic XL, luidspreker en kabel samen sterk

Na te hebben gestoeid met de Dynaudio Evoke 10 en 30 is vandaag de middenmoter aan de beurt om te worden beluisterd, de Evoke 20 monitor op de Dynaudio Stand 20. De aandacht voor de Evoke serie komt niet zomaar uit de lucht vallen, wij zijn net als onze klanten enthousiast over de prestaties van deze nieuwe serie Dynaudio luidsprekers. Zelfs de eigen modellen van Dynaudio uit andere reeksen buigen soms bescheiden het hoofd als de Evoke gaat spelen. Om de Evoke 20 zijn beste beentje voor te laten zetten maak ik van de gelegenheid gebruik om ook een nieuwe luidsprekerkabel van Chord in het zonnetje te plaatsen. De Epic XL is de geavanceerde versie van de Epic met daaraan de Ohmic banaanstekkers. Als laatste pak ik er een dijk van een Hegel versterker bij en de recent geïntroduceerde NAD streaming-voorversterker.

Dynaudio Evoke 20

De Evoke maakt gebruik van de nieuwste ontwikkelingen op gebied van luidsprekertechniek en fabricage, waarbij in het ontwerpproces gebruik is gemaakt van de unieke Jupiter meetruimte van Dynaudio om met name de afstraling te optimaliseren en zowel elektrische als mechanische vervorming te reduceren. De Evoke 20 is ontworpen door hetzelfde team technici als de Contour en de vernieuwde Confidence serie. Dat betekent nieuw ontworpen units, nieuwe scheidingsfilters en moderne afwerkingen in high gloss zwart en wit, of met een nerfstructuur in walnoot en “blonde wood”. De monitor meet 380x215x307mm (HxBxD) en combineert een 28mm tweeter met 18cm woofer. De Cerotar tweeter bevat veel techniek van de Esotar Forty tweeter uit het anniversary model en de Esotar 3 uit de nieuwe Confidence. Onder het 28mm zachte dome materiaal zit een Hexis Inner dome om de luchtstroom te reguleren. Daarmee krijgt de tweeter een gelijkmatiger verloop en worden resonanties nog meer onderdrukt. Een ‘strontium carbon ferriet keramische’ magneet vormt de motor van de tweeter en zorgt voor een hoger rendement. De woofer bouwt voort op beproefde concepten. Gebleven in de woofer is het conusmateriaal van MSP (magnesium silicaat polymeer), echter de surround is nieuw net als de Ferriet+ magneet. De woofer wordt ondersteund door een reflexpoort aan de achterzijde. Het rendement van de Evoke 20 ligt op 86dB aan een impedantie van 6Ω. Het door Dynaudio gespecificeerde frequentiebereik is (±3dB) 40Hz–23kHz. De overgang tussen tweeter en woofer zit op 3200Hz met een 2e orde filter. De Evoke 20 weegt op één ons na 10 kilo per stuk. Alle Dynaudio Evoke’s zijn leverbaar zolang de voorraad strekt, de Evoke 20 tegen een prijs van € 999,- per stuk voor de genoemde afwerkingen.

Chord Epic XL luidsprekerkabel

De Epic XL luidsprekerkabels van The Chord Company leveren dynamiek, details en samenhang door het samenbrengen van de gescheiden geleider techniek van de Chord Signature Reference en het gebruik van de met XLPE geïsoleerde 3,3mm2 met zilver bedekte OFC koperdraden uit de Chord Epic reeks. De isolatie van de geleider bestaat uit Taylon, een verbeterde versie van PFTE. De afscherming is een geweven structuur van koper, omgeven met een folie, individueel afgeschermd voor de plus en de min geleider, waarbij de folie en 95% dekkende geweven afscherming worden verpakt in PVC. De daarvoor ontwikkelde PVC huls is mede aangebracht om de juiste afstand te waarborgen tussen de afscherming en mechanische invloeden tegen te gaan. Het scheiden van de plus en min geleider heeft tot voordeel een meer verfijnde weergave, betere scheiding tussen de instrumenten onderling en een hogere resolutie. Vooral micro-dynamiek profiteert van deze nieuwe kabels. De twee geleiders worden getwist tot één geheel, vastgezet en afgewerkt met naar keuze Chord Ohmic banaanstekkers of spades. De kostbare connectoren zijn nodig omdat de apparatuur en de luidsprekers steeds beter worden en de kabel geen beperkende factor mag zijn. De in Engeland vervaardigde Chord Epic XL staat garant voor meer plezier aan uw muziek beleven. De prijs voor een set Epic XL van 2×3 meter is € 1.499,-.

Het systeem

De sterren vandaag zijn uiteraard de Dynaudio Evoke 20 en de Chord Epic XL, maar het mag niet onvermeld blijven dat de NAD C 658 streamer-voorversterker de bron vormt, werkend als een Roon endpoint voor onze eigen Lexicom MultiMedia NUC en een Melco N100 Musical Library met muziek. De NAD heeft een DAC aan boord en laat per ingang het volume vastzetten op een gekozen waarde, zodat hij perfect werkt aan een Hegel H360 versterker. Alternatief had ik kunnen kiezen om de NAD digitaal aan te sluiten op de interne DAC van de Hegel, maar omdat ik al een paar dagen draai met de NAD in gelijke configuraties aan diverse versterkers bewaar ik mijn referentie. De Hegel is bij ons nog leverbaar zolang de voorraad strekt voor een heel gunstige prijs. Als ze uitverkocht zijn gaan we de H360 missen, het is een prachtig apparaat en dat laat de Evoke 20 straks horen. Tussen de NAD en de Hegel zit een Inakustik NF-2404 RCA interlink om de verbindingen compleet te maken.

Genoeg laag

Het is Agnes Obel met haar CD “Citizen of glass” welke als eerste de Evoke 20 laat zweten. Eigenlijk zou één woord genoeg zijn om de weergave te beschrijven, het woord “heerlijk”. Maar daar neemt u vast geen genoegen mee. De weergave is plastisch en gemakkelijk, gepaard aan een breed stereobeeld dat tot buiten de fysieke opstelling reikt van de luidsprekers. Daar speelt ook de Inakustik interlink een rol in, met de aanvankelijk gekozen gebalanceerde verbinding van AudioQuest bleef het stereobeeld tussen de speakers in zitten. Naast breedte is er diepte genoeg, waar het mis gaat is de hoogte van het beeld, alle muziek en zang zitten op één lijn. De Evoke 20 levert voldoende energie in de lage tonen om niet te hoeven verlangen naar een vloerstaand model of een subwoofer. De lage tonen zijn zelfs met Agnes Obel transparant en voorzien van een goede definitie. Waar de ware schoonheid naar voren komt en de Epic XL een rol gaat spelen is in het middengebied en de hoge tonen. Transparant, spits, natuurlijk en rijk aan detail. Stemmen zijn verstaanbaar over alle tracks, tweede en derde stemmen sneeuwen nooit onder. De klank van de stem van Obel is zuiver en rijk gelardeerd met longvolume. Steeds wil ik op zoek gaan naar andere muziek en telkens is er een verrassende wending die dwingt tot doorluisteren naar “Citizen of glass”. De Evoke 20 heeft op mij eenzelfde magische aantrekkingskracht als zijn familieleden.

Veel minder complex is de muziek van zangeres Youn Sun Nah. Haar “Dancing with you” van de CD “Voyage” heeft weinig meer begeleiding nodig dan gitaar en mondharmonica om te boeien. De harmonica zweeft door de ruimte als een kleine UFO, losjes in de diepte van het stereobeeld. De gitaar en later ook een bas vormen de basis waarop Youn haar stem wordt gedragen. Muziek komt zo los van de weergevers dat een paar gefloten maten van buiten de luisterruimte lijken te komen en niet vanaf de opname. De titeltrack met een zacht aangeblazen instrument, met lang aangehouden tonen de kortere basnoten aanvullend, is klagend en tegelijk net zo teder als de zang van Youn Sun Nah zelf. Mooi hoe de Epic XL dat allemaal doorgeeft. Prachtig om zulke muziek de waarde te laten houden en mee te mogen zweven op de noten.

Van een zingende toonkunstenares naar de rauwe blues van Taj Mahal op “Strong man hollow”. Een cultuurschok! De Evoke 20 bewijst met Mahal dat niet alleen vrouwen, net zo goed mannen uit de verf komen als je daar een beetje je best voor doet. Ik vind het geen opname die een schoonheidsprijs verdient, juist goed om niet alleen juweeltjes langs te laten komen. De Evoke 20 vergeeft niet alles, laat wel de mooiste kanten zien van de muziek. Waar bijvoorbeeld een Bowers & Wilkins ongenadig kan zijn met zijn harde tweeter, of een Audiovector heel spits, is een Dynaudio met de softdome misschien wel iets te lief, dat is een kwestie van voorkeur van de luisteraar. Een AudioQuest luidsprekerkabel zal ook harder en met meer punch reageren als u dat verkiest boven het meer zachte en spreidende karakter van een Chord Epic XL. Mis ik daarom iets? Nou nee, ik heb niet de indruk en laat Taj Mahal met zijn vrienden de blues van voor tot achter beleven.

Bent u daar?

Subtiele jazz van het Tord Gustavsen Trio, de CD “The ground” en daarvan de track “Beinig there” geeft meer en meer de kwaliteit van de tweeter in de Evoke 20 prijs. Heel zacht en spits komen gestreken bekkens tevoorschijn bovenop de glasheldere noten van de piano en de contrabas. De bas moet helaas wat energie achterlaten in de keten, daarvoor is een veel grotere luidspreker meer op zijn plaats. Wat de Evoke 20 wel laat horen zijn de loopjes op de bas, het is geen eentonige boem alsof er een basdrum wordt bespeeld. Piano is precies op de juiste grootte afgebeeld, niet helemaal uitgesmeerd over de luisterruimte, in balans met de andere instrumenten. Voor de tweeter ga ik meer voor zoeken om de transparantie en zachtheid volledig uit te buiten. De transparantie is eveneens te koppelen aan de Chord Epic XL, de originele Epic presteert daarin toch echt een beetje minder.

Patricia Baber’s “Nardis” uitvoering van de compositie van Miles Davis gaat negen minuten lang de Evoke 20 teisteren met geweld. Zacht in het begin, waar de piano onder de vaardige vingers van Barber tot leven komt met haar stem als tweede instrument. Langzaam komen drums tevoorschijn en gaat bekkens sissen, neemt de bas het ritme over. Ik had gelijk, de tweeter is heerlijk open en subtiel, toch zo zacht als een babyhuidje voor de oren. De nieuwe opzet van de tweeter gaat in een vergelijk verder dan wat Dynaudio in een Special Forty wist te bereiken. De combinatie van een diepe bas gecombineerd met de klappen op de drums vormt geen probleem op de Evoke 20, met het grootste gemak blijft definitie en dynamiek overeind. Nog steeds los van de weergevers, helaas wel weer op één hoogte, zodat alleen de diepte en breedte van de Epic XL in het stereobeeld nog overdadig aanwezig zijn. Als na ruim zeven minuten het geweld wordt omgezet in zachte aanslagen op de bekkens zit ik te genieten. Heel langzaam komen drums en piano terug onder de snelle tikjes, tikjes omgezet in klanken van de verschillende typen bekkens.

Tot slot van dit deel oude jazz van het Ray Brown Trio met tracks van “Don’t get sassy”. Bas en basdrum zorgen voor heel wat energie waar piano tegenop moet boksen. Ik kijk in de diepte naar de drums, piano staat naar de voorgrond, een stem komt soms uit de muziek opduiken, de bas staat ergens halverwege drums en piano. Het is vooral in het begin een rommelige opname, maar wel met veel sfeer en passie. Stuwende muziek waar de extra spreiding van de Evoke 10 of nog liever van de Evoke 30 nog beter weg mee weet. De 10 zal verliezen aan energie in de lage tonen, de 30 zal zeker dieper gaan en muziek ultiem los laten komen van de weergevers. Soms is kiezen lastig, zelfs binnen een reeks en eigenlijk meer afhankelijk van uw akoestiek en muziekkeuze dan van wooferdiameter of het aantal woofers. Als de track is afgelopen klappen vele handen individueel van elkaar voor het trio. Nu pas besef ik dat het gaat om een live opname en kan ik de rommeligheid beter plaatsen. Weer een puntje waar de Evoke 20 scoort. Hij eet werkelijk alles.

Ik proef Italië

Vivaldi’s “La cetra” gespeeld door soliste Rachel Podger en de Holland Baroque Society is niet het gemakkelijkste werk van de Italiaan om weer te geven. In de aanvang is de muziek druk en vraagt van de luidspreker een hoog oplossend vermogen om de instrumenten onderling naar behoren te scheiden. In het “Largo” is het Podger die de show steelt met haar viool. Compliment aan de Evoke 20 en de Epic XL voor hoe de luidsprekers en de kabels omgaan met het instrument. Helder van klank, rijk aan details en geen moment te scherp. Het “Allegro” dat volgt is speels, vrolijk en de sfeer komt zo de speakers uitrollen. Opnieuw laat de Evoke 20 zien van alle markten thuis te zijn. Losgekomen van de weergevers zelf staat de muziek op een heel aangename afstand voor mij. Ik moet bekennen dat ik lang naar de FLAC files heb zitten luisteren en eigenlijk geen behoefte voelde om nog naar ander klassiek werk te zoeken. Ik krijg een soliste op viool, een orkest achter haar, orgel, cello’s, bassen, strijkers. Ik zak weg in de bank, sluit de ogen en laat de muziek over mij heen komen.

Als laatste vandaag de fluitconcerten van Mozart, uitgevoerd door Sharon Bezaly. Beginnen met het “Concerto No.1 in G major, K. 313”. Wat leeft de muziek op de Evoke 20 en de Chord Epic XL. Ik zou graag wat spijkers op laag water zoeken, doch kom niet verder dan de hoogte van het stereobeeld dat nog steeds niet hoger gaat dan de speakers zelf. Waar een Evoke 30 juist wel de lucht in wil gaan aan de Epic XL. Voor de rest is de Evoke 20 de volwassen broer van de Evoke 10, welke in de lage tonen veel minder energie heeft met zijn kleinere woofer en kleinere kastinhoud. Wat blijft is in alle gevallen die schitterende tweeter. Ook met de fluit van Bezaly beluister ik geen enkele wanklank.

Kracht zit in de keten

Ik betrap mij er op dat de Hegel H360 versterker, de NAD C 658 streamer-voorversterker en de Inakustik NF-2404 RCA interlink niet of nauwelijks zijn genoemd. De match is zo voortreffelijk in dit systeem dat alles op zijn plaats valt, details ruim aanwezig zijn, de luidsprekers energie leveren in de lage tonen zonder te overdrijven en de set veel informatie geeft in de midden en hoge tonen, dat doet zonder enige scherpte of een krassend randje. Het opengezette middengebied laat ruimte aan stemmen en solisten in een gebalanceerde weergave op hoog niveau. Blijkt voor mij weer dat als de bron klopt, de bekabeling juist is en de versterker hoogwaardig, de luidsprekers in de grip gehouden worden en gedwongen zijn tot presteren. Dat hoeft u van mij niet aan te nemen, het team van Lexicom MultiMedia is u graag van dienst om het aan u te bewijzen in een luistersessie. Wacht daarvoor niet te lang, de Hegel H360 is er straks niet meer (gelukkig veel andere versterkers wel). De NAD, de Epic XL en de Evoke 20 blijven zeker nog een hele tijd leverbaar. Een laatste woord over de Hegel H360: “sla uw slag nu het nog kan!”