Dynaudio Contour 20i, black magic

De nieuwe Dynaudio Contour 20i met een mooi Naim systeem

Gezond conservatisme is een goede eigenschap als het wordt toegepast zoals Dynaudio uit Denemarken dat doet. Behoudt het goede, innoveer datgene dat daadwerkelijk te innoveren is, houdt de prijstelling gelijk en maak de klanten blij met een product dat op belangrijke punten is verbeterd. De “i” van improved wordt vaak misbruikt om met minimale wijzigingen een opvolger aan de markt te presenteren van een product dat in verkoopcijfers begint af te vallen. Gelukkig betekent improved vaak ook een daadwerkelijke doorbraak waar de klant van mag profiteren. De Dynaudio Contour 20i, opgesteld in de luisterruimte van Lexicom MultiMedia, mag mij verheugen met een innovatieve tweeter, een licht aangepaste woofer, een ander scheidingsfilter, verbeterde behuizing en aanpaste demping. Met dank aan het Jupiter meetsysteem van Dynaudio waarmee luidspreker analyses te maken zijn die door R&D worden omgezet in oplossingen. Waarna de gouden oren gaan finetunen want al is een computer nog zo slim, muziek is voor mensen en niet voor machines.

Dynaudio Contour 20i

De Contour reeks bestaat uit vier modellen, de Contour 20i is daarvan de kleinste monitor, de 25i is de center luidspreker, de 30i de kleinste vloerstaander en tenslotte is er de grote Contour 60i. De Contour 20i meet 210 x 440 x 360mm (BxHxD), het is een tweeweg systeem met units uit de eigen fabriek van Dynaudio. De woofer is 18cm met een MSP conus, het door Dynaudio ontwikkelde materiaal dat een hoge stijfheid koppelt aan een licht gewicht. Ten opzichte van de originele Contour is de keuze van de spider achter de conus nieuw. De spider vormt de ophanging om de conus te centreren en werkt als een rem op de dynamische eigenschappen van een woofer. Vandaar dat Dynaudio een spider koos gemaakt uit Nomex, een vormvast en sterk materiaal dat lucht doorlaat zodat achter de wooferconus nauwelijks druk wordt opgebouwd en de remmende werking is geminimaliseerd. De tweeter heeft ten opzichte van de in de vroegere Contour toegepaste Esotar 2 ook veranderingen ondergaan. Zo zijn de hoeken van de magneten afgerond voor een betere luchtstroming en is achter de dome een Hexis geplaatst. De Hexis is een soort van paddenstoeltje om luchtwervelingen te kanaliseren. Samen met een klein stukje dempingsmateriaal draagt de Hexis bij aan het verlagen van vervorming. De tweeter is een hybride tussen de tweeters uit de Evoke serie en de kostbaarder Confidence. Hij is met zijn zachte dome in deze vorm bijna gelijkwaardig aan de Esotar 3 tweeter van Dynaudio. Vanwege de veranderde eigenschappen van de woofer en de tweeter is het cross-over aangepakt. De i-versies profiteren verder intern van een andere opbouw, vernieuwde demping en nieuw ontwikkelde verstevigingen. De reflexpoort aan de achterzijde heeft een lengte van 18cm en een doorsnede van 5cm. Een paar enkele WBT klemmen aan de achterzijde maken de Contour 20i af.

De Contour 20i profiteert aan de buitenkant van een fraaiere afwerking dan het 2016 model. Hoogglans zwart, walnootfineer en hoogglans gelakt grijs eiken zijn als kleuren beschikbaar. De voorzijde van de Contour 20i wordt gedomineerd door een aluminium baffle waarin de units zijn bevestigd. Geen dun plaatje aluminium ter versiering, de plaat steekt een eind in de kast van de Contour 20i. Tussen het aluminium en het gefineerde hout is een polymeer gezet om de units te ontkoppelen van de kast zelf. Daarbij is zo perfect gewerkt dat het zwarte polymeer alleen zichtbaar is als je met de neus boven de kast hangt. De Contour 20 had al deze constructie, maar visueel gaat deze uitvoering een stapje verder. Vanaf de fabriek kan de zwarte baffle worden geleverd in een natuurlijke aluminium kleur. De prijs voor de Contour 20i is € 4.500,- per paar, exclusief de bijbehorende stands. Magnetisch vastgehouden frontdoekjes zitten in de doos om te beschermen tegen kindervingers. Schuimstof doppen om de poorten af te sluiten als het laag in uw ruimte teveel zal worden zitten eveneens in de doos.

Vrienden met Naim

Ik weet zeker wel hoe goed een kleine luidspreker kan presteren aan een beul van een versterker en kostbare bron, maar dit keer kiezen we voor een down to earth opstelling welke meer realistisch is en aansluit bij de wensen van het gros van de klanten die shoppen in de prijsklasse onder de € 5.000,- voor een paar luidsprekers. Daarom is gekozen voor de Naim ND5 XS2 streamer/DAC en de Naim NAIT XS 3 geïntegreerde versterker. Degelijk spul dat eerder in een luistertest heeft bewezen geweldig te presteren in relatie tot de prijs van € 2.795,- voor de versterker en € 2.850,- voor de streamer. Down to earth betekent ook gewone netsnoeren uit de doos, een Naim SNAIC Din-Din interlink en een Chord Company C-Stream ethernet kabel aan de Bonn N8 switch. Eveneens van Chord is de EpicXL luidsprekerkabel. De luidsprekerstands zijn van Dynaudio en maken de opstelling van vandaag af. Vaak jeuken de handen om betere snoeren aan te sluiten, een netfilter in te zetten, te tweaken met voetjes, dat gevoel is noch initieel noch gedurende de luistersessie aanwezig. Natuurlijk heeft het zin om ons daar in te verdiepen, maar niet als het gaat om een sessie waarin luidsprekers de hoofdrol spelen en op eigen stands moeten bewijzen de aanschafprijs waard te zijn.

Eerlijk is eerlijk

Eerlijk is eerlijk, spelen met de Dynaudio Contour 20i heb ik al meer gedaan. Thuis in diverse opstellingen, in twee totaal andere ruimtes dan die van Lexicom MultiMedia, in beide gevallen met veel kostbaarder apparatuur. Het gehele en langdurige proces van inspelen mocht ik meemaken, het horen loskomen van de drivers is fascinerend en de luidspreker groeit in je oren. De Lexicom MultiMedia set heeft dat proces gelukkig al achter de rug. Wat ik herken van een ingespeeld model is de enorme ruimte die wordt gecreëerd om de speaker die zelf weet te verdwijnen uit het beeld. De muziek is er naar, Agnes Obel met haar laatste CD “Myopia”, dan nog moet de set het weten te reproduceren. Begonnen op een laag volumeniveau legt de muziek meer en meer beslag op het hersendeel waar het plezierhormoon wordt geproduceerd. Muziek vloeit speels voor mij, losjes en breed, met diepte en hoogte, aangenaam en zuiver van aard. Ik raak niet in een euforische staat als het zo zacht staat, ik merk wel dat grijpen naar de afstandsbediening voor een stapje meer volume kortere tussenpozen krijgt tot het moment waarop het maken van aantekeningen overgaat in alleen nog maar luisteren. Dat de muziek op een aangename wijze wordt gepresenteerd houdt niet in dat de weergave saai is, of dat de muziek saai zou zijn. Obel houdt van zweverige ritmes, liefst meerstemmige zang gecombineerd met piano en elektronische klanken. Er gebeurt heel wat in de ruimte voor mij dat intrigeert en haast dwingt om de gehele CD af te luisteren. Iets dat inderdaad het geval is en zorgt voor een aangenaam begin van de ochtend.

Jolly good fellow

De Engelse singer/songwriter Allan Taylor mag zijn muziek uitbrengen op het Stockfisch label en dat staat garant voor kwaliteit in de opnamen, met hoogstens wat teveel de nadruk op de lage tonen. Dat laatste is niet iets dat de Contour 20i gaat verdoezelen, wat in de opname zit komt naar buiten. Naast dat laag is er een fenomenaal middengebied waarin zowel de stem van Taylor als zijn gitaar meer dan aangenaam verrassen. Precies op het juiste formaat is de stem, geen absurd groot hoofd of een kleine afbeelding dit keer, met veel grotere gitaarklanken die losjes tokkelend de ruimte in komen. De zware stem van Taylor verkrijgt alle warmte die er in hoort te zitten, het maakt alsof hij alleen zingt voor de persoon in de luisterruimte en voor niemand anders. Heel intiem en indringend. Zo’n stem waarmee je elke partner over de streep trekt om goedkeuring te hechten aan de aanschaf van een audiosysteem. Achter de stem bromt de bas, zit soms een accordeon, weerklinken meer getokkelde instrumenten en tezamen vormen ze een complete achtergrond waar de stem van Taylor voor blijft staan. Volkomen verstaanbaar zonder enige versluiering of verlies aan details. De Naim combinatie werkt mee aan het creëren van warmte in de weergave, want in andere opstellingen was de Dynaudio koeler van klank, was de nadruk op de lage tonen minder aanwezig. Natuurlijk werkt ook de akoestiek van de ruimte waarin de luidsprekers spelen mee in het eindresultaat, voor een heel groot deel zelfs en daarom is het fijn de Dynaudio Contour 20i ook te kennen in andere opstellingen. Weer is het luisteren zo fijn dat Taylor gewoon door blijft spelen. De voor mensen met een streamer bekende drang om van track naar track, van album naar album te zippen blijft uit. Een heel goed teken in mijn ogen, dat betekent rust in de weergave en het ontbreken van alle bekende storende artefacten als slissend hoog, dreunend laag, een korrelig midden en vervorming in het algemeen. Met pijn in het hart ga ik door naar een volgend stuk muziek.

Na de pauze

Na het halen van een verse koffie merk ik pas hoe hoog ik het volume heb opgedraaid. De muziek speelt best luid waarmee ik mij wederom realiseer dat A. de Naim versterker de nodige ballen heeft en B. de weergavekwaliteit zo hoog is dat luid spelen kan. Met de CD “Tusk” van Fleetwood Mac kom ik op het eerste kritiekpuntje voor de Contour 20i op Naim, het op zoete wijze brengen van muziek is niet altijd welkom, met “Sara” verlang ik naar meer pit en spanning, meer rock and roll. Waar de veel noordelijker in Denemarken gevestigde luidsprekerfabrikant Audiovector snelheid in de speakers stopt en muziek pittig maakt doet de zuidelijke Dynaudio het rustiger aan. Kopenhagen versus het meer landelijke Skanderborg. Het live opgenomen “Tusk” verrast vervolgens met een paar strakke drums en een knallende bas in een soort van wall of sound, rijkende van muur tot muur en van plafond tot vloer. Diepte zit nauwelijks in de muziek, dat is de opname weet ik inmiddels na het spelen van Taylor’s muziek. “Rumours” van Fleetwood Mac is krachtiger opgenomen, “The chain” hamert door de luisterruimte met de altijd schelle stemmen van de dames in de band. Impact heeft de muziek zeker, kracht en slamm is aanwezig, snelheid nog steeds niet op Formule 1 niveau. Als na 3,5 minuut een gitaar gaat janken en de drums slaan kan ik niet meer stilzitten en ga ik een soort van headbangend de ruimte door. Dat kan dus ook, waarna als afsluiter “You make loving fun” op een zelfde manier weet te spetteren. Alle stof is van de conus geblazen garandeer ik u.

Channel Classics

Rachel Podger weet met het Brecon Baroque ensemble in een vrij kleine bezetting een heel andere “Vier jaargetijden” neer te zetten dan Alan Loveday of Janine Jansen. De opname voor Channel Classics is 100% geslaagd en streamend vanaf Tidal krijg ik een hoogwaardige 192kHz/24bit FLAC file binnen waar de ND5 XS 2 wel weg mee weet. Ik bestrijd dat Dynaudio gemaakt is voor oren waar klassieke muziek het liefste in gaat, het is een allround systeem dat alles aan kan, Dynaudio heeft niet voor niets een grote mate van ervaring in de professionele geluidsstudio’s. Toch begrijp ik de veronderstelling wel als ik Podger speel. Het gemak, de souplesse en de klankzuiverheid maken klassieke muziek tot een feestje om naar te luisteren. Het aandragen van details en het bewaren van de originele klank van een instrument vormt samen met het rustige karakter, waarin violen transparant maar nooit scherp zijn een conservatief beeld dat doet denken aan een door de BBC ontworpen luidspreker. Wat een groot compliment is dat een oudere generatie opgegroeid met Quad ESL 57, Spendor BC1 en Rogers LS3/5a zeker zal herkennen. Toepassing van moderne materialen en een stijve behuizing tillen de Contour 20i naar het hedendaagse, noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld door elektronica. Want de versterkers uit de jaren 60 en 70 brachten niet de power, de resolutie, de stilte en de snelheid van een 2020 model van Naim. Wat bron en versterker meebrengen wil je horen en dus kun je niet anders dan meegroeien in ontwikkelingen. Inmiddels sterft heel heel langzaam de laatste noot uit van het “Adagio” van “De zomer” en maakt plaats voor het energieke “Presto” dat met vaart en verve door Podger wordt gespeeld. Prachtig de lagen in de muziek, de kracht in de bassen en de ondanks de kleine bezetting van het orkest bereikte volle klank. Compliment aan de Contour 20i die feilloos alle noten weet te volgen en te reproduceren zonder enige wanklank.

Zangkunst

Als stemmen mooi zijn en klassiek werk de bloeddruk doet stijgen wat zou dan de combinatie van beiden brengen in de vorm van Cecilia Bartoli? Haar ode aan Maria Malibran is in 2007 uitgebracht onder de naam “Maria” en voor wie de rollende klanken van Bartoli kan verdragen is dit een heerlijke CD. Weer gewoon in 44.1kHz/16bit gespeeld vanaf de opslag bij Lexicom Multimedia ontbreekt de absolute verfijning van Channel Classics, iets dat de Naim en de Dynaudio niet verbergen. De belofte wordt wel waargemaakt dat klassieke stem en klassieke muziek geweldig spelen op dit systeem. Zelfs al houdt u niet van deze muziek, vraag dan toch eens een demo aan het team van Lexicom MultiMedia en luister naar hoe gemakkelijk en transparant de stem van Bartoli naar voren komt. Zelf kan ik Bartoli en collega’s alleen verdragen als de weergave echt heel goed is, op een systeem dat niet klopt is het te vreselijk om aan te horen. Vandaag speel ik kandidaat van het TV programma “Maestro” en wapper met beide armen de zingende Bartoli toe. Dit systeem klopt van voor tot achter, van eenvoudig netsnoer tot hoogwaardige luidsprekerkabel. Het is weer de Naim ND5 XS 2 en de NAIT XS 3 die een luidspreker doen stralen, zoals eerder gebeurde met een PMC Twenty5.22 waarvan een verslag is gepubliceerd op deze website. https://www.lexicommultimedia.nl/review/naim-nait-xs-3-geintegreerde-versterker/ Twee zwarte en simpel uitziende Naim doosjes waar u de buurman niet mee imponeert tot hij zijn ogen sluit en oren opent. Zoals op deze zonnige lentedag telkens het geval is spelen van elke CD meerdere tracks, de neiging tot zappen ontbreekt volledig, met dank aan de Contour 20i.

Losse flodders

Na de indringende stem en het dynamisch geweld van Bartoli is de zachte stem van Viktoria Tolstoy een rustmoment voor de oren. Haar CD “A moment of now” laat beluisteren hoe goed de Contour 20i de grootse en volle klank van een vleugel laat weergeven. Stem intiem gehouden, de vleugel echt groot, het samenspel doet al snel denken aan een huiskamer concert. Weer een vinkje op de pluslijst van de Dynaudio erbij gezet. Even lekker “Fade to black” van Dire Straits voor de gitaren. Veel verder naar links gezet dan dat de speaker staat. Dan aan de rechterkant in de diepte weggezet, over diepte in het stereobeeld niets te klagen. “October morning” van Fourplay heeft kracht en laat het laag rollen onder lekkere drums en heldere bekkens, ritme is telkens vastgehouden waardoor spanning in de track aanwezig blijft. “Dreamboat Annie” van Heart is lekker ouderwets waarbij het systeem laat horen hoe vlak de opname is, in dynamiek en in ruimte informatie. De LP was nog wat, de FLAC versie stelt niets voor zegt Dynaudio mij. “Avratz” van Infected Mushroom laat tonen heel zacht en langzaam uitsterven, haast alsof supertweeters aanwezig zijn, met elektronisch laag dat bijna over de rand gaat en waar de Contour 20i toch beheerst mee weet om te gaan. De buren kunnen meegenieten als het gas er op gaat. Jane Monheit weet met “Over the rainbow” de stem zo te houden dat het mooi blijft, ik ken tweeters die de trommelvliezen open scheuren met haar stem. Ze staat bovendien voor de piano en niet er in zoals sommige D/A-converters ons willen doen geloven. Het aantal vinkjes gaat maar door. Negatieve zaken, ik zoek ze zonder ze te vinden. Is het dan perfect? Nee hoor, geeft het 10-voudige uit en dan speelt ook Monheit echt nog een klasse beter. Voor het geld dan perfect? Het geheel van de weergave met deze Dynaudio Contour 20i in combinatie met een betaalbaar Naim systeem komt akelig dichtbij. Uw smaak? Dat zult u zelf moeten beoordelen en daar geeft Lexicom MultiMedia graag de ruimte voor.

Jupiter

Het zeer geavanceerde meetsysteem Jupiter in de 13x13x13 meter betonnen kubus van het research laboratorium van Dynaudio is niet de enige reden dat de ontwikkelingen bij dit merk de laatste jaren een vogelvlucht nemen. Ook de aanwas van jonge mensen, het beschikbaar komen van mooie materialen als Nomex en steeds krachtiger magneten dragen bij aan het eindresultaat. Feit is wel dat met Jupiter een luidspreker door te meten feilloos kan worden beoordeeld zonder invloeden van akoestiek en zonder in een dode ruimte te hoeven staan. Zaken als afstraalgedrag, welke te maken hebben met de kastvorm, de vorm van de conus en het scheidingsfilter kunnen worden geoptimaliseerd. Impuls- en fasegedrag of dynamiekomvang rollen als data uit de computersystemen. Waarna ter optimalisatie de gouden oren gaan luisteren en ongezouten commentaar leveren. Het resultaat laat zich zien in de nieuwe Dynaudio modellen uit de Contour en Confidence reeks. Het zijn geen totaal nieuwe concepten, het is doorbouwen op het eerder gelegd en bewezen fundament. De Contour 20i bewijst dat vandaag. Zet hem in een ruimte kleiner dan 15m2, of in een ruimte van 25 of 35m2, de basreflex poort gaat niet storen en de schuimdoppen kunnen in de doos blijven. Dat was met de oudere modellen wel eens een issue. Gebleven is dat een Dynaudio een slokje vermogen lust, een te krappe versterker is echt af te raden als u wilt profiteren van de injectie aan innovatie in de improved modellen. Tenslotte kan de Contour 20i in zijn drie leverbare kleurstellingen een sieraad in de kamer zijn gezien de high end afwerking op het niveau van een topmeubel. Voor de vandaag gespeelde muziek zie ik geen belemmering in de Contour 20i, u weet zelf vast nog heel andere muzieksoorten aan te dragen om naar te luisteren en te oordelen. Houd er rekening mee dat de 20i niet snel vergeeft, een slechte opname blijft een slechte opname. Iets te veel warmte voor uw smaak met de Naim NAIT XS 3, dan zijn lichter klinkende keuzes mogelijk. Hoe beter de versterker wordt, des te meer zal de Contour 20i u belonen met muziekplezier. Zelf positioneer ik de Dynaudio Contour 20i liefst op pole position, of hij de race gaat uitrijden kunnen alleen onze klanten zeggen. Dus op naar Lexicom MultiMedia als u shopt in deze klasse voor een paar luidsprekers.