Devialet Expert 140 Pro en Focal Kanta N°1

Devialet Expert 140 Pro en Focal Kanta N°1: Frans design en expertise

Mijn opdracht voor vandaag was duidelijk: vindt componenten die bij elkaar passen en in elk interieur eerder een aanvulling zijn dan een optische hindernis. Ik ben uitgekomen op componenten welke in een zelfde prijscategorie thuishoren en zowel design als hoogwaardige weergave verenigen. Een Devialet versterker was het eerste dat in gedachten schoot vanwege de compactheid, het uiterlijk en de prestatie. Een paar luidsprekers vond ik snel, de Focal Kanta N°1 monitor luidspreker op de eigen stand. Als er één luidspreker is welke op mag vallen, misschien wel op moet opvallen, dan is het de Kanta serie. De frontpanelen zijn verkrijgbaar van stemmig zwart tot in opvallende kleuren waar menig interieur ontwerper de vingers bij aflikt. Achter het opvallende uiterlijk zit een brok techniek afkomstig uit 40 jaar ervaring in luidspreker ontwerp en bouw. Leuke bijkomstigheid, zowel Devialet als Focal zijn van Franse origine en worden daadwerkelijk in Frankrijk gemaakt. Bekabeling hou ik graag binnen één merk voor behoud van synergie en dat is AudioQuest geworden, immers in hun omvangrijke pakket is elke kabelsoort vertegenwoordigd. Een Melco als opslag voor digitale muziek is onderhand usance.

Devialet

De Devialet Expert 140 Pro is veel meer dan “zo maar” een High End stereoversterker. De 140 is het “instapmodel” van de Devialet Expert Pro versterker-serie, maar dat woord moet u eigenlijk snel vergeten, want de 140 is uitgerust met alle verfijnde technische hoogstandjes van dit Franse merk en alle opties die via de software Configurateur kunnen worden ingesteld. De kenmerkende platte vormgeving, het strakke en moderne design en de afwerking in glanzend gepolijst aluminium zijn uniek. En wat denkt u van de afstandsbediening? Geen plastic universeel dingetje, maar een Devialet-ontwerp in gepolijst aluminium. De technologie van Devialet is al even revolutionair als het uiterlijk. De verfijnde klank-eigenschappen van Klasse A en de energiezuinigheid van Klasse D versterking zijn op een uitermate innovatieve manier samengebracht in één. Devialet heeft met deze gepatenteerde schakeling een stabiele versterker gebouwd om elke luidspreker aan te sturen. De Expert 140 Pro is een combinatie van een voor- en eindversterker, met streaming opties, met een gepatenteerde DAC en een met MM/MC phonovoorversterker, dat alles in één behuizing. U kunt alle gewenste bronnen aansluiten, want alle ingangen kunnen worden ingesteld via de Configurateur. Met de gepatenteerde SAM-technologie (Speaker Active Matching) haalt de 140 het allerbeste uit uw luidsprekers.

Technische gegevens:

  • “V2”-versie van de ADH (Analoog/Digitaal Hybride) versterkertechnologie
  • Uitgangsvermogen: 2×140 Watt aan 6 ohm
  • SAM (Speaker Active Matching) om het beste uit uw luidsprekers te halen
  • 3 aparte 400 MHz SHARC DSP’s (Digitale Signaal Processor)
  • 24bit/192kHz ADC (analoog/Digitaal-Converter) voor de analoge ingangen met de TI PCM4202 chip
  • 24bit/192kHz DAC (Digitaal/Analoog-Converter) “Magic Wire” met de TI PCM1792 chip
  • Upsampling van alle digitale signalen tot 24bit/192kHz
  • Een High Precision Master Clock zorgt voor een extreem lage jitterwaarde van 2ps
  • Devialet AIR (Asynchronous Intelligent Route) voor het draadloos streamen van muziek tot en met 24bit/192kHz
  • Programmeerbare afstandsbediening
  • Configuratie geheel instelbaar via “Le Configurateur” op de Devialet-website
  • Ingangen: 1x Line in (RCA), 2x S/PDIF in (RCA), 1x optisch (TosLink), 1x USB-B, 1x optisch (3,5mm mini-jack), 1x Ethernet (RJ45)
  • Airplay en WiFi
  • Streaming: UPnP, Spotify Connect, Roon ready
  • Afmetingen: 38,3 x 4 x 38,3 cm
  • Gewicht: 5,65 kg
  • Garantie: 2 jaar + 3 jaar (na registratie via de website)

Focal

De Focal Kanta N°1 is een model met twee units, een 16,5cm midden/lage toon unit met het TMD suspensie systeem voor de conus dat de ongewenste resonanties dempt. Recht erboven vinden we een 27mm IAL3 beryllium tweeter. IAL3 staat voor “Infinite Acoustic Loading” dat naast IHL (Infinite Horn Loading) een feature is om geluid achter de tweeter op een natuurlijke manier uit te doven om vervorming tegen te gaan. De conus van de midden/lage tonen unit is door Focal in een sandwich gevormd, deels gemaakt uit vlas, een licht en sterk materiaal met lange, holle vezels, ideaal om mee te werken en ruim verkrijgbaar op het Franse platteland. Aan de achterzijde van de kast zit een reflexpoort ter ondersteuning van deze unit. De baffle is bij de Kanta N°1 geknakt om een perfect fasegedrag tussen de twee units te waarborgen. De Kanta N°1 staat op een optionele metalen stand waarin de zware spikes passen. De stand is speciaal voor de Kanta N°1 ontworpen en bestaat uit een topplaat waar de luidspreker met schroeven op wordt vastgezet, één metalen buis en vier poten die op een slimme manier vastgezet worden. Het geheel is sierlijk, functioneel en zoals gewenst stijf van constructie. Misschien is wel het meest opvallend de baffle, omdat hij breder is dan de kast en als een deksel op de voorkant past. Naarmate je went aan het uiterlijk heeft het iets aparts dat of aanspreekt of totaal niet. In het front passen doekjes voor de woofer, de tweeter is en blijft afgeschermd met een akoestisch geoptimaliseerd metalen rooster. Elke Kanta is leverbaar in hoogglans zwart met een front in blauw, wit, zwart of geel (altijd hoogglans) en in houtfineer met een front in blauw, taupe, donker grijs en ivoor (altijd mat). De bovenplaat is van glas. De prijs is ongeacht de uitvoering € 2.999,- per stuk, per stand komt daar € 500,- bij, wat een totaalprijs maakt van € 7.000,- voor een paar, want de eigen stands bevelen wij van harte aan als u voor de Kanta N°1 gaat kiezen. In de Kanta zit de ontwikkeling van 40 jaar JMLab/Focal en in zowel de techniek als in het uiterlijk komt veel van de Utopia en Scala serie terug. De herkenbare kwaliteit van Focal afwerking en techniek is overvloedig aanwezig.

Technische gegevens:

  • Afmetingen: 23,4 x 39,1 x 42,2cm (BxDxH)
  • Frequentie bereik: 46Hz tot 40Khz binnen +/- 3dB
  • -6dB punt: 42Hz
  • Kantelfrequentie: 2400Hz
  • Impedantie: nominaal 8Ohm met een minimum van 3,9Ohm
  • Rendement: 88dB
  • Maximaal aanbevolen versterker vermogen: 150Watt

Het hart klopt

Gekozen is dus voor een opzet met als centraal hart de Devialet Expert 140 Pro geïntegreerde streamer/dac/versterker in combinatie met Focal Kanta N°1 luidsprekers, geplaatst op de bijbehorende Kanta stands. De bron is een Melco N100 Digital Library waar mijn muziek op staat opgeslagen. Ik had ervoor kunnen kiezen de Melco met een USB kabel aan te sluiten op de Devialet, dat is niet gedaan omdat ik veel liever werk met Roon als applicatie dan met een App waarin zoeken naar muziek veel lastiger is. Voor de Roon Core software staat er elders in de winkel een Lexicom MultiMedia NUC te draaien. Alle bekabeling is van AudioQuest, het stevige Monsoon netsnoer met zijn dikke aders en effectieve afscherming tegen RFI en EMI, de Robin Hood luidsprekerkabels met DBS en zilver gecoate banaanstekkers en een RJ45 Diamond ethernetkabel met DBS tussen de Melco Player en de Devialet ethernet poort. Een opstelling uit het boekje, althans dat is te verwachten, eerst maar eens uitvoerig luisteren.

De klok slaat jazz

Het Tingvall Trio heeft een schitterende CD uitgebracht in 2014 met de titel “Beat”, ook verkrijgbaar als highres download in 24/96 formaat. Geboden wordt naast de kwalitatief hoogwaardige muziek, mits je daarvan kunt houden, een set opnames waar je de vingers bij af kunt likken. Heel zacht ruisende bekkens steeds op de achtergrond, heel korte en snelle percussie tikjes, stevig slagwerk op de trommels en de grote trom. Een bas met een echte body waar de vingers op de snaren langs de toonladder bewegen en dat is hoorbaar te maken. Als derde instrument een vleugel waarin alle elementen samenkomen, snaren, klavier, romp en pedalen. De Devialet/Kanta opstelling maakt dat allemaal hoorbaar en herkenbaar zonder veel kanttekeningen. De lage tonen hebben een beperking, logischerwijze samenhangend met de afmetingen van de monitor. Dieper laag? De natuurwetten schrijven dan een grotere kastinhoud voor. Je mist dat diepste laag met de Kanta niet en veel belangrijker vind ik dat wat er aan lage tonen beschikbaar is strak blijft, doortekend is, niet eentonig gaat worden en laat horen wat de bassist aan het doen is. De hoge tonen zijn zijdezacht en sluiten perfect aan op de basunit. Een overgang is niet hoorbaar, zelfs niet met het oor vlak voor de Kanta. Heel zacht en subtiel is het tikken op bekkens waarin een mooie metaalklank ontstaat. Subtiel en rijk gedetailleerd. Het middengebied waar overig slagwerk, piano en de hoge bastonen onder vallen is open en komt vrij van de luidsprekers. Dat laatste is een groot voordeel van een monitor systeem, het laten verdwijnen van de weergever an sich. De klanken zijn over het gehele frequentiespectrum verspreid zonder pieken en dalen in het verloop. De weergave is levendig en snel, vereisten voor moderne jazz en moderne opnametechniek. De muziek vormt een groot aaneensluitend palet van klanken voor mij neergezet. Beginnend ergens op een lijn tussen de weergevers, breed en hoog, niet al te diep in het aangeboden stereobeeld. Onderscheid tussen de instrumenten is goed geregeld met tegelijk een eenheid om het trio niet uiteen te laten vallen in niet langer samenwerkende individuen. De soms drukke muziek is spannend en een album lang aangenaam.

Een klassiek geschoolde stem gebruiken voor jazz waarin de schoonheid en de kracht van vrouwen wordt bezongen, dat doet Alicia Olatuja op haar CD “Intuition: songs from the minds of women”. Achter haar een stevige band om de noten door de ruimte te slingeren. Het eerste dat opvalt is de toegenomen diepte in het stereobeeld, deze CD gaat daarin veel verder dan wat het Tingvall Trio bracht. Muziek komt dichterbij en vooral de blazers komen naar voren. De overvloedige bas is compact en snel, met eenzelfde impact gebracht als het slagwerk. Alicia raakt geen moment ondergesneeuwd in de verrichtingen van de band, dat laat ze niet toe met haar krachtige stem. Deze CD is dé manier om verliefd te worden op het systeem en te begrijpen dat een mooi uiterlijk best samen kan gaan met hoogwaardige weergave. Ik val persoonlijk op de puntigheid, de zuivere en verstaanbare stem, het gewicht dat aan de instrumenten is toegekend en het volledige beeld dat de monitoren neer zetten. Een beeld dat niet verloren gaat als ik de muziek een heel stuk zachter zet zoals de meesten van ons gaan doen als de kleine uurtjes aanbreken en huisgenoten slapen. Zou ik dan nog steeds naar Devialet en Focal luisteren? Ja, dat denk ik wel want het systeem is met mooie opnames verslavend prettig. Mede omdat er nergens een scherpte zit die irriteert, geen eentonige en bonkende bas wordt geboden en de muziek de kans krijgt uit de weergevers te vloeien. De AudioQuest kabels zorgen daarbij voor de druk en maken een gevoel van aanwezigheid bij de opname mogelijk. De kabels hebben de karaktertrek muziek naar de luisteraar te duwen, in vergelijk spreidt een Chord Company kabel meer uit in een zachtere klank, en dat duwen past wonderlijk goed voor jazz in dit systeem.

Frans op Frans

Tussen mijn gruwelijke hoeveelheid Franse chansons valt het toch niet mee een echte Franse zangeres te vinden. Geboren in België, in Canada, Bretons met Keltische invloeden. Uiteindelijk vind ik Chimène Badi, geboren in Parijs. Haar album “Laisse les dire” is een mengeling van moderne Franse pop en het chanson. Duidelijk worden er trucjes uitgehaald achter de mengtafel, waardoor een achtergrondkoortje ineens heel breed wordt neergezet in de mix, waarna de solozang van Badi in de trechter naar het centrum gaat. Lekker ritmische tracks waarmee Badi de hitlijsten bestormd en zo in de Supermarché terecht komt. Leuk om naar te luisteren, spektakel ontbreekt. Voor ouderwets Frans moet je bij Juliette Gréco zijn. Haar “Sous le ciel de Paris” neemt je mee langs de oevers van de Seine, laat rokken wapperen in de wind van de modellen en toont het stokbrood onder de arm van een man met een alpino. Devialet met zijn wortels in Parijs heeft kennelijk Gréco als demo gebruikt bij het ontwerp want het speelt perfect deze oude opname en herschept daadwerkelijk de sfeer. Andere tracks waar Gréco meer bijt en haar stem verheft zijn minstens zo mooi en van historische waarde. Een echte singer/songwriter is Élodie Frégé op haar CD “Le jeu de 7 erreurs”. Haar volle stem met daarin het lichte hijgen van hetgeen zowat alle Franse zuchtmeisjes doen combineert met de gitaar in haar handen. Je zou haar zo maar verwachten op de hoek van een straat, alleen waar haalt ze dan het orkest vandaan dat achter haar zo zijn best doet op “La ceinture”? “Fous de rien” is van haar zelf, kleiner en intiemer, prachtig neergezet door de combinatie van Devialet en Focal. Ik merk aan mijzelf dat ik steeds meer in de muziek wordt getrokken en het lastiger ga vinden om het systeem te beschrijven. Beschouw dat als een compliment aan de elektronica, het gaat tenslotte om de muziek en die neemt mij mee op de reis door de muziekbibliotheek. Dat er nergens iets grondig mis gaat in de weergave werkt daar ontzettend aan mee, al is de weergave niet perfect want dan moet je hoger op de ladder klimmen. Het is gewoon fijn om te luisteren. Ik kan het niet laten, ik sluit het Franse blok met een stukje Kaas. “Une dernière fois” zet kippenvel op de armen. De emotie is te proeven, de intensiteit is meegenomen, de accordeon huilt. Patricia zingt voor en praat tegen haar overleden moeder, dichterbij Patricia Kaas kun je nauwelijks komen dan in dit nummer. En Focal toont hoe het behoort te zijn.

Voor de Brexit

Voordat de Brexit een feit gaat worden steek ik het kanaal over en zoek in Londen naar het kerkje St. Martin-in-the-fields waar Iona Brown en het naar de kerk genoemde orkest werken van Handel uitvoeren, de “Concerti Grossi Op. 6 Nos. 1-4”. Heerlijk hoe het systeem mij de muziek weet voor te schotelen, speels, levendig, dynamisch en vrolijk. De bassen en cello’s bouwen het fundament, de strijkers vormen het huis en Iona maakt er een thuis van. De weergave is prachtig in balans, staat als het orkest inzet groot tussen de twee weergevers gepositioneerd en laat de weergevers verdwijnen. Violen die geen scherpte kennen anders dan er behoort te zijn, bassen met melodie in plaats van eentonigheid, een orkest dat samenwerkt en waarin het klavecimbel met regelmaat opduikt. Je mag het verwachten met het hoofdkantoor van Devialet om de hoek bij de Parijse Opéra, dat wil nog niet zeggen dat klassiek werk goed wordt weergegeven. Gelukkig is het DNA de straat over gestoken en daarom zit ik op het puntje van de bank de werken van Handel te absorberen. Wederom bekruipt mij een gevoel in de studio achter de mengtafel te zijn gekropen en mee te mogen werken aan de productie van de CD. Muziek is helder en direct op een prettige manier, weet me genoeg te raken, houdt zaken ook nuchter zodat ik niet wordt meegetrokken in alleen maar beleving en emoties. Het is een gezonde mix geworden van ingrediënten afkomstig uit de voorraadkastjes van Melco, Devialet, Focal en AudioQuest. Ook al is ze half Zwitsers, ik laat de Franse helft van Camille Berthollet vandaag de laatste stukken spelen samen met haar zusje Julie. “Entre 2” trek ik via Tidal binnen, laat zich uitpakken door Roon tot MQA 96kHz en ik weet nu al dat ik over een paar weken in Frankrijk deze CD sta te zoeken. Dat thuis geen Devialet staat en geen Focal neem ik op de koop toe. Het zou er wel mogen staan trouwens, het waren aangename uren in de luisterruimte van Lexicom MultiMedia vandaag. De French Touch afgemaakt met Japanse opslag en Amerikaanse kabels geeft plezier in de oren en de geest.

Design speelt geen rol

Vergis u niet in het uiterlijk van Devialet en de Focal Kanta serie. Dat er gekozen is voor een serieus design, deels afwijkend van wat wij audiofielen in doorsnede verwachten doet geen afbreuk. Denk aan een audiofiele stapel apparatuur, beulen van versterkers goed voor een hernia, afzichtelijke blokken van luidsprekers in functionele maar huiskamer onvriendelijke vorm, bossen kabels en een zoevende NAS in de meterkast. In plaats daarvan staat er een kleine compacte en doodstille opslag. Daarachter een versterker met alle te wensen functies als streamen, een interne dac en flink vermogen, samengebald in een doos nauwelijks groter dan wat New York pizza komt brengen. Met luidsprekers in een moderne vormgeving, gespoten in actuele kleuren of stemmig zwart en tenslotte, je kunt er niet omheen een paar noodzakelijke kabels. Dat alles is in staat minstens zo goed muziek te maken als de beulen en de blokken. Misschien vindt u het heerlijk om u te omgeven met apparatuur, ik weet ook dat de wens vaak leeft om zaken compact en voorzien van een fraai uiterlijk neer te kunnen zetten. Fijn dat Lexicom MultiMedia ook in dat laatste geval aan de vraag kan voldoen met merken als Devialet en Focal. Design, trendy en opvallend mag, mits het zo goed is gedaan als door de Franse merken Devialet en Focal.

Meer informatie en prijs van de Kanta No.1 vindt u hier.