Chord Sarum Digital – review uit HiFi+

The Chord Company Sarum Digitale Kabel

Door Malcolm Steward van HiFi+ magazine

De Sarum van The Chord Company is een werkelijk prachtige digitale interconnect die € 2,650,- kost voor een kabel van 1 meter. Dat klinkt als een behoorlijk stratosferische prijs voor een kort stukje draad met aan beide zijden een stekker… dat wil zeggen, tot u de prestaties hebt gehoord.

Dat digitale interconnects het muzikale plaatje kunnen beïnvloeden, is een omstreden onderwerp. Sommige mensen geloven nog steeds dat het simplistische digitale concept – het signaal bestaat alleen maar uit enen en nullen – alles uitsluit dat een foutloze overdracht in de weg staat. Dit uitgangspunt gaat voorbij aan het feit, dat “digitaal” in de meeste gevallen slechts een idee is: wanneer ze door een kabel worden verzonden, zijn digitale signalen niets anders dan blokgolven met een zeer hoge frequentie, die als zodanig net zo gevoelig zijn voor kabel-gerelateerde invloeden  als analoge gegevens.

Mijn Naim HDX harddiskspeler is gewoonlijk op mijn Naim DAC aangesloten middels een Chord Company Indigo Plus coaxiale digitale interconnect (BNC-BNC). Dit is een relatief prijzige – € 519,00 – drie-aderige samenstelling die de meest samenhangende, analoog klinkende prestatie biedt die ik ooit van een digitale kabel heb gehoord. Toen ik deze kabel vergeleek met een zeer respectabele en veel geprezen kabel van een andere fabrikant, werd ik totaal gevloerd door de onbetwistbare muzikale superioriteit van de Indigo Plus. Deze kabel speelt, eerlijk gezegd, in een totaal andere klasse dan andere digitale kabels die ik had gehoord. Hoewel onpraktisch voor een recensent (de flinke omvang en het gebrek aan flexibiliteit maken het een lastpak wanneer je constant kabels moet verwisselen), zag hij er wel hip en passend prijzig uit. Toen kwam toevallig de meer “gewoon” uitziende Sarum op mijn weg en ik werd opnieuw geconfronteerd met gevoelens van regelrecht ongeloof.

De Sarum is geen kabel die er opvallend flitsend uitziet. De werkelijkheid is, dat hij eerder bescheiden en gewoon overkomt. Onder de witte buitenmantel, die meer terughoudend is dan de paarse buitenkant van de Indigo Plus, ligt een complexe samenstelling van afschermingen. Chord beschrijft de zoektocht van het bedrijf naar de meest geavanceerde afscherming als een obsessie, en zegt dat de afscherming van de Sarum Digital de effectiefste – en de duurste in productie – is, die het bedrijf tot heden heeft gebruikt. De doelstelling van het ontwikkelingsproces van de Sarum was om uit te vinden of de binnen het bedrijf bestaande constructiemethodes en materiaalkennis – waaronder afscherming, Teflon en verzilverde geleiders – naar nieuwe hoogten gebracht zouden kunnen worden.

Als resultaat hiervan is de Sarum voorzien van geleiders, die worden gepolijst voordat ze worden verzilverd, waarna ze worden geïsoleerd met Teflonschuim. De geleiders in de digitale kabel worden vervolgens gewikkeld in een spiraalvormige afscherming die is gemaakt van een stevige maat verzilverd koper. Dit in afwijking van de analoge kabels, die een gevlochten afscherming met hoge dichtheid hebben, in combinatie met een afscherming van zeer dikke folie. Dit proces alleen al draagt aanmerkelijk bij aan de productiekosten van deze digitale kabel, maar Chord heeft besloten dat de verbeterde prestaties de prijs volkomen rechtvaardigden.

De Indigo Plus kon stilte veel beter aan dan andere kabels: Wanneer een toon stopte, hoorde je niets, geen versmeerde uitloop of ruis, alleen stilte. De Sarum demonstreert, dat dit niet echt het geval was omdat de stiltes met de Sarum veel exacter gedefinieerd zijn. Wat dit doet met de timing van de muziek, moet worden ervaren om volledig op waarde te worden geschat. Ritmes zijn beter gedefinieerd en meer doorslaggevend: er is geen hint van dubbelzinnigheid in het spelen van musici: er is een ferme grip – of juist niet, ze spelen met precisie – of ze worstelen, ze maken plezier – of ze kunnen het maar net bijhouden.

Deze verbetering, al lijkt hij ogenschijnlijk klein, brengt een toegevoegde en onmiddellijk herkenbare echtheid in de muziek en, om een uitgekauwd cliché te gebruiken, zorgt ervoor dat de muziek meer muziek wordt. Om een voorbeeld te noemen: het wordt gemakkelijker te begrijpen waarom een gitarist een bepaalde volgorde van akkoorden of een riff heeft gekozen, vanwege het gevoel dat het deel uitmaakt van de gehele uitvoering. De logica wordt onmiddellijk duidelijk en de muziek raakt veel makkelijker een emotie.

Aurelio-MartinezDe vooruitgang is hoorbaar, onafhankelijk van de bitrate waar u naar luistert, al ben ik van mening dat de effecten bij hogere resoluties nog duidelijker zijn. De meest markante prestatieverbetering hoorde ik, toen ik Aurelio Martinez’ Laru Beya en Ineweyu speelde van zijn 24bit/44.1kHz album Garifuna Afro-Combo. Vooral de bassist en de percussie-instrumenten demonstreerden een messcherpe definitie van attack en decay, waardoor de muziek medogenloos werd voortgestuwd, terwijl Martinez’ gitaar net zo schitterend en exact gedefinieerd er overheen speelde.

Nog een 24bit/44.1kHz opname, Dead Against Smoking van Admiral Fallow’s album Boots met my Face, toonde het vermogen van de kabel om de cosmetische elementen van een uitvoering te polijsten en ze tegelijkertijd weer te geven met een grotere muzikale integriteit. In feite werd de muziek door de messcherpe instrumentale en vocale detaillering zodanig gepresenteerd, dat je je echt bij de gebeurtenissen betrokken voelde en bijna gedwongen werd om iedere muzikale lijn nauwgezet te onderzoeken, te proeven en er van te genieten. Ik wil hier niet suggereren, dat de kabel uitsluitend uitblinkt in de intellectuele aspecten van een uitvoering, want de Sarum Digital doet beide: hij stelt het brein tevreden en verwent de ziel.

Op allebei de genoemde opnames werd de presentatie van de dynamiek bijna perfect afgemeten. Het contrast van een plotseling aangeslagen snaar of een tik op een drum leek te worden versterkt door de stilte, die het geluid omgaf. De Sarum heeft absoluut een opmerkelijke “verrassings-factor”.

Dit vermogen om zelfs de kleinste variatie in dynamiek of toon te onthullen, werkte uitstekend bij zowel oude als meer moderne 16bit-opnamen. De Sarum lijkt meer uit zulke opname te halen dan z’n concurrenten. Het gitaarspel van Angus Young op AC/DC’s Rock and Roll Ain’t Noise Pollution, niet bepaald een complex gelaagde productie die nuances verbergt, werd bijzonder goed naar voren gehaald, waarbij de subtiele snaarbuigingen van een fractie van een toon gedurende het intro duidelijk uitkwamen. Het leek wel alsof hij voor dat nummer een pneumatische “whammy-bar” op zijn Gibson SG had gemonteerd, zo groot was de precisie en de behendigheid van de modulaties die hij toepaste.

Al met al, de Chord Sarum Digital maakt indruk op mij als een bijzonder speciale kabel om te gebruiken in een hoogwaardige audioset, wanneer u die nòg gedetailleerder wilt laten klinken. In de juiste omgeving biedt deze kabel een immense helderheid en gedetailleerdheid, zonder een spoor van klinische steriliteit. Het is een veel te goede kabel om aan een middelmatig systeem te koppelen. Alleen het beste is goed genoeg wanneer u wilt genieten van de veelheid aan verrukkingen, die de Sarum te bieden heeft.

Meer info of bestellen? Klik hier