Cambridge Audio EVO 75 & EVO 150 All-in-one muzieksysteem
Cambridge Audio EVO 75 & EVO 150 All-in-one muzieksysteem
Voiced in London = voiced best
De reclamekreet “Voiced in London” dekt zeker een deel van de lading van wat er verstopt zit in de Cambridge Audio EVO-lijn, al had de voicing wat mij betreft ook in Colchester of Exeter plaats mogen vinden, mits eenzelfde resultaat behaald zou zijn. Maar ja, Londen klinkt toch wat internationaler in ieders oren.
Cambridge Audio heeft met de EVO serie de wens van de moderne klant begrepen: lever een compact muzieksysteem van hoge kwaliteit, dat alle nodige functies combineert in één enkele behuizing. Stop wat nodig is in een compacte doos, fraai vormgegeven en met een hoge aaibaarheidsfactor. Eenvoudig te bedienen, bruikbaar voor het hele gezin. Slechts het aansluiten van een paar luidsprekers, een internet verbinding en netspanning moeten genoeg zijn om te gaan genieten van ieders favoriete muziek.
Met gebruikmaking van Hypex NCore klasse D versterking en het eigen Cambridge Audio StreamMagic platform creëert Cambridge Audio een hoogwaardig, energiezuinig, goed klinkend muzieksysteem, dat een geduchte concurrent is voor de gevestigde orde.
EVO
Het EVO systeem is eenvoudig te installeren en te bedienen met een smartphone of tablet met de StreamMagic App, met een afstandsbediening of met de knoppen op het apparaat. Voor dat u het weet speelt u muziek uit eigen collectie of van een muziekdienst. De StreamMagic App geeft controle over alle functies van het EVO 75 systeem, daarbij is de App is duidelijk, logisch van opzet en stabiel. Maakt u liever gebruik van de App van uw favoriete muziekdienst als TIDAL of Spotify, of van Roon software, de EVO 75 is daar op voorbereid.
Meest opvallend aan de EVO is het 6.8 inch display dat u in een hoge resolutie gedetailleerde informatie geeft over het album. Als artwork, in tekst, of beiden tegelijk. Verder is er informatie over de resolutie van een file en het formaat, loopt een tijdbalk mee met het spelen van de muziek, is er een klokje en nog wat andere nuttige informatie te vinden. Het display is helder, gedimd of uit te zetten. Subtiele toeten naast de display verstoren het elegante beeld niet, net zo min als de van de Cambridge Audio Edge gekopieerde
Elke EVO is klaar voor aansluiting op een CD speler, TV via HDMI ARC en/of andere bronnen. De Cambridge Audio Alva TT platenspeler kunt u bijvoorbeeld gebruiken via Bluetooth. Net als de ingebouwde Chromecast ontvanger u van dienst is. Speel muziek via UPnP, vanaf USB media, via Airplay 2, vanaf Internet Radio, Spotify Connect, TIDAL en Qobuz. Gebruik Bluetooth niet alleen als ontvanger, stuur er ook draadloos een hoofdtelefoon mee aan. De ingebouwde digital naar analoog omzetter met digitale ingangen en de analoge ingangen betekenen dat uw EVO toekomst vast is en vele jaren het hart van uw muzieksysteem zal zijn. De EVO 150 voegt aan de basis functionaliteit nog extra ingangen toe, voor digitale en analoge bronnen (onder meer MM phono) en geeft meer vermogen aan de dubbel uitgevoerde luidsprekeruitgangen.
In de EVO wordt gebruikt gemaakt van Hypex NCore klasse D techniek. Basis techniek ingekocht bij het Groningse Hypex, daarna heeft Cambridge Audio zijn gouden oren en techneuten ingezet om de in mijn oren typische, technische Hypex klank om te zetten naar een vloeiende weergave stijl die wel alle voordelen van klasse D versterking geeft, tegelijk het karakter krijgt van klasse AB versterkers zoals in Naim Audio, Rotel, Luxman en andere merken zit. Door voor de EVO 75 en de EVO 150 eenzelfde Ncore type te kiezen, waarvan alleen het uitgangsvermogen verschilt, is er nauwelijks klankmatig onderscheid tussen de twee spelers, zitten de verschillen eerder in de aansluitmogelijkheden en het extra vermogen aan de dubbel uitgevoerde luidsprekerklemmen van de EVO 150. Elke EVO gebruikt volgens Cambridge Audio uitsluitend topklasse componenten, zoals ESS Sabre high resolution DAC’s, daarnaast geeft de EVO vertrouwen omdat hij gebaseerd is op meer dan 50 jaar ervaring in het vervaardigen van audio componenten door Cambridge Audio.
Technische details EVO 75:
- Uitgangsvermogen: 75 Watt in 8 Ohm
- Dac: ESS Sabre ES9016K2M
- Frequentiebereik: 20Hz – 20kHz +0/-3dB
- Analoge ingangen: 1 x RCA
- Digitale ingangen: 1 x Toslink, 1 x S/PDIF coax, 1 x TV ARC
- USB ingang: USB B Audio klasse 1 of 2
- Bluetooth: 4.2 A2DP/AVRCP met SBC, aptX and aptX HD codecs
- Uitgangen: 1x speakers, 3,5mm hoofdtelefoon, pre-out, subwoofer uit, Bluetooth zender
- Ethernet: 100 Base-T IEEE 802.3
- WiFi: Dual Band 2.4/5gHz
- Maximaal opgenomen vermogen: 400 Watt
- Stand-by: <0,5 Watt
- Afmetingen: 305 x 305 x 90mm
- Gewicht: 5 kg
- Uitgangsvermogen: 150 Watt in 8 Ohm
- Dac: ESS Sabre ES9018K2M
- Frequentiebereik: 20Hz – 20kHz +0/-3dB
- Analoge ingangen: 1 x RCA, 1 x XLR, 1 x MM phono
- Digitale ingangen: 2 x Toslink, 1 x S/PDIF coax, 1 x TV ARC
- USB ingang: USB B Audio klasse 1 of 2
- Bluetooth: 4.2 A2DP/AVRCP met SBC, aptX and aptX HD codecs
- Uitgangen: speakers A+B, 3,5mm hoofdtelefoon, pre-out, subwoofer uit, Bluetooth zender
- Ethernet: 100 Base-T IEEE 802.3
- WiFi: Dual Band 2.4/5gHz
- Maximaal opgenomen vermogen: 700 Watt
- Stand-by: <0,5 Watt
- Afmetingen: 305 x 305 x 90mm
- Gewicht: 5,3 kg
Haalbare resoluties EVO 75 & 150:
- TOSLINK optisch: 16/24bit 32-96kHz PCM
- S/PDIF coax: 16/24bit 32-192kHz PCM
- USB Audio Class 1: tot 24-bit 96kHz (asynchronous)
- USB Audio Class 2: tot 32-bit 384kHz (asynchronous) en tot DSD 256
- Bluetooth 4.2 A2DP/AVRCP met aptX HD: 24bit 48kHz
- Audio formaten: ALAC, WAV, FLAC, AIFF, DSD, WMA, MP3, AAC, HE AAC+, OGG Vorbis
Wat is er nog nodig?
Voor de netspanning is gekozen voor een eenvoudig netsnoer, dat kan later altijd nog vervangen worden door een beter exemplaar. Ethernet komt binnen met een Chord Company C-Stream kabeltje, aan de andere kant geplugd in een Silent Angel Bonn N8 switch. Als luidsprekerkabel koos ik Inakustik Referenz LS-204 XL Micro AIR luidsprekerkabels, een hele mond vol voor een kabel met een in mijn ogen geweldige prijs/kwaliteit prestatie.
En dan luisteren….
Omdat het een dubbel review betreft van zowel de EVO 75 als de EVO 150 is eerst geprobeerd de hoorbare verschillen te bepalen tussen de twee modellen. Dat was een lastige opgave, want al geeft de EVO 150 misschien een iets dieper stereobeeld en iets meer druk in het laag, de verschillen zijn minimaal en kunnen alles te maken hebben met kleine volumeverschillen, want zelfs met een decibel meter in de hand zijn de twee spelers in volume net niet gelijk te krijgen. Terwijl de luidsprekers prima in staat zijn om diverse zaken naar voren te brengen. De keuze tussen een EVO 75 en een EVO 150 zullen meer afhangen van de gewenste hoeveelheid ingangen en/of de keuze voor één paar of twee paar luidsprekers, waarbij rendement, impedantie en gemak van aansturen belangrijk zijn voor of 75 Watt of 150 Watt per kanaal. In tegenstelling tot de Naim Uniti Atom en Nova is het gehoormatige verschil tussen de twee Cambridge Modellen erg klein. Zo klein dat het volgende testje prima bleek te werken:
De twee EVO modellen naast elkaar. Samen opgenomen in een groep via Roon software zodat tijdsynchronisatie geregeld is. De EVO 75 stuurt de linker luidspreker aan via zijn linker kanaal, de EVO 150 stuurt rechts aan via zijn rechter kanaal. Volume gelijk laten oplopen en spelen. Het geeft een volkomen stabiel stereobeeld, waarin beide kanalen gelijkwaardig spelen. In de praktijk onzinnig, het geeft wel aan hoeveel de 75 en 150 op elkaar lijken.
Betere muziek
Laurie Anderson brengt met “Tightrope” van de CD “Bright red” een mooie holografische stem mee die ergens in de ruimte hangt. Een prachtige diepe stem, vol leven en menselijkheid. Geluiden rondom haar zweven in de ruimte, gesteund door een lekker diep doorlopende bas. De EVO 75 geeft daadwerkelijk geen Ncore handtekening af, het is een pure klasse AB voicing wat is gedaan in het Londense laboratorium van Cambridge Audio. Ze hebben daar zaken naar eigen hand weten te tunen. De weergave is heel ruimtelijk, enige wens zou zijn iets meer diepte in het stereobeeld, over hoogte en zeker over breedte heb ik niets te klagen. Muziek speelt lekker losjes en vrij van de weergevers, die zoals ik eerder aangaf opmerkelijk goed passen bij dit systeem. Engels met Engels is Hemels? Het lijkt er wel op. De stand van de volume regelaar maakt niet uit voor de weergave, muziek speelt alleen harder of zachter, niet anders.
Langzaam komen de pianotonen in, komt een vette bas los, gaan gestreken drums zich ermee bemoeien, tot een vloeiend en natuurlijk resultaat. Soms heb ik de indruk dat de muziek aan de donkere kant wordt weergegeven, maar als ik dan concentreer op de stem, is daar niets mis mee. Tot en met een slis als dat nodig is. Trompet valt in, krachtig en echt. Ik zit er verbaasd naar te luisteren en overdrijf geen woord als ik echt positief verrast ben hoe goed de EVO 75 presteert. Hier krijgt een NAD M10 een heel harde dobber aan en ook een Naim Uniti Atom zal het beste beentje voor moeten zetten om een opmerkelijker prestatie te leveren. NAD kan misschien nog wat toevoegen met Dirac akoestiek correctie en de Bluesound compatibiliteit (Pulse, Node, Vault tot aan NAD Master series), Naim met een fraaiere App, maar als dat niet nodig is, dan is de EVO 75 en eventueel de EVO 150 een zeer sterk aanbod in een toch al goed gevulde markt.
All that jazz
Ik vind dat ik “The good life” moet draaien, want het leven voelt goed in de luisterruimte. Ray Brown Trio van het album “Don’t get sassy” uit 1994. Met als drummer Jeff Hamilton die later bij Diana Krall nog meer bekendheid gaat krijgen. Wat ik voor de neus krijg is een staaltje jazz van een trio dat op een heel natuurlijke wijze staat opgesteld in de ruimte. Op een goede afstand en toch niet te ver weg. Compact zonder in elkaar te verdwijnen. Piano wat meer up front, bas in het midden tussen de piano en de drums. Hier is met veel plezier naar te luisteren. Er gaat gewoon niets mis met de opname en de weergave. Live opgenomen en het publiek laat dat aan het begin en einde van de track duidelijk horen. Klein zaaltje met individuen waarvan handen los van elkaar te horen zijn en waar kreten van enthousiasme uit opduiken.
Een uitstapje naar swingende jazz met Count Basie op “88 Basie
Van big band naar orkest
“Concerto in D major, RV 427”, uitgevoerd door het Philhamonia Baroque Orchestra, met fluitspel van Janet See. Onderdeel van een CD vol met fluit concerten, een CD die met het grootste gemak laat zien dat klassieke muziek een vast onderdeel mag zijn op een allround Spendor A4. Bescheiden van afmeting als hij is laat de EVO 150 hem groots spelen, groter dan het fysiek doet vermoeden of zelfs de prijs. De besparing bereikbaar door te kiezen voor een Cambridge Audio EVO 75 of 150 ten opzichte van de concurrentie, kan mooi besteed worden aan de weergevers en een paar behoorlijke, edoch betaalbare luidsprekerkabels. Kan een fluit zodanig uithalen dat een systeem in de problemen raakt, de EVO houdt de weergave dynamisch, laat zich niet verleiden tot te grote uithalen en draagt bij aan een zuivere en de oren strelende klank. Ben ik weer enthousiast? Jazeker, waarom niet als iets boven de prijsklasse uit staat te presteren. Speels, luchtig, los en vrij. Kernwoorden die steeds terugkeren.
Von Karajan met het Berliner Philharmoniker heeft ooit van Peer Gynt “Áses Tod” opgenomen en dat maakte op mij een diepe indruk in de tijd dat ik klassieke muziek nog moest gaan leren waarderen. Hoewel grote orkestwerken mij meestal niet aanspreken doet Peer Gynt dat wel. Een opname uit 1983 die nog steeds de moeite waard is om af te spelen. Uiteraard op DGG, al kan ik niet nagaan wat er anders zou kunnen zijn tussen de master voor de LP en de CD. Ik ervaar de zachte tonen als zo mooi, dat ik niet anders kan dan doorgaan met “Anitras Tanz”. Prachtig hoe fundament gelegd wordt onder de strijkers door de bassen en cello’s, hoe het orkest voor mij in volle glorie tot leven weet te komen. Je vaart mee op de golven, ziet een dans voor je neus uitgevoerd worden. Ik moet mij diep concentreren als heel zacht wordt gespeeld, ik hou mij vast als “In der Halle des Bergkönings” inzet. Donker grommend, tot het licht opzwepend de oren laat bedwelmen, waarna slagen op grote pauken het feest doen eindigen.
Ben ik enthousiast en opgewonden geraakt van de Cambridge Audio EVO 75 en EVO 150 aan een paar Spendor A4 v2 luidsprekers? Jazeker ben ik dat. De kunst om voor heel veel geld iets fraais neer te zetten vraagt minder inzet van een fabrikant dan de inventiviteit en de kennis om in de betaalbare sfeer met een concurrerend product te komen. Niet dat een EVO ineens een Naim ND 555 met versterking verslaat, of zelfs een Luxman versterker van 10 mille, maar binnen de prijsklasse vind ik de Cambridge Audio geweldig presteren. Voluit van muziek genieten en door de collectie dwalen is een groot genoegen. Het werken met de EVO modellen een plezier van ergonomie. Het uiterlijk is fraai, de functionaliteit uitstekend, de keuze mogelijkheid tussen de twee modellen zinnig. Kunt u volstaan met minder ingangen en heeft u speakers met een behoorlijk rendement (Spendor, KEF, Audiovector) dan is de EVO 75 de beste en meest voordelige keuze. Zijn de speakers lastiger in gebruik met vaak een lager rendement (Dynaudio, Bowers & Wilkins, PMC) en vragen ze meer vermogen, of wilt u een EVO zien als de kern van uw uitgebreide audio/video systeem, dan is de EVO 150 de beste keuze. Ik kan nog wel wat argumenten verzinnen waarom de één, waarom de ander, maar dat laat ik graag over aan de potentiële klant om met het team van Lexicom MultiMedia te bespreken. Feit is dat Cambridge Audio een paar heerlijke all-in-one muziekspelers op de markt heeft gezet waarmee het genieten is van muziek. En dat laatste, dat telt het meeste. Vet aanbevolen!
Meer informatie en prijs van de EVO 75 vindt u hier.
Meer informatie en prijs van de EVO 150 vindt u hier.