B&W 705 S2 en B&W CM6S2 in vergelijk
Bij het verschijnen van de nieuwe reeks luidsprekers van B&W, de opvolgers van de inmiddels beroemde CM Series, komt altijd de vraag: “Hoe verhoudt het oude model zich ten opzichte van deze nieuwelingen?”. Omdat we dat zelf graag willen weten is de CM6 S2 tegenover de B&W 705 S2 gezet, de opvolger in de nieuwe lijn. Het is interessant om de twee luidsprekers rechtstreeks met elkaar te vergelijken, het is minstens zo interessant om daarna door te gaan met het nieuwe type en die een betere versterker te gunnen tijdens de luistersessie. Want hoe het vergelijk ook uit gaat vallen, we hebben straks alleen nog maar de 700 S2 Series ter beschikking, de productie van de CM Series is inmiddels gestopt.
Het innerlijk en uiterlijk
In de B&W 700 S2 luidsprekers is het nodige DNA te vinden van de Diamond technologie die B&W in zijn 800 Series stopt. Juist de vloerstaande 702 en de 705 monitor weerspiegelen een hoop eigenschappen. Zo is de tweeter bovenop de behuizing van de woofer geplaatst. De behuizing voor de tweeter is gefreesd uit één blok en is daarmee ongevoelig voor resonanties en trillingen van buitenaf. Was de dome in de CM Series van aluminium, nu is hij gemaakt van carbon materiaal dat kan werken tot veel hogere frequenties en daardoor pas bij frequenties ver buiten ons gehoorbereik op kan breken. Niet alleen het materiaal van de tweeter dome is nieuw, de middentoon/bas weergever in de 700 S2 Series maakt gebruik van een conus uit geweven en daarna gecoat materiaal in een zilveren kleur, waar de CM een gele Kevlar conus gebruikte. Een vriendelijker kleur voor de huiskamer zodat de 700 S2 Series zeker minder zal opvallen. De Continuum woofer zoals B&W hem noemt, is ontkoppeld van het frontpaneel (baffle). Ook die technologie gebruikte B&W in de 800 Series al. Zaten er in de CM Series nog zinken korven achter de conus, die zijn vervangen door aluminium korven om de magneet op zijn plaats te houden. Samen zorgen de ontkoppeling, de nieuwe conus en het stijvere chassis voor meer controle en een schonere weergave. De laagweergave wordt gesteund door een Flowport aan de achterzijde, de basreflex oplossing van B&W welke poortruis voorkomt en de luchtbewegingen reguleert. Zoals alle 700 S2 modellen is de 705 S2 leverbaar in Rosenut, hoogglans zwart of satijn wit. De meegeleverde fronten zijn zwart, behalve op de satijn witte modellen waar ze zilvergrijs zijn. Stands voor de monitors zijn er in zwart en zilver. De 700 S2 series vallen wat duurder uit dan de CM S2 modellen vanwege de hogere productiekosten voor zowel de tweeters, de woofers als de behuizing, maar blijven binnen de perken met een stuksprijs voor de 705 S2 van € 1.099,00. Voor de nieuwe stands is de prijs € 225,00 per stuk. De stands kunnen de kabels mooi uit het zicht halen en zijn te vullen met zand of ander materiaal.
De weergave keten
De set is eerst opgebouwd rond een Rotel RA-1572 versterker (€ 1.699,-) en een Naim CD5 XS CD-speler (€ 3.150,-). Met de twee luidsprekers zij-aan-zij voor een direct vergelijk. De CM6 S2 (was € 949,-, zolang de voorraad strekt € 649,-) staat op de daarbij behoren de stands, hetzelfde gaat op voor de 705 S2. De interlink tussen versterker en speler is een mooie Atlas Equator (€ 99,-). Spanning komt uit een Naim Powerigel. Pas later, met een terzijde geschoven CM6 S2, is de Rotel versterker vervangen door een Naim NAC-N 272 voorversterker met een NAP 250 DR eindversterker. Geen voor de hand liggende combi met de B&W 705 S2, wel een versterker om de grenzen van de 705 S2 mee op te zoeken.
Wennen
Zoals gewoonlijk ben ik begonnen met luisteren naar de set zonder iets aan te passen, zodat ik kan wennen aan de weergave van de CM6 S2. Die klinken op de Rotel plezierig en ongedwongen, met prettige stemmen, zonder nare verschijnselen als staande golven. De weergave is heel relaxed en laat horen dat de CM6 S2 nog steeds de aankoopprijs waard is. Ik gebruik een CD van Stereoplay die ik op de High End München kreeg en daar werd gebruikt als referentie bij hun demonstraties. De CD bevat tracks die deels uit klassieke muziek bestaan en deels uit klassiekers van een huidige generatie. Na het wennen ben ik track voor track gaan vergelijken tussen de oude en de nieuwe generatie B&W luidsprekers. Als eerste mogen Claire Marlo & Ray Gelato hun uitvoering van “Come dance with me” laten horen op de CM6 S2. Die speelt met een lekker ritme, waarbij de mannenstem en de vrouwenstem mooi naast elkaar geplaatst worden. De weergave is nogal nadrukkelijk in de lage tonen. Persoonlijk vind ik de track niet spectaculair, het is gewoon een lekker nummer. Wel is de bas solo fraai, ruisen de bekkens en heeft de piano een vlotte aanslag. In het geheel blijft de weergave aan de donkere kant. Zodra ik de 705 S2 inschakel is er minder druk in het laag, wordt voornamelijk de vrouwenstem duidelijk naar een hoger niveau getild, meer natuurlijk en met meer nuance. Even later is dat idem zo voor de man die nu een stuk beter te verstaan is. Harmonie ontstaat tussen de stemmen, het geheel speelt vrijer en weet de luisterruimte te benutten, zodat het leuker is om naar te luisteren. De bas solo is wat minder imposant, zelfs een tikje terughoudend, de piano wint in klank en raakt lichter van toon. Zijn de bekkens min of meer gelijk, het zijn de stemmen die de grote winst boeken.
Overeenkomsten en verschillen
“My diamond mine” van McKinley Black klinkt op de 705 S2 heel erg zwaar met teveel laag. Al komt de stem van de zanger er wel bovenuit, het zijn de gitaren die verzanden in de druk van de lage tonen. Geen voorbeeld track naar mijn idee, Stereoplay zal het waarschijnlijk hebben gekozen vanwege de gitaren. De CM6 S2 heeft een minder zwaar laag, geeft daarmee de stem wat meer ruimte, maar kleurt de gitaar wel behoorlijk. De stem staat ineens op een rommelige ondergrond. Een tweede stem komt tevens minder uit de verf. Opvallend is het verschil in de kwaliteit van de plaatsing tussen de CM6 en de 705, waarbij de 705 duidelijk de winnaar is. Met “Chimes at midnight” van Allan Taylor staat de CM6 al snel te hard, pas door het terugschroeven van het volume keert de harmonie terug. Taylor behoudt zijn diepe, lage stem. Het stereobeeld staat breed en loopt om de speakers heen met dit mooie luisternummer. In het orkest dat er bij is opgenomen zijn de strijkers gewoontjes en vind ik weinig diepte. De weergave blijft hangen in een strook met beperkte hoogte en/of diepte. De 705 S2 kan veel beter met het laag overweg en mag daarom ook luider spelen, in een veel groter beeld met een fraaie stemweergave. Omdat er meer echo op de stem hoorbaar is vloeit het geheel door de ruimte, wat zeker een extra dimensie aan de track geeft. De stem van Taylor is intenser en heeft meer gevoel. Als het orkest invalt, is dat een toevoeging waar het daarnet eerder in de weg zat. De combinatie leeft op en gaat verder dan wat het prijsniveau voorschrijft, terwijl dat daarnet minder het geval was. Nu het onderscheid tussen stem en orkest blijft overeind blijft geeft dat meer luisterplezier. Muziek van Anton Rubinstein: “Balletmuzik Der Dämon, Erster Tanz”, met een grote trom strak in het midden uit de 705 S2. Het orkest gaat open en vraagt om extra volume. In een weergave met behoorlijke diepte, al is er nog steeds weinig hoogte. Het stereobeeld komt los van de speakers en plakt niet aan de kast. In heel zachte passages blijft de weergave telkens overeind. De klank van de violen is weinig spits, heel veilig als het gaat om scherpte en uitdaging. Voor mij mag het best naar een helderder weergave gaan. De CM6 S2 klinkt lekker, wel veel kleiner, houdt de muziek meer tussen de speakers. De grote trom is minder afgetekend en geeft eerder een doffe slag dan een klap. Weer bewandelen de strijkers het veilige pad. De weergave is over het geheel met de CM6 S2 een stap terug naar meer hifi en minder muziek. Dus maakt de 705 mij blij omdat die op wezenlijke punten beter is ten opzichte van de voorganger. Waarmee de voorganger nogmaals niet ineens slecht is, wel is de ervaring opgedaan met grotere B&W systemen duidelijk afgedaald naar een betaalbaar niveau.
Los geplaatst
Ik ga de B&W 705 S2 fysiek de ruimte geven door de broertjes niet langer naast elkaar op te stellen. Ik speel van Diana Krall tracks van de CD “Turn up the quiet”. Muziek komt goed los van de weergevers, haar piano is frank en vrij, de bas pittig en strak met de mooie diepe klankkleur die bij een akoestische bas hoort. Toch zou ik graag met dit soort muziek meer hoge tonen impact hebben, voor het opvoeren van snelheid en spanning. Om die reden schuif ik op naar een kostbare Naim NAC-N 272 en NAP 250 DR. Het zal niet ieders smaak zijn wat er met de stem gebeurt, Diana lijkt in eerste instantie hees, tot je je realiseert dat dit de echte Krall is. De versterker is nog koud want die stond uit maar nu al is de piano is tweemaal zo groot. De bas heeft een meer stuwende weergave zonder de mooie klank kwijt te raken. Het stereobeeld groeit naar alle kanten. Duidelijk is dat de 705 S2 meer in zijn mars heeft, logisch want de versterker schiet qua prijs van € 1.699,- naar € 9.650,-, plus de benodigde extra kabels. “Isn’t it romantic” is dat nu ook echt, heel intiem en omarmend. Weer een overweging om zwaar te investeren in een versterker en kleine, compacte speakers te kiezen als plaatsgebrek een rol speelt. Ik sluit langzaam af met Agnes Obel en haar “Citizen of glass”. Dat staat heel groot voor mij, precies zoals ik gewend ben. Waar het hapert is in de lage tonen regionen die veel dieper zouden moeten gaan, oorzaak de fysieke beperking van de 705 S2. Gelukkig zijn er ook vloerstaanders of een subwoofer in de 700 S2 Series voor wie een beperkte bas een bezwaar is. Voor de rest is de weergave boven verwachting, groot voor een klein systeem. Heerlijk los, vrij van vervelende zaken als kleuring in de vorm van dofheid, te helder midden of te scherpe hoge tonen.
De nieuwe generatie
De 705 S2 is ondanks de compacte afmetingen goed in balans en zoals blijkt heeft een tweeweg systeem zo zijn voordelen als het gaat om een optimale afstemming tussen de units. Er is totaal geen overgang hoorbaar van woofer naar tweeter en de klankkleuren van de units sluiten mooi op elkaar aan, waardoor een unit niet meer of minder opvalt dan de andere. Ondertussen ben ik behoorlijk lang aan het luisteren en doe dat met plezier. Het is een mooie speaker die nieuwe B&W 705 S2, welke echt een stap beter is dan het relatief kleine prijsverschil doet vermoeden ten opzichte van de CM 6 S2. Wie nog de oude CM6 S2 wil kan een mooi koopje halen en met veel plezier jarenlang van muziek genieten. Wie liever gaat voor de nieuwe B&W 705 S2 serie pakt de winst van de verbeteringen mee.