Aurender N100H met X725 streamer/versterker. Gemak dient de mens

Misschien willen veel mannen het liefste rondrijden in een ruige Landrover of een gevleugelde Chevrolet uit de jaren ’50, maar beseffen ze net als ik dat een hedendaagse Mini of Fiat 500 comfortabeler is, veiliger en zuiniger. Ik moest hieraan denken toen ik uit de schappen een Aurender N100H muziekserver/speler haalde en een daarbij behorende X725 versterker van hetzelfde merk. Klein, handzaam, compleet en comfortabel spelend. Met het bedieningsgemak van een App en samen nauwelijks de ruimte innemend van een normaal 43cm apparaat. Het haast industriële, zachte aluminium uiterlijk lokte mij als een sirene, tijd om luidsprekers te kiezen en de spullenboel aan te sluiten.

De hoofdpersoon

De Aurender N100H met zijn 2TB harde schijf aan boord en 120G SSD cache is samengepakt in een kastje van 215mm breed en 55mm hoog. Om toch ergens ruimte vandaan te halen is hij 355mm diep. De uit aluminium gefreesde behuizing is leverbaar in zilver of zwart en heeft aan de voorzijde links een stand-by/aan schakelaar en in het midden een Amoled display die basisinformatie verschaft. Rechts zitten druktoetsen voor pauze, play en snel voor/achteruit. De achterzijde is niet indrukwekkender met de twee USB ingangen voor schijven/sticks, een USB uitgang voor weergave, de hoofd aan/uitschakelaar en de netentree. Oh, niet te vergeten de 1GB LAN aansluiting waarmee u toegang heeft toe internet muziekdiensten en/of thuis op een NAS opgeslagen muziek. Uiteraard biedt de interne 2TB disk in veel gevallen genoeg ruimte voor het opslaan van eigen muziekbestanden, optioneel is de N100H leverbaar met een 4TB schijf. Alle muziek wordt voor het afspelen eerst opgevangen door de SSD cache schijf voor een optimale en jitter-arme datastream voor de stream de USB poort verlaat. Af te spelen bestanden mogen formaten zijn als DSD (64,128), FLAC, WAV, ALAC, MP4 en meer in bitrates tot 24/192. Via de handige en zeer uitgebreide Conductor App heeft u toegang tot muziekdiensten als Tidal en Qobuz, speelt u muziek van de interne HD of van een NAS, haalt u updates binnen en kiest u zelf voor eventuele upsampling of conversie van bestanden voordat ze naar een externe DAC worden gestuurd. Het werken met de App is erg intuïtief zodat het samenstellen van een eigen Playlist een fluitje van een cent is. Ik gebruikte de App op een normale iPad, waarop dan zoveel informatie staat dat het scherm aan de kleine kant is. Een forse iPad Pro is een uitkomst. Een klein nadeel van deze N100H is dat u op een PC uw files zult moeten rippen om ze vervolgens naar de 2TB opslag te kopiëren, de N100H heeft geen eigen CD ripper aan boord. De prijs van de N100H met 2TB intern is € 2.890,-.

De volgende acteur

In een exact zo groot kastje heeft Aurender een 2x100Watt klasse D versterker ondergebracht met de niet erg sexy naam X725. Nog veel simpeler om te zien dan de N100H, aan de voorzijde zit slechts een centraal geplaatste volumeregelaar en links een oog voor de IR afstandsbediening. De achterzijde toont een USB ingang, uiteraard bedoelt voor bijvoorbeeld een N100H en tevens één enkele optische ingang. Twee zware luidsprekeraansluitingen voor spades, de aan/uitschakelaar en de netentree. Normaliter schakelt de X725 automatisch aan/stand-by als er signaal op de USB poort komt te staan vanuit de N100H. De afstandsbediening zult u nauwelijks nodig hebben, want de App bestuurt ook de ingangskeuze en het volume. Goedbeschouwd is de X725 eigenlijk een DAC waar genoeg vermogen uitkomt om luidsprekers aan te sturen, u zult tevergeefs zoeken naar analoge ingangen of een UPnP/DNLA streamingmogelijkheid zoals een Hegel of Naim dat bijvoorbeeld wel biedt. De toepassing van een X725, in combinatie met een N100H, is het met zo weinig mogelijk opsmuk en in compacte vorm neerzetten van een hoogwaardig systeem voor muziekweergave. Geen trossen kabels, geen rek vol spullen, elegant, krachtig, duurzaam en een fraai uiterlijk zijn de kernwoorden. De X725 heeft een prijs van € 2.390,-, als u toeslaat kunt u een zeer jonge occasion meenemen voor € 1.899,-. Nog voordeliger is het momenteel om de combinatie in één keer aan te schaffen voor slechts € 3.999,-!

Eenvoud

Ik beloofde u geen trossen kabel en geen rek vol spullen. De N100H en de X725 combineerde ik met een set Dynaudio Special Forty luidsprekers op de eigen Dynaudio stands. De kabels werden een Chord ethernetkabel, een AudioQuest Carbon USB kabel tussen speler en versterker en een set Audiovector luidsprekerkabels. De stroom kwam uit een Naim Powerigel. Die laatste is handig voor mij, een goed stekkerblok met of zonder ingebouwd netfilter voldoet ook voor de Aurender’s. Stel dat u andere netsnoeren kiest, de bovenstaande luidsprekers met stands en alle andere genoemde kabels dan bent u daarvoor in totaal minder dan € 5.000,- kwijt.

Korea

Met een ruime keuze aan muziek via Tidal, op de NAS bij Lexicom Multimedia en van een meegenomen USB stick is de bibliotheek groot genoeg om een aardig oordeel over de set te kunnen vormen. De kleine Koreaanse jazzzangeres Youn Sun Nah, afkomstig uit hetzelfde land als het merk Aurender, zingt van de gelijknamige CD haar “Lento”. De muziek met de stem speelt op een heel ongedwongen en soepele manier, waarbij de X725 versterker zorgt voor een groot dragend vermogen. Ik ken de muziek inmiddels erg goed en vind niets dat opvallend aanwezig of afwezig is. De stem van Youn Sun Nah staat op de juiste hoogte, volledig de aandacht opeisend in de luisterruimte. Een gitaar speelt de achtergrond vol, af en toe aangevuld met percussie. De lage tonen worden zoals gewoonlijk door de Dynaudio Special Forty krachtig neergezet, dat zou naar mijn smaak best iets minder mogen zijn. Het is het karakter van de luidspreker zelf en het is niet zo dat de versterker te weinig grip of vermogen heeft. Een paar foam doppen in de poort remt het laag, maar nog liever gebruik ik een stuk polyesterwol in de poort in dit soort gevallen, losjes gedraaid tot een rolletje.

Live

Steviger werk neemt de plaats in van de gevoelige Koreaanse en het is Sade die live haar beklag doet want “Somebody already broke my heart” roept ze telkens weer. De zaalakoestiek is goed hoorbaar en mensen in het publiek geven telkens een aanwezigheidssignaal op andere plaatsen. Die geluiden staan echt gescheiden van de zangeres, maar zijn wel een volledig onderdeel van de performance. Muziek speelt levendig en fijn, niet overdreven diepgravend in de details waardoor het accent zou gaan verschuiven naar te technisch of te analytisch. De bediening met de App is uitermate soepel op een iPad valt mij op. De Aurender App bedienen is nog geen routine en waar ik met sommige Apps in de knoop raak gebeurde dat nu helemaal niet. Fourplay schept met “101 Eastbound” veel diepte in het stereobeeld. Snelheid en attack vormen samen niet het hoogtepunt, drums zouden best explosiever mogen zijn, de weergave is in dat opzicht aan de tamme kant. De daardoor bereikte soepele balans is prima in orde en het volume opdraaien is geen probleem voor de set. Een elektrische piano springt er gelukkig bovenuit tijdens sommige passages, dat maakt de weergave spannender. De bas is stevig aanwezig, strak genoeg in de greep zodat de definitie overeind blijft. Het ritme dat wordt vastgehouden en maakt dat de muziek swingt.

Terug naar live muziek met “Ellis Island”, in een vanaf het begin al prima opgebouwd stereobeeld. Sfeertekening tijdens de weergave is beeldend met de solo zang van Mary Black. Echo, toegevoegd op de stem, blijft telkens hoorbaar. De band heeft veel percussie aan boord en gebruikt dat ruimschoots, daarmee positief de aandacht trekkend op de Aurender combinatie. Tijdens samenzang blijven de stemmen gescheiden van elkaar. Het is verre van een gemakkelijke track, met de neiging hard te klinken en uit de bocht te vliegen. De Aurender moet zijn best doen om één en ander bij te benen, de Dynaudio opstelling heeft het evenmin gemakkelijk. Het volume moet tijdens het spelen een streepje terug om het voor mijn oren behapbaar te houden. Gedurende het spel krijgt eerst de bas ruimte voor een solo, dan zijn de drums aan de beurt. Tussendoor gelardeerd met gitaar en mandoline, instrumenten die zonder uitzondering hun specifieke klank laten horen. Het tempo van spelen gaat steeds verder omhoog, vooral als tegen het einde Mary Black invalt met een bodhrán, een Ierse trommel die in de hand wordt gehouden. Een kakofonie is het gevolg waarin Mary en haar bandleden pas met zang de rust terugbrengen. De intonatie van de stem en de weergave daarvan zijn uitermate bevredigend en de band in gedachten voorstellen is eenvoudig om te doen.

Klassieke werken

Een vorige keer kreeg ik “Glassworks” van Lavinia Meijer op een ander systeem niet lekker aan het spelen. Hoe verschillend is dat deze keer als de harp in haar vaardige handen zijn golvende klanken laat beluisteren. Melodieus is het kernwoord hier. Het spel vormt een mooie opstap naar klassiek werk van het Beaux Arts Trio. Gebracht in een krachtige weergave met zuivere tonen uit cello, piano en viool. Heel realistisch weergegeven door het systeem met een piano die in het geheel de leidende rol heeft gekregen. Muziek wordt met gedreven spel van de heren de luisterruimte ingebracht. De opname herschept een mooi stereobeeld waarin de viool en cello in omvang een stuk meer bescheiden zijn dan de vleugel, zo is de werkelijkheid ook. Daarbij zijn de cello en de viool zeker niet te klein geworden. Ook is hoorbaar dat de cello lager dan de vleugel is gepositioneerd en de viool er juist boven. Bij zachte passages blijft mijn aandacht goed vastgehouden terwijl de luidruchtiger gedeeltes uitnodigen tot zelf dirigeren. Het “Concerto no. 1 in D major” van Pietro Antonio Locatelli brengt mij een viool die ijl in de lucht blijft hangen, omgeven door een groot orkest, waarin de tegenstelling tussen de hoge klanken en het volle orkest prachtig zijn uitgewerkt. Dat weet de Aurender set goed vast te houden in een levendig en boeiend klankspel, geplaatst in een stereobeeld dat op enige afstand blijft en daarmee de realiteit verder onderstreept.

Zijn Anne

Een voor veel luisteraars herkenbare stem komt uit de mond van Herman van Veen, hij zingt over zijn “Anne”. Het moge duidelijk zijn dat de set ook hier mee weet te scoren. Op een rustige en ingetogen manier om de sfeer te tekenen. Zang en spel kabbelen voort en laten voldoende sporen na in de oren om het lied morgen terug in gedachten te brengen, in een spel luchtig en passend bij deze Herman van Veen uitvoering. De tuba heeft een heel eigen akoestische omgeving op de track en is steeds aanwezig zonder op te dringen. Beheersing is een woord dat gelijk in gedachten springt. “In my secret life” van Till Brönner, met zang van Carla Bruni op “Oceana”, wordt net zo stemmig gebracht, haar zwoele stem slepend door de tekst. Piano, bas, orgel en slagwerk vormen de basis waarop Brönner’s trompet en Carla’s stem in het duet mooi naar voren worden gezet, loskomend van de luidsprekers zonder tot aan de luisteraar te geraken. Afstand blijft aanwezig en dat is heel prettig. Gespeeld onder leiding van Lincoln Mayorga voor Sheffield Lab records vormt “King Porter Stomp” een leuke afsluiting van de luistersessie. Vrolijke jazz uit lang vervlogen tijden, herinneringen oproepend aan musici die nooit helemaal in de vergetelheid zullen geraken, zelfs niet in de hiphop/trance of andere stijlen van tegenwoordig. De vele akoestische instrumenten maken de klankenpatronen, waaronder uiteraard op spektakel gerichte percussie en blazers. Deze set weet ze goed over te brengen op de luisteraar, net als het plezier dat de musici kennelijk mee naar de studio namen. Daar gaat het om, plezier beleven aan muziekspelen en muziek beluisteren.

Tussen het aanbod van 43cm apparaten doet een Aurender klein en bescheiden aan, zeker voor een versterker. Laat schijn u niet bedriegen, alleen de vorm is compact. Aurender had er ook voor kunnen kiezen een grote kast te vullen met lucht, met als gevolg hogere kosten aan materiaal en arbeid. Het is juist de compactheid welke de set aantrekkelijk maakt als u weinig op heeft met een uitstalling aan apparatuur en liever kiest voor een visueel onopvallende combinatie. Waarin mogelijkheden zijn samengebracht en extra’s zijn weggelaten. De Aurender N100H muziekstreamer/opslag heeft zijn kwaliteiten allang bewezen in de markt en Aurender toont met regelmatige updates van software en App aan dat het bedrijf springlevend is. Dat zij een versterker toevoegen is niet puur en alleen om een set te creëren, Aurender zet met de X725 een aanvulling op de markt die naadloos aansluit in bediening, weergave, kwaliteit en uiterlijk.

De prijs van de N100H met 2TB intern is € 2.890,-. De X725 heeft een prijs van € 2.390,-, als u toeslaat kunt u een zeer jonge occasion meenemen voor € 1.899,-. Nog voordeliger is de combinatie van N100H 2TB en de occasion X725 in één keer aanschaffen voor slechts € 3.999,-!