Auralic Vega G2 streaming DAC

Een muziekreis om de wereld

Eerder is op deze website een complete stack van Auralic besproken bestaande uit de Vega G2 streaming DAC, de Aries G2 wireless streaming transporter en de Leo GX systeemklok. Een kostbare oplossing voor de hoogst haalbare kwaliteit. Onderdeel van de stack was de Vega G2 streaming DAC en zelfs als standalone oplossing is dat zeker niet de goedkoopste in zijn soort, wel een heel erg goede streaming DAC en vandaar dat in deze luistersessie de Vega G2 nog eens extra wordt belicht. Zonder zijn familieleden is hij namelijk erg goed bruikbaar en een geduchte concurrent voor andere DAC’s en streaming oplossingen verkrijgbaar bij Lexicom MultiMedia. Aan mij de eer om in alle rust een systeem op te bouwen en heerlijk van muziek te gaan genieten.

Auralic Vega G2 streaming DAC

De Vega G2 streaming DAC biedt naast de digitaal naar analoog omzetting streaming en lijnversterker functionaliteit, zodat een compacte speler ontstaat voor het afspelen van uw eigen muziekbestanden via een DLNA server, vanaf muziekdiensten als TIDAL, Qobuz en Spotify, vanaf internetradio, AirPlay of Bluetooth en de Vega G2 is een Roon ready endpoint. Rechtstreeks aansluitbaar op een eindversterker naar keuze. De Auralic Vega G2 heeft een aantrekkelijke zwarte behuizing met slechts één enkele draaiknop op de voorzijde. Centraal op de voorkant vinden we een 4 inch retina display voor artwork en instellingen. De Vega G2 behuizing meet 340x320x80mm en weegt 7,8kg. Voor de bediening maakt de Vega G2 gebruik van een door Auralic ontwikkelde Lightning App, van Roon software als aansturing of van OpenHome software. De Vega G2 kan geen volledige Lightning DS server software draaien en is daarvoor afhankelijk van een Aries G1 of G2. Een harde schijf aansluiten zoals op de Aries G1 of G2 kan dus niet. Maar in combinatie met het UPnP protocol en een DNLA server zoals die draait op een Melco kun je alles spelen uit je muziek collectie.

De Vega G2 maakt intern gebruik van het Auralic Tesla platform dat draait op een 1GHz quad-core processor, met 1GB systeem geheugen en 4GB data geheugen. De analoge volumeregeling werkt op basis van een weerstandsnetwerk, geschakeld met behulp van relais. De interne klok voor het digitale signaal is een dubbele 72fs Femto Master klok van hoge precisie. De voeding is eveneens dubbel uitgevoerd en lineair. Er zijn digitale ingangen voor Ethernet, USB (computer of muziekserver), AES/EBU, Coax en Toslink. Er is zelfs een analoge ingang al kent die geen versterking hij maakt wel gebruik van de volumeregeling. Een prima oplossing als u een draaitafel bezit en een phono versterker welke voldoende uitgangssignaal kan leveren. Analoge uitgangen zijn beschikbaar als RCA, XLR en op de voorzijde als dubbele hoofdtelefoonuitgang. Ondersteunde fileformaten zijn: AAC, AIFF, APE, ALAC, DFF, DSF, FLAC, MP3, OGG, WAV, WV en WMA op sample rates voor PCM van 44.1 tot 384kHz en in DSD van DSD64 tot DSD512.

De prijs voor de Auralic Vega G2 DAC bedraagt € 6.199,-

Droomset

Het hart van de droomset van vandaag is uiteraard de Auralic Vega G2. Mijn opgeslagen muziek staat op een Melco N10, net uit en recent in de winkel ontvangen. De uit twee delen bestaande machine, opslag/afspelen en los daarvan de voeding, doet mij qua vormgeving denken aan de hoogtij dagen van Japanse high-end apparaten. Een droom van een opslagmedium, volledig toegespitst op muziekspelen en daarom niet meer vergelijkbaar met een doorsnede NAS of muziekserver, laat staan met een PC. De Melco N10 heeft twee netwerkaansluitingen: de LAN poort om te communiceren met het netwerk thuis en een dedicated Player poort waar ik de Vega G2 op aansluit met een AudioQuest Vodka kabel. De Player poort heeft geen last van dataverkeer op uw netwerk, de routerfunctionaliteit en filtering in de N10 houden dat tegen. De Vega G2 XLR uitgangen verbind ik met Chord Company Signature interlinks met de XLR ingangen van een Bryston 4B3 eindversterker. Chord Signature Reference luidsprekerkabels gaan naar Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond luidsprekers. Het is aantrekkelijk en gemakkelijk om de Vega G2 met Roon te laten werken, ik weet uit eerdere ervaring dat de performance dan nog een stapje omhoog gaat. Toch kies ik ervoor te werken met Lightning DS en zo vanaf de Melco te spelen. Niet iedereen zit te wachten op Roon met de bijbehorende extra uitgave, dat kan altijd later nog en hieronder leest u of dat echt noodzakelijk is of dat de Vega G2 zelf zijn mannetje al staat.

Les femmes

Viktoria Tolstoy & Jacob Karizon openen de dag met hun album “A moment of now”, beschikbaar in een 24bit/96kHz sample rate. De set zet meteen een stem neer waar de rillingen van over je rug gaan lopen. Viktoria met daarachter slechts een vleugel die zich prachtig door de ruimte laat spreiden, alles volkomen los van de weergevers. Tolstoy biedt een prachtige intonatie met 100% verstaanbaarheid, ik hoor haar lichte ademhalingen, haar mondgeluidjes, alles is aanwezig op een briljante manier. Levensecht is het juiste woord. Vleugelaanslagen worden lang uitgerekt en gedragen in de luisterruimte. Hoge noten tingelen haast van vreugde. “A moment of now” is in deze opstelling een album waar niet mee te stoppen valt. Er zit track na track snelheid en dynamiek in de set. Het is muziek uit mijn eigen collectie, tijdelijk gekopieerd naar de Melco, geïndexeerd met de Auralic Lightning App die helaas voor Android gebruikers alleen op iOS wil draaien.

Een heel andere sfeer creëert Patricia Barber met haar album “Distortion of love”. Tijdens de openingstrack “Summertime” hangt haar stem ijl in de ruimte, langzaam volgt dan percussie, mede bestaande uit bekkens gestreken met brushes, een gong weerklinkt meters diep weggezet tegen de inktzwarte achtergrond. Microdetails vechten zich een weg naar buiten, een bas komt donker en trillend tot leven, dit is genieten van muziek in een zuivere vorm. Er heerst om de instrumenten heen een enorme rust waardoor ze allen volledig op kunnen bloeien, van de zachtste bekkengeluidjes tot aan de soms hard spelende bas. Als halverwege de track Barber gaat zingen creëert zij een haast buitenaardse sfeer. Het is de intensiteit van het nummer op deze installatie dat mij mee voert en het hoofd zo leeg maakt dat er slechts muziek in blijft bestaan.

In opnamekwaliteit veel minder dan de zojuist beschreven tracks, uit het repertoire van Patricia Kaas uitgebracht op “Le mot de passe”, is het nummer “Une femme come une autre”. Het zet wel de Patricia Kaas neer zoals ik haar ken, gedreven, met stuwende band achter haar, snel en hakkend slagwerk, ze is intens, sexy, hees en wild. Dat geheel geplaatst in een stereobeeld dat wijd opengetrokken is naar links, rechts, diep is en hoog. Het mens doet iets met mij en op deze set komen de rillingen terug. Zelfs al vind ik het te schel, overmatig geproduceerd en ruig. De set legt exact bloot wat in de studio is gedaan, fileert de track. “Une fille de l’est” van haar op hetzelfde album is veel zachter van toon, tingelt, is speels, warm en liefdevol. Een andere wereld. Kaas is een chansonnière van wereldklasse, lang geleden heb ik haar in mijn het hart gesloten. Deel deze track op een Auralic Vega G2 met Francofiele vrienden en vriendinnen om samen van te genieten.

Mag Bach?

Op “Légende” valt met donderend geweld de muziek in, gecomponeerd door Pablo de Sarasate en gespeelt door Giovanni Angeleri, om heel snel over te gaan in teder vioolspel, met tamboerijn op de achtergrond ver weg van de viool, lichte percussie links en rechts. Tamboerijn waarvan de schaaltjes bijna stuk voor stuk te onderscheiden zijn. Veel dynamiek, van uiterst zacht tot forse uithalen van het orkest. Het gemak waarmee de instrumenten te herkennen zijn geeft de klasse van deze set aan. Soms is het spel zo zacht dat de kleinste geluidjes van buitenaf het systeem bijna overstemmen, maar ze gaan niet verloren en de oren blijven gespitst. In een volgend deel speelt een fluit, de tamboerijn is terug, viool en cello vormen de hoofdingrediënten. Muziek knalt er op los, is super rijk aan dynamiek, is speels tot vertederend. Zo kan ik dagen muziekluisteren en blijven genieten.

Julia Fischer heeft “Sonatas and Paritas” van J.S. Bach opgenomen voor solo viool. Het is een dubbelalbum en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat alle stukken achter elkaar aan laten gaan wat veel van het goede is. Maar een paar delen graag, zeker als de viool zo los in de ruimte wordt geprojecteerd als een virtuele bron. De oorspronkelijke akoestiek komt heel fraai naar voren, het zal mij niet verbazen als de opname gemaakt is in een kerk, met de microfoon niet al te dicht op de soliste. Dat zijn muzikaal gezien misschien maar details, wel de zaken die luisteren tot een grotere beleving maken dan alleen “aanhoren”. De set voert je mee in de muziek, maakt je onderdeel van de beleving en de uitvoering. Natuurlijk kan het nog beter met een complete Auralic stack met streamer en klok, de ondergrens van dit “eenvoudige” systeem ligt al heel erg hoog.

Een eigen samengestelde sampler van hoge kwaliteit bevat opnames van 2L The Nordic Sound. Met de TrondheimSolistene, spelend “Violin Concerto No.4 in D major KV 218” op een rate van 24bits/192kHz heb ik weer even het gevoel dat de set erg helder de muziek presenteert, iets gematigder zou mogen, zeker als het gaat om de tweeterenergie van de Bowers & Wilkins 804 D3. Wat blijft is de rijkdom aan details, de ultra kritische uiteenrafeling van de diverse instrumenten, waardoor solist na solist te volgen is. Het spel is levendig, laat zich overal plaatsen, sectie voor sectie is aanwijsbaar in de ruimte in een losgekomen stereobeeld. Halverwege de track vraag ik mij af of de helderheid waar ik het net over had niet heel passend is bij de muziek en hoort in de opname. Of ik raak aan de tweeter gewend want het stoort mij niet meer en vooral in het ijle vioolspel past het perfect.

Jazz composities

Van dezelfde sampler speelt het Hoff Ensemble hun “Blagutten”. Weer in 24/192 formaat. Piano, blazers, slagwerk en bas in een compositie die bij mij beelden oproept van Noorse fjorden. Het ensemble speelt in een compacte eenheid, alleen een trompet is meer naar voren gezet. De eenheid maakt de muziek niet tot een brij, iedereen heeft zijn eigen ruimte, het maakt wel de muziek tot een spannende gebeurtenis omdat de transparante set steeds instrumenten en tonen doet opduiken in de totale bezetting.

Hoe ver kun je de big band van Count Basie spreiden? Heel ver met een Auralic Vega G2! Dat blijkt met ”Vine street rumble”, gevonden op een sampler gemaakt door STS Digital. Met het aangename sausje van Fritz de With, perfect door hem geremasterd, in een heerlijk stereobeeld met ruimte voor een trombone op links, bas rechts, slagwerk centraal met piano. Laat u meevoeren met de klanken, vergeet de wereld om u heen, slechts muziek blijft. Zo gemakkelijk gaat dat met dit systeem. Als Billy Holiday daarna aan de beurt is met “Day in day out” kan ik haar niet uitzetten. Te fijn om aan te horen. Het zijn trouwens LP’s die naar digitaal zijn omgezet door Fritz, vandaar de CD naam “Groove into bits Vol.2”. Een naam die ik zelf heb verzonnen tijdens een verblijf met Fritz en anderen ergens diep in Duitsland. Deze Billy Holiday laat de opnametechniek van weleer horen, uiterst links, uiterst rechts, gerust een gat in het midden, of zo naar één kant gedrukt dat ik naar de andere luidspreker loop om te horen of hij het nog doet.

Landentrip

Inmiddels weet ik niet welke muziek ik nog kan draaien om de set meer te eren of desnoods af te serveren. Alles werkt, speelt fijn en laat mij genieten van muziek. Wat een vreselijk leuke taak heb ik toch met het produceren van deze schrijfsels. Vooruit ik ga over op Fado van Mariza, haar album “Fado em mim” is daarvan een schitterend voorbeeld. Akoestische instrumenten rondom een intense stem. Ik heb haar ooit live gezien in de Doelen in Rotterdam en weet daarvan dat de dame echt kan zingen. Zelfs solo en niet versterkt kreeg ze het publiek ademloos uit de stoel voor een staande ovatie. Niet verwonderlijk dat Mariza met de Vega G2 staat te stralen. Intiem en met kracht, teder en voluit, het systeem volgt slaafs elke wending in de muziek of van de stem. De aanduiding ‘mooi’ is een onderwaardering. Dwars door de collectie springend naar een ander werelddeel is het “Chan Chan” van Buena Vista Social club waarmee ik het einde van een middag lang luisteren zie naderen. De sfeer van de muziek op een juiste wijze neerzettend is de weergave compleet en groots, tussen en zelfs tot buiten de opstelling van de weergevers. Percussie, gitaar, meerstemmig, alles vecht om aandacht en de Vega G2 staat dat toe, geeft een extra impuls aan trompet, haalt bongo’s uit de vergetelheid, laat gitaarsnaren opbloeien. Het definitieve einde luidt het Tsuyoshi Yamamoto Trio in met “Smoke gets in your eyes” van het album “Misty”. Heldere piano met harde aanslagen, zachte romantische bas en sidderend slagwerk. In een hoge kwaliteit op een set samengesteld voor muziekweergave, met daarin volop levendigheid is het de perfecte afsluiting van mooie muziekmomenten. Momenten die als een rode draad door mijn leven lopen en ik vandaag allemaal kon herbeleven in een resolutie om CD en LP steeds meer te doen vergeten. Of zelfs te verslaan op gebied van resolutie, dynamiek en snelheid. Yamamoto heeft nooit zo gespeeld op mijn Thorens TD160, Garrard 301, Transrotor Super Seven, hoe mooi armen en elementen ook waren. Of op de CD spelers/loopwerken welke mijn revue sinds het uitkomen zijn gepasseerd. Voor de goede orde, Yamamoto is een CD rip in 16bits/44.1kHz, niet meer niet minder.

Blij en tevreden

Mocht ik al enige twijfel koesteren of de Vega G2 streaming DAC aan de eisen zou voldoen zonder zijn maatjes Aries G2 en Leo GX, dan is die twijfel vandaag weggenomen. De Vega G2 is een heerlijke DAC met als extra de streaming faciliteiten. Plaats hem in de illustere rij van streamers en/of DAC’s als een Metrum Adagio met Ambre, een PS Audio Directstream met een externe streamer of een Naim NDX 2. Over kwaliteit kunnen we kort zijn, alle apparaten presteren op zeer hoog niveau. Welke uw voorkeur heeft in mogelijkheden, in App, in toepassing en in klank blijft een persoonlijke zaak. De Vega G2 behoort tot de heldere categorie, de modernen met een moderne klank. Voor sommige systemen een tikje te helder, met Bowers & Wilkins luidsprekers kan dat op het randje zijn, voor een Spendor of een donkerder Dynaudio is het mogelijk een opleving. De Vega G2 is een droom van een speler in mijn oren, ik heb genoten van de muziek, werd gefocust op details, kreeg rillingen op de rug en zag uitvoerenden opdoemen voor mij ogen. Dat moet een speler bereiken, je meenemen op een muzikale reis de wereld over. De Vega G2 kan het!