Auralic Altair G1 Digital Audio Streamer

Auralic Altair G1 Digital Audio Streamer: Sesam open u digitaal

Misschien was het wel de Altair in oervorm waarmee voor veel mensen het streaming avontuur ooit is begonnen. Het vreemd gevormde kastje bezat de nodige functionaliteit en kwam toen al met een complete App op de markt waarmee je alles kon bedienen. Vandaag presenteren wij de nieuwste versie van de Auralic Altair: de Altair G1, gebaseerd op het Tesla G2 platform van de fabrikant en niet langer verpakt in een raar doosje met vleugels maar in een Auralic waardige aluminium behuizing. In de Altair G1 zit naast het streaminggedeelte een hoogwaardige digitaal naar analoog converter en een voeding, een losse muurplug is niet langer nodig. Een display aan de voorzijde toont graphics en niet alleen tekstregels, kortom de Altair is met de G1 versie up to date gebracht. Na een weekje inspelen wordt het tijd het apparaat aan de tand te gaan voelen. Al waren we nieuwsgierig genoeg om in de inspeelperiode alvast wat te luisteren en dat beviel goed.

In de Altair G1

De Auralic Altair G1 vormt de basis van de Auralic streamer/DAC familie, verpakt in dezelfde aluminium behuizing als veel andere modellen, en zit vol met de moderne technologie. Gemaakt om muziek te streamen en data van digitaal naar analoog om te zetten. Vanaf vrijwel elke bron als een muziekdienst (Tidal & Qobuz), internetradio, AirPlay, Bluetooth, harde schijf of NAS. Het gebruik van de Lightning DS App voor iOS vorm de basis voor de besturing, de voorversterkerfunctie maakt volumeregeling op het voorpaneel eveneens mogelijk. Wie beschikt over Roon software kan de Altair G1 gebruiken als Roon Endpoint. De IR leerfunctie van de Altair G1 laat het werken met elke willekeurige afstandsbediening toe. Omdat de Altair G1 tegelijk streamer en DAC is zijn er aan de achterzijde digitale ingangen te vinden voor Coax, Toslink, AES/EBU en USB. Auralic maakt gebruik van ActiveUSB om de data opnieuw te klokken en de voedingslijnen onafhankelijk te maken van de aangeboden datastroom. Een eigen USB power circuit werkt los van de bron. De interne voeding van de Altair G1 heeft een eigen filtering waarmee het ruisniveau van de Altair G1 naar beneden wordt gedrukt. De uitgangen zijn zowel ongebalanceerd (RCA) als gebalanceerd uitgevoerd (XLR). Op de voorzijde van de Altair G1 kan een hoofdtelefoon worden aangesloten. Alle informatie omtrent de instellingen, aanduidingen van Auralic of de gespeelde muziek is zichtbaar op de heldere, centraal geplaatste display. Om ervoor te zorgen dat de Altair G1 zonder haperen muziek speelt en op elk commando reageert vormt een krachtige Tesla G2 processor het centrale hart. De processor maakt het mogelijk muziek te streamen tot een datarate van 32-bit bij 384kHz en tot DSD512, voor vrijwel alle Codec’s in PCM, DoP en native DSD. De processor kan leunen op 1GB intern geheugen als flinke memory cache. Tri-band Wi-Fi en Ethernet aansluitingen openen de wereld naar UPnP/DLNA media servers en shared network folders. De digitale 72 Femto Master klok is temperatuur gestabiliseerd voor zeer lage jitter waarden en een zuivere weergave zonder digitale artefacten. Instelbare filters passen de Altair G1 aan op de digitale bron en maken de weergave op maat voor uw eigen smaak en voorkeuren.

Tot slot van de beschrijving een volledige opsomming van de technische gegevens:

• Frequentiebereik: 20 – 20KHz, +/- 0.1dB
  • THD+N: < 0.0002% (XLR); < 0.0003% (RCA), 20Hz-20KHz at 0dBFS
  • Dynamisch bereik: 124dB, 20Hz-20KHz
  • Bestandsformaten: AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC, OGG, WAV, WV, AAC, MP3, MQA en WMA
  • Sample frequenties: PCM 44.1KHz tot 384KHz in 32Bit, DSD64 tot DSD512
  • Besturing: AURALiC Lightning DS voor iOS, web browser, OpenHome, Roon, IR
  • Digitale ingangen: AES/EBU, Coaxial, Toslink, USB Audio
  • Streaming: Network shared folder, USB Drive, Optional Internal Storage, UPnP/DLNA Media Server, native TIDAL, Qobuz Sublime+ streaming, Internet Radio, AirPlay, Bluetooth, Songcast, RoonReady
  • Analoge uitgangen: XLR, RCA, 6.35mm hoofdtelefoon
  • Netwerk: Gigabit Ethernet, Wi-Fi 802.11b/g/n/ac Tri-Band
  • Verbruik: 50W maximaal
  • Afmetingen:34cm x 32cm x 8cm
  • Gewicht: 6.8kg
  • Afwerking: mat zwart geanodiseerd aluminium
  • Inhoud doos: externe Wi-Fi antennes, netsnoer, USB kabel, handleiding

Om de Altair G1

Omdat de Auralic Altair G1 een complete streamer is met een DAC aan boord is gekozen voor een puur analoog systeem, daar waar de Auralic Altair G1 het meeste in zal worden toegepast. De gebruikte versterker is een Luxman L-550AX Mk II, aangesloten voor de netspanning op een AudioQuest Niagara 5000 netfilter met een Monsoon netspanningskabel. Bron voor de muziek is een Melco N100 waarbij de player poort is aangesloten op de Auralic Altair G1 ethernetaansluiting. Tussen de streamer en de versterker zat eerst een AudioQuest gebalanceerde interlink, een Chord Sarum T RCA beviel uiteindelijk beter en is daarna steeds gebruikt. De luidsprekerkabel is Chord Epic XL. Twee paar luidsprekers is ingezet, eerst de Bowers & Wilkins 804 D3 Mystic en tegen het einde van de luistersessie een paar Spendor D7-2. De Altair G1 is heel flexibel instelbaar via de eigen Lightning DS en gekozen is zoveel mogelijk voor de fabrieksinstellingen, met een smooth filter en een fixed output op -6dB. Een waarschuwing vooraf, de opstelling is ongenadig als het gaat om het blootleggen van wat is opgenomen in de studio, wat in de muziekfile staat komt prompt de Altair G1 uit, rauw als het rauw is opgenomen en laat zich verderop in de keten niet romantisch kleuren.

Heldere kracht

Dat onvermogen tot romantisch kleuren is te beluisteren met een rip van een Blu-ray disc van een concert van Adele, “Live at the Royal Albert Hall” waarvan ik twee tracks zal spelen, “I can’t make you love me” en daarna “Someone like you”. Heel goed hoorbaar wordt hoe groot de zaal is als Adele praat, daarna worden de zaalmicrofoons dichtgezet tot aan het einde van de track, waar het publiek netjes uitgespreid begint te applaudisseren. De Auralic Altair G1 heeft een heldere klank en mag voor Adele best gebruikt worden in combinatie met een luidspreker waar de hoge tonen minder aanwezig zijn dan op een 804 D3 Diamond, denk bijvoorbeeld aan Spendor A of D serie of een Focal Kanta. Als het publiek mee gaat zingen vallen de stemmen uiteen en laten zich uitspreiden over de zaal. Het publiek wordt zeker geen brij. Adele levert een lastige eerste indruk die om meer muziek en genres vraagt. De transparantie verrast in positieve zin, maakt het tegelijk een weergave waarin wat meer warmte welkom zou zijn.

Een grote vleugel staat op “A moment of now” waar de stem van Viktoria Tolstoy goed van gescheiden blijft. Zij staat met de Altair G1 wat voor de vleugel uit, een vleugel helder van toon, grommend in de lage tonen en krachtig neergezet. Ik bespeur wederom aan de stem een lichte heesheid die ik niet direct herken. Het stereobeeld is zeer goed, voorzien van hoogte, breedte en diepte waarmee muziek goed los van de weergevers komt. Het is de intense stilte en rust op de achtergrond waartegen de klanken alle ruimte krijgen. Daarmee is dynamiek ruim aanwezig, vooral de vleugel straalt dynamisch in deze track. Viktoria weet behoorlijke dichtbij te komen en zo het idee te scheppen dat ze in de ruimte aanwezig is. Op beleving scoort de Altair G1 ineens heel hoog.

Donkere tonen

Weer springt de stem springt weer naar voren tegen de achtergrond als ik van Kari Bremnes “Fiola” draai van de CD “Gate ved gate”. Bas is ritmisch en sterk zonder te overdrijven, slagwerk duidelijk hoorbaar en divers. De Altair G1 legt vooral de nadruk op de zangeres, zij is daarmee perfect verstaanbaar al begrijp ik geen woord van wat ze zingt. Het ritme wordt goed vastgehouden en de Altair G1 betrekt je bij de muziek. De set zet je op het puntje van de stoel, levert geen vrijblijvende voorstelling. In de titelsong gaan de lage tonen brommen zonder te overdrijven. Dat is mooi want Bremnes heeft vaak last van een te zwaar aangezette bas. Een donker klinkende ruimte of een donkere speaker zal zeker opleven met de Altair G1. Het stereobeeld gaat verderop in de track groeien naar heel breed als instrumenten ver naar rechts en links geplaatst zijn in de mix. Even later komt er een trompet bij en wordt de track drukker en drukker. Dat is geen probleem en zodra de rust weerkeert begint Bremnes opnieuw in deze opstelling indruk te maken vanwege de transparantie en de detaillering. Zo komt een tweede stem heel goed vrij te staan, zijn de metaalklanken van het slagwerk meer dan realistisch en speelt zich een heel palet aan klanken voor mij af. De weergaveklank heeft zeker iets weg van een topklasse MC element in een goede draaitafel met een analytische phonotrap.

Ik dacht dat Bremnes de lage tonen zwaar aanzette, de band van George Michael kan er nog veel meer van op “Brother can you spare me a dime”. Wat gaat het intro diep in het laag, waarboven vervolgens strijkers worden ingezet voor een valse romantiek. De stem steelt wederom de show, staat vrij, laat nuances horen en overtuigd in de zang ‘om toch maar die stuiver weg te geven’. De big band gaat de strijkers gelukkig overheersen en maakt van dit nummer iets bijzonders. Door de intensiteit en de drukte in de muziek is het geen gemakkelijk nummer voor de installatie, gelukkig loopt er niets dicht en blijft George volledig de baas en overeind. Ik heb haast de neiging om aan het einde van de track te gaan klappen voor de beste man. Het rustiger “Roxanne” spreekt nog meer aan, brengt me dicht bij de zanger en heel goed is hoorbaar wat achter de mengtafel aan extra effecten zoals een echo en nagalm is toegevoegd aan de zang. In het middengebied is de Altair G1 sterk, in de lage tonen strak en durft druk te zetten, de hoge tonen vragen om beheersing in de opstellingen. Voor de liefhebber van singer/songwriter en liefhebber van analytisch analoog is de Altair G1 een prachtige aanvulling waarmee de digitale wereld betreden kan worden.

Analoog?

Juliette Gréco’s “Sous le ciel de Paris” is mijn ultieme test om iets analoog te laten spelen. Inderdaad, de Altair G1 komt heel dicht bij de herinnering aan de plaat. Dezelfde zachtheid, het speelse, het rauwe omdat de opname erg oud is. Misschien in gedachten nog iets meer de geur van stokbrood en de rode tint van een glas wijn oproepen, daarna is de voorstelling volmaakt. Veel Franser gaat het niet worden dan met deze grande dame van het chanson. Gréco vormde even een zijstapje om mijn oordeel te kunnen bevestigen hoeveel ik de Altair G1 vind lijken op mijn platenspeler van weleer. Inmiddels hink ik op twee gedachten: de Altair G1 blijft erg helder en analytisch en twee, de Altair G1 kruipt heel dicht naar een analoge MC weergave.

Keith Jarrett in “The Köln Concert Part 1” is in mijn oren nog altijd één van de fraaiste stukken muziek uit de eigen collectie. Intens, gedreven, soms gestoord, altijd pure muziek. Met de Altair G1 is de zaalakoestiek onmiskenbaar onderdeel van het geheel. Dat wordt afgezet tegen de stille achtergrond, een zaal waarin niemand een geluidje durft te maken op een enkel kuchje na. Dynamiek is uitstekend en kan ik geen enkele aanmerking op geven. De Altair heeft duidelijk de familietrekjes van de grotere en duurdere Aries en Vega series meegenomen naar Lexicom MultiMedia. Zaken als de rust in de weergave, het transparante karakter, de dynamiek en de ruimtelijke weergave zijn bekende kenmerken. Ook de helderheid die soms net teveel kan worden in combinatie met een dome als van de Bowers & Wilkins 804 D3 Diamond. Althans voor mij want ik weet hoeveel mensen de luidspreker hogelijk waarderen. Niet zo verwonderlijk want muziek gaat open en presenteert zich tot in de finesses. Eigenlijk wilde ik slechts een deel van “Part I” draaien, het is lastig om op te houden en ik laat de volle 26 minuten over mij heen komen.

Naar Spendor

Julia Fischer speelt concerten van Bach in samenwerking met The Academy of St. Martin-in-the-fields. Ik wissel de 804 D3 voor een set Spendor D7-2 om en al halen ze niet de hoge resolutie van de Bowers & Wilkins, ze brengen voor mij net dat streepje rust waar ik steeds naar op zoek was. Nu speelt Julia met een zelfde helderheid maar iets korreligs is verdwenen al laat de Auralic de tanden nog steeds zien en weet hij zijn heldere en transparante weergave niet te verbergen. Het stereobeeld boet niet in aan ruimte in geen van de drie dimensies. Ruimte is er meer dan genoeg en strijkers zitten mooi lager verdeeld achter de soliste, Julia staat ervoor te spelen en staat hoger. De speelse muziek is een lust voor het oor. Al snel maak ik mijn hoofd leeg en laat mij meevoeren op de zoete tonen, verbluft over de muzikaliteit van Julia en het orkest.

Met de Spendor op de plaats wil ik graag nog even terug naar het begin van Adele in de Royal Albert Hall. Heeft ook zij nu een liever karakter waarin meer liefde doorklinkt naar haar moeder en haar ex-man? Laat ik over één ding duidelijk zijn: de Auralic Altair G1 levert heel veel waar voor het geld en laat zich vergelijken met een analoge bron. En als je hem temt met een luidspreker of een rustige versterker dan beteugel je het over-enthousiasme dat hij soms vertoont. De Spendor D7-2 is een iets rustiger afgestemde luidspreker, in score voor transparantie een paar punter lager dan de 804 D3 ( in prijs ook!) en weet met de Altair G1 goed raad. “Lovesong” gezongen door Adele wordt meer ‘lovesong’, verkrijgt een zachter karakter. Het blijkt maar weer, een set componeren kost tijd en aandacht, even snel iets aan elkaar knopen is er nog steeds niet bij met de huidige elektronica en luidsprekers welke op een zo hoog niveau presteren. Precies de reden om een dealer te blijven bezoeken zoals Lexicom MultiMedia waar de tijd wordt genomen om het beste uit een component te halen.

Componenten componeren

Voor streamen van muziek, vanaf elk soort opslag of vanaf een online muziekdienst, heeft Auralic een plaatsje verdiend in het topsegment. De Aries en de Vega series hebben al heel wat klanten blij gemaakt. De komst van de Altair G1 maakt Auralic toegankelijk voor een groter publiek met de scherpe prijsstelling. Het complete apparaat met zijn uitstekende App is een geduchte concurrent voor andere merken in de winkel zoals Lumin en Naim. In klank is de Altair G1 afwijkend van de twee andere merken, de Lumin is rustiger van aard en de Naim pakt meer het ritme en de timing als meest opvallende kenmerken aan. De Altair G1 heeft een heldere en transparante klank, laat details met veel gemak naar voren komen en houdt de aandacht vast. Dat noopt tot enige voorzichtigheid qua inzet, teveel helder op helder stapelen brengt geen voordeel. Daarom is het juist fijn bij Lexicom MultiMedia verschillende streamers naast elkaar te zetten om de optimale match te vinden voor een audiosysteem thuis. Noch in technische zin, noch in bediening laat de Altair G1 steken vallen, hij is een waardig lid van de gehele Auralic familie. Zeker eens naar komen luisteren als u tijd en zin hebt in fraai gestreamde muziek.

Meer informatie en prijs van de Altair G1 vindt u hier.