Was een vorige keer een systeem aan de beurt gebaseerd op zeer betaalbare Cambridge Audio en Spendor componenten, dit keer vullen we de winkel met het andere uiterste in prijs door een set Audiovector SR6 Avantgarde luidsprekers neer te zetten gekoppeld aan een Hegel versterkersysteem en de top netwerkspeler van Naim Audio. De Audiovector is geen nieuwe luidspreker, het is een gevestigde orde in de reeks die eigenlijk te weinig aandacht krijgt en dus een plekje in de zon verdient. Statig staat hij opgesteld, heel licht ingedraaid hoewel dat volgens Audiovector niets eens hoeft. Achter zich op ruime afstand de muur, voor zich de lengte van de winkel waarin de lage tonen geen belemmering zullen vinden. PC bij de hand, bank op de juiste plek, iPad voor het via Roon kiezen van muziek en een tevreden glimlach om de mond. Het feest kan gaan beginnen, behalve voor collega’s die zich moeten schikken in mijn muziekkeuze en volumeniveau ’s.
SR6 Avantgarde
Audiovector is een familiebedrijf met een historie van meer dan 40 jaar en heeft zijn thuisbasis in Kopenhagen in Denemarken. Luidsprekers van Audiovector worden volledig in Denemarken bedacht, ontworpen, gebouwd, getest en verzonden naar de klanten. Het vele handwerk in elke Audiovector is nodig voor elk detail en de prachtige afwerking. Audiovector is uniek in zijn upgrade programma en levert luidsprekers (tegen meerprijs) in elke gewenste RAL kleur. Zoals zoveel bedrijven in de audio is Audiovector ontstaan uit onvrede met de toenmalige luidsprekers, die volgens de familie Klifoth niet voldeden aan het weergeven van de werkelijkheid zoals beleeft in concertzalen en de jazzclubs van Kopenhagen.
Het DNA van de SR6 Avantgarde is in 2000 al vastgelegd. De vorm werd bedacht tijdens een vakantie en getekend in het zand. Eenmaal thuis is maanden gewerkt aan de ontwikkeling van de 6-serie, uitgemond in de loop der jaren tot de SR6, waarvan de Avantgarde het midden model is. Daaronder zit de SR6 Signature en boven de Avantgarde vinden we de Avantgarde Arreté. Verschillen zitten voornamelijk in de toegepaste drivers en de wisselfilters. Alle drivers zijn afkomstig van het Deense Scan-Speak en worden op specificatie voor Audiovector vervaardigd met een conus bestaande uit een sandwich van carbon, glasfiber en Nomex. Een dergelijke conus verenigt tegenstrijdigheden als licht in gewicht, stijfheid en met een ultieme demping zodat muziek ongekleurd blijft en snelheid kent. Een gepatenteerde koperen kap in de woofer draagt bij aan het terugdringen van vervorming.
De SR6 Avantgarde is een 3,5-weg systeem met een drietal 6,5 inch bas/midden weergevers en een Air Motion Transformer tweeter. Een AMT gebruikt een dunne aluminium band, in een harmonica gevormd om de hoge tonen op te wekken. De cross-over frequenties liggen op 80, 350 en 2800Hz, terwijl een frequentiebereik wordt gerealiseerd van 24Hz tot 52kHz binnen +/- 3dB. Audiovector SR6 luidsprekers vormen met hun hoge rendement van 92,5dB en een nominale impedantie van 8 Ohm een versterkervriendelijke belasting. De behuizing met buitenmaten van 123,5 x 27,8 x 43,1cm heeft intern geen parallelle wanden, bevat speciale absorberende materialen en dempers en slaat geen energie op om die als vervorming terug te geven aan de drivers. De prijs voor de Audiovector SR6 Avantgarde is afhankelijk van de uitvoering en begint bij € 8.000,- per stuk.
Topsysteem
Een luidspreker die thuis hoort aan de top verdient een goed systeem om het aan te sturen. Vandaag is gekozen voor een Naim ND555 digitale muziekspeler, analoog aangesloten op een Hegel P30 voorversterker. Twee Hegel H30 eindversterkers staan elk in mono geschakeld en leveren het onvoorstelbare vermogen van 1.100 Watt aan 8 Ohm. Dat vermogen sturen we gedoseerd via Audiovector’s eigen Zero Compression Avantgarde Arreté luidsprekerkabels naar de SR6. Netsnoeren vinden we bij Furutech, interlinks bij AudioQuest en Atlas Cables en als netwerkswitch voor de Naim ND555 staat een Silent Angel Bonn N8. Het totale prijskaartje is op te vragen bij Lexicom MultiMedia waar het systeem met liefde wordt gedemonstreerd in de winkelruimte aan de Leidsekade 1 in Leidschendam.
In de winkel dan maar
In de winkel is het lastiger om een goede indruk te krijgen dan in de luisterruimte, maar deze luidsprekers zijn nogal aan de maat en het verslepen van Hegel monoblokken is ook geen favoriete bezigheid, dus gezeten op de bank onderga ik de schoonheid van Bach’s Brandenburger concerten gespeeld door The Academy of Ancient Music. De traktatie is levendig en speels, met een fraai inzicht in het spel van de Academy. Met gemak kijk je in de diepte van het orkest, kun je individuele instrumenten volgen en instrumenten ontdekken in het samenspel. Violen verkrijgen een natuurlijke klank, een klavecimbel speelt zijn lichte klanken, cello en bas vormen de basis. In het tweede concert zitten veel fluiten en die maken er een klein feestje van. De muziek leeft en hoe je het wendt of keert, dat opleven is een belangrijker aspect dan het horen vallen van een strijkstok op het podium. De opname creëert samen met dit systeem een grote mate van doorzichtigheid, waardoor een beleving ontstaat die een stap verder gaat dan de concertzaal waarin een meer diffuus geluid waar te nemen is. Zolang daar geen grote mate van overdrijving in zit is dat prima, het is de waarheid van een opname versus de waarheid van het zelf in de zaal plaatsnemen. Twee werelden die onverenigbaar zullen blijven.
Zou het komen omdat de versterkers net als Kari Bremnes uit Noorwegen komen en de luidsprekers uit Denemarken dat er een soort van Scandinavisch verbond ontstaat met de CD “Norwegian Mood”? Kari knalt met “A lover in Berlin” de speakers uit en de lage tonen waar ze eerder berucht dan beroemd om is blijven in proportie al zijn ze nog steeds aan de dominante kant. Stem is mooi, slagwerk flitsend, een gitaar natuurlijk en de bas vol met loopjes over de toonladder. De kracht en beheersing van een groot systeem weet zich te uiten, zowel in versterkers als in luidspreker is formaat is nog altijd bepalend voor de weergave. Onmogelijk om dit niveau te halen uit een monitor van 30x15x20cm. Kari heeft met haar stem snel de neiging te ver te gaan, veel luidsprekers raken daarvan in de war en gaan richting krijsen, zo niet deze Audiovector in de winkelruimte van Lexicom MultiMedia. Ook “The Copenhagen Cavern” staat heel groot in de ruimte, terwijl de stem van Kari een normale proportie vasthoudt en niet verandert in een mond van een meter breed. Los, vrij staande in de ruimte, slechts een spoor van plakken aan de voorkant van de speakers is nog hoorbaar. Muziek reikt tot ver buiten de opstelling in breedte en hoogte. Veel details worden blootgelegd zonder dat het vervelend gaat worden, slechts af en toe is er een duidelijke slis in de “S”-klanken welke zit verpakt in de opname.
Kopenhagen en jazz
Nik Bärtsch’s Mobile met Modul 29-14 brengt met gemak de slagen op de grote trom zonder de winkel te laten schudden, de balans is namelijk nagenoeg perfect tussen de energie uit de speaker en de akoestiek van de winkelruimte. De complexe muziek met de opeenvolgende klankpatronen is boeiend en de SR6 Avantgarde geeft alle ruimte om de patronen te volgen. Een hoorbare echo zit op sommige slagwerkinstrumenten, ik beluister een pure houtklank, net als een echte metaalklank op de bekkens. Van het vibreren van de snaren van een bas tot aan de ijle tonen van een vleugel in de hoogste noten, het is een wondermooie ervaring op dit grote en helaas voor velen te kostbare systeem. Het raakt aan de grenzen van wat mogelijk is.
Eva Cassidy blijft een bijzondere zangeres, haar stem was als van een engel, helaas is ze dat in 1996 geworden. Hetgeen resteert zijn de opnames van haar die door de erfgenamen worden uitgemolken. De bescheiden zangeres, angstig en onzeker gebleven in de grotere zalen, heeft met haar studio album “Songbird” een juweeltje afgeleverd dat beslist niet te hard moet worden afgespeeld om de intimiteit te behouden. Heel teer kan haar stem zijn op de SR6 Avantgarde, klein en zuiver, tot de dame uithaalt en de luidspreker dwingt om wijd open te gaan. Van “Fields of gold” door naar “Autumn leaves” voelt voor mij als thuiskomen, zo zuiver en natuurlijk blijven de weergevers, al bespeur ik wederom een “S” die wat ver gaat, dat is beheersbaar met een juiste keuze van kabels zonder echt te gaan kleuren. Interlinks van Chord tussen voor- en eindversterkers zijn bijvoorbeeld wat zachter van toon dan de gebruikte AudioQuest, terwijl de klankkleur niet veel anders zal worden.
Knallen met Madonna
De set daagt mij uit om hard en diep te gaan, “Frozen” van Madonna kan dat en zij volgt de lieflijke Eva op. Het rustige begin staat in geen verhouding tot het geweld dat volgt na één minuut, volume omhoog om niet alleen te horen maar tevens te voelen en te beleven. Wat ik ook probeer de SR6 Avantgarde is niet van zijn stuk te brengen en gaat net zover als een Bowers & Wilkins 802 of een beest van een Dynaudio als de Confidence 30. Dat de intonatie van dergelijke systemen onderling anders is mag als logisch verondersteld worden, de kwaliteit is en blijft hoog. Eén van de leukste albums van Madonna vind ik nog altijd “I’m breathless” en daarvan het ondeugende “Hanky Panky”. Lekker ritmisch en wel zodanig dat ik al snel zit mee te bewegen op de bank. Dat ritme wordt goed vastgehouden door de continue aanwezige bas waaroverheen de blazers hun adem kwijt kunnen. Geen nare randen, geen frequentiegebieden die overheersen, een schitterende balans is bereikt tussen hoog, midden en laag, tussen levendigheid en rust, tussen spetteren en toch niet over de top gaan.
Het is nogal audiofiel dat “No sanctuary here” van Chris Jones, toch is en blijft het een prima track voor het beoordelen van luidsprekers met de diepe stem van Chris, de zware bas en het stevige orgel dat een strijd aangaat met de gitaar. Het staat groot en imposant in de ruimte, losgekomen, dynamisch en ongeremd in frequentiebereik en andere opzichten. Het voorstellen van de zanger achter de microfoon is eenvoudig. Ik betrap mij er op dat de muziek wederom hard staat en ik veel energie in de luidsprekers stop. Dat kan met een Hegel monoblok van 1.100 Watt. Noch de speaker noch de versterker denkt aan opgeven.
Zacht en subtiel
Mag het ook subtiel en op een aanvaardbaar geluidniveau voor de buren? Ja, gelukkig wel bewijst Pieter Wispelwey met cello sonates van Vivaldi. Zijn samenwerking met Florilegium voor deze werken laat de muziek bloeien waarin Wispelwey de hoofdrol speelt op zijn cello. Subtiel zijn het orgel en de overige strijkers achter hem neergezet om te komen tot een compleet geheel. Dit hoeft echt niet hard te staan om continue te blijven boeien zodat de aandacht bij de muziek blijft. Ik mag genieten van het strijken van de cello, vaak een instrument waarop trieste muziek wordt gespeeld, bij Vivaldi straalt altijd de Italiaanse zon over de opname. De cello gaat diep voor een volle klank, is gedetailleerd om het instrument compleet te houden, brengt warmte zonder zompig te gaan klinken. Kan een Audiovector SR6 Avantgarde met pop en jazz flink gas geven, ook in zacht gespeelde klassieke muziek vindt hij niet snel een meerdere in een gelijke prijsklasse. Een gelijkgestemde wel, merken heb ik elders al genoemd, want geen merk is zaligmakend ben ik van overtuigd, zelfs niet bij astronomische bedragen die soms gevraagd worden. Prijzen van versterkers en luidsprekers die in de tonnen lopen zijn nauwelijks reëel te noemen al kan ik de techniek, kwaliteit en afwerking soms mateloos bewonderen.
Alle kleuren
Audiovector heeft in de markt terecht een heel goede naam. De weergave kwaliteit staat op hoog niveau, de afwerking is wonderschoon en het prijsniveau is overeenkomstig de geboden kwaliteit. Onze ervaringen met de SR1 en SR3, de R1 en R3 zijn bovengemiddeld, dus is het niet verwonderlijk dat een groter model als de SR6 Avantgarde ook niet teleurstelt. Wat de SR6 Avantgarde vraagt van u is een plek met genoeg ruimte om hem neer te zetten en een fraai audiosysteem er achter voor de aansturing. Beloon de SR6 met een detailrijke bron, een krachtige versterker en weet te genieten van uw muziek. Vaak worden gebaande paden bewandeld als KEF, Bowers & Wilkins of Focal, durf eens af te wijken en kijk wat meer naar Audiovector. Juist de gemakkelijke aanstuurbaarheid en het hoge rendement maken dat Audiovector profiteert van de karaktereigenschappen van de versterker, zonder die zo zwaar te belasten dat de stroomvoorziening in de problemen zal geraken. Daarnaast is er het unieke upgrade pad, bevalt de Avantgarde dan is hij om te bouwen naar een Avantgarde Arreté versie voor de volgende periode van jaren muziekplezier. Een oranje uitvoering of een hemelsblauwe, Audiovector heet u welkom. Gewoon zwart of wit, een houtkleur, het kan en mag allemaal bij de Denen. Denemarken is net als Engeland een bakermat voor hoogwaardige en doordachte luidsprekerontwerpen en daar maakt Audiovector als meer dan 40 jaar deel van uit.