Audiovector SR6 Avantgarde luidsprekers in een hoogwaardige opstelling
Was een vorige keer een systeem aan de beurt gebaseerd op zeer betaalbare Cambridge Audio en Spendor componenten, dit keer vullen we de winkel met het andere uiterste in prijs door een set Audiovector SR6 Avantgarde luidsprekers neer te zetten gekoppeld aan een Hegel versterkersysteem en de top netwerkspeler van Naim Audio. De Audiovector is geen nieuwe luidspreker, het is een gevestigde orde in de reeks die eigenlijk te weinig aandacht krijgt en dus een plekje in de zon verdient. Statig staat hij opgesteld, heel licht ingedraaid hoewel dat volgens Audiovector niets eens hoeft. Achter zich op ruime afstand de muur, voor zich de lengte van de winkel waarin de lage tonen geen belemmering zullen vinden. PC bij de hand, bank op de juiste plek, iPad voor het via Roon kiezen van muziek en een tevreden glimlach om de mond. Het feest kan gaan beginnen, behalve voor collega’s die zich moeten schikken in mijn muziekkeuze en volumeniveau ’s.
SR6 Avantgarde
Audiovector is een familiebedrijf met een historie van meer dan 40 jaar en heeft zijn thuisbasis in Kopenhagen in Denemarken. Luidsprekers van Audiovector worden volledig in Denemarken bedacht, ontworpen, gebouwd, getest en verzonden naar de klanten. Het vele handwerk in elke Audiovector is nodig voor elk detail en de prachtige afwerking. Audiovector is uniek in zijn upgrade programma en levert luidsprekers (tegen meerprijs) in elke gewenste RAL kleur. Zoals zoveel bedrijven in de audio is Audiovector ontstaan uit onvrede met de toenmalige luidsprekers, die volgens de familie Klifoth niet voldeden aan het weergeven van de werkelijkheid zoals beleeft in concertzalen en de jazzclubs van Kopenhagen.
Het DNA van de SR6 Avantgarde is in 2000 al vastgelegd. De vorm werd bedacht tijdens een vakantie en getekend in het zand. Eenmaal thuis is maanden gewerkt aan de ontwikkeling van de 6-serie, uitgemond in de loop der jaren tot de SR6, waarvan de Avantgarde het midden model is. Daaronder zit de SR6 Signature en boven de Avantgarde vinden we de Avantgarde Arreté. Verschillen zitten voornamelijk in de toegepaste drivers en de wisselfilters. Alle drivers zijn afkomstig van het Deense Scan-Speak en worden op specificatie voor Audiovector vervaardigd met een conus bestaande uit een sandwich van carbon, glasfiber en Nomex. Een dergelijke conus verenigt tegenstrijdigheden als licht in gewicht, stijfheid en met een ultieme demping zodat muziek ongekleurd blijft en snelheid kent. Een gepatenteerde koperen kap in de woofer draagt bij aan het terugdringen van vervorming.
De SR6 Avantgarde is een 3,5-weg systeem met een drietal 6,5 inch bas/midden weergevers en een Air Motion Transformer tweeter. Een AMT gebruikt een dunne aluminium band, in een harmonica gevormd om de hoge tonen op te wekken. De cross-over frequenties liggen op 80, 350 en 2800Hz, terwijl een frequentiebereik wordt gerealiseerd van 24Hz tot 52kHz binnen +/- 3dB. Audiovector SR6 luidsprekers vormen met hun hoge rendement van 92,5dB en een nominale impedantie van 8 Ohm een versterkervriendelijke belasting. De behuizing met buitenmaten van 123,5 x 27,8 x 43,1cm heeft intern geen parallelle wanden, bevat speciale absorberende materialen en dempers en slaat geen energie op om die als vervorming terug te geven aan de drivers. De prijs voor de Audiovector SR6 Avantgarde is afhankelijk van de uitvoering en begint bij € 8.000,- per stuk.
Topsysteem
In de winkel dan maar
In de winkel is het lastiger om een goede indruk te krijgen dan in de luisterruimte, maar deze luidsprekers zijn nogal aan de maat en het verslepen van Hegel monoblokken is ook geen favoriete bezigheid, dus gezeten op de bank onderga ik de schoonheid van Bach’s Brandenburger concerten gespeeld door The Academy of Ancient Music. De traktatie is levendig en speels, met een fraai inzicht in het spel van de Academy. Met gemak kijk je in de diepte van het orkest, kun je individuele instrumenten volgen en instrumenten ontdekken in het samenspel. Violen verkrijgen een natuurlijke klank, een klavecimbel speelt zijn lichte klanken, cello en bas vormen de basis. In het tweede concert zitten veel fluiten en die maken er een klein feestje van. De muziek leeft en hoe je het wendt of keert, dat opleven is een belangrijker aspect dan het horen vallen van een strijkstok op het podium. De opname creëert samen met dit systeem een grote mate van doorzichtigheid, waardoor een beleving ontstaat die een stap verder gaat dan de concertzaal waarin een meer diffuus geluid waar te nemen is. Zolang daar geen grote mate van overdrijving in zit is dat prima, het is de waarheid van een opname versus de waarheid van het zelf in de zaal plaatsnemen. Twee werelden die onverenigbaar zullen blijven.
Kopenhagen en jazz
Eva Cassidy blijft een bijzondere zangeres, haar stem was als van een engel, helaas is ze dat in 1996 geworden. Hetgeen resteert zijn de opnames van haar die door de erfgenamen worden uitgemolken. De bescheiden zangeres, angstig en onzeker gebleven in de grotere zalen, heeft met haar studio album “Songbird” een juweeltje afgeleverd dat beslist niet te hard moet worden afgespeeld om de intimiteit te behouden. Heel teer kan haar stem zijn op de SR6 Avantgarde, klein en zuiver, tot de dame uithaalt en de luidspreker dwingt om wijd open te gaan. Van “Fields of gold” door naar “Autumn leaves” voelt voor mij als thuiskomen, zo zuiver en natuurlijk blijven de weergevers, al bespeur ik wederom een “S” die wat ver gaat, dat is beheersbaar met een juiste keuze van kabels zonder echt te gaan kleuren. Interlinks van Chord tussen voor- en eindversterkers zijn bijvoorbeeld wat zachter van toon dan de gebruikte AudioQuest, terwijl de klankkleur niet veel anders zal worden.
Knallen met Madonna
De set daagt mij uit om hard en diep te gaan, “Frozen” van Madonna kan dat en zij volgt de lieflijke Eva op. Het rustige begin staat in geen verhouding tot het geweld dat volgt na één minuut, volume omhoog om niet alleen te horen maar tevens te voelen en te beleven. Wat ik ook probeer de SR6 Avantgarde is niet van zijn stuk te brengen en gaat net zover als een Bowers & Wilkins 802 of een beest van een Dynaudio als de Confidence 30. Dat de
Het is nogal audiofiel dat “No sanctuary here” van Chris Jones, toch is en blijft het een prima track voor het beoordelen van luidsprekers met de diepe stem van Chris, de zware bas en het stevige orgel dat een strijd aangaat met de gitaar. Het staat groot en imposant in de ruimte, losgekomen, dynamisch en ongeremd in frequentiebereik en andere opzichten. Het voorstellen van de zanger achter de microfoon is eenvoudig. Ik betrap mij er op dat de muziek wederom hard staat en ik veel energie in de luidsprekers stop. Dat kan met een Hegel monoblok van 1.100 Watt. Noch de speaker noch de versterker denkt aan opgeven.
Zacht en subtiel
Alle kleuren
Audiovector heeft in de markt terecht een heel goede naam. De weergave kwaliteit staat op hoog niveau, de afwerking is wonderschoon en het prijsniveau is overeenkomstig de geboden kwaliteit. Onze ervaringen met de SR1 en SR3, de R1 en R3 zijn bovengemiddeld, dus is het niet verwonderlijk dat een groter model als de SR6 Avantgarde ook niet teleurstelt. Wat de SR6 Avantgarde vraagt van u is een plek met genoeg ruimte om hem neer te zetten en een fraai audiosysteem er achter voor de aansturing. Beloon de SR6 met een detailrijke bron, een krachtige versterker en weet te genieten van uw muziek. Vaak worden gebaande paden bewandeld als KEF, Bowers & Wilkins of Focal, durf eens af te wijken en kijk wat meer naar Audiovector. Juist de gemakkelijke aanstuurbaarheid en het hoge rendement maken dat Audiovector profiteert van de karaktereigenschappen van de versterker, zonder die zo zwaar te belasten dat de stroomvoorziening in de problemen zal geraken. Daarnaast is er het unieke upgrade pad, bevalt de Avantgarde dan is hij om te bouwen naar een Avantgarde Arreté versie voor de volgende periode van jaren muziekplezier. Een oranje uitvoering of een hemelsblauwe, Audiovector heet u welkom. Gewoon zwart of wit, een houtkleur, het kan en mag allemaal bij de Denen. Denemarken is net als Engeland een bakermat voor hoogwaardige en doordachte luidsprekerontwerpen en daar maakt Audiovector als meer dan 40 jaar deel van uit.