Audiovector R 1 Avantgarde: Een compacte monitor met Air Motion Transformer tweeter
Een dag als alle andere denk je bij het opstaan. Helaas, het loopt allemaal anders als voor het raam van de luisterruimte van Lexicom MultiMedia en dieselgenerator staat te stampen. Stroom voor de verbouwing bij de overburen. Vervolgens is het koffiezetapparaat defect en hoe graag ik ook wil beginnen met luisteren, het wordt eerst een proeve van geduld.
Geduld is een schone zaak, want er staan twee van mijn lievelingen opgesteld, de R 1 Avantgarde monitor luidsprekers van Audiovector. Een compacte luidspreker waarvan ik al eerder de weergave ben gaan waarderen, maar die tot nu toe nog geen volledige review heeft gekregen. Onterecht, zo hoop ik aan het einde van de dag te kunnen noteren. De fraai uitgevoerde luidspreker mag zich verheugen in een technisch up-to-date setje drivers met het bijbehorende hoogwaardige scheidingsfilter. Audiovector ontwikkelt zelf alle drivers en filters, maakt zich nieuwe vindingen eigen en brengt kennis en kunde onder in de luidsprekers.
Elektronica om te gebruiken mag ik zelf uitzoeken, naar eigen inzicht en voorkeur, waarbij ik toch meestal teruggrijp op randapparatuur die ik al goed ken. Wel met wat toevoegingen in de stroomvoorziening waar ik later wel op terug zal komen. Eerst maar wachten tot de generator uitgezet is en dan snel aan de slag.
Audiovector R 1 Avantgarde
De R 1 serie luidsprekers van Audiovector bestaat uit drie compacte modellen waarin een mengeling van evolutie en nieuwe vindingen samen komen. De hoogste in de lijn is de Arreté met een R AMT Arreté bandtweeter, interne schok absorbers, carbon achterplaat en een Freedom Grounding concept scheidingsfilter. De tweede in lijn is de Avantgarde met een iets eenvoudiger R AMT bandtweeter, zonder carbon achterzijde, absorbers en FG filter, tenslotte de Signature met een R Evotech dome tweeter. Audiovector heeft luidsprekers ontwikkeld zoals een monitor model dient te presteren in hun ogen. Met een model dat in ieder interieur gemakkelijk een plaatsje kan vinden door de aantrekkelijke vorm en vanwege de hoogwaardige afwerking in Italiaans walnoot, zwart essen, Afrikaans rozenhout of zijdeglans wit.
Audiovector ontwikkelt de eigen drivers voor de R 1 zowel voor de lage tonen als voor de hoge tonen, om vervolgens de woofers op specificatie te laten vervaardigen bij SEAS. De R AMT tweeters maken ze in eigen huis. De Audiovector R 1 Avantgarde heeft voor de lage tonen een woofer met 6,5 inch carbon conus. De tweeter is een R AMT tweeter, een Air Motion Transformer welke door een gevouwen membraam de hoge tonen opwekt. Daarnaast is er een rear firing treble system voor een meer ruimtelijke weergave. De drivers maken gebruik van een concept dat een lage compressie garandeert onder alle omstandigheden. De membranen kunnen vrij bewegen zodat er minimale kleuring kan ontstaan.
De behuizingen van de R series zijn gelamineerd voor extra stijfheid en bezitten naar achteren een ronde vorm. De ronde vorm voorkomt interne staande golven en resonanties. Door het ontkoppelen van de units van de behuizing absorbeert de behuizing geen energie. De luidsprekers staan bij voorkeur op een stand, ontkoppelt van de ondergrond. Recht naar voren en niet ingedraaid aldus Audiovector. Audiovector zorgt dat waar u ook zit, het geluidsbeeld altijd realistisch is, het vullen van een gehele ruimte met geluid is geen probleem. De Audiovector R 1 Avantgarde heeft een prijs van € 2.399,- per stuk.
Technische gegevens
- Frequentiebereik: 40 Hz – 53 kHz
- Rendement: 87 dB
- Impedantie: 8 Ohm
- Belastbaarheid: 180 Watt
- Wisselfrequenties: 3000 Hz
- Principe: 2 weg
- Bassreflexpoort: ja
- Bass/midden: 6,5”carbon
- Tweeter: R AMT
- Afmetingen: 37×19,6×29 cm
Schone stroom is de basis
Het gebruikte systeem is opgebouwd rond een Naim Supernait 3 geïntegreerde versterker en een Naim ND5 XS 2 streamer/DAC. Zoals in de inleiding gemeld heb ik werk gemaakt van de stroomvoorziening door beide apparaten aan te sluiten op een AudioQuest Niagara 5000 netfilter. Een pure luxe om er van verzekerd te zijn dat het niet aan de netspanning kan liggen als de Audiovector niet wil presteren. Naim en Chord Company passen goed bij elkaar, daarom zijn de netsnoeren van dat bedrijf afkomstig. De andere zaken zijn min of meer standaard voor mijn reviews, zoals een Silent Angel Bonn N8 ethernetswitch, een Melco N100 opslag voor mijn muziek en Chord Company C-Stream ethernetkabels. Omdat ze er liggen en ik nieuwsgierig van aard ben pak ik voor deze keer een set Inakustik LS-204 Micro Air XL luidsprekerkabels. De Inakustik kabels blijken erg goed te presteren en een meerwaarde te bieden in ruimte, definitie en transparantie. De prijs is gezien de kwaliteit erg aantrekkelijk voor 2 x 3 meter, afgewerkt met BFA banaanstekkers.
Straat na straat
Vandaag start na het tunen van de set, speakers indraaien of rechtzetten, speakerkabel uitzoeken, stands uitkiezen etc. met Kari Bremnes en haar album “Gate ved Gate”. Inmiddels meer dan 20 jaar geleden uitgegeven, het was toen een fraaie opname, dat is het nog. De Audiovector R 1 weet er wel mee om te gaan. Heerlijk transparant zoals dit wordt weergegeven. Wat een details weet deze luidspreker door de tweeter en de woofer te persen. Dat gaat op voor het gehele frequentiegebied kan ik zeggen, de stem van Kari is daardoor uitermate verstaanbaar met volledige articulatie en nooit te hard qua klank. Wel aan de koele en analytisch kant, zeker niet omfloerst en/of gekleurd. De bas is terughoudend, dat vind ik wel fijn met dit formaat monitoren, teveel betekent meestal een poort afgestemd op een populaire weergave in plaats van een meer neutrale. De tweeter is zoals te verwachten van een AMT, razendsnel zonder uitschieters of dips in de weergave. Het ruimtelijke beeld is zeer groot en los, met meer breedte dan de fysieke opstelling doet vermoeden. Hoogte en vooral diepte komen probleemloos naar voren. Is Naim altijd al sterk in ritme en timing, de Audiovector R 1 Avantgarde weet dat niet alleen te behouden maar eerder te onderstrepen. Niets ontbreekt, niets lijkt overdreven, het is compleet en goed. De transparantie en het stereobeeld zijn overigens ook deels op het conto van de Inakustik kabels te schrijven, zo blijkt als ze even vergeleken worden met wat andere beschikbare types in een zelfde prijsklasse. En niet te vergeten het netfilter van AudioQuest dat alle rommel van het lichtnet weghoudt van de elektronica.
De ten opzichte van Bremnes tedere en zachtere stem van Julia Stone laat zich presenteren op “By the horns”. Je moet wel van haar houden, het is een soort van muizengeluid dat ze voortbrengt. Met daarachter een band waarin op de eerste track diverse percussie instrumenten proberen haar te overstemmen. Weer komt het ritme sterk naar voren, zijn details voortdurend aanwezig en toch wordt de muziek niet te technisch of kil. Het is zo als het is, recht voor zijn raap en uitermate zuiver. Ben ik de laatste tijd gewend aan, zo u wilt verwend met, de veelal zachtere en warmere klanken van Engelse luidsprekers, dit is een totaal ander soort weergave. Er lijkt overal in de ruimte iets te gebeuren, instrumenten duiken op, tweede stemmen komen en gaan vanuit het niets, er is leven, levendigheid en plezier in musiceren. Bijna onmogelijk om stil te blijven zitten, ongemerkt wipt mijn voet mee terwijl ik met het grootste gemak de teksten kan volgen van de dame. Komt er vervolgens een stevig robbertje ‘op de trommel slaan’ voorbij dan heeft dat kracht, push en intensiteit. Zonder te bonken. Droog en strak in de juiste proportie. Het lijkt op een PMC weergave, maar dan zonder de diepte in het frequentiebereik omdat de R 1 Avantgarde geen transmissielijn is maar een basreflex. Het maakt dat de R 1 Avantgarde waarschijnlijk in heel veel akoestisch van elkaar verschillende ruimtes tot zijn recht zal kunnen komen.
Op een ochtend
Van zang naar de instrumenten van Ludovico Einaudi op “Una mattina”, uitgebracht in 2004, waarvan de muziek is geïnspireerd op zijn dagelijks verblijf op de familie wijngaard in het Italiaanse Piëmont. Ik hou van Italiaanse wijn, toch is het mij nooit gelukt dergelijke muziek te spelen laat staan te componeren. Ik kan naar Einaudi nooit zo heel lang luisteren, dan wordt het mij te eentonig, een paar tracks achter elkaar is genoeg. De vleugel waar Ludovico op speelt staat voor mij. Lang aangehouden noten verdwijnen langzaam in het niets. De klank van het instrument is warm aan de onderkant, helder in het midden, met echte snaren in de hoge noten. Opgewekt, goed getroffen in klankbeeld, groot genoeg voor een duidelijk onderscheid van de rechter- en linkerhand, met om het instrument de akoestiek van de opnameruimte. Een ruimte die waarschijnlijk niet al te groot was en waarin de microfoons redelijk dicht op de vleugel hebben gestaan. De muziek zweeft, neemt je mee de wijngaarden in waar druiven rijpen onder de Italiaanse zon. Best bijzonder dat het stereobeeld zo fraai aansluit van links naar rechts, je zou een gat in het midden verwachten omdat de luidsprekers zoals Audiovector altijd aangeeft niet ingedraaid zijn, maar recht vooruit staan. Het maakt de hotspot vele malen groter en doet totaal geen afbreuk aan de weergave. Het hoog valt niet af en gaat geen pieken vertonen.
Van een andere orde zijn fluitconcerten van Mozart, gespeeld door Sharon Bezaly op haar CD “Mozart: Flute concertos; Rondo; Andante”. Fluit kan mateloos gaan irriteren op een systeem dat niet goed is samengesteld of op een luidspreker die daar moeite mee heeft. Een hoorn systeem of een luidspreker met (bewust) dunne wanden wil nog wel eens uit de bocht schieten met Bezaly. De Audiovector met zijn heldere detaillering kan er gelukkig nog altijd mee om gaan. Ze laten het fluitspel samenvloeien met het orkest, vormen een eenheid waarin de soliste noot na noot in herkenbaar blijft. Een heel natuurlijk samenvloeien dat geen afbreuk doet aan het kunnen volgen van de diverse orkestleden of waarin de fluit onterecht zou verdwijnen. Het heldere karakter van streamer, DAC, versterker, kabels en weergevers brengt minder warmte met zich mee dan bijvoorbeeld een Spendor of Chord Company luidsprekerkabel daarvoor in de plaats geeft. Het is evenmin te vergelijken met een Bowers & Wilkins waarin de tweeter zich nogal nadrukkelijk kan manifesteren. Het neutrale karakter van de AMT tweeter doet zich weer gelden, wederom in positieve zin. Voor meer warmte, meer bas en slam kan de Audiovector best wat ondersteuning van een goede subwoofer gebruiken. Het hoeft zeker niet, voor een grote kamer kan het een fijne aanvulling zijn. Feit blijft dat de R 1 Avantgarde het vertikt om uit de bocht te vliegen met het fluitspel en dat vind ik altijd prijzenswaardig.
Een rustige winternacht
Op zoek naar wat mooie jazz val ik terug op “Quiet winter night: an acoustic jazz project” van Gier Bohren, Bent Aserund en het Hoff Ensemble. Prachtige opname met verrassende muziek uit Scandinavië. Het is te verwachten dat de Audiovector R 1 Avantgarde hier mee om kan gaan. Niets zo lekker als een snelle, open spelende monitor voor jazz muziek. Ze lijken voor elkaar gemaakt. Heel veel details vliegen om de oren, percussie zelden zo transparant en rijk aan klanken, de bas strak geregisseerd, hoge tonen zacht en toch overduidelijk aanwezig. Snaardrum, bekken, je hoort de brushes over het drumstel strijken. Veel akoestische instrumenten, veel piano, af en toe zang van een man of een vrouw. Misschien komt het iets te dicht bij de luisteraar, dan gewoon de speakers wat dichter naar de muur schuiven, wat ook het laag aanzet en dat kan zomaar de moeite waard zijn. Pas er op niet de snelheid daarmee te verdringen, juist de snelheid en de openheid maken van de R 1 Avantgarde een bijzonder systeem. Opvallend, niet ieders vriend, wie Audiovector wel waardeert treft hier een partner voor het leven. Het speelt zo los, zo gemakkelijk en vrij. Weergevers? Staan die er dan? Is het niet de band die binnengehaald is? Zo voelt het aan, zeker als ik langer luister en het steeds meer gaat opvallen dat je blijft zoeken naar muziek en wilt blijven luisteren.
Klaar voor nog iets spectaculairs? Luister dan eens op dit systeem naar “The astounding eyes of Rita” van ‘oed’ speler Anouar Brahem. De oed is een peervorming snaarinstrument uit het Midden Oosten met twaalf snaren en vaak beschouwd als de voorloper van de luit. De muziek valt te scharen onder jazz en Oosters, een heerlijke mengelmoes waarin bas en klarinet zich laten combineren met andere Oosterse instrumenten. Muziek weet te zweven door de ruimte, groot neergezet zodat de instrumenten elkaar niet verdringen. Weer komt de transparantie en de snelle tweeter goed van pas. Er is totaal geen gebrek aan lage tonen, ondanks het geringe formaat van de monitors. Evenmin is de weergever te helder of te analytisch, terwijl een technische en té puristische weergave op de loer ligt. Het spanningsveld tussen aangenaam, bijzonder, ritmisch sterk en aan de andere kant koel of kaal valt naar de juiste richting, al kan ik mij voorstellen dat het voor sommige luisteraars te kaal en te klinisch gaat worden. Op te lossen met bijvoorbeeld een “warmere” luidsprekerkabel als een Chord Company Epic X of een andere interconnect dan een Snaic van Naim Audio. De set is wat mij betreft ook wel een Naim NDX 2 waard als u naar een heel hoog niveau wilt gaan en toch bij voorkeur blijft werken met kleine weergevers.
Van het Midden Oosten naar de conclusie
Met de inleiding heb ik al iets verklapt, de Audiovector R 1 Avantgarde is één van mijn favoriete luidsprekers en zou zeker in aanmerking komen om thuis langdurig van te genieten. De open en vrije weergave is doorspekt met detaillering, zet een prachtig stereobeeld neer en weet de muziek tot in de kern weer te geven. Monitoren spelen meestal vrij en laten de muziek loskomen van de weergever zelf, de R 1 Avantgarde doet dat in een overtreffende trap. Met dank aan Naim, AudioQuest, Chord, Inakustik en de andere merken die de keten vormen van file tot luchttrilling. Er is wel een ‘maar’ aan de R 1 Avantgarde, pas op dat de keten niet té helder gaat worden, dan wordt de weergave dun en klinisch van aard. Zoek samen met het team van Lexicom MultiMedia naar een juiste balans daarin. Vindt u de lage tonen weergave niet diep genoeg gaan of te kort schieten, zoek dan uw heil liever in een actieve subwoofer dan uit te wijken naar een groter systeem of een ander merk. Wie Audiovector R 1 weet te waarderen zal een harde dobber hebben in het vinden van een alternatief. Het is dus allemaal goed gekomen vandaag, behalve met de koffie. Ik mocht weer eens genieten van het privilege heerlijk op mijn gemak te luisteren naar een Deens fabricaat. Te genieten van muziek variërend tussen folk met Australische invloeden tot aan Oosterse instrumenten. Klassiek, jazz, zang, de Audiovector R 1 Avantgarde is van alle markten thuis en krijgt van ondergetekende een warme, oprechte aanbeveling mee.
Meer informatie en prijs van de R1 Avantgarde vindt u hier.