AQVOX switch vergeleken met AQVOX SE switch

Onlangs ontvingen wij van een klant van ons onderstaande uitgebreide beoordeling van de AQVOX switches die ik u niet wil onthouden.

Van AQVOX switch naar AQVOX switch SE: 1 + 1 =(>) 2

“Switches zijn switches” is een breed gedragen opvatting: een typisch gebruiksartikel, slechts dienend als slimme verkeersregelaar voor de verschillende (netwerk) datastromen.

Ook ik keek op die manier naar switches. Bij toeval stuitte ik op een bespreking op een van de audiofora van een zogenoemde “audiofiele” switch van het Duitse merk AQVOX, hetgeen in feite een gemodificeerde D Link switch is. Volgens ontwerper Norman Lübke is niet gekozen voor een D Link als basis, om redenen dat die over bijzondere hoorbare kwaliteiten beschikt, maar louter omdat de interne fysieke layout van dit merk zich het beste leent voor de modificaties.

Volgens hem klinken alle standaard switches in principe even slecht. Op basis van lovende recenties in onder meer het webmagazine HiFi Statement en Audiophil-online heb ik de AQVOX switch besteld, hetgeen geheel risicoloos is omdat AQVOX een proefperiode kent: niet tevreden, dan kan het item worden teruggestuurd onder teruggave van het aankoopbedrag. Daar spreekt vertrouwen uit!

Tot terugsturen is het bij mij echter nooit gekomen! Na het aansluiten van de AQVOX switch maakte de weergave van mijn set ( Melco N1ZH60, NUC/ROCK in fanloze behuizing gevoed door een S Booster, PS Audio DSD dac met netwerk bridge, die tevens fungeert als endpoint voor Roon, een Bryston 4B3 eindtrap, B&W 802D3’s, en AQ Vodka & Diamond en Nordost kabels ) wederom een duidelijk reproduceerbare stap: met name de rust in de weergave werd nog verder vergroot omdat die nog schoner werd, met name hoorbaar bij koper en strijkers. Als gevolg van de zwartere achtergrond werden ook meer details hoorbaar wat automatisch leidt tot meer ruimte-informatie. Ook het laag won aan doortekening waarvan ook de rest van het audiospectrum profiteert. Al met al is de stap van een standaard switch naar de AQVOX een hele significante. Ik meende daarmee voorgoed met het thema switch klaar te zijn…..

De eerder genoemde Norman Lübke heeft echter niet op zijn lauweren gerust en is, geïnspireerd door het succes van de eerste dedicated switch ter wereld (!), doorgegaan met zijn ontwikkelwerk.
Eerst nadat de ontwerper 6 (!) prototypen/varianten verder was meende hij dat de tijd rijp was voor de lancering van de tweede versie, aangeduid met de suffix SE (Special Edition ). Voor nadere details van de AQVOX SE verwijs ik naar de website van AQVOX en de lovende recenties in onder meer het Duitse netmagazine HiFi Statement.

Lex, eigenaar van Lexicom Multimedia, heeft mij gevraagd om de nieuwe SE versie uit te proberen. Het lag allerminst in mijn bedoeling om opnieuw te investeren in een switch omdat ik al meer dan content was met de “basis” AQVOX.  Maar guess what: ook dit exemplaar is, eenmaal aangesloten, nooit meer teruggekomen in de winkel, en zal mijn set voorlopig ook niet meer verlaten!  Na de eerste noten was mijn reactie: WOW!
Met de SE versie wordt de ruimte nog groter, de focussering nog beter, is het uitklinken van piano aanslagen nog langer te volgen en worden niet eerder gehoorde details van bekende tracks voor het eerst gehoord (!). Voorts krijgt het laag nog meer diepgang, meer power en, belangrijker nog, aanzienlijk meer doortekening. Alles wordt schoner en makkelijker,met name goed hoorbaar met stemmen: die profiteren met name hierom, omdat de laatste sporen van chestiness door de switch volledig worden opgeruimd, waardoor die eenduidiger te localiseren zijn in de virtuele opnameruimte, waar voorheen de afbeelding meer werd uitgesmeerd in de volle breedte. Stemmen worden dus kleiner afgebeeld, maar met een eenduidiger, meer gefocusseerde plaatsing in de ruimte, getrouwer aan de werkelijkheid. Om dezelfde reden winnen ook koorwerken aan transparantie. Omdat ik met enige regelmaat klassieke concerten ( met akoestische instrumenten en vocalisten, die NIET worden versterkt ) bezoek, herken ik onmiddellijk de toegenomen winst in natuurlijkheid.  Albums die op het randje klonken qua vervorming klinken nu beter, indicatief voor een reductie in vervorming door tussenkomst van deze SE Switch. Heel opmerkelijk.
Het meest valt echter de toename van dynamiek op, micro en macro, waardoor alles in een klap nog levendiger, spannender, kortom, meer LIVE klinkt. Heel verslavend!
Een kleine € 800,= voor een switch lijkt heel veel geld, maar paradoxaal genoeg meen ik dat toch kan worden gesproken van “The most cost effective upgrade imaginable”, hetgeen wat mij betreft in het bijzonder voor de SE variant geldt. De winst die de SE variant oplevert in hoogwaardige audioketens is naar mijn stellige overtuiging voor een vergelijkbaar bedrag niet op een alternatieve wijze te realiseren. Wanneer je een vergelijkbaar verschil middels een upgrade in de versterking of dac wil realiseren, gaat dat veel meer geld kosten vrees ik. Ten opzichte van de “basis” AQVOX, die precies de helft kost, levert de SE versie minstens twee maal zoveel tegenwaar. De wet van de verminderde meer opbrengst ( Law of diminishing returns ), die welhaast altijd van toepassing is in de audiowereld, gaat in dit geval dus niet op. Vandaar dat ik in dit verband de stelling aandurf: 1 + 1 = 2. Wellicht geldt in dit specifieke geval zelfs dat 1+1> 2 is, omdat het verschil tussen de standaard switch en de “basis” AQVOX minder groot is, dan die tussen laatstgenoemde en de Special Edition variant.

Tot slot is vermeldenswaard dat Lexicom Multimedia in Nederland de primeur heeft met het opnemen van AQVOX in haar programma, en tevens ook het enige verkooppunt is in Nederland van de eerste audiofiele switches ter wereld! De lijn met het vorengaande extrapolerend geldt hier: 1 + 1 + 1 = 3!

Bram Hillen ( klantreview )