Silent Angel vs Melco
Als trouwe volgers van alle hifi uitspattingen van de firma Lexicom Multimedia zal het u niet ontgaan zijn dat we zeer actief zijn op het gebied van verbeteringen aan het computernetwerk t.b.v. audio streaming.
Een aantal jaren terug begon de queeste met het verbeteren van de netwerkkabels voor audio streamers om uiteindelijk uit te komen bij netwerkswitches met bijbehorende voedings-upgrades die de weergave van netwerkaudio sterk wisten te verbeteren. Binnen dat verhaal heeft de Silent Angel Bonn N8 (€ 395,-) een sleutelpositie ingenomen. Met deze netwerkswitch blijft het upgraden qua kosten nog enigszins overzichtelijk. Ondertussen had de Melco S-100 netwerkswitch zijn intrede gedaan als superlatieve upgrade boven de Bonn N8. Met zijn € 2499,- werd deze Melco S100 vooral toegepast in (semi) high end systemen.
Nu is het prijsverschil tussen een Bonn N8 en de Melco S100 zo’n factor 6 en is het gat tussen de twee apparaten wel erg groot. Met de Silent Angel Forester F1 voeding voor de Bonn N8 werd dat gat al een beetje gedicht, maar het prijsverschil tussen beiden bleef aanzienlijk.
Gelukkig kwam het verlossende bericht van de firma Silent Angel zelf bij de komst van de Bonn N8 Pro ( € 1099,-). Om het feest compleet te maken kwam vrijwel gelijktijdig de Forester F2 lineaire voeding op de markt.
Met een gezamenlijk prijs van € 2398,- probeert het Chinese Silent Angel het Japanse Melco het vuur aan de schenen te leggen.
Dat laat Melco niet zomaar gebeuren en ontwikkelde wellicht daarom de op papier superieure S10 (€ 5999,-) U voelt ‘m al aankomen? Hoog tijd voor een diepgaand vergelijkend warenonderzoek.
Dennis Schluter van de firma Dimex is zo aardig om in eigen persoon de Bonn N8 Pro met de Forester F2 te komen presenteren. Daarnaast heeft hij de Melco S10 bij zich. Deze mag even blijven logeren tot ons winkelmodel beschikbaar is.
De Setup
Als basis gebruiken we de Krell Vanguard Dac streamer met een Krell Duo 300XD eindversterker. Een paar Bowers en Wilkins 803D4 doen dienst als weergevers en deze worden verbonden met de Krell krachtpatser d.m.v. Audioquest Thunderbird Zero luidsprekerkabels. De Krell componenten communiceren met elkaar door een set gebalanceerde Audioquest Wind interlinks. De stroomvoorziening vindt plaats via een Audioquest Hurricane netsnoer op de Duo300XD en een Audioquest Dragon netsnoer op de Vanguard DAC. De netspanning wordt aangeboden door een Audioquest Niagara 3000 die op zijn beurt weer verbonden is met de Audiogroep door een Audioquest Blizzard netsnoer.
We beginnen met een Audioquest Pearl netwerkkabel direct vanaf onze Unifi hoofdswitch naar de Krell Vanguard DAC. We streamen met Roon.
Na geblinddoekt kiezen binnen onze Lexicom playlist klinkt Eva Cassidy haar versie van Time after Time opeens in de ruimte. Dat is geen straf gezien de uitmuntende opnamekwaliteit en de uitgebreide high end installatie die de kamer staat te vullen. Niets meer aan doen dus? Kan het echt nog beter?
Let the battle begin!
We zetten de Silent Angel Bonn N8 gevoed door de Forester F1 tussen de Krell Vanguard en de Unifi switch. Vanaf de Bonn N8 streamen we met een Audioquest Diamond netwerkkabel. De Forester F1 krijgt zijn voeding vanuit de Niagara 3000 d.m.v. een Audioquest NRG-Z3.
Als we het zo opsommen vinden hier een aantal upgrades tegelijk plaats. Dat moet een groot verschil teweeg gaan brengen en op een bepaalde manier gebeurt dat ook. Lage tonen krijgen meer gestalte en de algehele weergave krijgt meer rust. In de uithalen van Cassidy haar prachtige stem blijft echter een venijnig randje zitten. Dat was in hogere mate aanwezig zonder tussenkomst van de Bonn N8/Forester F1 maar blijft aanwezig na toevoeging van dit duo.
Tijd voor de Bonn N8 Pro. In eerste instantie sluiten we deze direct aan op de Niagara 3000 met de NRG-Z3 die we ook gebruiken op de Forester F1. De laagweergave lijkt nu een boost te krijgen. Misschien zelfs een beetje te veel naar onze smaak. Het scherpe randje rond de stem van Cassidy blijft. De algehele weergave is wel een stuk voller en dat bevalt ons eigenlijk wel weer.
We voegen snel de Forester F2 tussen Bonn N8 Pro en de Niagara 3000. Uiteraard ook weer met een NRG Z3. We moeten zeker niet uit het oog verliezen om de voorwaarden gelijk te houden voor elke afzonderlijke configuratie. De klant met Forester F2 is meteen een stuk omvloerster en het scherpe randje rond Cassidy haar stem verminderd sterk. De luisterervaring is zeer prettig en het stereobeeld lijkt ook nog eens standvastiger te zijn. De lagere noten in de begeleidende gitaar hebben een betere plaatsing iets links in het stereobeeld.
Het is de beurt aan de Melco S100. Deze voeden wij vanuit de Niagara 3000 met de bijgeleverde medical grade netsroom adapter d.m.v. een Audioquest NRG Z2. Zo hebben we in ieder geval de netstroomkabels richting de switches gelijk. Na de eerste noten vallen we zowat van de bank af! Wat een verschil opeens zeg! Er gebeurt iets met de beleving, de plaatsing en de intensiteit van Eva haar gouden stem dat moeilijk te omschrijven valt. We hoeven niet eens lang te luisteren; het is vrijwel meteen duidelijk. Geen scherpe randjes meer, maar het laag moet wel wat aan intensiteit en aanwezigheid inleveren t.o.v. de Silent Angel N8Pro/F2 Dit laag is wel weer een stuk strakker in de weergave. Opzienbarend zelfs gezien het feit dat we nog maar de schakelende netvoeding gebruiken die meegeleverd is bij de Melco S100. Daarnaast scheelt deze switch slechts € 100,- met de combinatie Silent Angel N8Pro/Forester F2.
Alvorens we het aandurven om het vlaggenschip van Melco te gaan beoordelen, vraagt ons hifi-hart ons om in ieder geval een lineaire voeding aan de S100 te koppelen. Bij de tijdelijke afwezigheid van de door ons vaak gebruikte NuPrime LPS-212 voeding op de S100, combineren we nu de S100 met de Forester F2. Die stond er toch al naast en is op papier sowieso een duidelijke upgrade t.o.v. de LPS-212.
Het resultaat is een iets voller laag en wat rondere weergave in z’n algemeenheid. Geen hele grote verschillen dit keer, maar zeker een verbetering.
Tijd voor de Melco S10! Wederom zijn we verbaasd over hetgeen we nu horen. Alles komt echt compleet los van elkaar en zelfs de achtergrondruis die in de opname van Cassidy aanwezig is krijgt gestalte. De stem van Cassidy grijpt ons bij de keel en er is totaal geen sprake van harde randjes en andere artefacten. Het is alsof ze voor je staat.
Moe en verzadigd van steeds maar weer hetzelfde nummer van Eva Cassidy aanhoren doen we de vergelijking in min of meer omgekeerde volgorde over met een wat meer elektronisch georiënteerd nummer van Malia genaamd Celestial Echo. Dit nummer van de hand van Yello oprichter Boris Blank heeft een diep laag een leuke “tierelantijntjes” die door het stereobeeld zweven. De krakende stem van Malia die het midden houdt tussen Tina Turner en Shirley Bassey klinkt fenomenaal met de S10.
We besluiten om nu even vier stappen terug te gaan naar de Silent Angel N8 Pro via de ingebouwde voeding. De stem van Malia is meteen een stuk minder prominent aanwezig in het stereobeeld, maar het laag neemt wel wat toe, zonder meteen onnatuurlijk aangedikt te klinken. Voor sommigen wellicht een gewenste kwaliteit.
We schakelen via de Forester F2 weer door naar de Melco S100. Deze blijft ook bij deze muziek onze voorkeur genieten boven de Bonn N8Pro. De toegevoegde waarde van een lineaire voeding op de Melco S100 wordt ons ook steeds duidelijker na tot slot weer teruggekeerd te zijn bij de schakelende voeding die standaard bij de S100 geleverd wordt.
Ter leering ende vermaeck
Wilt u nu bovenstaande ervaringen opdoen, dan bent u van harte welkom bij ons in de winkel. De kersverse Melco S10 hebben we vanaf heden standaard opgesteld staan en binnenkort volgt in ieder geval de Silent Angel Forester F2 voeding. De Melco S100 is uiteraard ook aanwezig en de Silent Angel Bonn N8/Forester F1 was al een hele tijd niet meer weg te denken uit ons interieur.
We beseffen ter degen dat aan de Melco S10 een behoorlijk prijskaartje hangt, maar deze is wel weer prima in verhouding met de zorgvuldig samengestelde set die we gebruikt hebben in deze luistersessie.