Hegel H120 & PrimaLuna EVO 100i: Transistoren & buizen
Hegel H120 & PrimaLuna EVO 100i: Transistoren & buizen
Wie uit deze review verwacht het definitieve antwoord te destilleren op de vraag “moet het een buizen- of een transistorversterker worden” zal teleurgesteld zijn. De luistersessie en de overwegingen zoals beschreven zijn geen wedstrijd, eerder het vergelijken van twee soorten versterkers om vooroordelen te bevestigen of te ontkrachten, om te laten zien dat twee werelden vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan en elk een marktsegment kunnen afdekken.
Twee moderne opponenten van de audio-industrie staan broederlijk naast elkaar opgesteld, met daartussen een streamer/DAC om als bron van muziek te dienen. Vele merken hadden gekozen kunnen worden, uiteraard is er geput uit de winkelvoorraad van Lexicom MultiMedia om versterkers te vergelijken. Het zijn geworden een Hegel H120 transistorversterker en een PrimaLuna EVO 100i buizenversterker. Moderne ontwerpen met één en hetzelfde doel: “het versterken van het signaal uit de streamer/DAC tot een niveau waarmee een luidspreker zijn werk kan doen”. Niets meer, niets minder. Het feit dat een Hegel een DAC aan boord heeft wordt genegeerd, het feit dat de PrimaLuna een optionele phono versterker biedt eveneens. Lijnniveau in, luidspreker niveau uit.
Waar zitten de verschillen, hoe komen die tot uiting en waarom zou de muziekliefhebber heden ten dage nog kiezen voor een techniek van meer dan een eeuw oud? Uit nostalgie? Vanwege de weergave? En alle nadelen dan van een buis? De slijtage? Voor zover het mogelijk is en voor zover mijn kennis reikt neem ik u graag mee in de wondere wereld van de elektronenbuis.
Een stukje achtergrond
De overgang van de elektronen buis naar de transistor ging binnen de audio niet zonder slag of stoot. Buizen werden al jaren gebruikt en de ontwikkelaars van Leak, Quad, Audio Research, McIntosh en andere grote merken wisten precies hoe een buis optimaal presteert. De eerste versterkers met germanium transistoren presteerden veel minder goed dan de buis, introduceerden een nieuw soort vervorming en behoorlijk wat ruis. Door te blijven ontwikkelen is dat uiteraard heel anders geworden en met de komst van de silicium transistor verdween de ruis. Maar er bleef toch lang een schaduw hangen over de transistor, zo was er lange tijd een forse correctie nodig om de vervorming te drukken en dat haalde al het leven uit de muziek. Het was een race in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw om vervorming cijfers te optimaliseren, helaas ging dat ten koste van de weergave.
Iedereen begreep dat klein, goedkoop, weinig warmte ontwikkeling, nauwelijks slijtage en meer, het uiteindelijk zou winnen van groot, duur, heet en slijtage van de buizen in een versterker. Het grappige van het geheel is dat door de fabrikanten van transistor versterkers steeds exotischer transistoren worden ingezet om toch vooral de unieke eigenschappen van een buis te imiteren.
Toch bleef een kleine groep de buis altijd trouw en is er zelfs net als met de platenspeler sprake van een opleving, niet in het minst doordat de Chinese audio-industrie buizenversterkers bleef bouwen. Immers daarmee hadden ze veel ervaring en de lage loonkosten maakten de handarbeid nodig voor een buizenversterker mogelijk. Helaas stoorden de Chinese merken met fancy namen zich niet aan CE normen en met de veiligheid namen ze geregeld een loopje.
Waarom een buis?
- Onderhoudsvrij
- Weinig warmte ontwikkeling
- Gering stroomverbruik
- Vaak compact
- Hoge dempingsfactor met grip op de luidspreker
- Tegenwoordig veelal met een interne DAC
- Veel uitgangsvermogen
- Dynamisch de mindere
- Vervelende vervorming moet in de hand worden gehouden
- Hoogwaardig dynamisch gedrag
- Snelle weergave
- Korte signaalwegen zonder printplaten mogelijk
- Hoog gewicht
- Lage dempingsfactor
- Kostbare uitgangstransformatoren noodzakelijk
- Hoger stroomverbruik
- Buizen slijten
- Warmteafgifte
- Beperkt uitgangsvermogen, buis afhankelijk
Inzoomen
Hegel
Laten we even inzoomen op de twee gebruikte apparaten van vandaag. Eerst de 100% transistor versterker van Hegel. Belangrijk onderdeel van een Hegel H120 is zijn krachtige voeding. Een voeding die bijdraagt aan het dynamische gedrag, zelfs aan grote luidsprekers als zij een zware belasting vormen voor de versterker. Er zit in de versterker een digitale sectie, die laten we even buiten beschouwing al is
PrimaLuna
De EVO 100i is de kleinste PrimaLuna, is een 100% buizenversterker en levert een vermogen van 2 x 40 Watt vanuit vier EL34 buizen. PrimaLuna werkt met een in eigen beheer ontwikkelde Adaptive Autobias schakeling waarmee de buizen altijd op de meest ideale waarde zijn ingesteld. De intelligente schakeling controleert de buis en stelt deze mede afhankelijk van het gevraagde volume aan de uitgang zodanig in dat vervorming tot 50% wordt gereduceerd. Daarbij wordt de levensduur van de buis verlengd. De schakeling zit niet in de signaalweg. Een indicatie naast de buis licht op als een buis aan het einde van zijn levensduur is gekomen. De instelling die PrimaLuna hanteert zorgt voor een lange levensduur van alle buizen. Ook van de ECC83/12AX7 versterkerbuizen en
Beide versterkers zijn in Europa ontworpen, Hegel in Noorwegen, PrimaLuna in Nederland, beiden worden geproduceerd in China onder Europees toezicht, zijn volkomen veilig en voldoen aan alle normen. De prijzen zijn bijna gelijk, de Hegel H120 heeft een prijs van € 2.695,-, de PrimaLuna EVO 100i gaat voor € 2.690,- over de toonbank. Even terugkomend op de slijtage van buizen, de voorversterkerbuizen gaan rustig tot 10.000 uur mee, de eindbuizen staan zo zuinig ingesteld dat een levensduur van 3.000 uur makkelijk haalbaar is. Een nieuw kwartet EL34 buizen kocht ik onlangs voor totaal € 65,-, netjes uitgezocht en zoveel mogelijk gelijk aan elkaar. Die kosten afgezet tegen 3.000 uur spelen zijn minimaal. Iets meer dan 2 cent per uur spelen. Als u elke dag 3 uur muziek draait gaan de buizen ruim 2,5 jaar mee. Zoekt u een versterker om 12 uur per dag aan te laten voor muzikaal behang, dan is geen enkele buizenversterker de ideale oplossing, een transistorversterker verbruikt minder energie uit het lichtnet en van buizenslijtage is geen sprake.
Op naar muziek
Vier stukken muziek zijn gekozen om te spelen, allemaal spelen ze op beide versterkers in combinatie met beide luidsprekers. Vier maal komen langs Agnes Obel met “Dorian” van de CD “Aventine”, Alicia Olatuja met “No ordinary love” van haar CD “Intuition”, het Minnesota Orchestra met “Danse Macabre” van een verzamel/demo CD van Crystal Cable en tot slot Paul Stephenson met “Captain of the loving kind” van zijn CD “These days”. Moderne pop met elektronische effecten en meerstemmige zang, jazz waarbij de bas een hoofdrol speelt naast slagwerk en geschoolde zang, klassiek met zachte en wilde passages en tenslotte singer/songwriter, een mannenstem en veelal akoestische instrumenten. Om het verhaal leesbaar te houden zal ik niet steeds de volledige titel noemen maar een korte naam aanhouden.
Bowers & Wilkins sessie
Sluit ik de Hegel aan op de 705 Signature dan speelt Agnes Obel met een donkere klank haar muziek. Muziek die tussen de luidsprekers wordt gehouden en maar langzaam in de breedte groeit naarmate de track vordert. Het bereik in de lage tonen is krachtig, een cello is heel goed te onderscheiden van en bas of van de drums. De meerstemmige zang is als zodanig goed hoorbaar. Omprikken naar de


705 Signature Photography
PrimaLuna geeft direct minder definitie in de lage tonen, maakt het middengebied en de hoge tonen helderder. Door de extra aandacht voor het middengebied is meerstemmige zang nog beter uiteen gerafeld. Ook een piano speelt helderder. De cello is lang niet zo gemakkelijk los te weken van de bas en de drums Het stereobeeld is direct al breed, wordt minder tussen de speakers gehouden en staat losser in de ruimte met meer diepte.
Alicia Olatuja zet met de PrimaLuna de bas en de stem op afstand van elkaar. Slagwerk is snel en met een echte attack. De bas beheerst zodat geen speaker het erg lastig zal krijgen daarmee. Er ontstaat een mooi stereobeeld met hoogte en diepte. De weergave komt los en is vrij, snel en speels, wat zorgt voor een ruimtelijk beeld. Op de Hegel is de afbeelding van elk instrument en de zang kleiner. De snelheid is er een beetje uit, wat resulteert in minder attack op het slagwerk. De bas daarentegen heeft duidelijk definitie gekregen in een compacter stereobeeld. Compacter in alle drie dimensies zodat het tussen de speakers blijft hangen. Bas en basdrum laten zich nu onderscheiden. De weergave is donkerder en daarmee minder interessant om de muziek mee te volgen, de speelse buis is verandert in een serieuze transistor weergave.
Paul Stephenson is op de PrimaLuna te helder, ik verwacht in zijn stem meer warmte, meer mens. Goed verstaanbaar, ondanks dat de weergave op elkaar gedrukt blijft met als gevolg een rommelige sfeer. Het losgekomen stereobeeld is niet echt stabiel, het schuift en over het algemeen is deze track hier ineens weinig interessant. De Hegel met zijn rustige karakter doet meer recht aan de track. De strakkere lage tonen werken in het voordeel, daarmee wordt de stem warmer en minder mechanisch. De stem komt naar voren, alles heeft een plaats, het rommelige karakter is weg. De sfeer is pakkender en intiemer met de Hegel.
PMC sessie
Hegel
Steeds wisselen van versterker is fijn voor een A-B vergelijk, thuis luistert u langer naar een versterker en daarom draai ik in deze tweede sessie, met PMC Twenty5.23i luidsprekers, alle vier de tracks achter elkaar en switch daarna pas naar de andere opponent.
“Danse macabre” brengt weinig tot niets van de zaalakoestiek mee in een compact stereobeeld. Al is de klank fraai in balans, de muziek wordt niet spannend gemaakt, blijft te vlak en nietszeggend in deze echt fraaie en super dynamische opname. Het laag is uiteraard helemaal in orde met de roffelende pauken, het is en blijft geen combinatie waar ik erg warm van kan lopen. Raar dat Paul Stephenson juist het tegenovergestelde brengt. Nu klopt alles, gitaren en andere instrumenten zijn per plaats aanwijsbaar. De weergave is krachtig in een stereobeeld waar overal iets gebeurt zodat de muziek tot leven komt en gaat boeien.
PrimaLuna
De Hegel schuift figuurlijk opzij en maakt plaats voor de PrimaLuna. Eerst weer Obel met een nadruk op het midden en hoge tonen gebied, waarbij het laag rommelig gaat worden. Het stereobeeld is breed met heel veel lucht om de instrumenten. Piano springt er
“Danse macabre” levert opnieuw de zaal akoestiek, de hoorbare ruimte waarin een groot orkest dynamisch speelt. De weergave is zelfs zo groots en indrukwekkend dat de gedachte uitgaat naar de eerder geteste en bekroonde combinatie van PrimaLuna EVO 400i met PMC fact.12 Signature. Nu leeft het orkest, mede veroorzaakt door het enorme stereobeeld, de kleine speaker is niet langer als zodanig herkenbaar. Hoge volume niveaus worden mogelijk, maar ja, het geroffel van de pauken smelt wel samen met de bassen en dat is dan weer minder. Paul Stephenson tot slot, zijn stem staat hoog afgebeeld de gitaren een stuk lager. Nog steeds heeft de PrimaLuna met zijn stem wat harde trekjes en dat hoort niet bij de tekst die hij zingt. Goed verstaanbaar vanwege de hoeveelheid energie in het midden, dynamisch en daardoor wel levendig. De sfeer komt echter niet helemaal over. Nog altijd volkomen los van de weergevers in een natuurlijk stereobeeld. Het is een fijne combinatie als je houdt van open en vrij, genoegen neemt met andere muziek dan van Paul Stephenson.
Weet u een winnaar
Weet u een winnaar te destilleren uit het bovenstaande of een combinatie aan te wijzen die er echt bovenuit springt? Voor mij worden vooroordelen bevestigd, zoals de dynamiek, openheid, ruimte en vrijheid van de buis. Gekoppeld aan de achtergebleven definitie in de lage tonen en de afname van druk in dat deel van het frequentiespectrum. Dat dat anders kan worden door over te stappen naar een duurdere PrimaLuna zal duidelijk zijn, maar zo kun je elk aspect beter maken. De transistor Hegel levert wel de controle in de lage tonen, geeft de gewenste definitie, blijft open maar kleiner qua stereobeeld, is minder snel en minder vrij in de dynamiek. Een lichte voorkeur gaat uit naar de combinatie van Hegel met Bowers & Wilkins of de combinatie van PrimaLuna met PMC. Min of meer logisch, de donkerder klinkende Hegel krijgt een opfrisbeurt van de Bowers & Wilkins, de heldere PrimaLuna wordt gedempt door de klank van PMC. Maar wilt u liever een andere mix, ga uw gang, alle componenten zijn begeerlijk in deze setting of met andere kandidaten.
Wat ik hoop bewezen te hebben is dat geen enkele techniek zaligmakend is. Niet de bejubelde buis, niet de solide transistor. De buis hoeven we evenmin te verwijzen naar het museum van oudheden, een moderne buizenversterker is minstens zo betrouwbaar als een transistor equivalent. De fabel van “een buizenversterker klinkt warm” is ontkracht, de Hegel speelt donkerder dan de PrimaLuna. Spits en snel. De Hegel warm en intiem. Het is evenzeer onzin om dan maar allemaal naar een buis te grijpen, de techniek heeft sinds de eerste germanium transistor niet stil gestaan en er zijn prachtige transistor versterkers te koop. Waar ik op zou selecteren is in de eerste plaats of de klank van de versterker aansluit bij uw wens, of de versterker als zodanig wel past in de rest van de keten. Uiteraard moet er gekeken worden of de combinatie van versterker met weergever klopt. Er zijn luidsprekers te bedenken die met een buis niet overweg kunnen, vanwege een te lage impedantie, of teveel stroom absorberend, een heel laag rendement of een niet in de hand te houden, slap opgehangen woofer. Andere luidsprekers met een heel hoog rendement kunnen juist aan een buis optimaal presteren. Tot slot moet in gedachten gehouden worden hoe de versterker wordt gebruikt. Een paar keer in de week een paar uur. Of elke dag van 7 uur tot 23 uur. Voor voornamelijk intensief luisteren of voor geluidbehang. In dat laatste geval zou ik geen buizen kiezen vanwege het stroomgebruik, de warmte ontwikkeling en de buizenslijtage. Of neemt u dat op de koop toe omdat een buis zo fraai presteert in uw systeem, dat kan natuurlijk ook. Luisteren en nadenken, de volgorde is aan u, twee volwassen technieken die naast elkaar kunnen bestaan.
Meer informatie en prijs van de Hegel H120 vindt u hier.
Meer informatie en prijs van de PrimaLuna EVO 100i vindt u hier.