Lyngdorf TDAI-1120 all-in-one versterker

Lyngdorf TDAI-1120 all-in-one versterker, samen met Audiovector QR 1 luidspreker

Iedereen snapt dat een topsysteem slechts is weggelegd voor een handvol mensen, degenen die soms na lang sparen, soms na een meevaller in het leven, zomaar meer dan € 25.000,- kunnen neertellen voor audio. Veelal is het verkrijgen van een audiosysteem met een bovengemiddeld goed geluid een sluitpost binnen het gezinsbudget. Maar dat hoeft eigenlijk niet zo te zijn.

Voor wie op een betaalbare wijze echte kwaliteit in huis wil halen is een Lyngdorf all-in-one versterker vaak een handige oplossing. De flexibiliteit van Lyngdorf en het ingebouwde room correctie systeem maken de Lyngdorf vrijwel uniek in zijn klasse. Net zo als Audiovector met zijn QR 1 een heel fijne luidspreker weet te brengen, goed en eenvoudig plaatsbaar, met een snel en transparant karakter. Een paar stands, set Chord Company Clearway luidsprekerkabels, een Chord Company C-Stream ethernetkabel en een Silent Angel Bonn N8 switch maken het systeem af. Kunnen alle delen samen een combinatie vormen waarop veel soorten muziek te draaien zijn en waarvan te genieten valt?

Niet elke wens van de zoekende audioliefhebber zal kunnen worden vervuld, maar de kunst is niet alleen te ontdekken wat ontbreekt, maar juist de positieve punten te benadrukken en vooral het luisteren naar muziek als plezierig te ervaren. Muziek is een aanvulling op het leven om het hart en de ziel mee te strelen.

De Lyngdorf TDAI-1120 geeft de ultieme flexibiliteit in een plaats besparende vormgeving, terwijl de versterker toch is voorzien van alle gemakken en features waar Lyngdorf mee bekend is geworden. Denk ik dat verband aan RoomPerfect room correction en de digitale versterkertechniek. Ook aan streaming is gedacht en de TDAI-1120 werkt daarvoor met Wi-Fi. Services als Chromecast, Spotify® Connect, Roon Ready, AirPlay2, Bluetooth connectivity, Internet Radio (vTuner) en Network/local file playback zijn gewoon standaard in de TDAI-1120. Via DLNA/UPnP streamt de TDAI-1120 al uw muziek vanaf een externe opslag via ethernet of USB. Besturing gaat met uw smartphone, tablet of PC. De eigen App regelt het volume, laat u de muziek kiezen en geeft u informatie over de artiest en het album. De App is er voor iOS en Android.

Omdat geen luisterruimte akoestisch ideaal is heeft Lyngdorf het RoomPerfect systeem ontwikkeld. Met RoomPerfect verkrijgt u de ideale balans tussen alle tonen zonder het plaatsen van dempende of andere materialen in de ruimte. Basmanagement tussen subwoofer en luidsprekers laat zich naadloos regelen met RoomPerfect. Met meerdere Lyngdorf TDAI-1120 versterkers is multiroom weergave snel te realiseren, waarbij elke ruimte van zijn eigen RoomPerfect instellingen profiteert. De Lyngdorf TDAI-1120 is bij Lexicom MultiMedia verkrijgbaar voor een prijs van € 2.100,-. Let op, een afstandsbediening is niet in de prijs inbegrepen.

• Uitgangsvermogen: 2 x 120 W RMS @ 4Ohm / 2 x 60 W RMS @ 8Ohm
  • Digitale ingangen: 1 x Coaxiaal (≤192kHz/24bit), 1 x Optical (≤96 kHz/24bit), 1 x HDMI (TV ARC)
  • Analoge ingangen: 1 x Phono (RIAA / 47kOhm 100pF), 1 x RCA lijn, 1 x Microfoon (XLR) voor RoomPerfect™ kalibratie
  • Analoge uitgangen: 1 x RCA
  • Frequentiebereik: ±0,5dB van 20 tot 20,000 Hz
  • THD: 0.05% max tussen 20 en 20,000 Hz
  • Media player: Internet Radio (vTuner), Spotify Connect, Roon Ready, DLNA Support (UPnP), AirPlay2, Chromecast, Bluetooth, Local file playback (USB devices)
  • Netwerk aansluitingen: Ethernet, Wi-Fi (802.11 n/ac)
  • Triggers: 1 x DC trigger in / 1 x DC trigger uit
  • Ethernet: 1 x RJ45 Ethernet LAN connector
  • USB: 1 x USB A connector voor updates en opslag
  • Accessoires: RoomPerfect™ microfoon met standaard en kabel
  • Optionele accessoire: afstandsbediening
  • Afmetingen: 10.1 x 30 x 26 cm (HxBxD) inclusief aansluitingen
  • Gewicht: 8 kg
  • Afwerking: Matzwart

De Audiovector QR 1 luidspreker

Een monitor, fraai vormgegeven, betaalbaar en bijzonder muzikaal. Dat is in een notendop de Audiovector QR 1. Het meest bijzondere onderdeel van de QR 1 is zonder twijfel de AMT (Air Motion Transformer) tweeter. Een technologie, die we normaal gesproken alleen in duurdere luidsprekers aantreffen. Vereenvoudigd gezegd, komt het principe hierop neer: een AMT is opgebouwd uit een extreem licht membraan, dat is gevouwen (als een accordeon). Aan elke vouw is een strip zeer dunne aluminiumfolie bevestigd. Dit membraan wordt in een sterk magnetisch veld geplaatst. Wanneer aan de aluminium strips een stroom (het muzieksignaal) wordt toegevoerd, zorgt dit voor beweging van het membraan (uitzetten en samentrekken). Hierdoor wordt de lucht in beweging gebracht en die beweging wordt door ons gehoor geregistreerd als geluid. De voordelen van AMT’s ten opzichte van de gebruikelijke dome-tweeters zijn een hogere gevoeligheid, een grotere dynamiek, een lage vervorming, een vlak impedantiegedrag en een hoge belastbaarheid. Nadelen zijn er ook: het is niet eenvoudig om een AMT te fabriceren, met name het vouwen van het membraan is zeer kritisch. En daardoor zijn (goede) AMT’s duurder. De tweeter is ondergebracht in een behuizing die is gemaakt van hoogwaardig aluminium en is voorzien van een soort akoestisch filter tegen mogelijke scherpe s-klanken (net als de filters die in studio’s voor de microfoons worden geplaatst).

Onder de AMT vinden we de basweergever. Ook hier zijn technologische vindingen ingezet, die meer gebruikelijk zijn in hogere prijsklassen. De conus van deze driver bestaat uit een nieuw ontwikkelde 3-laags sandwich van twee lagen zeer hoogwaardig aluminium met een tussenlaag van zachte vezels; de sandwich wordt bijeengehouden door een geschuimde lijmlaag. Door de aandrijving met een dubbele magneet en de zeer exacte zuiger-achtige beweging van deze driver is de vervorming bijzonder laag en loopt het inzetbare bereikdoor tot ongeveer 3kHz. Hierdoor kan ook het scheidingsfilter eenvoudiger uitvallen, waardoor eventuele verliezen worden beperkt. De basreflexpoort, die het laagste laag ondersteunt, is in de vorm van een sleuf aan voorzijde van de luidspreker aangebracht. Door deze bouwwijze is de QR 1 vaak gemakkelijker te plaatsen dan een luidspreker met de basreflexpoort in de achterzijde. De QR 1 is leverbaar in donker walnoot, hoogglans zwart of zijdeglans wit en is voorzien van een magnetisch bevestigd front.

De Audiovector is leverbaar zolang de voorraad strekt tegen een prijs van € 675,- per stuk. Plaatsing op een stand verdient de voorkeur boven een boekenplank of in een wandmeubel.

Technische gegevens

• Type luidspreker: monitor luidspreker
  • Luidsprekersysteem: 2-weg basreflex
  • Tweeter: Air Motion Transformer (AMT)
  • Woofer: 6” pure piston
  • Frequentiebereik: 45 Hz – 45 kHz
  • Aanbevolen vermogen: tot 150 Watt bij 8 Ohm
  • Gevoeligheid: 87 dB
  • Impedantie: 4 Ohm, versterkervriendelijke belasting
  • Magnetisch bevestigd front: ja
  • Afmetingen (BxHxD): 32,5x19x23,2 cm
  • Garantie: 5 jaar

Een vrolijk begin

Live is just a bowl of cherries” zingt Holly Cole met volle overtuiging voor een vrolijk begin van de luistersessie vandaag. De kenmerkende stem van Cole laat zich prima weergeven en de vrolijkheid van de track met de diepere betekenis staat niet ter discussie. De drie gebruikte blaasinstrumenten hebben elk hun karakteristieke toon behouden, klarinet, trombone en tenor saxofoon. Verder vult gitaar het geheel aan. Hoe gemakkelijk een monitor luidspreker soms zijn geluid los weet te laten en een bubbel aan muziek weet te produceren vindt een voorbeeld in de QR 1. Niets blijft plakken aan de voorkant van de speaker. Het is geen heel groot stereobeeld, het zit tussen de weergevers, het is wel mooi hoog en zelfs diepte is aanwezig. Het belangrijke middengebied is naadloos in de overgang van “trage” woofer naar “snelle“ AMT tweeter. Een opgave die op papier gemakkelijk te realiseren is maar in de praktijk de nodige vaardigheid eist van de ontwerper. De Lyngdorf is uiteraard voor een groot deel verantwoordelijk voor hetgeen uit de luidspreker komt. Een slechte aansturing vanuit streamer, DAC en Klasse D versterkers zal nooit goed komen. De Lyngdorf gedraagt zich voorbeeldig. Het soms korrelige karakter van Klasse D waar ik redelijk allergisch voor ben komt niet naar voren. Eerder laat de Lyngdorf zich vergelijken met klassieke Klasse AB ontwerpen van NAD, Rotel, zelfs Naim springt in gedachten. Inmiddels gaan steeds meer fabrikanten over op deze techniek om apparaten betaalbaar te houden, de afmetingen te beperken en vriendelijker te zijn voor het milieu gezien het hoge rendement gekoppeld aan de geringe stroomafname uit het lichtnet. Maar niet altijd is de implementatie geheel geslaagd is mijn bescheiden mening. Laten we er echter geen doekjes om winden, in Klasse A, AB, G, H en wat al niet meer is ontwikkeld is het evenmin altijd pais en vree. Op dezelfde CD van Cole staat het lieflijke “Be careful, it’s my heart” en dat zweeft achter de schaal kersen aan, met alleen stem en piano. Toegegeven de vleugel is niet van de imposante afmeting als een Audiovector R 3 of R 6 kan neerzetten, in het middengebied komt het toch aardiger overeen dan gezien de prijsverschillen te verwachten zou zijn. Het is simpelweg leuk om met dit systeem te werken en via de Lyngdorf gebruik te maken van de Roon interface.

Zo weinig componenten zijn nodig om ruimschoots te genieten bewijst de ondergewaardeerde Nederlandse zangeres en componiste Fay Lovsky met haar Bande Dessinee op de CD “Numbers”. Veel percussie waar de Lyngdorf wel weg mee weet om de AMT te laten zingen. Een akoestische bas speelt vrolijk zijn deuntje mee zonder een seconde onaangenaam op te zwellen, zoals goedkope basreflex speakers vaak kunnen doen om vooral aandacht te trekken met een boemende bas. Room correctie kan en zal daar zeker nog verbetering in brengen, in de luisterruimte van Lexicom MultiMedia is dat niet nodig en het zou het ontstane klankbeeld niet langer puristisch houden. Dat is iets voor bij u thuis. Een slome mondharmonica voegt zich bij meerstemmige zang in de volgende track. Opvallend goed hoe de instrumenten van elkaar gescheiden blijven, elk een eigen plekje vinden. Nog steeds tussen de luidsprekers gehouden, dat is een aspect dat niet anders wordt met andere muziek tot nu toe. Sluit even de ogen vergeet de weergevers en geniet van de band, netjes op enige afstand gehouden. Heel levendig en juist een vrouw als Fay maakt gebruik van het snelle karakter van versterker en luidsprekers door heel levendig te blijven een puur plezier over te brengen. Denk nu niet dat deze muziek overal zo lekker op speelt, het gaat heel wat dieper dan u wellicht denkt. Dat de opname fraai is werkt wel in het voordeel. Een rinkelende telefoon aan het begin van track doet mij grijpen naar het eigen toestel. Levensecht en met een hoog fopgehalte.

Paspoort meegebracht

Heeft u ooit gehoord van Klaus Doldinger en Passport? In mijn tienerjaren en daarna kocht van deze jazzrock groep alle albums en het is aangenaam weer eens “Looking thru” van het gelijknamige album te draaien. Drukke muziek, met een hoog irritatie gehalte op elk systeem dat niet lekker klinkt. De inmiddels 84-jarige saxofonist Doldinger is wellicht qua muziek meer bekend van de film “Das Boot” en de titeltrack van de ooit razend populaire Duitse krimi “Tatort”. De Lyngdorf laat mij zeker niet in de steek, in plaats van zachter draai ik het volume steeds verder op en zit te swingen op de bank in de luisterruimte. Ritme is sterk, onderscheidend vermogen hoog, drive ruim aanwezig. Slagwerk hakt er op los, bas blijft het ritme aangeven, sax en orgel beheersen de set. “Rockport” opent de weg naar stevige basdrum, wilde synthesizer en juichende sax. Ritmisch mankeert er helemaal niets aan dit systeem, een verlangen naar meer en meer is nauwelijks te onderdrukken. Irritatie? Wel nee, pure lol om dit door de ruimte te jagen. Ik weet best dat een vloerstaand model meer power en bas kan brengen, een huiskamer in gedachte nemend waar gezinsleven een hogere prioriteit heeft dan een audiosysteem is nog altijd goed te vullen met de Lyngdorf in combinatie met de QR 1. “Ready for take off” is de opmaat naar een andere artiest. Jammer want oude tijden herleven in mijn oren. Te lang niets van deze mensen gespeeld bedenk ik mij.

Van jazzrock naar zwaarmoedige jazz van Patricia Barber. Complexe muziek, meestal erg fraai opgenomen, met altijd teveel bas in de digitale putjes van de CD geperst. “Ode to Billy Joe” van haar CD “Café Blue” mag eigenlijk niet ontbreken in de collectie van de ware audiofiel. Al was het maar om te bewijzen dat een Lyngdorf TDAI-1120 met Audiovector QR 1 daarmee tegen de grenzen aan gaat lopen. Niet in technisch opzicht gelukkig, het is een door mij teveel gedraaide track en ik weet hoe spectaculair goed dit op het eerste gehoor eenvoudige nummer kan klinken. Positief is de beheerste bas, de duidelijk verstaanbare stem, de goed te volgen loopjes van de bas en het heldere vingerknippen. Wat er aan ontbreekt is wat intensiteit, de echo op de stem die langer mag uitsterven, de impact van de bas, het intense dat Barber kan brengen zelfs in een eenvoudige track als deze. Ik bedenk mij ook dat een “S”- klank op deze CD heel vet aangezet kan zijn. Wat een rust zit er in dit bescheiden systeem dat een “S” beheerst blijft en toch niet wegvalt. Knap van die AMT tweeter en natuurlijk ook een beetje van de woofer. Weet u wat ik altijd prachtig vind, “Nardis” van deze CD. Ik ga de QR 1 martelen met de drumsolo en de TDAI-1120 tot aan de grens van zijn kunnen jagen. Het is de piano die aan de onderkant zijn kast minder laat horen, ach beter wat te weinig laag dan een streep teveel zeggen mijn verwende oren. Nou verder klaag ik nergens over. Wat een snelheid heeft dit kleine systeem in zich en hoe moeiteloos gaat het door de dynamiek. Ik jaag het volume op tot 80dB op de luisterplek en dat is hard, best flink hard. De drumsolo is meer dan indrukwekkend en de Lyngdorf levert moeiteloos het gewenste vermogen. Bekkens ruisen niet langer, ze dringen door tot in elke vezel van de hersenen, als na een daverendere klap de bekkens subtiel ruisen is dat prachtig om te horen. Piano komt er weer bij, bas, ik ben gepast onder de indruk van deze twee Deense merken.

Zachtjes spelen

Na de daverende klanken van Barber was het tijd voor een rustmoment. Koffie en koek vormt de opmaat naar klassieke muziek gespeeld door Combattimento van hun laatste CD. Zachtjes gezet om te kijken of ook op een minder dan normaal luisterniveau de Lyngdorf met Audiovector kwaliteit weet te behouden. Heel zacht spelen de violen, zijn de bassen en cello’s nog steeds goed waar te nemen en onderdeel van het geheel, is het klavecimbel en orgel geen moment uit beeld. Details vormen de kersen op de muzikale taart, een gezongen Aria van Bach raakt mij zelfs op dit lage volume nog altijd in het hart. Een tikje harder, nog steeds zachter dan ik nomaliter gewend ben om te luisteren, komt de muziek verder tot leven en ontstaat al snel de geluidsbubbel van eerder. Tussen de weergevers gehouden, met deze CD veel hoogte plus diepte in de hoorbare akoestiek van de kerk waar Combattimento heeft opgenomen. De voornamelijk met Vivaldi’s “Vier jaargetijden” gevulde CD doet uitstekend dienst als testmateriaal (Lexicom MultiMedia verkoopt hem), of je zacht, luider of gewoon hard wilt spelen. Ik zou alles en iedereen te kort doen door te stellen dat de muziek langs mijn oren glijdt, de muziek streelt langs de oren, blijft nuances geven, levert de details en voelt natuurlijk, niet vervormd wel zuiver. Slechts de factor beschikbare tijd in de luisterruimte kan mij dwingen te stoppen met Combattimento om op zoek te gaan naar ander klassiek werk.

Dat werk vind ik in dezelfde sfeer met Claudio Scimone en I Solisti Veneti, een viool concert in “A major, D. 96” van Giuseppe Tartini. Een opname uit 1984 uitgebracht door Erato. Ongetwijfeld eerst op LP en later op CD. Nog steeds op een bescheiden volume afgespeeld is de viool van Uto Ughi duidelijk de solist in de concertzaal. Losgekomen van het orkest zonder zich te verliezen in eenzaamheid. Het samenspel blijft prachtig en het Lyngdorf/Audiovector huwelijk vertoont geen enkel scheurtje. Netjes aangevuld door The Chord Company met kabels en de ethernetswitch van Silent Angel. Het mag gerust harder gezet worden, viool wordt er niet scherp door, de bas gaat niet overheersen en het middengebied zwelt niet zodanig aan dat het stoort. De balans blijft bestaan en de klanken zijn zuiver als kraanwater.

Tot slot het fraaie “Spiegel im Spiegel” van Arvo Pärt, uitgevoerd door cello en piano. De klagende, langzame cello vormt een contrast met de hoge noten op de piano en voor mijn ogen rolt in gedachten een eenzaam sneeuwlandschap uit. De oren worden geprikkeld met elke noot. Als de muziek zo hemels is en de weergave dit niveau haalt dan kun je uren en uren luisteren, zonder moe te worden, zonder irritatie. Het verlangen naar stapels muziek groeit. Natuurlijk kan een kostbaarder systeem meer, meer in de diepte graven en details naar voren halen, meer fundament leggen onder de basis, de luisteraar laten zwelgen in emotie of gedrevenheid van de spelers. Het gaat echter om de essentie: passen onderdelen bij elkaar, versterken zijn elkaars beste kanten en slijpen de harde randen weg van lichte onvolkomenheden, dan kan met een beperkt budget een combinatie gevormd worden om bij weg te dromen. Het bewijs staat voor mij.

De som der delen

Ik haalde het zojuist aan, kun je een systeem componeren waarin component voor component tot zijn recht komt, dan pas ontstaat een synergie die de elk onderdeel versterkt, ongeacht de prijsklasse. De som der delen van Lyngdorf TDAI-1120, Audiovector QR 1, Chord Company en Silent Angel is zo’n voorbeeld. Een set die gebruik maakt van goede en vooral betaalbare onderdelen. Soms bedenk je zoiets op papier en komt het helemaal niet uit de verf, een andere keer kijk je rond in de winkel en pik je componenten uit het schap op basis van verwachting. Dan nog is het de vraag of ze samen gaan. Dit keer is het gelukt, heel goed gelukt. Geen torenhoge prijzen voor

high end onderdelen, geen netsnoeren van € 5.000,- per stuk. Gewoon heerlijk muziek luisteren die je grijpt, mee neemt, weghaalt uit de dagelijkse beslommeringen en dat op een betaalbare manier. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat menigeen die naar wat beters wil dan een witgoedhandel mini systeem of een Sonos oplossing, of misschien eindelijk eens af wil zijn van het 25 jaar oude en rammelende systeem, met de omschreven componenten heel gelukkig zal kunnen worden. ’s-Avonds laat bij zichzelf denkt: “Eigenlijk moet ik naar bed, maar toch nog even dat mooie stukje muziek opzetten van ……”.

Meer informatie en prijs van de TDAI-1120 vindt u hier.

Meer informatie en prijs van de Audiovector QR 1 vindt u hier.