Verslag demonstratie-avond The Chord Company

Hoe de juiste bekabeling het optimale resultaat uit uw audioset haalt

Woensdagavond 23 november 2016 vond een luisteravond plaats bij Lexicom MultiMedia. Het onderwerp was ditmaal de bekabeling van The Chord Company, want er was weer heel veel nieuws te melden. De afgelopen tijd heeft deze Britse specialist in audiobekabeling diverse nieuwe kabelseries uitgebracht en andere series van een technische upgrade voorzien. Ook zijn de series nu overzichtelijker gemaakt, zodat alle bekabeling in een set gemakkelijker op hetzelfde niveau gebracht kan worden door middel van bij elkaar passende bekabeling. In totaal bestaat het assortiment van The Chord Company nu uit acht series :C-serie, Clearway, Shawline, Epic, Signature, Indigo, Sarum en ChordMusic. Een bijzonder opvallende vernieuwing is, dat de Tuned Aray technologie niet meer uitsluitend is voorbehouden aan de topserie, maar dat ook meer prijsvriendelijke series hiervan profiteren.

chord-show-nov-2016-3-lexicom-multimediaDe avond werd gepresenteerd door Doug Trybulec (The Chord Company) en Rowan Dernee (Latham Audio, de importeur van Chord). Uiteraard was er een bijzonder fraaie Naim audioset neergezet om de verschillende kabels te kunnen demonstreren: een NAC 552 voorversterker met 552PS voeding, een NAP 300 met 300PS voeding, een NDS netwerkspeler/streamer met 555PS voeding, een Naim DAC en een UnitiServe met de muziek voor deze avond. De luidsprekers van dienst waren de majestueuze Bowers & Wilkins 800 D3. Om het met een understatement te zeggen: geen onaardig setje…

De avond begon met een inleiding van Doug, die vertelde over The Chord Company en met name de grote creativiteit van de mensen die er werken. Bij alle ontwikkelingen staat de muziek centraal. Elke verandering of vernieuwing moet in dienst staan van de muziekbeleving. Opvallend is ook, dat heel veel mensen die bij The Chord Company werken, zelf een instrument bespelen of op een andere manier met muziek bezig zijn.

Bij het ontwikkelen van de bekabeling is de kwaliteit van en de balans tussen de gebruikte materialen heel belangrijk. Zo gebruikt Chord hoofdzakelijk OFC (oxygen free copper) en worden de geleiders zo glad mogelijk afgewerkt. Ook worden de geleiders verzilverd om een grotere bandbreedte te krijgen. Maar dit moet wel zorgvuldig gebeuren, want anders wordt het gewenste resultaat niet gehaald.
Vervolgens is ook de isolatie (het diëlektricum) van belang. Chord gebruikt hiervoor PE (PolyEthyleen), FEP (het smeltbare broertje van PTFE), PTFE (Teflon) en Taylon (in het topmodel, de ChordMusic).
En tenslotte is de afscherming van groot belang, want een kabel zonder afscherming is een antenne voor interferentie en dat zal alleen maar erger worden met alle draadloze toepassingen, 4G (en in de nabije toekomst ook 5G) etc. etc. Chord gebruikt als basis voor de afscherming altijd een metaalfolie, gevolgd door een dicht geweven vlechtwerk.
Vanaf de Clearway wordt alle bekabeling gemaakt in de Chord-fabriek in Wiltshire, Groot-Brittannië (op één specifieke uitzondering na, maar daarover later meer). Alle kabels ondergaan een grondige kwaliteitscontrole voordat ze naar de eindgebruiker gaan.

Tenslotte werd door Doug nogmaals benadrukt, dat het vinden van de juiste combinatie van apparatuur en bekabeling essentieel is voor een optimale muziekbeleving, onafhankelijk van het prijsniveau. Maar dat is voor de doorgewinterde muziekliefhebber en/of audiofiel natuurlijk een vanzelfsprekendheid. Ja toch?

Vervolgens hebben we diverse vergelijkingen beluisterd tussen een aantal nieuwe kabelseries van Chord (analoge interlinks en luidsprekerkabels), waarbij Rowan en Doug uitleg gaven en vragen beantwoordden.

chord-4-lexicom-multimediaDe start werd gevormd door de basis, de C-serie. Deze serie, die is opgebouwd uit OFC geleiders met PE isolatie en een afscherming van een dubbele folie, is al een flink stuk beter dan de klank-vernielende standaard “dropvetertjes” die bij de meeste apparatuur worden geleverd. En bovendien spotgoedkoop, dus waarom zou iemand nog de standaard wegwerp-rommel gebruiken? De C-serie is een excellente “instapper”!

chord-1-lexicom-multimediaNa de C-serie werd dezelfde track (Suffering van The War On Drugs) nogmaals gespeeld, maar nu met de bekabeling van de Clearway-serie. De verschillen met de C-serie: OFC geleiders met een grotere diameter, FEP isolatie en een zwaardere kwaliteit folie als afscherming. De interlinks zijn voorzien van de verzilverde Chord VEE 3 RCA-stekkers met ABS mantel en de luidsprekerkabel heeft 2×14 AWG Twisted Pair geleiders.
Het effect was onmiddellijk te horen: een natuurlijker en groter klankbeeld, meer rust in de weergave, een strakkere timing, een meer genuanceerde stemweergave en een toegenomen ruimtelijkheid.

Na de Clearway was de Epic de volgende stap. Weer werd de muziek eerst met de Clearway en toen met de Epic gedraaid. De muziek was The Werewolf van Paul Simon. De Shawline-serie werd bewust overgeslagen, omdat het anders wel een heel erg lange avond zou worden. De Epic interlink heeft drie geleiders van verzilverd OFC in de Chord Tuned Aray configuratie, heeft PTFE isolatie, is voorzien van direct (dus zonder tussenlaag van nikkel) verzilverde VEE 3 stekkers en een afscherming met een dubbele folie en een vlechtwerk. De luidsprekerkabel heeft eveneens een dubbele afscherming met een dubbele folie en een dicht vlechtwerk (93%). Het verschil tussen de Clearway en de duurdere Epic was dan ook heel duidelijk. Het huilen van de wolf in het begin van de track, de ruimtelijke, maar gefocuste presentatie, de verbeterde separatie tussen de verschillende artiesten, het was allemaal zonder problemen vast te stellen. Een bijzonder fraaie “mid-price” serie.

Sarum-Tuned-ARAY-xlr-lexicom-6x8De volgende stap was een heel grote stap. Dit keer werden de Signature en de Indigo overgeslagen en gingen we van de mid-price Epic naar de High End Sarum. De Sarum was tot voor kort het topmodel van Chord en is alweer enige tijd in de tweede, verbeterde versie (Super Aray) op de markt. Doug vertelde, dat de Sarum-serie de meest verkochte serie is binnen het Chord-programma. Gezien het prijsniveau was dit een opzienbarende mededeling, maar gezien de sublieme weergavekwaliteit is het alleszins begrijpelijk. Ook wij zijn al vanaf de introductie van de Sarum onder de indruk van de muzikale prestaties van deze serie.

De Tuned Aray configuratie van de Sarum interlink is verder ontwikkeld tot Super Aray, waardoor het ruisniveau nòg lager is geworden en reflecties nòg effectiever worden geëlimineerd. De drie geleiders zijn van zeer nauwkeurig gepolijst OFC, dat is verzilverd en voorzien van een isolatie van geschuimd PTFE. Elke geleider is apart geïsoleerd. Bovendien zijn de stekkers voorzien van een nieuwe PTFE buitenmantel, die helpt bij het onderdrukken van ruis en mechanische interferenties. Het lijkt een detail, maar juist die aandacht voor detail maakt de Sarum-serie tot serieuze High End bekabeling. De luidsprekerkabel heeft dezelfde geleiders en dezelfde PTFE isolatie, waarbij de beide aders individueel zijn geïsoleerd en afgeschermd met folie en vlechtwerk. Dit vlechtwerk is, net als de geleiders, verzilverd en heeft een dichtheid van 95%. Kortom: alle materialen zijn van topkwaliteit.

De muziek was ditmaal een jazzy stuk van Jim Gailloreto: Jump St(u)art. De weergave via de Sarum-bekabeling was werkelijk een openbaring. Bij een audioset van topkwaliteit is bekabeling van dit niveau niet langer een luxe, maar een noodzaak. Anders hoor je nooit, waartoe de fraaie audioset in staat is. Opvallend was de rust in de weergave, mede dankzij de zeer stille achtergrond. De open, ruimtelijke en doortekende weergave was een genot om te beluisteren. De saxofoon leek niet langer aan de luidsprekers vast te zitten, maar vrij in de ruimte te staan. Ook de bekkens van het drumstel leken te zweven. De subtiele detailweergave maakte deel uit van het totaalbeeld en maakte de muziek tot een belevenis. De contrabas leek bijna live aanwezig in de winkel, zó natuurlijk was de klank.

chord-2-lexicom-multimediaWie dacht dat het niet beter kon, werd vervolgens getrakteerd op het nieuwe topmodel van The Chord Company: de ChordMusic. Het grootste verschil tussen de Sarum en de ChordMusic is de isolatie en de opbouw. De geleider-configuratie is gelijk aan die van de Sarum, inclusief de stekkers met PTFE buitenmantel. Maar de isolatie van de geleiders bestaat niet langer uit PTFE, maar uit Taylon. Dit materiaal werd nog nooit eerder in de audio-industrie gebruikt. Oorspronkelijk is Taylon ontwikkeld voor de radar-industrie en dat garandeert een zeer hoge kwaliteit, want met een radar mag niets fout gaan! De uiterst nauwkeurig gepolijste en verzilverde OFC geleiders worden in de USA voorzien van de Taylon isolatie.

Verder is bij de opbouw van de ChordMusic veel aandacht besteed aan de mechanische demping van de kabels. Bij een kabel die zó neutraal en zó transparant is als de ChordMusic, gaan alle details extra meetellen en dus is er een nieuwe opbouw ontwikkeld, waarbij de individueel geïsoleerde geleiders tevens worden “opgesloten” in een laagje materiaal dat voor mechanische demping zorgt. Een precies en tijdverslindend karwei. Bovendien is de ChordMusic voorzien van een extra vlechtwerk aan de buitenzijde (onder de gevlochten witte buitenmantel) en ook dat vlechtwerk zorgt voor extra mechanische demping. Al deze extra maatregelen worden genomen om te zorgen dat interferenties en mechanische invloeden zo min mogelijk invloed hebben op het audiosignaal, waardoor een zeer hoog niveau van neutraliteit en transparantie wordt bereikt.

Een mooi verhaal, maar klinkt die ChordMusic echt zo goed? Ja. De muziekweergave is werkelijk ongelooflijk mooi en verfijnd. De ChordMusic interlinks en luidsprekerkabels zorgen voor een sublieme detailweergave, die is geïntegreerd in het totaalbeeld. Geen losstaande details, maar een totaalbeeld met een krachtig laag, een strakke focussering, een uitmuntende klankbalans en een perfecte timing. Met name die timing is extreem belangrijk, omdat het menselijk gehoor zeer gevoelig is voor timingfouten. Maar ook ruimtelijkheid, rust, overzicht, natuurlijkheid en echtheid zijn allemaal in containerladingen aanwezig. De muziek krijgt een extra dimensie, die mateloos boeiend is. Wie spectaculaire pats-boem-effecten verwacht, komt wellicht niet aan zijn trekken, want de ChordMusic staat in het teken van verfijning. Juist daardoor zal de ChordMusic ook na lang luisteren geen luistermoeheid veroorzaken. Daar kunnen veel andere kabelfabrikanten een puntje aan zuigen.

De muziek: Fanfare For The Common Man van Aaron Copland. De opening met de klappen op de pauken, begeleid door cimbalen, was al meteen een test voor het overbrengen van de kracht, de ruimtelijkheid en de natuurlijkheid van de instrumentklank. Mede dankzij de ongehoorde capaciteiten van de B&W 800 D3 werd dit een feest voor de oren. Ook de klank van de koperblazers was heerlijk: de warmte van het koper, de scherpe afbakening van de noten en de ruimte rond de instrumenten was perfect. De klappen op de pauken blijven imposant, maar dankzij de verfijning die de ChordMusic levert, wordt een klap op een pauk niet alleen een “boem”, maar hoor je ook het natrillen van het vel, de manier waarop wordt gespeeld en de subtiliteiten in crescendo en diminuendo. De Fanfare For The Common Man is een indrukwekkend stuk, maar met de juiste apparatuur en de juiste bekabeling komt de muziek optimaal tot leven en wordt het luisteren naar muziek met recht een belevenis!

Na een kort pauze met de nodige verfrissingen gingen we verder met een relatief nieuwe soort bekabeling in audioland, die oorspronkelijk uit de computerwereld komt: Ethernetkabels of netwerkkabels. Chord spreekt liever over streaming-kabels, omdat de kabels van The Chord Company specifiek voor muziekdoeleinden zijn gebouwd. Doug legt uit, dat de kabels van Chord (behalve de C-Stream) zijn voorzien van speciale RJ45-stekkers, die met de hand worden gesoldeerd (een ongelooflijk priegelwerk), waardoor de contacten beter zijn dan bij de gemiddelde netwerkkabel, die is voorzien van stekkers die aan het snoer worden geknepen. De geleiders zijn van een onvergelijkbaar betere kwaliteit dan die van de standaard computerkabels, waardoor een duidelijk grotere bandbreedte wordt gerealiseerd. En net als bij alle andere kabels van Chord speelt ook hier de afscherming een belangrijke rol in het weren van interferenties. Bij de twee topkabels, de Indigo en de Sarum, zijn de geleiders zelfs echte (kleine) coaxiale 75 Ohm geleiders. En uiteraard wordt ook hier de Aray-technologie toegepast.

Chord-ethernet-kabels-multimediaEr werd eerst muziek gespeeld via een standaardkabel, die niet specifiek voor audio-doeleinden is ontwikkeld. Daarna volgde de basiskabel van Chord, de C-Stream. De weergave werd meteen al een stuk aangenamer. Een scherp randje verdween, de klank was duidelijk beter en voller, de stemweergave was aangenamer.
Daarna volgde de Indigo, die voor meer rust, een betere timing en meer diepte in het weergavebeeld zorgde. De klank was meer natuurlijk, de basweergave was beter en de stemweergave was rijker en meer genuanceerd.
Tenslotte werd de Sarum gedemonstreerd. De muziekweergave werd ruimtelijker, rijker en beter gedefinieerd. Geluiden uit het publiek waren duidelijker te horen, de stemweergave was bijzonder mooi en “echt”, de plaatsing van instrumenten was beter en ook de klank van de instrumenten was meer natuurlijk. Een topkabel!

Hoewel sommige aanwezigen aanvankelijk moeite hadden om te geloven, dat de Chord streaming-kabels zo veel verschil konden maken (met name de “techneuten”), was het verschil overduidelijk. Er werd zelfs gezegd “Je moet wel doof zijn om dat verschil niet te horen!” Waarvan akte…

Tenslotte werd (mede door de tijd) kort ingegaan op de Chord netsnoeren. Alleen het netsnoer van de DAC werd vervangen en dat maakte al een groot verschil. Ga maar na wat er gebeurt als alle netsnoeren worden vervangen… Natuurlijk werd eerst begonnen met het standaard meegeleverde wegwerpsnoer. Vervolgens werd dit vervangen door een Sarum PowerLead. (Chord heeft nog meer netsnoeren, maar daar was geen tijd meer voor).
Het stereobeeld groeide in breedte, diepte en hoogte. De klank werd voller en rijker, de basweergave was dieper en strakker en de stemweergave werd natuurlijker, menselijker. Daaruit bleek duidelijk, hoezeer een standaardsnoertje de weergavecapaciteit van een audioset “knijpt”.
Dus voor de echte muziekliefhebbers: weggooien die standaardsnoertjes en vervangen door echte netsnoeren!

Omdat de tijd voortschreed en de avond al langer had geduurd dan de bedoeling was, moesten Doug en Rowan het hierbij laten. Ze moesten nog terugrijden naar diep donker Brabant, dus werd de avond na het beantwoorden van diverse vragen afgesloten. Al met al kunnen we terugkijken op een geslaagde avond, waar weer eens duidelijk werd aangetoond dat The Chord Company audiobekabeling zeer serieus neemt. Men blijft bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën die de weergavekwaliteit verbeteren. En natuurlijk worden die nieuwe vindingen eerst geïntroduceerd in de topmodellen, maar geleidelijk profiteert het gehele productengamma van deze ontwikkelingen.

Heel belangrijk om te onthouden: bekabeling is geen accessoire, maar een component in uw audioset, een wezenlijk onderdeel van de audioketen. En die keten is zo sterk als de zwakste schakel!

 

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.