Bryston 3B/BR20 set met Bowers & Wilkins Signature

Bryston BR20/3B Cubed systeem met B&W 805D4 Signature luidsprekers

Voor degene die Lexicom MultiMedia al een tijdje volgt of al jaren tot de clientèle behoort zal het geen verrassing zijn dat we nogal eens wisselingen binnen het assortiment doorvoeren. Het leek ons daarom eens aardig om een leuke hifi combinatie samen te stellen van merken die juist diep verankerd zijn in ons bestaan als winkel en dus al sinds jaar en dag in onze showroom te vinden zijn.

Dat één van die merken het overbekende Bowers & Wilkins is zal zeker geen verrassing zijn. Het Canadese merk Bryston geniet echter een minder grote bekendheid, en toch is dat merk wereldberoemd onder de collega’s hier in de winkel. U raadt het al, we hebben een buitengewoon leuke combinatie voor u bedacht tussen bovengenoemde merken. We kozen de Bryston BR-20 voorversterker met geïntegreerde DAC en streamer in combinatie met de Bryston 3B3 eindversterker om een paar gloednieuwe Bowers & Wilkins 805D4 Signature aan te sturen.

Bowers & Wilkins 805 D4 Signature 

In de Bowers & Wilkins filosofie staat het elke keer opnieuw ontwikkelen van de best mogelijke luidspreker tot dan toe boven aan de lijst. De B&W 805 D4 Signature is naar eigen zeggen dan ook de beste en meest geavanceerde monitor luidspreker die deze Engelse luidsprekerfabrikant ooit heeft voortgebracht. De 805 D4 Signature beschikt uiteraard over bekende elementen als de  Diamond Dome-tweeter en Solid Body Tweeter-on-Top.

Bij de B&W 805 D4 Signature is gekozen voor een geheel nieuw ontwerp van de tweeter grille, voor een nog vrijer en opener geluid bij hoge frequenties. Het ontwerp van de op de stijve aluminium achterplaat gemonteerde crossover van de 805 D4 Signature is verbeterd op componentbasis. Tot slot zijn er verstevigingen in de topplaat aangebracht om ongewenste resonanties de baas te blijven.

Daar het oog ook wat wil zijn er twee nieuwe kleurstellingen in het leven geroepen, te weten Midnight Blue Metallic en California Burl gloss. Bij Lexicom hebben we de Midnight Blue Metallic variant gekozen voor in de showroom.

Bryston BR-20, meer dan alleen een “fully balanced” analoge voorversterker

Bryston heeft jaren geïnvesteerd in het ontwerpen van een nieuwe voorversterker, die één van de belangrijkste Bryston introducties van de afgelopen jaren zal blijken. De BR-20 is voorzien van alles wat je van een voorversterker mag verwachten; de beste DAC technologie, een vernieuwd streaming platform en een volledig nieuwe “fully balanced” analoge voorversterker. Drie producten, samengevoegd tot één component. De volledig nieuw ontworpen BR-20 is de eerste “fully balanced” voorversterker van Bryston; het positieve en negatieve deel van het sinus signaal wordt van begin tot eind door aparte circuits behandeld. Fully balanced circuits zijn niet te verwarren met balanced aansluitingen – die op vrijwel alle Bryston apparatuur te vinden zijn en van belang zijn voor storingvrije verbindingen.

Veelvoud aan aansluitmogelijkheden

De DA converter in de BR-20 is de veelgeprezen Bryston BDA-3. Die kan zich niet alleen klankmatig meten met de allerbeste DAC’s maar is ook voorzien van een veelvoud aan analoge en digitale aansluitingen, waaronder de optionele mm phono trap of een HDMI board met vier ingangen. Het streaming gedeelte van de BR-20 wordt verzorgd door een Raspberri Pi4 micro computer die een uitstekende reputatie heeft en ook wordt toegepast in vele andere streamers van naam. Met de Raspberri is door Bryston al veel ervaring opgedaan in de BDP-Pi en de BDA-3.14. Tot slot is de BR-20 voorzien van een nieuw ontworpen hoogwaardige hoofdtelefoonversterker en wordt de BR-4 infrarood afstandsbediening standaard meegeleverd.

 Bryston 3B3 Dual mono eindversterker

De Bryston 3B3 stereo eindversterker is de iets kleinere broer van de 4B3. Iets kleiner van afmetingen, iets minder vermogen. Maar dezelfde technologie! De betrouwbaarheid van het Canadese merk Bryston is spreekwoordelijk, net als de geluidskwaliteit. Bent u ooit een merk tegengekomen dat 20 jaar garantie geeft? Bryston doet dat al ruim 40 jaar!

De nieuwe 3B3 ,ook wel “Cubed” serie, is wederom een stap voorwaarts in vergelijking met de voorgaande modellen, want door een nieuw ontworpen eerste versterkingstrap is de vervorming nòg verder verminderd (en de vervorming was altijd al erg laag!) en is de transparantie nòg verder verbeterd. Verder kunt u rekenen op een verlaagde ruisvloer en een verbeterde afscherming tegen interferentie (EMI/RFI).

De opbouw is helemaal dual mono, waarbij zelfs twee ringkerntrafo’s aanwezig zijn, zodat elk kanaal zijn eigen voeding heeft. Door de gepatenteerde schakeling en de Bryston Quad-Complementary uitgangstrap wordt de klankkwaliteit van Klasse A benaderd, maar met ongehoord lage vervormingscijfers.

De weergave van de nieuwe Bryston 3B3kenmerkt zich door controle, helderheid, detailweergave, een diepe, melodieuze bas dankzij een ijzeren grip op de woofers en een vloeiende, natuurlijke en muzikale presentatie. Omdat hij ook met groot gemak schommelingen in impedantie verwerkt zijn zelfs de lastigste luidsprekers geen probleem voor deze weergaloze eindversterker,.

Elke Bryston versterker wordt grondig getest voordat hij de fabriek mag verlaten. Deze test houdt onder meer in dat de versterker 100 uur op een testbank staat te draaien onder wisselende belasting. De koper krijgt bij de versterker een individueel testrapport waarop de prestaties zijn aangegeven. Een unieke service!

De opstelling 

Zoals gebruikelijk bouwen we de set in onze luisterkamer op en rond ons Quadraspire SV2T audiorack. De luidsprekerkabels en interlinks zijn van het type  SignatureX van The Chord Company. Het netwerksignaal wordt verdeeld door een Melco S100 switch die aan weerszijden verbonden is via relatief bescheiden Chord C-Stream netwerkkabels. De netspanningsvoorziening geschiedt andermaal door de Naim PowerIgel.

Faro

Inmiddels is werk van gitarist Dominic Miller niet weg te denken uit het assortiment demonstratie nummers dat wij in de loop der jaren verzameld hebben bij Lexicom. Spelen we van de beste meneer niet de solowerken, dan klinkt zijn gitaar wel binnen de muziek van Sting. Onlangs ontdekten we een leuke samenwerking van Miller met de Duitse jazzdrummer Wolfgang Haffner. We doelen op het nummer Faro, van het album Silent World. Het gaat hier om een instrumentaal nummer. We horen aan het begin een overtuigende weergave van een koper ensemble met bovenliggende muted trompet. De luchtstroom van het aanblazen klinkt bijna té realistisch, maar dat is wellicht juist het indrukwekkende. De verschillende solo’s, eerst op Moog synthesizer en daarna de akoestische gitaar met nylon bespanning van Miller, treden mooi naar voren maar worden ingepakt door een warme deken van de overige instrumenten. Er is zeer veel rust en beheerstheid in deze weergave en tegelijkertijd een ongekend realisme. Zowel de liefhebber van muziek als de audiofiel die op elk detail focust zou met deze weergave in z’n nopjes moeten zijn. Wat een extreem leuke synergie hebben we hier te pakken en we zijn pas net begonnen!

Andere ruimtes

We besluiten wat bekender werk in te zetten en wel The Girl in the other Room van Diana Krall van het gelijknamige album. Dit nummer is geheel grijsgedraaid op hifishows en bij menige demonstratie bij lexicom in de demoruimte alsmede bij collega hifidealers. Een mooie “benchmark test” dus.

Ook hier valt direct aan het begin al op dat er heel veel rust en weinig achtergrondruis aanwezig is. De gitaar krijgt daardoor een mooie gestalte en als madame Krall begint te zingen staat het meteen als een huis. De aanwezige S-klankjes in de zang zullen niet verdwijnen, maar irriteren hier zeker niet. Wat later, wanneer contrabas, piano en slagwerk zich voegen bij het ensemblespel, valt op dat bekkens zeer realistisch naar voren komen en de typische bijgeluiden van snaren tegen de toets bij de contrabas overgoten zijn van realisme. Dit is weergave op het hoogste niveau en dat vinden we heel knap voor zo’n relatief simpele en minimale opstelling.

Maagd in de sneeuw

Als we tot nu de balans opmaken zijn rust, controle en realisme termen die zeer van toepassing zijn op deze opstelling. Tijd voor wat meer spektakel, dus tijd voor groot symfonisch klassiek. Ook hier maar weer een stuk muziek van de bovenste hifiplank. Wie de laatste 25 jaar in hifiwinkels is geweest zal ongetwijfeld wel eens getrakteerd zijn op de ouverture The Snow Maiden van Nikolaj Rimsky-Korsakov, en wel in de uitvoering van het Minnesota Orchestra onder leiding van Eije Oue. Dit is de openingstrack van de befaamde Tutti! Klassieksampler van Reference Recordings. Ons viel altijd op dat deze wat frisse opname hier en daar wat fel over kwam. De hamvraag is of deze rust overgoten samenstelling daar verandering in brengt, of dat we de opname in zijn geheel moeten verbannen.

Conclusie is eigenlijk een beetje van beiden. De mooie kwaliteiten zoals strijkersklank, juiste positionering van houtblazers in het stereobeeld en dynamiek worden in deze Bryston/B&W-combi prachtig weergegeven. In momenten van relatieve rust, bijvoorbeeld waar het orkest even terugneemt en vanuit pizzicati in de strijkers weer opbouwt, vallen de zwartwaarden positief op. Zet het koper aan dan klinkt het onverbiddelijk scherp, doch herkenbaar. Dingen worden dus niet mooier gemaakt dan ze zijn, maar mooie zaken in weergave worden wel uitvergroot.

Gisteren was alles beter

Het doel van de recensies bij Lexicom is altijd om u als lezer en/of (potentiele) klant te enthousiasmeren voor mooie hifi en onze positieve bevindingen te delen op het moment dat we weer eens een te gekke combinatie bedacht hebben, zoals hier het geval is.

Bovenstaande ervaringen waren dusdanig positief zodat er een ontembare drang ontstond om een wat minder mooie opname door het systeem te jagen om te kijken of we de ondergrens in weergavemogelijkheden kunnen vinden. We kunnen u vertellen dat het even duurde voor we op een track stuitten die inderdaad wat hol en veel te helder in deze opstelling gepresenteerd wordt. Het gaat hier om het nummer Lost in Yesterday van Tame Impala.  Overgeproduceerd, gecomprimeerd en met voornamelijk op samples gebaseerde begeleidingsmuziek. De stem van frontman, zanger/multi-instrumentalist Dominic Simper is kamerbreed in het stereobeeld gepositioneerd. Op enkele dreunen op een basdrum of sample daarvan na lijkt het onderste octaaf in de basgitaar totaal weg gefilterd te zijn, wat resulteert in een wat kale laagweergave over het algemeen bij dit nummer.

Gek genoeg gaan we heel veel details en sonische spitsvondigheden extra waarderen als we het nummer nog een keer luisteren. Als we het nummer voor een derde keer starten vergeten we alle negatieve opmerkingen van een paar zinnen terug en worden we in de Australische psychedelica gezogen. Het is ook hier weer de controle en rust die dit systeem eigen is die daar de oorzaak van is.

Compromis of super synergie?

Na deze enerverende luisterervaring rijzen er een paar vragen op in ons achterhoofd, zeker bij het laatst gespeelde nummer. De opname die beduidend minder in kwaliteit was werd uiteindelijk toch nog een prettige luisterervaring. Is de opname dik in orde, dan schieten de superlatieven te kort. Wordt er een dusdanig “sausje”  toegevoegd dat deze combinatie verwordt tot een allemansvriend op het hoogste niveau, of is dit juist de essentie van de perfecte combinatie? Gezien de simpele opzet, de prijzen, de bouwkwaliteit en minimalisme van de setup neigen we tot die tweede aanname.

Feit is dat we een hele leuke luistersessie hebben beleefd en daarin vooral de muziek tot ons hebben genomen. En daar gaat het uiteindelijk om!